Caravantrekker.nl

Koeling motor

Leo vraagt op 7 juni 2016:

Vorig jaar reed ik met mijn combinatie, Volvo V50 1.6 de edrive 1300 kg trekken en Home car max 1300 kg beladen bij Frankfurt waar het een beetje mis ging. De temperatuur van de motor liep in het rood. Daarna afgesleept naar de dichtstbijzijnde camping. De volgende dag bij een Volvo dealer de software uit laten lezen. Hier kwamen geen foutmeldingen aan het licht. Er werd mij geadviseerd een zwaardere koelfan te laten monteren kosten 500 euro. De volgende dag toch weer verder gereden zonder airco en soms met de verwarming aan als de temperatuur weer te hoog op liep. Niet de ideale situatie. Echter een koelfan in laten bouwen voor iets wat een keer per jaar voor komt is ook weer overdreven. Deze auto is getund naar 150 pk en een koppel van 315 nm. Heeft er iemand een advies wat wijsheid is of met dezelfde situatie te maken heeft gehad?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

ben antwoordt op 7 juni 2016:

Of tuning eraf of grotere koelfan!
Tunen en caravanen gaan mijn inziens niet samen.

Mvg,

Ben


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2016:

Simpel: minder hard rijden 😉

Je vraagt wel veel van je dieseltje. 1300 kg, airco aan en dan is de auto ook nog getuned naar 150 pk/320 Nm. Ik mag aannemen dat je dat ook gebruikt door later terug te schakelen en toch goed met het verkeer mee naar boven te rijden. Dan vraag je wel heel veel van een auto die vooral op een zuinig verbruik is afgestemd. Door niet met 85 km/u maar met 70 km/u een heuvel op te rijden scheelt veel warmte.


Leo antwoordt op 7 juni 2016:

Deze site geeft aan dat miin getunde versie beter presteert dan zonder tuining. Dus tuining eraf halen lijkt me onzinnig. Het was vorig jaar een combinatie van hellingen op en heel lang en een buiten temp van 38 graden en airco aan. Gedurende de verdere vakantie met de caravan de airco uitgedaan en verder geen motor problemen meer gehad.


wim antwoordt op 7 juni 2016:

Ik heb het zelfde gezien met mijn skoda fabia 1.2 TDI

deze was getuned hierdoor had ik meer koppel en kon ik in mijn 5e versnelling rijden. ik merkte dat hij door het lage toeren tal(2000)de olie temperatuur opliep.
als ik dan terug schakelde naar zijn 4e dan zak ik de olie temperatuur snel terug lopen.

Hoeveel toeren maakte de Volvo toen de temp opliep?


Leo antwoordt op 7 juni 2016:

Wim,

Ik was te veel met mijn temperatuur meter bezig en zou echt niet meer weten hoeveel toeren dat de motor maakte. Ik zat wel in de derde versnelling.


Kees antwoordt op 7 juni 2016:

Deze site geeft aan dat miin getunde versie beter presteert dan zonder tuining. Dus tuining eraf halen lijkt me onzinnig.
Zo onzinnig is dat niet. Die betere prestaties kosten ook brandstof en de helft van de brandstof wordt omgezet in warmte.
Dus tuning eraf = minder prestatie = minder brandstof = minder warmte.

Gedurende de verdere vakantie met de caravan de airco uitgedaan en verder geen motor problemen meer gehad.
Dit is je antwoord dus.

ik merkte dat hij door het lage toeren tal(2000)de olie temperatuur opliep.
Klopt. Agv een grotere efficiëntie gaat minder warmte verloren in de koeling en wordt meer interne warmte opgewekt door grotere krachten in de motor.
De warmere motorolie is dus niet per definitie slecht voor de olie en de motor.

Ik was te veel met mijn temperatuur meter bezig en zou echt niet meer weten hoeveel toeren dat de motor maakte. Ik zat wel in de derde versnelling.
Hoger motortoerental resulteert in hogere koelwater temperatuur.


Louis antwoordt op 7 juni 2016:

Leo, je vraagt 120 % van je auto onder de meest ongunstige omstandigheden zoals je zelf al aangeeft.
Dan laat de oplossing mét of zonder zwaardere fan (die je niet aan wilt schaffen voor één keer per jaar) toch raden ?


Leo antwoordt op 7 juni 2016:

@Louis,

Ik wil er best 500 euro voor uittrekken. Maar wie garandeert mij dat het euvel verholpen is ? Inderdaad niemand. Ook hoor ik tegenstrijdige berichten op dit forum. De een zegt terug schakelen baar een hoger toerental. En weer een andere reactie zegt snelheid verlagen dan wordt ook je toerental lager. Is wel verwarrend.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2016:

Nee, is niet tegenstrijdig. Je moet terugschakelen en dan met minder snelheid omhoog (bij hetzelfde toerental dus).


Bert antwoordt op 7 juni 2016:

Psies. Gewoon wat minder prestaties verwachten door wat langzamer te rijden en een versnelling terug te schakelen.

Kort de extra power door de tuning te benutten is niet erg, maar langdurig dat te doen vergt nu eenmaal meer... Resulterend in meer warmte.


Sjef Bertens antwoordt op 8 juni 2016:

Leo uit jouw verhaal is duidelijk op te merken dat de koeling bij zware belasting onvoldoende is.
De oplossing mag je zelf invullen:
a ). Meer koeling dus zwaarder koelfan.
b ) Minder warmte ontwikkelen dus op tijd terugschakelen en lagere snelheid aanhouden. ( Of verwarming aan en airco uit )


JH Vis antwoordt op 8 juni 2016:

Ik denk niet dat een zwaardere koelfan echt veel gaat brengen. Neem aan dat je ca. 80 - 85 km/h reed toen de temp hoog was. Met die snelheid heb je redelijk wat rijwind. Vermoed dat de radiateur niet voldoende koelcapaciteit heeft om de ontwikkelde extra warmte (door tuning) terug te koelen. Denk niet dat de radiateur vervuild is, (lamellen dicht door bv vliegen, intern schoon) dit zul je wel gechecked hebben...?? Gebruik je koelvloeistof of antivries? (Bij antivries is het aandeel water hoger wat resulteert in betere warmteafgifte) Met een grotere koelfan vermeerder je welliswaar de luchtstroom, of dat in dit geval gaat werken? Zou zelf voor een radiateur met meer capaciteit gaan.


Kees antwoordt op 8 juni 2016:

Niet echt een optie voor die enkele keer, zover was Leo al. 😉


John antwoordt op 8 juni 2016:

Let wel dat bij de edrive veel is gedaan om de stroomlijn optimaal te maken. Dit zal/kan gevolgen hebben voor de koeling, in tegenstelling tot de 'normale' uitvoeringen.


ben antwoordt op 8 juni 2016:

Kortstondig je extra vermogen aanspreken werkt niet,als je bergop rijd gebruik je al je vermogen,gas terugnemen bergop gaat echt tegen je gevoel in.
Dus ik zeg solo:tuning erop,caravan erachter:tuning eraf.
En laat de airco bergop ook uit,scheelt ook best veel.


JH Vis antwoordt op 8 juni 2016:

@ John, zou idd ook een factor kunnen zijn. Wellicht dat het (tijdelijk) verwijderen van de kunststof bodemplaat onder de motor meer mogelijkheden tot 'ademen' geeft? Of wellicht andere luchtstroom-beperkende onderdelen..Weet zo snel geen e-drive in mijn omgeving..


ben antwoordt op 8 juni 2016:

Bodemplaat o.i.d verwijderen heeft totaal geen nut!
Ik denk dat een fabrikant heus wel heeft nagedacht over de luchtstromen,niets aan veranderen dus.


JH Vis antwoordt op 8 juni 2016:

@ ben, je klingt wel heel stellig. We zijn in een tijdperk beland dat CO2 uistoot-beperking heel ver gaat. Zelfs ten koste van betrouwbaarheid. Neem de EGR klep...Zo gaat men ook heel ver met het beperken van de luchtweerstand. Bij een standaard auto zal dit geen problemen geven, maar aan deze is gesleuteld!

Er is overigens een update geweest (voor de V50) van de bodemplaat: grotere ventilatiegaten voor de 5-cylinder uitvoering. Een fabrikant doet dit niet alleen maar omdat de bestuurder zweetvoeten heeft....


Sjef Bertens antwoordt op 8 juni 2016:

@ Leo,

Wat wil je eigenlijk horen, een of andere toverspreuk die het probleem op lost.

Het is toch niet zo vreemd dat, als je uit de motor veel meer vermogen wil halen als waar hij oorspronkelijk voor is ontwikkeld er een reële kans bestaat dat de koeling te kort schiet.
Als dan ook nog een deskundige zegt dat het probleem opgelost kan worden met een grotere koelfan is het toch simpel.
En echt Leo dat helpt, dat garandeer ik.


ben antwoordt op 8 juni 2016:

Egrklep,nooit geen problemen mee gehad,ligt echt aan het verkeerde gebruik van een voertuig.
Zo ook wat betreft de koeling.
Men moet eerst eens gaan nadenken voor dat men gaat tunen of een ''te''grote caravan aanschaft.
Niet achteraf oplossingen zoeken, en is er een mogelijke oplossing dan is het weer te duur!..😉


ben antwoordt op 8 juni 2016:

Ben het verder met sjef eens,grotere koelfan plaatsen.


Jan antwoordt op 8 juni 2016:

Leo zelf is al afgehaakt, teveel goede antwoorden gehad die hij net wil toepassen


Bert antwoordt op 8 juni 2016:

Ben schreef 8/6 18:44: kortstondig extra vermogen aanspreken werkt niet. Als je bergop rijdt gebruik je al je vermogen. Gas terug gaat tegen je gevoel in.'

Echt onzin. Dan gaat het maar tegen je gevoel in om minder hard een helling op te rijden. Waarom met vol vermogen een berg op te rijden? Heb je een leasebak?
😉


Kees antwoordt op 8 juni 2016:

Ben het verder met sjef eens,grotere koelfan plaatsen.

Leo meldde dat de motortemperatuur opliep toen hij in de derde versnelling reed. Je kan aannemen dat hij dan rond de 80 km/u reed en daarbij is voldoende rijwind. Een extra/grotere fan plaatsen heeft dan weinig zin. Daarnaast is de auto voorzien van A/C en daarbij reeds volgebouwd met koelers en ventilatoren. 'Even bijbouwen' is dan niet zo eenvoudig meer.
Het eerste is om minder snel te rijden zoals reeds genoemd. Het tweede is om de A/C uit te zetten. Dan zul je zien dat het allemaal een stuk beter gaat en kosten maken volledig overbodig blijkt.


Frank antwoordt op 8 juni 2016:

Leo, waarom open je een maand later een nieuw topic met precies dezelfde vraag?

In jouw vorige topic heb je niet eens antwoord gegeven op de vragen of bv. je grill deels dicht zit (edrive karakteristiek). Ook niet of je hebt nagevraagd of er een verhoogde treklast op dit type auto zit tov eerdere versies. Op internet zijn daar nl. opmerkingen over gemaakt. De oorspronkelijke treklast zou commercieel te laag hebben gelegen.

Off topic :
Bert, Menno, zien jullie niet dat er dubbele topics zijn?
Dit forum zou een sprong voorwaarts maken als er een indeling met rubrieken komt en een mogelijkheid om je post te wijzigen. Is een normale forumopzet (zoals bv. HTforum) geen veel praktischer opzet? Jullie kunnen dan zaken eenvoudig samenvoegen of rubriceren.


Louis antwoordt op 8 juni 2016:

Links of rechtsom : Voor niets gaat de zon op.
De goedkopere technieken zijn nu eenmaal nog niet zover dat je "alles" mag verwachten zonder problemen bij ook nog eens een laag brandstof verbruik.
(Dan word het maar een zescilinder waarvan er twee of drie uitgeschakeld kunnen worden als er niets achter hangt of zoiets)
Maar ook dat gaat natuurlijk lang niet gratis...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juni 2016:

De eerdere vraag heb ik inderdaad niet opgemerkt (ik was toen lekker op vakantie 😉)
Zie: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=92723
Daarin is al heel veel beantwoord en inderdaad jammer dat Leo niet antwoord op de gestelde vragen?


Louis antwoordt op 9 juni 2016:

Inderdaad, zelfde vraag.
Maar wel op de belangrijke aanvulling na betreffende het tunen, hoge buitentemperatuur en lange hellingen.
(Vandaar ook m'n eerdere botte reacties)
Dat komt hier overigens vaker voor...men stelt een incomplete vraag, en langzamerhand komen later aan de hand van reacties druppelsgewijs de nodige gegevens binnen.
Gevolg is dat het een discussie word tussen reageerders (waar ik me zelf ook schuldig aan maak) en de vraagsteller laat (van schrik, of wegens "laat maar zitten" ) niet of nauwelijks meer van zich horen ?


ben antwoordt op 9 juni 2016:

Dat denk ik ook Louis,maar geloof me dat het er hier echt wel gemoedelijk aan toe gaat hoor.
Op een caravan-forum,welke ik niet bij naam gaat noemen,heb ik een gele kaart gekregen??..om je rot te lachen toch?
Nee,ik heb het hier echt wel beter naar mijn zin.
En vaak ook wel goede informatie!

Mvg.

Ben


Leo antwoordt op 10 juni 2016:

Hallo mensen,

Ik ben niet afgehaakt hoor. Maar lees de reacties met belangstelling. Maar hoor tegenstrijdige reacties. Wel zwaardere koelfan en later weer niet. Wat treklast betreft bedoel je het trek gewicht? Deze is 1300 kg. De grill is standaard dus gewoon open. Nog even wat het tonen betreft mijn auto is niet getop tunex maar economie getund. Ik snap zelf ook wel als je langdurig met veel vermogen rijdt dit Veel van een getunde auto vergt. Echter het koel probleem komt volgens volvo ook vaak voor bij niet getunde auto's. Voor auto gegevens : 7-ZLB-23 is het kenteken met 145 pk en 315 nm koppel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 juni 2016:

Je Volvo is m.i. bijna 'extreem' getuned als hij werkelijk 145 pk en 315 Nm levert. Eco tuning gaat niet veel verder dan 125 pk en 280 Nm en zelfs de 'standaard' tuning gaat niet verder dan 139 pk. Maar met meer brandstof en lucht (turbodruk) kan je natuurlijk heel ver gaan, maar dat geeft ook meer warmte.

De standaard V50 kan maximaal met 90 km/u in de derde versnelling naar boven op een autobaan helling. 4e versnelling is onbruikbaar. Jou getunde versie kan dat wel in de 4e versnelling met 90 km/u en zou zelfs volgas in drie met 107 km/u naar boven scheuren.
Zou je nu zelfs 'maar' met 80 km/u naar boven rijden dan maakt de getunde versie net 2000 toeren in de vierde versnelling waarbij je 92% van de aangeboden kracht gebruikt. Zou je terug gaan naar 3 geef je veel minder gas maar draait de motor 2975 toeren en gebruik je maar 67% van de beschikbare kracht.

Ik hoor vaker 'klachten' over warme Volvo diesels bij volle belasting. Dit komt bijna altijd omdat er onder zware omstandigheden (airco aan, warm buiten, zware belading en caravan etc.) heel hard wordt gereden op de autobaan hellingen. En dat kunnen ze omdat er heel veel kracht en vermogen beschikbaar is, maar met 90 km/u een 4 a 5% helling oprijden is een enorme aanslag op de warmte huishouding. Een versnelling lager (en dus 20 km/u langzamer!) met minder gas is de goedkoopste oplossing, evenals de kachel aanzetten als hij toch warm dreigt te worden.


Leo antwoordt op 10 juni 2016:

Menno, Hier kan ik iets mee. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Wat het tunen betreft. Die 145 pk en 315 nm koppel is op papier. Dit is niet gemeten of zo. Dat kan wel maar dan moet ie op de roller bank. Ik had mijn vraag gesteld in de wetenschap dat het een expliciet Volvo probleem was en dat er meerdere Volvo rijders zich op dit forum met hun verhaal zouden melden. Dat is dus niet het geval.


Sjef Bertens antwoordt op 10 juni 2016:

Gelukkig Leo is er uit, hij heeft het probleem onderkent en nu is de redding nabij. Smile !!!!!!


Frank antwoordt op 11 juni 2016:

In Menno's beschrijving en advies kan ik mij helemaal vinden.
Leo, ook mijn Passat heeft dit probleem, maar in mindere mate. Het is dus niet expliciet voor Volvo. Als je getunede pks onder zware omstandigheden gebruikt, loop je gewoon tegen de beperkingen van de koeling aan.
Mijn Passat is getuned van 140>170 PK en 320>385nm. Minder extreem dus. Met een caravan (1350kg beladen) en 4 personen in auto loopt hij op dagen >30 graden warm als de extra pk's worden gebruikt op langere hellingen.
Wat doe ik ? Direct van het gas, verwarming aan, airco uit. Onmiddelijk zakt dan mijn meter. Vanaf dat moment rijd ik gewoon rustiger, een versnelling lager en doe vervolgens de airco weer aan. De grenzen van de auto zijn dan bereikt. In de Passat zit standaard een zwaardere koeling. Deze is dus ook overbelast te krijgen. Als ik normaal met het overige verkeer (vrachtautos + caravans) meerijd heb ik er gelukkig geen last van. Lange hellingen op snelheid bij warm weer zijn het meest verraderlijk.


Ton Groenendijk antwoordt op 26 juni 2016:

Tja, het is toch wel een beetje een kwestie van gevoel. Wat kan je van een auto vergen en hoe ga je om met het geleverde vermogen. Net terug van 8200 km vakantie, betrapte ik mezelf er op dat ik wel erg scheutig was met het gebruik van de cruise-control. Het autootje liep lekker makkelijk tegen iedere gewenste helling op en ik zat fluitend mijn rechterbeen te sparen. Gelukkig kon de auto er wel tegen kennelijk, maar toen ik eenmaal "voetmatig" ging rijden merkte ik pas hoe diep ik het pedaal moest intrappen. En hoe graag ik toen ik wilde terugschakelen. En hoe verstandig ik de snelheid liet teruglopen. Dat is natuurlijk niet goed gereden (met die cc) en ik wil alleen maar aangeven hoe voorzichtig je moet zijn met de gevraagde prestaties. Wellicht zijn veel maatregelen, zoals grote fans (waar laat je die eigenlijk?) oliekoelers en aanverwante artikelen allemaal niet zo nodig als je met enig gevoel het gaspedaal beroert en je realiseert dat het gegeven dat een vrachtauto met 30 km/h over de autobaan gaat, ook te maken heeft met gewicht/vermogensverhouding. Die wetten gelden ook voor vakantiegangers. Daar kan geen chiptuning iets aan veranderen.


Louis antwoordt op 26 juni 2016:

Potdorie, ik ben jaloers Ton daar m'n broodtrommeltje in de koelkast alweer klaar ligt !
Maar : Ik houd bij c.c. rijden altijd wat beter de verbruiksmeter in de gaten.
Bij vals plat of iets dergelijks (en dus lastiger inschatten) even met dat stokje in het midden roeren.
Je motortje zou glimlachen als hij het kon...


Ton Groenendijk antwoordt op 27 juni 2016:

Ja juist! Dat was ik vergeten te vermelden! De verbruiksmeter is een veel betere en snellere indicator voor oververhitting en overbelasting dan de trager reagerende temperatuurmeters. Als je ziet dat dat je zo'n 33 liter per 100 km verbruikt en je rijdt niet sneller dan normaal moet je jezelf realiseren dat al die verbrande brandstof hitte genereert. Dus: wees geen lui varken, zoals ik, schakel terug, beperk je snelheid, geef geen vol gas en Leo: uiteindelijk is de 1600 diesel van Volvo afgeleid van een tractormotor. Ho, ho, niet boos worden. Diesels zijn rustige langeafstandslopers, maar geen sprinters.


Kees antwoordt op 27 juni 2016:

geef geen vol gas
Dat kan makkelijk maar niet bij vol toeren. Wil je kracht dan zal je wel moeten en doe dat dan rond maximum koppel toerental. Tevens wordt daarmee de efficiëntie van de motor beter. Er wordt dan relatief minder brandstof in warmte omgezet.

Diesels zijn rustige langeafstandslopers, maar geen sprinters.
De moderne diesel laat een benzinemotor schaamteloos ver achter zich.


JH Vis antwoordt op 28 juni 2016:

Weet niet of je dit zo zwart-wit kunt stellen. Hier nog een extreme uitspraak: Mijn 18 jaar oude geblazen benzine (LPG)-auto laat menig moderne diesel-auto ver achter zich als het gaat om trekkracht en kosten per km....


Kees antwoordt op 29 juni 2016:

Nog een ongezouten dan?
Een dikke V8 is eerder met een caravan op te top dan een gedownsizde turbo.
Zegt toch allemaal niets.
Maar het mag duidelijk zijn dat de moderne diesel geenzins meer de langzame rustige lange afstandslopers meer zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juni 2016:

Een dikke V8 is eerder met een caravan op te top dan een gedownsizde turbo.

Mijn ervaring is echt anders 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 29 juni 2016:

Heren, heren! (en dames ook), voor dit soort door mij geslaakte algemene opmerkingen is natuurlijk een eindeloze discussie mogelijk, maar ik wilde alleen maar aangeven waar de basis van diesel en otto-motoren (want zo heten ze officieel) liggen. Daarna zijn natuurlijk allerlei varianten mogelijk, met en zonder turbo, met vijf liter inhoud en het aantal pk's van een grasmaaier, tot 1.5 liter met twee turbo's en 8 cylinders (Alfa Romeo, ergens in 1930) en van 1.5 liter diesels met turbo tot scheepsmotoren die alleen met een drijvende bok zijn te plaatsen. Al deze motoren worden gebouwd naar behoefte. Het is niet zo dat de behoefte zich aanpast aan de motoren. En dus blijft mijn stelling overeind dat diesels en otto heel andere motoren zijn, waarbij m.n. de compressie van diesels leidt tot een zwaardere uitvoering qua constructie en materiaal, en dus trager is in de bewegingen. Dat daar later een heleboel aan versleuteld en verbeterd is, staat natuurlijk buiten kijf.
De enige juiste vergelijking kan je pas maken bij twee motoren met dezelfde specificaties. Zo had Peugeot ooit een motor met een slagvolume van 1905 cc. Dat blok werd zowel voor otto als diesel gebruikt. Daarna kwam er een andere kop op, een andere krukas en ga zo maar door. Dan kan je pas een vergelijking maken tussen de twee motorsoorten. Ouderen onder ons weten het verschil wel te duiden.
Maar o ja, gekoeld moeten ze allemaal worden, om maar even terug te vallen op het onderwerp en dat is weer afhankelijk van de efficiëntie van het brandstofverbruik. Sommige moderne diesels zijn zo efficiënt dat bij ernstige kou de kachel maar matig presteert. Dus plaatst de fabrikant een kleinere koeling en dus vraagt Leo hoe het kan dat zijn Volvo warm loopt. Zo dus.


JH Vis antwoordt op 29 juni 2016:

Volgens mij hebben ze daar de thermostaat voor uitgevonden?


Kees antwoordt op 29 juni 2016:

Een thermostaat maakt geen warmte. Die houdt de warmte binnen maar als er onvoldoende warmte beschikbaar is dan houdt het op.
Pas als de motor een surplus aan warmte produceert gaat de thermostaat pas zijn werk doen en opent zodat het motorwarmte kan worden weggekoeld in de radiateur.


JH Vis antwoordt op 29 juni 2016:

"Een thermostaat maakt geen warmte. Die houdt de warmte binnen maar als er onvoldoende warmte beschikbaar is dan houdt het op."

Dan helpt dus ook een kleinere radiateur niet. Je kunt geen kleinere radiateur hebben dan een die afgesloten is door een thermostaat...


Pol antwoordt op 26 juli 2016:

Ik heb een gelijkaardig probleem.

BMW 325D 3 Liter, zes cylinder 193 PK en een Burstner Averso 465 van 1380KG netto. Speciaal auto met zware motor gekocht om goed te kunnen trekken. Trekhaak was door vorige eigenaar oorspronkelijk van fabriek af besteld, dus zowizo al zwaardere capaciteit ventilator. Is 4de seizoen kamperen. Eerst 2 jaar gereden zonder tuning. Maar de auto is log in lage toeren dus ik heb hem vorig jaar in maart laten tunen naar 250 PK. Vorig jaar geen probleem gehad, inclusief 4000 km vakantie in warme temperaturen. Dit jaar problemen bij oprijden van hellingen, behalve 's morgens als het nog lekker fris is. Eens buitentemp voorbij 24 graden en bergop loopt de motor heet. 2 weken geleden zelfs op een kleine weg in Luxemburg tegen 40 km/u achter een tractor. BMW raden aan nog even te wachten met tuning er af te halen (wegens vorig jaar geen problemen). Ze denken dat het rendementsvermindering van de radiator en watepomp is (auto is 7 jaar - was er 3 toen ik hem kocht) Maar dat vervangen is een dikke 2000€. Ze hebben wel de software eens ge-reset en sindsdien nog geen problemen, maar ook nog niet echt hellingen gedaan. Is het echt zo dat tuning om problemen vragen is? Want dan gooi ik hem er weer af en trap ik maar wat harder op het gas in lage toeren.


Kees antwoordt op 26 juli 2016:

Pol,
Neem in je overwegingen het volgende feit mee.
Grofweg de helft van de brandstof wordt omgezet in warmte en slechts 25% komt beschikbaar aan de krukas.
grof gerekend komt er na het tunen 80kW! extra vrij om weg te koelen met dezelfde ongewijzigde koelinstallatie. Weliswaar bij vol vermogen maar de caravan bergop sleuren gaat ook niet vanzelf nietwaar?


Sjef Bertens antwoordt op 26 juli 2016:

Beste Pol,

Vooral de door jou geschetste situatie van 40 km /h achter de tractor doet mij vermoeden dat het probleem toch eerder in het koelsysteem gezocht moet worden.
Dat is een situatie waarbij oververhitting van een 3 liter dieselmotor niet veroorzaakt kan worden door te veel ontwikkelde warmte in de motor maar door een slechte afvoer van warmte.


joop b antwoordt op 26 juli 2016:

Wat heel vaak gebeurt bij de iets oudere auto met airco, is dat zand en andere troep zich heeft opgehoopt tegen het onderste gedeelte van de radiateur.Soms moeilijk te zien omdat condensor (de voorste) en radiateur dicht tegen elkaar aan zijn gebouwd. Vooral bij file rijden is dit funest voor de koeling motor.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2016:

Is het echt zo dat tuning om problemen vragen is?

De marges zijn kleiner geworden, veelal zo klein dat de fabrikant het niet aandurft om zelf zo het model op de markt te brengen.


Bert antwoordt op 26 juli 2016:

Natuurlijk is de standaard 193 pk 325d (handgeschakeld neem ik aan) prima in staat een caravan van 1400 kg elke berg op te sleuren die je maar wilt. En uiteraard ook de gechipte versie.

Wat je wel moet doen onder die omstandigheden is het toerental niet onder de 2000 te laten zakken én tegelijkertijd zeker minder dan langdurig (bijna) plankgas geven.

Je kunt dan kiezen: een versnelling lager en dan zeg met 3000 rpm omhoog, dat is beter dan met veel gas met 2000 rpm onhoog. Helemaal goed is in die lagere versnelling met ca. 2000 rpm omhoog. Juist, met amper halfgas... Je rijdt dan wel langzamer. Maar kom op: die 325d is tot 'alles' in staat met je caravan!

Okay, je hebt niet de maximale prestaties gevraagd en je hebt bovenstaande in acht genomen. Dan is het absurd dat de motor warm loopt. Ook achter die trekker met 40 omhoog heb je rustig in de twee (of een) er achteraan gehobbeld.

Conclusie: de motorkoeling is niet in orde. Te denken valt aan thermostaat, niet werkende ventilator e.d. Mij lijkt niet dat de radiator vervuild kan zijn na 7 jaar. Of was de vorige eigenaar een Saharabewoner?

Succes, we horen het graag wat het probleem was.


Leo antwoordt op 27 juli 2016:

Ik heb op 7 juni dit probleem aangeslingerd. Even de stand van zaken want ik ben net terug van vakantie. Met de caravan naar Wales geweest en geen problemen ondervonden met de motor koeling. Dat is niet zo moeilijk in een land waar de temperaturen beduidend lager liggen en de bergen meer heuvels zijn. Op de terugweg vorige week was de buitentemperatuur opgelopen tot 30 graden. De temperatuur dreigde op te lopen maar door de airco uit te zetten bleef de wijzer van de temperatuur netjes in het midden. Ik moet zeggen dit wetende ga je toch wel anders rijden. Wetende dat de temperatuur kan oplopen kijk ik toch best vaak op de meter, dat geeft toch wat onrust maar het is niet anders.


Leo antwoordt op 27 juli 2016:

Betreffende het warm worden van een getunde motor met het trekken van een caravan en hoge buitentemperaturen, heb ik dit probleem aangekaart bij het bedrijf waar ik mijn auto heb laten tunen. Onderstaande is het overgenomen antwoord.

"We voeren hier juist erg veel tuning uit voor campers en caravanrijders en gelukkig staan die mensen na tuning niet aan de kantvan de weg. Chiptuning is hiervoor juist een erg geschikte optie! Door het extra koppel geef je de auto/motor vaak juist de mogelijkheid om
lager in toerental te kunnen blijven rijden. Door het extra koppel kun je beter op snelheid blijven en hoef minder snel terug te schakelen.
Dit is voor de motor een mindere belasting.

Wanneer je vol in toeren moet rijden om op snelheid te blijven en alle extra pk’s continu aanspreekt dan kan het inderdaad zo zijn dat de
temperatuur oploopt. Zeker als de buitentemperatuur ook hoog is. Echter was het dan zonder die extra pk’s waarschijnlijk al helemaal niet mogelijk
de bergen zonder problemen over te komen.

Ik zou het probleem meer in de koeling zoeken. Dit lijkt mij het meest waarschijnlijk."


Sjef Bertens antwoordt op 27 juli 2016:

Leo,
Die conclusie was al een aantal keren getrokken.
Toch maar even die extra koelfan laten monteren of alleen met koude weersomstandigheden rijden. ( geintje )


Kees antwoordt op 27 juli 2016:

Je kunt dan kiezen: een versnelling lager en dan zeg met 3000 rpm omhoog, dat is beter dan met veel gas met 2000 rpm onhoog.
Als de motor dat aankan is daar niets mis mee Bert. Gasgeven is niet schadelijk voor een motor. Het verbruik gaat, gegeven de situatie, daar niet van omhoog, vaak in tegendeel zelfs en er wordt minder warmte opgewekt dan bij hoger toerental. De motor moet wel werken maar daar is hij voor gemaakt. Het is immers een krachtwerktuig en geen fiets.

Conclusie: de motorkoeling is niet in orde. Te denken valt aan thermostaat, niet werkende ventilator e.d. Mij lijkt niet dat de radiator vervuild kan zijn na 7 jaar. Of was de vorige eigenaar een Saharabewoner?
Mij lijkt de radiateur inwendig vervuilt. Niet aan de buitenzijde dus maar intern.
Koelvloeistof is werkzaam voor een jaar of vier, vijf. Daarna vallen de dopes uiteen en vormt een dikke zwarte drap vermengt met zand lijkt het wel op de bodem van de (koudere) radiateur. Deze drab verminderd ernstig de doorstroming en dat kan voorkomen worden door periodieke vervanging van de koelvloeistof. Iets wat in het algemeen niet of slecht wordt gedaan. En het doorspoelen van de radiateur wordt echt zelden gedaan.
De thermostaat is het in ieder geval niet. Die gaat, als-ie stukgaat, dan open staan waardoor de motor slecht op temperatuur komt in de opwarmfase. Een thermostaat doet juist zijn werk in de opwarmfase en wanneer de motor goed aan het werk is en veel warmte wordt opgewekt staat deze open. De thermostaat draagt dus niet bij aan het nog warmer worden. Echter, in een zeldzaam geval breekt er iets af en vormt dan een weerstand voor de doorstroming.
Een niet werkende ventilator is nooit de oorzaak van het warmlopen maar kan er wel voor zorgen dat het (eerder) een probleem wordt. Een ventilator is een noodkoeler als er onvoldoende rijwind is. Is het koelsysteem

Betreffende het warm worden van een getunde motor met het trekken van een caravan en hoge buitentemperaturen, heb ik dit probleem aangekaart bij het bedrijf waar ik mijn auto heb laten tunen. Onderstaande is het overgenomen antwoord.
Leo, zie mijn eerdere bijdrage over de extra opgewekte warmte bij het tunen.
De echte oorzaak is het tunen en het gebruik van het vermogen na dat tunen. Het gaat er niet om hoe en wanneer dat beschikbaar is maar het gebruik ervan. Meer kracht opwekken geeft meer warmte, hoe dan ook. Dat de motor dat makkelijker kan doen wil niet zeggen dat het minder arbeid kost. Het is jammer dat de tuner het doet voorkomen dat de koelinstallatie de oorzaak is terwijl het een logisch gevolg is van het tunen of beter gezegd het gebruik van die extra kracht.

Toch maar even die extra koelfan laten monteren ...
Dat is tegenwoordig vaak een zeer dure grap en niet zelden een onmogelijke opgave omdat de voorkant van de moderne voertuigen vaak boordevol apparatuur zit en er domweg geen ruimte is iets dergelijks eenvoudig in te bouwen.


Sjef Bertens antwoordt op 28 juli 2016:

Beste Kees,
Volgens mij maak je het nu voor de vraagsteller niet makkelijker en bovendien zitten er in jouw interessante betoog ook wat onduidelijkheden.

Als je met een bepaalde snelheid wil rijden is daar een bepaald vermogen voor nodig. ( b.v. bergop )
Hoeveel van dat vermogen naar de koeling gaat hangt af van het specifiek brandstof verbruik bij dat toerental. ( dat weten we niet )

De koelcapaciteit hangt globaal af van de doorstroomsnelheid van het koelmiddel de werkzame koeloppervlakte de hoeveelheid koellucht en het temperatuurverschil tussen koelvloeistof en koellucht.
De invloed van circulerende olie (koeling ) laten we even buiten beschouwing .

Kortom:
1 doorstroomsnelheid. Verstopping - thermostaat gaat niet of te laat open.
2 werkzame koeloppervlakte. Ketelsteen of verstopping.
3 hoeveelheid koellucht. Capaciteit ventilatorfan - rijsnelheid.
4 temperatuurverschil koelvloeistof- koellucht. ( hebben we geen invloed op )

Dus weten we waar we moeten gaan zoeken !!!!






Kees antwoordt op 28 juli 2016:

Hoeveel van dat vermogen naar de koeling gaat hangt af van het specifiek brandstof verbruik bij dat toerental.
Generaal gezien gaat in een verbrandingsmotor 50% van de energie in de brandstof verloren aan warmte. Dan weet je genoeg want er zal zowiezo gekoeld moeten worden. De motor gaat generaal het meest efficient met de brandstof om wanneer deze het maximale koppel, de grootste kracht levert.
 
De koelcapaciteit hangt globaal af van de doorstroomsnelheid van het koelmiddel de werkzame koeloppervlakte de hoeveelheid koellucht en het temperatuurverschil tussen koelvloeistof en koellucht.
De koelcapaciteit hangt inderdaad af van de warmtewisselaar (radiateur) en de hoeveelheid koellucht door die warmtewisselaar.
De koelvloeistof is slechts een transportmiddel van de warmte en is niet van invloed op de daadwerkelijke koeling. Volume en flow zijn van invloed op de warmteoverdracht aan de koellucht door de warmtewisselaar.


Pol antwoordt op 28 juli 2016:

Nog even wat verduidelijking en overwegingen op basis van jullie hoogst interessante antwoorden.

Zoals eerder aangegeven heb ik mijn auto (325D) vooral laten tunen voor het gebruik zonder caravan. Alhoewel hij al 197 PK had, voelde hij bij lage toeren (waarschijnlijk voor de turbo aanslaagt) log aan. Je moest hem daar altijd 'door duwen'. Nu is hij altijd lekker vinnig vanwege het hoger koppel in lage toeren.

Tweede argument voor de tuning (en dit speelt wel mee voor de caravan) is verminderd verbruik. Dit is inderdaad met een half litertje verbeterd zowel zonder als met caravan. Het is dus zeker niet dat ik de 197 PK onvoldoende vond om te trekken hoor.

Wat ik niet begrijp aan het argument dat de extra warmteontwikkeling door de tuning komt is het volgende:

Tuning zorgt voor een betere verbranding van het brandstof/luchtmengsel. Zodat er meer energie uit gehaald wordt.

Als ik plankgas geeft en sneller optrek gaat mijn motor meer energie leveren dan voorheen en daardoor wordt er uiteraard ook meer warmte geproduceerd. Maar met de caravan er achter doe ik dat niet.

De variabele die van belang is, is dus de "mogelijkheid" om meer energie te produceren. Dat is wat resulteert in meer warmte.

Als ik nu op een helling van pakweg 5 graden tegen een constante snelheid van 80 rij. Dan "vraagt" mijn combinatie, met een bepaald gewicht en een bepaalde luchtweerstand een bepaalde hoeveelheid energie.

Mijn niet getunede motor leverde die zonder problemen.

Nu met de tuning er op vraagt mijn combinatie niet meer energie om het zelfde te doen. De motor gaat het iets makkelijker hebben om die energie te leveren. Maar hij gaat niet meer energie geven, want anders ga ik versnellen. Dus de zelfde hoeveelheid energie resulteert toch in dezelfde hoeveelheid warmte?

Mijn versnellingsbak is een automaat. De motor kan het aan om bij lage toeren die energie te geven, dus hij blijft in een hoge versnelling.

Zou het kunnen dat er bij lagere toeren om een bepaalde kracht te ontwikkelen meer warmte vrijkomt dan bij hogere toeren? Je moet tenslotte die kracht ontwikkelen op minder motoromwentelingen. Maar tegelijk zijn dat ook minder ontbrandingen op een zelfde tijd. Wat is het beste en wat is de logica?

Het argument van vervuiling van de radiator aan de binnenkant is wat ze bij BMW ook als mogelijkheid aangeven. Bestaan er geen reinigingsmiddelen die die smurrie oplossen (zonder de radiator te beschadigen)?

Ik denk het ook meer hier te moeten zoeken, want vorige zomer had ik ook al de tuning, zonder problemen op hellingen.

Alvast bedankt.

Pol


Kees antwoordt op 28 juli 2016:

Tuning zorgt voor een betere verbranding van het brandstof/luchtmengsel. Zodat er meer energie uit gehaald wordt.
Nee, dat is niet juist. De resultaten van tuning worden bereikt door het verhogen van de turbodruk waardoor meer cilindervulling, het verhogen van de hoeveelheid ingespoten brandstof en het veranderen van het tijdstip. Aan de motor zelf wordt niets gedaan en dat zou juist kunnen zorgen voor een betere verbranding.
Dat er meer energie beschikbaar komt is een gevolg van meer lucht en meer brandstof. Een hogere gemiddelde zuigerdruk geeft weliswaar een iets betere efficiëntie maar dat is niet wat het tunen behelst maar een prettige bijkomstigheid en gaat ruimschoots verloren door het gebruik van de gewonnen kracht.
 
Nu met de tuning er op vraagt mijn combinatie niet meer energie om het zelfde te doen. De motor gaat het iets makkelijker hebben om die energie te leveren.
In tegendeel. De motor wordt zwaarder belast. Het tunen heeft bewerkstelligt dat er door een hogere turbodruk meer cilindervulling is. Het comprimeren zal dus meer energie vragen. De zuigerdruk zal met minder brandstof dus net zo hoog zijn als voor het tunen bij dezelfde vermogensvraag. Echter het compressieverlies is groter dus er zal extra brandstof nodig zijn om dat te compenseren. Het verlies roomt de winst dus weer af.

Zou het kunnen dat er bij lagere toeren om een bepaalde kracht te ontwikkelen meer warmte vrijkomt dan bij hogere toeren? Je moet tenslotte die kracht ontwikkelen op minder motoromwentelingen. Maar tegelijk zijn dat ook minder ontbrandingen op een zelfde tijd. Wat is het beste en wat is de logica?
Bij lagere toeren is het rendement groter dan bij hogere toeren. Wrijvingsverlies loopt lineair op met het toerental. De (warmte) verliezen zijn bij hoger toerental groter dan bij laag toerental.
Absoluut gezien zou je kunnen zeggen dat er meer warmte vrijkomt bij lager toerental maar relatief gezien zijn de warmteverliezen bij hoger toerental groter.

Het argument van vervuiling van de radiator aan de binnenkant is wat ze bij BMW ook als mogelijkheid aangeven. Bestaan er geen reinigingsmiddelen die die smurrie oplossen (zonder de radiator te beschadigen)?
Reiniging daarvan wordt over het algemeen door spoelen bereikt al of niet met een meer of minder agressieve toevoeging. Hierbij blijft in gemonteerde toestand altijd een restvervuiling achter. Anders gezegd, je krijgt het er niet allemaal uit. Dat gaat beter wanneer de radiateur wordt gedemonteert.


Sjef Bertens antwoordt op 28 juli 2016:

Beste Pol,
Volgens mij zit je aardig in de richting met jouw redenering.

Als we voor en na tuning dezelfde bedrijfssituatie creëren moet het geleverd vermogen in beide gevallen gelijk zijn.
Zoals je zelf ook al opmerkte betekend dat niet dat ivm de automatische transmissie het motortoerental gelijk moet zijn. Het zal overigens niet veel verschillen bij gedeeltelijke belasting van de motor.

Als je na de tuning dezelfde of nauwelijks hogere eisen aan de motor stelt zal dat ook geen extra koelproblemen veroorzaken.

Voor wat betreft het schoonmaken van de radiateur zou ik de beide waterslangen demonteren en met een flinke waterstraal in omgekeerde richting de radiateur doorspoelen. Daarna met nieuwe koelvloeistof afvullen en ontluchten. Succes.



Louis antwoordt op 28 juli 2016:

Eens .
Water, en eventueel een luchtspuit met niet al te hoge druk tezamen werkt helemaal als een super borrel en spoelbad .
Niets afsluiten natuurlijk zodat je de boel niet opblaast ,maar lekker laten spoelen.
Een dag tevoren loskoppelen, slangaansluiting onder professorisch weer afdichten en met wat gewone schoonmaakazijn erbij afvullen en in laten werken veroorzaakt geen schade en je weet niet wat je ziet als je eenmaal gaat spoelen...
Persoonlijk zou ik daarna het systeem eerst alleen met water afvullen, en een aardige rit later nog eens goed naspoelen.
Komt er veel rommel uit : Weer herhalen, en dan pas definitief afvullen met schone koelvloeistof.
(En steeds goed op temperatuur, dus met open thermostaat laten ontluchten bij het afvullen)


Pol antwoordt op 29 juli 2016:

Hartelijk bedankt voor de goede uitleg. Ik zal dan maar binnenkort eens aan de "afwas" beginnen.

Pol


JH Vis antwoordt op 29 juli 2016:

Ik kan me niet voorstellen dat een auto van 7 jaar oud, die netjes z'n beurtjes heeft gehad, een vervuilde radiator heeft. (Ik vraag me af hoe de mijne er intussen uit moet zien, ware het niet dat ik nog nooit koelingsproblemen heb ondervonden....) Maar goed, kwaad kan het niet. Pas wel op met schoonmaakazijn....


Pol antwoordt op 1 augustus 2016:

Hij wordt inderdaad keurig op tijd bij BMW onderhouden "volgens het boekje". Er staan wel al 200.000km op de teller.

Pol


Rene antwoordt op 16 november 2017:

Beste Pol,

Ik heb zelf een BMW 325D touring uit 2007 met 197PK en na tuning 205pk. Ik trek een flinke Fendt caravan van om en nabij de 1600kg. Afgelopen jaar heb ik dezelfde problemen ondervonden doordat de motor tegen de helling op te heet werd. Na een aantal waarschuwingen hield de auto ermee op en is de auto afgevoerd. Motorblok overleden en alles kromgetrokken. Inmiddels heeft mijn BMW specialist een zelfde blok uit 2008 overgeplaatst met een ton minder kilometers. Kortom, hij is weer tot leven gewekt! (Rijdt weer als nieuw😉
Ik heb hier wel van geleerd ! Inmiddels heb ik een andere ventilator(850watt ipv standaard 450w) erin laten zetten. Daarnaast is de auto nu voorzien van een actieve digitale temperatuur/koelvloeistofmeter. @Pol, als je nog tips hebt of jij van mij dan kun je me altijd mailen! Ik heb inmiddels nog niet een helling op durven rijden met de combi, maar dat gaan we volgend jaar wel doen.


Kees antwoordt op 16 november 2017:

En wat ga je dan doen na een aantal waarschuwingen?


ben antwoordt op 17 november 2017:

Tunen en caravan gaan niet samen,maar dat is mijn gevoel.


Kees antwoordt op 17 november 2017:

O, maar dat gaat wel Ben maar de hufterproofmarge wordt wel kleiner.
En als men er een beroep op doet en geen weet heeft wat er onder die kap allemaal gebeurd dan is het wachten op ellende.
De Airco uitzetten scheelt al enorm maar als dat zelfs teveel is en ook de nodige waarschuwingen negeert dan kom boontje om z'n loontje.


Quirien antwoordt op 17 november 2017:

René, ik mag aannemen dat ook in de "revisie " een check op de radiator heeft plaatsgevonden?
Een grotere fan met een "slecht" werkende radiator lijkt in mijn logica niet de beste oplossing. Het moet wel een samenspel van het geheel zijn.

Wat was eigenlijk het effect bij de vorige motor van die 8 pk meer na tuning? ( gewoon uit nieuwsgierigheid)

@ Kees, uit jouw vraagstelling ( ik zal wel verkeerd concluderen) verwacht jij dan weer problemen na deze aanpassing? Maar toegegeven, geen verkeerde vraagstelling en scherp zoals zo vaak.😉


Remco antwoordt op 17 november 2017:

@Ben

Tuning en caravan kan heel goed samen gaan,
Mits de tuner weet wat die doet.

Veel automerken hebben 1 type motor en veranderen het pk/nm door softwarematig.

Vooral de vw groep en Mercedes doen dat.


Kees antwoordt op 17 november 2017:

Ze zien er misschien hetzelfde uit Remco maar het zijn wel degelijk verschillende motoren voor verschillende outputs.


Kees antwoordt op 17 november 2017:

"Kees, uit jouw vraagstelling ( ik zal wel verkeerd concluderen) verwacht jij dan weer problemen na deze aanpassing?"

Wat zijn de aanpassingen waard als de eerder gegeven waarschuwingen worden genegeerd? Je moet nogal wat doen om een motor in de poeier te rijden hoor. Die paar extra getunde pk's deden er niet zo verschrikkelijk veel toe. Dat is niet de oorzaak dat het spul opgeeft. Ook die ton meer km's doen er niet toe. Het zit hem allemaal in het gedrag zo te lezen. De grotere fan en een digitale temperatuurmeter zijn hier als een bril voor een blinde en eerder een excuus om te volharden in het gedrag. Maar ik kan het mishebben natuurlijk. 😉


Ale Kok antwoordt op 17 november 2017:

@ Kees.
Er zitten wel degelijk verschillen in de motoren ook al lijkt het alsof ze dezelfde boring x slag hebben.
Zie onderstaande verhaal:
http://motorblock.at/stalzamt-die-wahrheit-ueber-chiptuning-spassbringer-oder-motorentod/

Als je meer vermogen wilt hebben is de aanschaf van een auto met standaard meer vermogen beter dan het achteraf chiptunen.
Tenzij de fabrikant het motormanagement wel erg slordig of conservatief heeft geprogrammeerd gaat chiptunen ten koste van de levensduur en betrouwbaarheid.


Ale Kok antwoordt op 17 november 2017:

Sorry,
@Kees moet zijn @Remco


Rene antwoordt op 17 november 2017:

Heren, die meldingen negeren is gewoon niet goed te praten. Dat is volledig mijn fout geweest en was dus vragen om problemen. De auto kon het makkelijk trekken alleen de auto werd veel te heet bultje op...ik moet zeggen dat ik me nu netjes zal gedragen 😬. Ik heb altijd auto met een tuning gehad, maar nooit problemen gehad. Uiteraard moet je niet de grenzen opzoeken van je auto (zoals ik), maar je hebt het zelf in de hand. De koeling blijft gewoon een ding en de ven is een wereld van verschil.


Rene antwoordt op 17 november 2017:

@quirien, dat zou zo maar kunnen. Radiator is nu ok. Bij mij is zo wat alles vervangen wat je maar kan bedenken, omdat alles kapot gedraaid was ( lees enorme hitte). Ik heb nu een volledig gereviseerd blok met nieuw koelvloeistofvat, egr, waterpomp, ven etc.. deed even pijn in de knip, maar daar had ik geen andere auto voor. Goeie les geweest..


arie antwoordt op 18 november 2017:

bij moderne auto diesel heb je een koelradiateur interkoeler en condensor achter elkaar staan in de praktijk blijkt dat hier ophoping van vuil optreed bladeren ec. een keer in het jaar maakte ik de boel los en blies er het blad e.d. weg ook koelvloeistof verouderd er is bij div autos een vast schema om dit te verversen maar ja als dit niet doet krijg je problemen die veel geld kosten gr arie


Quirien antwoordt op 19 november 2017:

Het is inderdaad een kleine moeite om de radiator(s) jaarlijks even schoon te maken.
Voorkomt vaak net die problemen waarop je niet zit te wachten.
Deed ik ook altijd. Tegenwoordig vraag ik de jongens bij de de gratis zomer en/of wintercheck er even naar te kijken.
Ach, tegenwoordig krijg al jaren een uitnodiging hiervoor.

En het mooie, ik zei het al, gratis, en nog met een cadeautje erbij. 😉.


Frank antwoordt op 19 november 2017:

Over koeling en tuning heb ik zelf al de nodige ervaringen gepost op dit forum.
De koeling van auto's loopt inderdaad terug met meer kilometers op de klok.
Naast vervuiling zie je dat ook de kwetsbare aluminium koelribben flink beschadigd raken door steenslag. Als ik bij onze auto aan de onderkant tegen de koeling van de airco aankijk dan ziet dat er flink toegetakeld uit door steenslag op de snelweg. De koeling van de motor zit er direct achter tegenaan gemonteerd.
Bij zomerse temperaturen van >30 gr. en flinke lange hellingen rij ik nu met ietsje meer beleid (rechtervoet). Met een caravan rij je dan ongemerkt volledig op de maximale capaciteit van je motor.
Vreemd ? Nee natuurlijk niet. Mensen die dit niet snappen kunnen natuurlijk proberen om zelf een paar honderd meter omhoog te rennen bij >30 gr. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker