Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekauto met thuiskomer

Guurt vraagt op 26 June 2016 om 19:33:

mijn trekauto (2 liter sedan 155 pk) is voorzien van een z.g.thuiskomer.
Stel, met de caravan (ca. 1100 kg) aan de trekhaak rijd ik een autoband lek.
Waar kan ik dan het best mijn thuiskomer monteren?
Verneem graag hierover de mening van mijn medecaravanners.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 26 June 2016 om 19:40:

M.i. op de niet aangedreven wielen. Maar niet te snel en geen honderden kilometers. Vanuit Zuid Frankrijk is het niet letterlijk een thuiskomertje.


ben antwoordt op 26 June 2016 om 20:02:

Niet,zorg voor de vakantie dat u een volwaardig reserve wiel bij u heeft,mits je deze kwijt kan natuurlijk?
Voor de kosten hoeft u het waarschijnlijk niet te laten,op mp staan vaak zat reserve wielen te koop.

Mvg,,Ben


RonaldS antwoordt op 26 June 2016 om 20:37:

In 2014 linker achterband van de auto compleet aan flarden gereden door een niet te ontwijken stuk staal nabij Parijs op de 104. Vandaar naar huis gereden ruim 500 km met de thuiskomer linksachter op de auto met aangepaste snelheid.
Thuis 2 nieuwe banden achterop laten monteren en de overgebleven band op een stalen velg laten zetten en deze heeft in de auto de plaats ingenomen van de thuiskomer. Heb je wellicht winterbanden kun je deze voor je vakantieperiode ook als reserveband meenemen.


Sjef Bertens antwoordt op 26 June 2016 om 22:25:

Guurt uiteraard monteren op de plaats waar de band lek gereden is en geen ingewikkelde bandenwissel toepassen. Het is een noodsituatie, dus rustig verder en zo snel mogelijk band repareren of vernieuwen.


Kees antwoordt op 27 June 2016 om 08:04:

Sjef, een (kleiner) noodwiel wordt niet gemonteerd op een aangedreven as van een voorwielaandrijver.
Daar zijn meerdere redenen voor, denk aan ongelijke wieldiameter en differntieel maar ook aan ongelijke remwerking, spoorkracht, stuurgoniometrie en wielbelasting.
Met een caravan daarachter zijn deze zaken zoniet nog belangrijker en derhalve verstandiger om conform de gebruiksaanwijzing van de auto altijd het noodwiel op de achteras te plaatsen en het achterwiel naar voren.
Bij een achterwielaandrijver zal er meestal een volwaardig reservewiel aanwezig zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 27 June 2016 om 14:40:

Hoi Kees, ik heb het niet over een kleinere thuiskomer en ik ga ook niet met gierende banden mijn route naar Spanje vervolgen.
Natuurlijk zijn jouw argumenten steekhoudend maar mijn zienswijze is,
zo snel mogelijk op weg naar de eerste beste bandenboer.
Bovendien is het zo dat als de thuiskomer een beetje bij de auto hoort dan zijn een aantal van die problemen minimaal.
Mijn thuiskomer heeft de maat 155/90 x 16. De banden op mijn auto hebben maat 235/60 x 16. En jij weet natuurlijk als geen ander dat de afrolomtrek van deze twee nagenoeg gelijk is. Als de ET waarde niet te ver uit de richting gaat is er nauwelijks een probleem.
En ook als de afwijking iets groter is zou mijn voorkeur hetzelfde zijn.
Het differentieel kan een niet al te groot verschil in afrolomtrek bij lage snelheid best hebben en om bij een lekke band ook nog even wieltjes te gaan wisselen roept bij mij nog veel grotere risico's op.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 27 June 2016 om 16:26:

Camping Cars en Caravans heeft ooit proeven genomen met thuisbrengers. Daar kwam uit dat de stabiliteit van het span nauwelijks minder werd door thuiskomers. Ik zal de tekst eens opzoeken.


Kees antwoordt op 27 June 2016 om 19:15:

Maar als er toch eens een flink anker uitgeworpen dient te worden kunnen er problemen verwacht worden.
Let wel, noodwiel vraagt aangepast rijgedrag. Een noodstop maken kun je niet aanpassen. Dat kan voorkomen in de laatste kilometer vanuit Spanje maar ook in de eerste onderweg naar de bandenboer.


Sjef Bertens antwoordt op 27 June 2016 om 20:10:

@ Kees
De remkracht wordt niet bepaald door de grootte van het wrijvingsvlak.
De remkracht, spoorkracht, stuurgeometrie en wielbelasting worden bij de juiste diameter en ET waarde niet beïnvloed.

De draagkracht van mijn thuiskomer is 1200 kg.


Louis antwoordt op 27 June 2016 om 20:30:

Zoals Ben al zei staan er zat echte wielen op Marktplaats of bij de handelaar op de hoek.
De hele auto zit bomvol veiligheidsvoorzieningen .
Waarom dan wél zo'n onhandig en discutabel onding in je auto laten ?
(Als er ook plaats voor een normaal wiel is tenminste)


ben antwoordt op 27 June 2016 om 20:44:

Zo is het maar net Louis,voor mij geen thuiskomertje.
Ik kocht voor ons tweede autotje(panda)een set winterwielen voor 150 eurie!..2 jaar oud en zo goed als nieuw.
Ik zou dus even gaan zoeken voor een volwaardig reservewiel of een wiel meenemen van je winterset,heb ik ook al eens gedaan.
Een thuiskomertje met een caravan erachter?..geen goed plan mijn inziens.


Kees antwoordt op 27 June 2016 om 23:25:

De remkracht wordt niet bepaald door de grootte van het wrijvingsvlak.
Vandaar dat men in de F1 zulke flappen rubber nodig heeft.

De draagkracht van mijn thuiskomer is 1200 kg.
 Ik denk het niet.


TheoS antwoordt op 27 June 2016 om 23:49:

Een thuiskomertje met een caravan erachter?..geen goed plan mijn inziens.

Hoezo niet? Als je hem even gebruikt om naar een bandengarage te rijden, is daar niets mis mee.
Natuurlijk gebruik je hem niet van de Costa Brava naar Nederland.
Ga je naar een gebied waar je grote afstanden moet rijden om een bandenboer te vinden, dan is het een andere zaak. Een winterband als reserve kan dan een alternatief zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 28 June 2016 om 00:03:

@ Kees,

Dat valt me toch een beetje tegen.

Fw =. Fn x. mu. Ofwel:
Wrijvingskracht = Normaalkracht x wrijvingscoëfficiënt.

Voor wat betreft de brede sloffen bij F1, die zijn voor een beperkte warmte ontwikkeling per cm2 en een redelijke levensduur.
Je weet hoe die brede banden ook in het nadeel kunnen werken bij veel water op het wegdek.
De wetten van de mechanica werken ook op de auto Kees.

Over het draagvermogen van mijn thuiskomer ga ik niet in discussie, ik wil nog wel even opmerken dat de bandenspanning 4,5 bar is.


Kees antwoordt op 28 June 2016 om 12:26:

Of het je nu tegenvalt of niet. Eén ding mag duidelijk zijn, als jij remt met linksvoor een 155/90R16 en rechtsvoor een 235/60R16 dan heb jij je handen vol.
En jij weet ook wel dat er met banden iets magisch is met de verhouding rubber op de weg en kleefkracht. In de F1 wil men zoveel mogelijk rubber op de weg hebben ondanks Fw=Fn.mu


Sjef Bertens antwoordt op 28 June 2016 om 13:53:

@Kees.

Beste Kees, ik weet dat je moeilijk te overtuigen bent maar de wrijvingscoëfficiënt tussen band en wegdek is bepalend.
Bij de formule 1 is de wrijvingscoëfficiënt soms hoger dan 1 en wij noemen dat in de gewone volksmond plakken.
Maar kijk ook eens even naar de TT van Assen dan zie je hoe een klein aanrakingsvlak een grote wrijvingskracht kan realiseren.
Er zijn voorbeelden ten overvloed om aan te geven dat de oppervlakte niet bepalend is, denk aan de schijfremmen tov de trommelremmen.
De samenstelling van het wrijvingsmateriaal en de oppervlakte zijn wel mede bepalend voor de levensduur en bij banden is dat niet anders.

En Kees we hadden het over een thuiskomer waar je desnoods niet harder dan 60 km/h mee rijd. Die hoeft niet het eeuwige leven te hebben en als je dan een echte noodstop moet maken dan zal het abs voorkomen dat er platte kanten aan de banden ontstaan.


ben antwoordt op 28 June 2016 om 17:01:

Hoezo niet? Als je hem even gebruikt om naar een bandengarage te rijden, is daar niets mis mee.
Stel je voor dat je ergens in frankrijk op zondag in the middle of nowhere staat,succes met het vinden van een geopende bandenboer!
En ja,er zijn mensen die veel te ver doorijden op een thuiskomertje,vaak onwetentheid.
Men stouwt die vaak veel te grote caravans vol met zooi maar een volwaardig reservewiel of een krik?
Vraag me trouwens af hoeveel mensen een momentsleutel bij hebben in deze tijd van veel lichtmetalen velgen,bij mij gaat veiligheid boven alles...


Quirien antwoordt op 28 June 2016 om 17:43:

Nog een kleine aanvulling op je opmerking Ben. En 5 andere type wielmoeren bij het omwisselen van LM naar stalen velg omdat deze vaak afwijkt(geld zowel voor auto als caravan)


ben antwoordt op 28 June 2016 om 17:58:

In ieder geval twee verschillende maten doppen voor op de momentsleutel!..(heb ik dus ook bij!)
En handig om het aantrekmoment te weten...


ben antwoordt op 28 June 2016 om 18:00:

VW gebruikt dezelfe moeren voor zowel staal als lichtmeteaal,maar dat zal ook wel per merk verschillen?


RonaldS antwoordt op 28 June 2016 om 19:59:

Bij Ford ook dezelfde.


Ton Groenendijk antwoordt op 28 June 2016 om 21:16:

Ho, ho, RonaldS. Bij aanschaf van stalen winterwielen, heb ik van Ford ook 20 andere wielmoeren gekregen. Weliswaar dezelfde kop, maar het schijnt niet wenselijk te zijn stalen moeren op lichtmetaal te zetten en andersom. Waarom? Tja dat weet ik nu ook weer niet.


Quirien antwoordt op 28 June 2016 om 21:26:

Heeft met conische of andere vorm van de schacht/tap te maken. Zoek maar eens op internet naar afbeeldingen.


guurt antwoordt op 29 June 2016 om 10:12:

Bedankt voor alle reacties. Was al bezig om reservevelg te kopen. Is moeilijker dan wordt verondersteld. De velgmaat 16inch steek 4x114-ET-40 is niet courant. Auto heeft lm velgen dus beter ook reservelm te te kopen begrijp ik nu, alhoewel de thuiskomer een stalen velg heeft. Mocht iemand mij verder kunnen helpen dan verneem ik dat graag.


Louis antwoordt op 29 June 2016 om 11:21:

Vreemd dat je er niet een op de eenvoudigste manieren kunt vinden...
Ook al eens op een sloperij gekeken ?
Steek en buitenomtrek moeten overeen komen, de velgmaat zelf in inches doet er weinig toe voor het geval je nu een andere diameter en banden dan de originele onder de auto hebt zitten.
(In je boekje staat in dat geval vast wat er origineel als band onder heeft gezeten)


John antwoordt op 29 June 2016 om 11:30:

Niet alleen de steekmaat, maar zeker de ET waarde zijn belangrijk voor je nieuwe velg. Zelfs de J-maat is bepalend welke maat band je kunt gebruiken.


Kees antwoordt op 29 June 2016 om 17:08:

Dat is onjuist. De J-maat (code) zegt iets over de vorm van het velgbed en heeft niets met de bandmaat te maken.


ben antwoordt op 29 June 2016 om 18:06:

Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
En kan je dealer je mischien helpen aan een nieuwe velg?


RonaldS antwoordt op 29 June 2016 om 21:37:

@Ton Groendijk, aardige informatie mbt Ford daarover kun je terugvinden op deze link.
http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=47883


Mercha antwoordt op 10 September 2019 om 08:34:

Ik wil hier even op inhaken.
2 dagen terug, willen we vertrekken van een camping in Macon Frankrijk.
Zie mijn man dat de band rechts achter lek is.
Alleen een thuis komer bij.
ANWB gebeld, nou mvr u kunt met een thuiskomer nog de halve wereld mee rond. Ik zei ja maar rijden met de caravan , en 760 km moeten we nog rijden.'Geen probleem zei de man van de ANWB.
'Wel op juiste spanning zetten, en niet harder dan 80 km.
Wij gaan zoeken naar een garage , alles dicht op zondag.
Toch de gok gewaagd, op advies van de ANWB wel eng rijden vond ik.
Maar veilig thuis gekomen, god zei dank.
Voortaan een echte band mee.
Mercedes c 20
Gr Mercha



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker