Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Geen 12V meer in Hobby Classic
Van: Patrick
Datum: 26 August 2016 om 23:02

Tijdens onze reis dit jaar naar Faak am See in Oostenrijk deed tijdens onze overnachting het 12v waterpompje het niet meer, dus het reserve pompje aangesloten en we hadden weer kortstondig water, echter deze deed het daarna ook niet meer en de WC pomp en 12v verlichting ook niet meer. weet iemand de oplossing om dit te herstellen?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: marcel
Datum: 27 August 2016 om 07:08

Zekering vervangen of aardlek resetten. Bij onze caravan zit het kastje met aardlek in de kledingkast


Van: Sjef Bertens
Datum: 27 August 2016 om 16:13

Patrick, mogelijk maakt het nieuwe pompje sluiting.
Pompje demonteren en zekering en omvormer controleren.


Van: John
Datum: 28 August 2016 om 09:34

Het oude pompje hat hetzelfde euvel, Sjef


Van: Hans
Datum: 28 August 2016 om 10:11

Dat hoeft helemaal niet John. Ze doen het beide niet maar de eerste kan bijvoorbeeld. vastgelopen zijn en de tweede kan best kortsluiting hebben (misschien niet goed aangesloten).

Hans


Van: Patrick
Datum: 28 August 2016 om 21:52

De aardlek was idd uitgeslagen, maar zoals gezegd doen niet alleen de waterpompjes het niet meer maar ook de toiletpomp en de 12v verlichting niet meer.
Waar kan ik die zekering vinden dan? ik zie geen zekering achter de aardlek kast, daar heb ik de kap vanaf gehaald.
Is de aardlek kast tevens de omvormer?


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 28 August 2016 om 22:01

Dan zal het probleem toch ergens in de voeding (omvormer) liggen lijkt me. Doet de 12V (en pompje) het wel als je de caravan zonder 230V aansluit via de auto?


Van: Patrick
Datum: 28 August 2016 om 22:18

Ik heb geen 12V via de auto, het is een 7 polige aansluiting. Dus er is alleen voeding via het 230V stopcontact van de caravan. 3 van de 4 lampen in de caravan hebben zowel een schakelaar voor verlichting op 230V als op 12V en de toilet en waterpomp in de disselkast zijn ook 12v.
De caravan is een hobby classic 460 uit 1990.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 28 August 2016 om 22:30

Heb je wel stroom 12V in de caravan als je in de auto je mist achterlicht aan doet (wel contact aan)?


Van: Patrick
Datum: 28 August 2016 om 22:34

Ik weet niet of ik stroom heb in de caravan als het mistachterlicht van de auto aan is.
Ik heb de caravan vanmiddag teruggebracht naar de stalling en kan het dus helaas ook niet direct proberen.
Ik wil eerst meer informatie verzamelen over dit probleem en dan de caravan weer ophalen en het probleem oplossen.


Van: Hans
Datum: 28 August 2016 om 22:36

Begin eens met het nieuwe pompje los te halen. Misschien heb je geluk en werkt de rest weer. Zo niet dan zal je toch echt op zoek moeten gaan naar zekeringen en / of kortsluiting(en). Werkt het 230V gedeelte wel? De aardlekschakelaar gaat er niet voor niets uit. Maar deze gaat er in principe alleen uit als er een aardprobleem is. Ligt er ergens een 12V draad bloot die contact maakt met het chassis (of met een groen/gele draad)?

Succes

Hans


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 28 August 2016 om 22:47

Als de aardlek er uit gaat is het GEEN 12v probleem. Grote kans dat het oude pompje niet kapot was. Het is een 230v probleem (in de omvormer). Met een simpel nieuw omvormertje zo op te lossen, mits de waterpomp natuurlijk niet de oorzaak is van het stukgaan van de omvormer.


Van: Patrick
Datum: 28 August 2016 om 22:54

Hebben jullie enig idee waar ik deze omvormer kan vinden?


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 29 August 2016 om 00:17

Meestal in de klerenkast.


Van: Remco
Datum: 29 August 2016 om 01:12

In onze hobby bj 1989 zit ie onder het keukentje.
Kastje open en daar op de vloer.


Van: Patrick
Datum: 29 August 2016 om 20:32

Bedankt Menno en Ramco, ik ga de caravan binnenkort ophalen en kijken of ik op 1 van de genoemde plekken de omvormer kan vinden en deze dan vervangen.
Nog tips waar ik het beste een nieuwe kan bestellen?


Van: Hans
Datum: 29 August 2016 om 21:23

Zou het niet verstandiger zijn eerst eens te kijken of de 230V het wel doet en of er geen draden los zitten of zo voordat je een nieuwe koopt?

Hans


Van: Patrick
Datum: 30 August 2016 om 21:58

Hans, de 230V heeft het 2 weken in de vakantie wel gedaan, zowel de verlichting als de stopcontacten dus daar ligt het probleem niet. het is de 12V die het niet meer doet zowel de losse waterpomp in de disselbak, de thetford toiletpomp en de 12V verlichting op 3 plaatsen (keuken, voorste treinzit en badkamer, meer 12V verlcihting is er ook niet)
Er is niet geboord of geschroefd in de caravan dus ik kan mij niet voorstellen dat er ergens kortsluiting word veroorzaakt door een kapotte kabel.


Van: Bob
Datum: 30 August 2016 om 22:33

Als ik de reacties van Patrick lees lijkt het mij het beste dat hij met dit probleem naar een caravanbedrijf gaat. Het is geen schande als je van een bepaald iets weinig weet, ik weet niets van diesel- en benzinemotoren, maar ga dan niet knutselen aan dergelijke dingen.


Van: Hans
Datum: 30 August 2016 om 23:43

Moeilijk geval. Een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de ingaande (fase) draad en de uitgaande (nul) draad. Als dit verschil te groot is (omdat er een kleine stroom van ca 30mA of meer naar de aardraad loopt) dan gaat de aardlekschakelaar er uit. Dit kan wel eens veroorzaakt worden door storingen van buitenaf (bliksem of zo) maar dan moet hij na opnieuw inschakelen gewoon in blijven. Gaat hij er weer uit dan is er echt een aardingsprobleem (daarom heet het ook een aardlekschakelaar. Er lekt stroom naar de randaarde). Als bij jou de aardlekschakelaar in blijft dan is het 230V gedeelte in orde en zit de fout in het 12V gedeelte. Er moeten zekeringen in deze circuits zitten anders is de fabrikant aardig in overtreding en soms zijn die zo te vervangen zonder dat je eerst ergens een behuizing moet verwijderen. Ik zou als ik jou was dus nog maar eens eerst op zoek gaan naar de zekeringen. Als die heel zijn en je hebt nog steeds geen 12V dan zou het nog kunnen zijn dat er geen 230V op de omvormer komt vanwege een losse draad (want de 230V op de stopcontacten en lampen gaan niet via de omvormer maar rechtstreeks). Is dit ook niet het geval dan vrees ik ook voor de omvormer.

Met vriendelijke groet,

Hans


Van: Hans
Datum: 30 August 2016 om 23:54

Nog vergeten te vermelden: Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt. Ik had een autoradio ingebouwd die de zenders alleen vasthield als er spanning op bleef staan (12V) maar ik merkte op een gegeven moment dat de zenders er uit lagen en na verloop van tijd nog een aantal keer. Uiteraard schoof ik de schuld op de gebrekkige installatie van de Franse camping maar later bleek het vaker te gebeuren en ben ik op zoek gegaan. Het bleek een losse blauwe draad (nuldraad van het 230V gedeelte) te zijn die al aardig aan het verkolen was vanwege het vonken. Daardoor had ik dus ook af en toe geen 12V. Deze draad vastgezet en nooit meer problemen gehad. Had dus makkelijk brand kunnen krijgen.

Hans


Van: Patrick
Datum: 31 August 2016 om 22:41

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie tips.
Ik ga het volgende proberen als ik de caravan heb opgehaald. Eerst de waterpomp afkoppelen en kijken of de rest van de 12V nog wel werkt, indien niet, de zekering van de thetford toilet opzoeken en kijken of deze nog heel is.
Vervolgens alles doormeten vanaf de omvormer en indien nodig deze vervangen.
en als ik dan nog niet uitkom gaat de caravan naar de caravandealer voor reparatie, maar gezien de leeftijd van de caravan wil ik er liever niet te veel geld in investeren.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 31 August 2016 om 22:52

Meer dan 50 euro hoeft een omvormer niet te kosten.
Succes met doormeten.


Van: Andreas.NL
Datum: 01 September 2016 om 09:35

Die zekering van het Thetford toilet vind je waarschijnlijk achterin de ruimte waar je de cassette inschuift. Succes


Van: Patrick
Datum: 30 June 2017 om 21:26

Ik heb vorige week de caravan opgehaald.
Ik heb de waterpompjes getest met gebruikmaking van een 12V acculader.
Deze bleken het beide nog te doen.
Vervolgens het ik deze acculader aangesloten op het 12V stroomnet van de caravan, de 12V verlichting en de toiletpomp deden het ook nog. Ik heb een nieuwe omvormer, €25,-, besteld en aangesloten en alles werkt weer.
Voor weinig geld alles weer klaar voor de volgende vakantie.
Bedankt voor alle tips en het meedenken.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen