Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Geen 12V meer in Hobby Classic

Patrick vraagt op 26 August 2016 om 23:02:

Tijdens onze reis dit jaar naar Faak am See in Oostenrijk deed tijdens onze overnachting het 12v waterpompje het niet meer, dus het reserve pompje aangesloten en we hadden weer kortstondig water, echter deze deed het daarna ook niet meer en de WC pomp en 12v verlichting ook niet meer. weet iemand de oplossing om dit te herstellen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

marcel antwoordt op 27 August 2016 om 07:08:

Zekering vervangen of aardlek resetten. Bij onze caravan zit het kastje met aardlek in de kledingkast


Sjef Bertens antwoordt op 27 August 2016 om 16:13:

Patrick, mogelijk maakt het nieuwe pompje sluiting.
Pompje demonteren en zekering en omvormer controleren.


John antwoordt op 28 August 2016 om 09:34:

Het oude pompje hat hetzelfde euvel, Sjef


Hans antwoordt op 28 August 2016 om 10:11:

Dat hoeft helemaal niet John. Ze doen het beide niet maar de eerste kan bijvoorbeeld. vastgelopen zijn en de tweede kan best kortsluiting hebben (misschien niet goed aangesloten).

Hans


Patrick antwoordt op 28 August 2016 om 21:52:

De aardlek was idd uitgeslagen, maar zoals gezegd doen niet alleen de waterpompjes het niet meer maar ook de toiletpomp en de 12v verlichting niet meer.
Waar kan ik die zekering vinden dan? ik zie geen zekering achter de aardlek kast, daar heb ik de kap vanaf gehaald.
Is de aardlek kast tevens de omvormer?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 August 2016 om 22:01:

Dan zal het probleem toch ergens in de voeding (omvormer) liggen lijkt me. Doet de 12V (en pompje) het wel als je de caravan zonder 230V aansluit via de auto?


Patrick antwoordt op 28 August 2016 om 22:18:

Ik heb geen 12V via de auto, het is een 7 polige aansluiting. Dus er is alleen voeding via het 230V stopcontact van de caravan. 3 van de 4 lampen in de caravan hebben zowel een schakelaar voor verlichting op 230V als op 12V en de toilet en waterpomp in de disselkast zijn ook 12v.
De caravan is een hobby classic 460 uit 1990.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 August 2016 om 22:30:

Heb je wel stroom 12V in de caravan als je in de auto je mist achterlicht aan doet (wel contact aan)?


Patrick antwoordt op 28 August 2016 om 22:34:

Ik weet niet of ik stroom heb in de caravan als het mistachterlicht van de auto aan is.
Ik heb de caravan vanmiddag teruggebracht naar de stalling en kan het dus helaas ook niet direct proberen.
Ik wil eerst meer informatie verzamelen over dit probleem en dan de caravan weer ophalen en het probleem oplossen.


Hans antwoordt op 28 August 2016 om 22:36:

Begin eens met het nieuwe pompje los te halen. Misschien heb je geluk en werkt de rest weer. Zo niet dan zal je toch echt op zoek moeten gaan naar zekeringen en / of kortsluiting(en). Werkt het 230V gedeelte wel? De aardlekschakelaar gaat er niet voor niets uit. Maar deze gaat er in principe alleen uit als er een aardprobleem is. Ligt er ergens een 12V draad bloot die contact maakt met het chassis (of met een groen/gele draad)?

Succes

Hans


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 August 2016 om 22:47:

Als de aardlek er uit gaat is het GEEN 12v probleem. Grote kans dat het oude pompje niet kapot was. Het is een 230v probleem (in de omvormer). Met een simpel nieuw omvormertje zo op te lossen, mits de waterpomp natuurlijk niet de oorzaak is van het stukgaan van de omvormer.


Patrick antwoordt op 28 August 2016 om 22:54:

Hebben jullie enig idee waar ik deze omvormer kan vinden?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 August 2016 om 00:17:

Meestal in de klerenkast.


Remco antwoordt op 29 August 2016 om 01:12:

In onze hobby bj 1989 zit ie onder het keukentje.
Kastje open en daar op de vloer.


Patrick antwoordt op 29 August 2016 om 20:32:

Bedankt Menno en Ramco, ik ga de caravan binnenkort ophalen en kijken of ik op 1 van de genoemde plekken de omvormer kan vinden en deze dan vervangen.
Nog tips waar ik het beste een nieuwe kan bestellen?


Hans antwoordt op 29 August 2016 om 21:23:

Zou het niet verstandiger zijn eerst eens te kijken of de 230V het wel doet en of er geen draden los zitten of zo voordat je een nieuwe koopt?

Hans


Patrick antwoordt op 30 August 2016 om 21:58:

Hans, de 230V heeft het 2 weken in de vakantie wel gedaan, zowel de verlichting als de stopcontacten dus daar ligt het probleem niet. het is de 12V die het niet meer doet zowel de losse waterpomp in de disselbak, de thetford toiletpomp en de 12V verlichting op 3 plaatsen (keuken, voorste treinzit en badkamer, meer 12V verlcihting is er ook niet)
Er is niet geboord of geschroefd in de caravan dus ik kan mij niet voorstellen dat er ergens kortsluiting word veroorzaakt door een kapotte kabel.


Bob antwoordt op 30 August 2016 om 22:33:

Als ik de reacties van Patrick lees lijkt het mij het beste dat hij met dit probleem naar een caravanbedrijf gaat. Het is geen schande als je van een bepaald iets weinig weet, ik weet niets van diesel- en benzinemotoren, maar ga dan niet knutselen aan dergelijke dingen.


Hans antwoordt op 30 August 2016 om 23:43:

Moeilijk geval. Een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de ingaande (fase) draad en de uitgaande (nul) draad. Als dit verschil te groot is (omdat er een kleine stroom van ca 30mA of meer naar de aardraad loopt) dan gaat de aardlekschakelaar er uit. Dit kan wel eens veroorzaakt worden door storingen van buitenaf (bliksem of zo) maar dan moet hij na opnieuw inschakelen gewoon in blijven. Gaat hij er weer uit dan is er echt een aardingsprobleem (daarom heet het ook een aardlekschakelaar. Er lekt stroom naar de randaarde). Als bij jou de aardlekschakelaar in blijft dan is het 230V gedeelte in orde en zit de fout in het 12V gedeelte. Er moeten zekeringen in deze circuits zitten anders is de fabrikant aardig in overtreding en soms zijn die zo te vervangen zonder dat je eerst ergens een behuizing moet verwijderen. Ik zou als ik jou was dus nog maar eens eerst op zoek gaan naar de zekeringen. Als die heel zijn en je hebt nog steeds geen 12V dan zou het nog kunnen zijn dat er geen 230V op de omvormer komt vanwege een losse draad (want de 230V op de stopcontacten en lampen gaan niet via de omvormer maar rechtstreeks). Is dit ook niet het geval dan vrees ik ook voor de omvormer.

Met vriendelijke groet,

Hans


Hans antwoordt op 30 August 2016 om 23:54:

Nog vergeten te vermelden: Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt. Ik had een autoradio ingebouwd die de zenders alleen vasthield als er spanning op bleef staan (12V) maar ik merkte op een gegeven moment dat de zenders er uit lagen en na verloop van tijd nog een aantal keer. Uiteraard schoof ik de schuld op de gebrekkige installatie van de Franse camping maar later bleek het vaker te gebeuren en ben ik op zoek gegaan. Het bleek een losse blauwe draad (nuldraad van het 230V gedeelte) te zijn die al aardig aan het verkolen was vanwege het vonken. Daardoor had ik dus ook af en toe geen 12V. Deze draad vastgezet en nooit meer problemen gehad. Had dus makkelijk brand kunnen krijgen.

Hans


Patrick antwoordt op 31 August 2016 om 22:41:

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie tips.
Ik ga het volgende proberen als ik de caravan heb opgehaald. Eerst de waterpomp afkoppelen en kijken of de rest van de 12V nog wel werkt, indien niet, de zekering van de thetford toilet opzoeken en kijken of deze nog heel is.
Vervolgens alles doormeten vanaf de omvormer en indien nodig deze vervangen.
en als ik dan nog niet uitkom gaat de caravan naar de caravandealer voor reparatie, maar gezien de leeftijd van de caravan wil ik er liever niet te veel geld in investeren.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 31 August 2016 om 22:52:

Meer dan 50 euro hoeft een omvormer niet te kosten.
Succes met doormeten.


Andreas.NL antwoordt op 01 September 2016 om 09:35:

Die zekering van het Thetford toilet vind je waarschijnlijk achterin de ruimte waar je de cassette inschuift. Succes


Patrick antwoordt op 30 June 2017 om 21:26:

Ik heb vorige week de caravan opgehaald.
Ik heb de waterpompjes getest met gebruikmaking van een 12V acculader.
Deze bleken het beide nog te doen.
Vervolgens het ik deze acculader aangesloten op het 12V stroomnet van de caravan, de 12V verlichting en de toiletpomp deden het ook nog. Ik heb een nieuwe omvormer, €25,-, besteld en aangesloten en alles werkt weer.
Voor weinig geld alles weer klaar voor de volgende vakantie.
Bedankt voor alle tips en het meedenken.


Andre Bakker antwoordt op 10 July 2019 om 21:53:

Heb ook en soortgelijk probleem met de 12 volt..
Heb een Hobby Prestige 460 zijkeuken uit 1991 en zodra ik de 12 volt schakelaar aanzet op het paneel of naast het kookstel,knalt deze eruit niet bij de aardlekschakelaar,maar in de camping hoofdkastverdeler,die verderop buiten in de tuin staat..ik vind dit zo raar,dat de aardlekschakelaar gepasseerd wordt iemand een idee?


Mark antwoordt op 11 July 2019 om 17:21:

Er is een verschil tussen een aardlekschakelaar (meestal 40A, 0,03A oftewel 30 mA) en er bestaan ook aardlekautomaten (meestal 16A, 30mA) vaak ook Alamat genoemd. Eerstgenoemde beveiligd alleen tegen lekstromen en de tweede zowel tegen lekstromen als overbelasting als kortsluiting.

@Andre Bakker, je hebt waarschijnlijk kortsluiting in je omvormer echter zonder een aardfout. Meestal is de camping per plaats afgezekerd met een lagere waarde, bijvoorbeeld 6 Ampere.
Een zekering van 6 Ampere zal er uiteraard eerder uitgaan dan een 16A. zekering in de caravan. In de installatiewereld heet dat dan dat de installatie niet selectief is.
Bij aardlekschakelaars van hetzelfde type, bijvoorbeeld in de paal van de camping en in de caravan is ook niet te vorspellen weke er als eerste uitgaat, er zitten onderling altijd kleine verschillen in.


Arie de Ruiter antwoordt op 11 July 2019 om 21:34:

Een aardlekschakelaar/automaat is een zogenaamde differentieelschakelaar. Deze 'meet' de heen- en teruggaande stroom. Bij wisselspanning in fase en nul, bij gelijkspanning in plus en min. Als er tussen de heen en teruggaande stroom een verschil optreedt groter dan de aansprekstroom, meestal 30 mA, zal de schakelaar de stroom uitschakelen omdat er stroom weglekt (naar aarde).
Bij directe korstsluiting tussen fase en nul of tussen plus en min is de heen en teruggaande stroom gelijk en schakelt de aardlekschakelaar niet uit maar de zekering. Bij een aardlekautomaat zijn aardlekschakelaar en zekering in één syssteem gebouwd.
Als er sluiting gemaakt wordt tussen een stroomvoerende draad en aarde spreken zowel de aardlek als de zekering aan.
Op een camping kan het zo zijn dat je eigen zekering een hogere waarde heeft dan de zekering van de camping. In dat geval zal de zekering van de camping er eerder uit gaan dan je eigen zekering maar bij echte kortsluiting in je eigen syssteem zal meestal ook je eigen zekering/automaat worden aangesproken.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.


Kees v d maden antwoordt op 20 July 2019 om 19:38:

Ik heb een hobby 400 de luxe waarvan de wc pomp niet werkt. Krijg geen 12 volt spanning aan bij de pomp ik lees dat er een zekering zit achter het wc blok hoe kan ik daar komen? De verlichting werkt wel in de wc ook 12 v.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker