Caravantrekker.nl

ARC met strekautomaat

Mon!que vraagt op 17 november 2016:

Zijn er ervaringen met ARC mét strekautomaat? En wat zijn de verschillen tussen dit systeem en iTBS qua aanschafprijs, gewicht en testresultaten?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 november 2016:

Ik neem aan dat je onze test hebt gelezen: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/hellingaf.php

ARC is goedkoper maar mist de (veilige) antislinger functionaliteit. Zou je die erbij kopen (ATC) dan is er geen prijsverschil. Overigens geeft Triorep korting als je ATC al hebt en zou inruilen.

ARC weegt 6 kg en ITBS zo'n 15 kg.

Er is verschil in de manier van strekken. ITBS strekt nadat de autorem is losgelaten altijd de caravanrem (ook bij achteruitrijden). Zelfs als dat zou betekenen dat de caravan achteruit wordt gedrukt nadat de combinatie geremt heeft en stil staat. Dus op de vlakke weg na het remmen rijd je weg zonder eerst de caravan te strekken.

De trekautomaat van ARC strekt doordat de auto aan de caravan trekt. Op een helling gebeurd dit doordat de remmen van de caravan iets langer blijven remmen waardoor de auto trekt aan de caravan.

In praktijk doen beide systemen precies wat ze moeten doen, namelijk alleen remmen als de auto remt en in andere situaties de rem vrij houden. ARC met strekautomaat heb ik getest op een Nederlandse helling met de testcaravan en ITBS zal ik deze winter in praktijk gaan testen in de echte bergen op mijn eigen caravan.


Rico antwoordt op 18 november 2016:

Ik heb op onze Sprite de ARC met strekautomaat laten inbouwen. Helaas na onze septembervakantie, dus heb alleen nog maar de rijervaring vanaf Brabant naar Twente. En daar heb je geen ARC voor nodig. Maar ik kan wel even m'n overweging opschrijven waarom ik voor de ARC heb gekozen.

De gewichtsverhouding van onze combinatie is zodanig dat een antislingersysteem niet nodig is. Auto weegt beladen 2700 kg, caravan 1550 kg met bijna 100 kg kogeldruk.

Bij de i-TBS heb je nogal wat leidingwerk en kleppenboel tegen het schot van je disselkast zitten. Niet fraai en het lokt m.i. storingen uit (spullen die er tegenaan vallen). De ARC zit in een keurig kastje, en het metalen leidingwerk in de disselkast stelt niet veel voor. Daarnaast is een ARC veel lichter dan een i-TBS en dat is fijn als de caravan al een hoge kogeldruk heeft. ARC is ongeveer € 500 goedkoper dan i-TBS.

Nadeel van ARC tov i-TBS kan zijn dat het een hydraulisch systeem is, dus met olie. Bij lekkage wordt het dus een smeerboel. Maar doordat het robuust gebouwd is, denk ik dat de lekkagekans klein is. i-TBS is een systeem werkend op lucht, dus lekkage geeft alleen gesis 😉

Volgend jaar staat er een route dwars door de Pyreneeën op het programma, dus na die vakantie zal ik wel weer wat schrijven over de ARC.

Groet,

Rico


Mon!que antwoordt op 18 november 2016:

Hartelijk dank voor de reacties. Ik denk dat zeker vanwege het grote verschil in gewicht ARC met strekautomaat voor mij de betere keus is. Het is toch al lastig om de kogeldruk van mijn caravan goed te houden.


Tijs antwoordt op 19 november 2016:

Ik heb dan wel geen ervaring met de strekautomaat, maar heb al wel een tijdje ARC in combinatie met LEAS antislinger op de caravan zitten. Beide systemen houden zich prima. Dus daar zit je in ieder geval goed mee.


Rico antwoordt op 22 juni 2017:

Heb inmiddels de eerste vakantie met het ARC op de caravan er op zitten. Het systeem op onze caravan is de oploopbegrenzer (OB) inclusief de strekautomaat (SA). Ik beschijf de ervaringen even apart van elkaar.

De oploopbegrenzer:
Dit werkt uitstekend en slechts heel af en toe kun je een klein tikje voelen als de oplooprem wordt vrijgegeven. Geen omkijken naar, werkt gewoon.

De strekautomaat:
In de auto heb je bij dit systeem een verklikker. Het lampje hiervan knippert als de oplooprem niet gestrekt is. Op de vlakke weg merk je amper de werking van de SA. Logisch, want dan heb je de SA ook eigenlijk niet nodig. Op een steile helling, we zijn in de Picos tot ongeveer 10% gegaan qua afdaling, dan ga je als de snelheid te hoog oploopt in de ankers. Als je dan de rem lost, knippert de verklikker nog 2 a 3 keer en vervolgens gaat lampje uit => de oplooprem is weer gestrekt en de OB neemt het weer over. Keurig. Iets minder vanzelfsprekend is het gedrag van de SA op een minder steile helling waarbij je snelheid niet al te hoog is. Als je op de motor afremt naar beneden toe, en je moet iets bijremmen door b.v. iemand die voor je rijdt, dan strekt de SA vervolgens niet volledig. Lampje blijft knipperen. Door een heel klein teentje gas te geven help je vervolgens de SA. Lampje gaat uit. In zo'n geval heb je dus heel veel aan die indicator, je weet gewoon dat de rem niet gestrekt is.

Voor mij is dit systeem een waardevolle toevoeging aan de caravan. Dat af en toe de SA iets geholpen moet worden boeit mij niet, bij autorijden, ook met caravan, blijft het zaak je verstand te blijven gebruiken.

Groet,

Rico


Jan Teepe antwoordt op 22 juni 2017:

Hoe zit het met de EU goedkeuring? En de homologatie verklaring(-nummer). Zou heel graag een van deze systemen aan mijn caravan willen hebben, maar zonder EU goedkeuring hoef ik er hier in Spanje niet mee aan te komen bij de ITV. De RBS downhill rembeschermer kan ik zelf makkelijk monteren en demonteren. Dat gaat niet lukken met de ARC en de iTBS.


bart antwoordt op 12 januari 2018:

Vanwege Menno's recente verslag over ITBS van december 2017 overweeg ik serieus deze optie te laten monteren, omdat ik probleemloos wil gaan rijden met de caravan. Bij de eerder gepubliceerde vergelijking met ARC en RBS las ik dat ITBS het meest wordt verkocht. Zijn er hier ook caravanners die ITBS hebben laten monteren? ITBS lijkt me zo aantrekkelijk omdat ik de anti-slinger werking ook prettig vind voor wanneer het nodig mocht zijn en het rijcomfort sowieso omhoog zou gaan zoals met achteruit rijden en verkeersdrempels. Ik zou dan ook geen speciale cursus te hoeven doen in de hellingen van Zuid-Limburg om te leren omgaan met de nadelen van de oplooprem, want die heb ik dan niet. Of maak ik een denkfout hier? Als beginnend caravanner denk ik extra voordeel uit de ITBS kunnen halen, omdat zo een paar stappen kan overslaan. Ik zal graag reacties vernemen van caravanners die hier werkelijk ervaring mee hebben, ook met de ARC met strek èn van zeer ervaren caravanners die hellingen ervaring hebben. Bedankt alvast.


Jan Teepe antwoordt op 12 januari 2018:

Wat betreft het slingeren, daar heeft Theo Gerritsen eens een goed stuk over geschreven. https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/10-tips-tegen-slingeren Een caravan dient niet te slingeren en als je dat tegen wilt gaan met welk systeem dan ook, het is en blijft surrogaat. Remmen is een heel andere zaak. De oplooprem is een onding, vooral bij het afdalen van berghellingen en afdalingen op bepaalde snelwegen met snelheidsbeperkingen, en daar komen er in Frankrijk steeds meer van bij. Een elektrisch remsysteem is een oplossing daarvoor. En dan zijn genoemde systemen beter dan mijn Downhill rembeschermer. Deze doet redelijk zijn werk, maar je moet er wel goed mee om kunnen gaan. En bij ingeschakelde werking, heb je een beduidend langere remweg. Dus deze maar niet kopen als beginnend caravanner.


evr66 antwoordt op 12 januari 2018:

Zojuist de eerste vakantie met Itbs erop zitten. Voortreffelijk systeem, bij afdalingen hoef je niet meer na te denken over het strekken van de caravan (doe je nog wel, maar dit went snel en kan natuurlijk geen kwaad). Wat me ook opviel is een veel rustiger gedrag bij verkeersdrempels, wellicht omdat de oplooprem gewoon gestrekt blijft (tenzij je remt natuurlijk). Als je de snelheid zo uitkient dat je er gewoon lekker overheen rolt, merk je er helemaal niets van. Antislingerfunctie heeft voor zover wij weten niet in actie hoeven komen. Ledje in de auto om e.e.a. te monitoren is ook leuk, maar gaat vrij snel vervelen (groen, tenzij je remt, dan wordt-ie rood).

Enige dat even aandacht vraagt is ontluchten van het systeem (10 seconden werk einde dag, maar zit niet in mijn systeem 😉


bart antwoordt op 12 januari 2018:

@evr66 en @Jan Teepe bedankt voor jullie reacties. Zo te horen zijn deze systemen geen overbodige luxe.


evr66 antwoordt op 13 januari 2018:

Hangt voor een groot deel van het gebruik af. Alleen in nederland, volstaat ook een eenvoudiger systeem met alleen antislinger functionaliteit (bv alko atc, als je over wat issues met kwaliteit en service heen kunt stappen). wij gebruiken de cvan meer in winter dan zomer en relatief veel in de bergen, dan toch echt liever Itbs. Ervan uitgaande dat het systeem minimaal 10-15 jaar mee gaat en evt overgezet kan worden naar een andere cvan maakt voor ons de prijs acceptabel. verdere comfortvehoging was eigenlijk een bonus, is het systeem niet voor aangeschaft.

Inbouw door Triorep was top, keurig netjes gedaan en ik ben een zeikerd op dit gebied 😉. Leuk bedrijf dat trots is op zijn product en alles doet om dit waar te maken.


Jan Teepe antwoordt op 13 januari 2018:

Ik zou het graag op mijn caravan willen laten zetten, maar geen homologatie verklaring, dus onmogelijk om in Spanje te gebruiken. De caravan moet hier periodiek gekeurd worden en ik kan het systeem niet zelf demonteren en weer monteren.


bart antwoordt op 13 januari 2018:

@jan teepe @evr66
Ik kan me wel voorstellen dat het ook uitmaakt of je met een zwaardere of lichtere caravan rijdt. Onze zal leeg rond 950 zijn met mover, maar wat me ook aantrekt in de itbs versie is dat je dan wat minder kritisch hoeft te zijn met laden (want de caravan zal niet altijd leeg blijven).Een systeem dat op zo'n goede manier bijdraagt aan een veilige en dus prettige rijervaring is dus een enorme plus. Wel een grote investering bij een oude caravan...


Frans antwoordt op 13 januari 2018:

Ik rijd nu 6 jaar met het ARC-systeem, waarvan 3 jaar met het basissysteem en vanaf 2015 met ingebouwde strekassistentie. Uiteenlopende bergpassen gereden en autobaanafdalingen met 50km beperking (A75) en dan merk je het verschil. De oploopblokkering geeft inderdaad meer comfort bij het afrijden van verkeersdrempels (en minder slijtage) maar daarvoor koop je het niet. De grotere veiligheid door koele remmen en betere vertraging zijn veel belangrijker.
Op mijn caravan zit geen antislingersysteem (ATC o.i.d.) en ik hecht daar ook geen waarde aan, ook al gaat dat goed met ARC samen. Het goedkopere ARC basissysteem wordt ook wel gecombineerd met reeds aanwezig IBA (Insync Brake Assist) waardoor ook een zelfstrekkende functionaliteit beschikbaar is.


evr66 antwoordt op 13 januari 2018:

bart, het blijft natuurlijk zaak, dat de combinatie bij de gereden/gewenste snelheid van zichzelf stabiel is. Niet de opzet dus om mbv dit soort systemen harder te gaan rijden cq minder zorgvuldig te gaan beladen. Dit (moralistisch toontje uit 😉) gezegd hebbende, creer je in grensgevallen wel wat speelruimte, al is het maar omdat het systeem eerder ingrijpt, al voordat de auto in een slingering betrokken is.

naar mijn idee het beste systeem dat momenteel te koop is, ondanks de toch forse prijs.

Ik had op mijn vorige cvan atc en dat is functioneel beperkter en bleek niet altijd even betrouwbaar te werken.


bart antwoordt op 13 januari 2018:

Waardevolle informatie Frans en evr66! Nog even gelezen op de ARC site en neig nu toch meer naar ARC. ITBS zonder meer beste systeem begrijp ik, want dat is ARC plus anti slinger, no brainer. Maar, als je goed laadt, met niet overdreven marge, zal de anti-slinger beveiliging nooit in werking treden. Bovendien kan ik met mijn rechtervoet in principe hetzelfde doen als wat een anto slinger systeem zou doen, n.l. remmen. Voor wat ik nu kan zien, verschillen de systemen weliswaar technisch, maar is de uitkomst precies hetzelfde. Dan houd ik toch liever 700 euro in eigen zak, want op een oudere caravan scheelt dat best veel. Hoewel het bij de ARC minder belicht wordt, zal ook ARC een grote comfort gevoel geven, hoewel je het daarvoor natuurlijk niet koopt 😉)


evr66 antwoordt op 13 januari 2018:

Dit gaat in ieder geval een goed afgewogen keuze worden 😉

Kijk, als je voorzichtig rijd en nooit een foutje maakt hierin of qua belading, is antislinger welkicht overbodig. Maar ja, abs op een auto is ook overbodig mits altijd alert en met aangepaste snelheid. toch zijn er maar weinig mensen die zonder willen.

enige nadeel aan itbs is inderdaad de prijs, zeker tov een oude caravan. hangt ook van de toekomstplannen af. het is onafhankelijk van het onderstel en altijd over te zetten.


Monique antwoordt op 13 januari 2018:

Leuk om al die positieve ervaringen over iTBS te lezen.

Echter zijn er ook mensen die ARC mét strekautomaat hebben. (mijn oorspronkelijke vraag uit nov. 2016)

Mijn auto is een VW Tiguan en die heeft een trailer stability program (uitbreiding van ESP). Begrijp ik het dan goed dat het minder van belang is om een antislinger functionaliteit extra in te laten bouwen.


evr66 antwoordt op 13 januari 2018:

lijkt me wel Monique, anderzijds kan een systeem in de auto natuurlijk pas later ingrijpen, op het moment dat ook de auto in enige mate aan de slingering deelneemt


bart antwoordt op 13 januari 2018:

@evr66 het mooie van abs is natuurlijk wel dat het ook bij normaal autorijden waar nodig actief wordt. Dit in tegenstelling tot een antislinger systeem. Daarentegen àls er een slingerbeweging bestreden moet worden, het effect van de automaat gelijk is aan een trap op de rem. Arc heeft dan misschien zelfs nog een voordeel doordat het nog even naremt na het loslaten van het rempedaal, om de strek mogelijk te maken, en de combinatie nog iets recht trekt. Zou in theorie dus zelfs beter zijn dan het its systeem, zij het bij een alerte bestuurder.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2018:

het mooie van abs is natuurlijk wel dat het ook bij normaal autorijden waar nodig actief wordt. Dit in tegenstelling tot een antislinger systeem.

Als je met normaal auto rijden, rijden met de solo auto bedoelt ben ik het eens. Maar als je het over normale omstandigheden hebt niet. Het caravan antisingersysteem is niets anders dan een veiligheidsnet dat helpt als de caravan gaat slingeren. En zelfs als de bestuurder juist reageert dan is het antislingersyseem nog nuttig omdat het vooral de caravan (harder) laat remmen. En dat geldt ook als de trekauto al van een Trailer Stability Program is voorzien dan is ATC (ITBS) nuttig, omdat het eerder ingrijpt en de caravan afzonderlijk harder laat remmen, ook al zal je bij normaal rijden het (als het goed is) nooit nodig hebben.

Kiezen tussen ITBS en ARC is lastig......
Het voordeel van ITBS is het ingebouwde antislingersyteem en de wat directere strekfunctie.
Voordeel voor ARC is de prijs, het lagere gewicht en geringer stroomverbruik (en dat bij winterse temperaturen geen extra aanpassing nodig is).

ITBS werkt aan een TUV-certificaat zodat technische keuringen geen problemen meer op hoeven te leveren (vergelijkbaar met ATC).


evr66 antwoordt op 13 januari 2018:

is met een TUV certificaat dan ook @jan teepe in spanje van een oplossing te voorzien?


Jan Teepe antwoordt op 13 januari 2018:

Ja, dat denk ik wel. Want ondanks het feit, dat ze hier nog steeds ouderwets denken en af toe nog de neiging hebben om terug te grijpen op de protectionistische Franco periode, zijn ze wel gevoelig voor EU ( dus ook TUV) stickers en NEN nummers. Zo heb ik oo mijn in Neerland gemonteerde trekhaak toentertijd door de ITV keuring gekregen.


bart antwoordt op 13 januari 2018:

@Menno Ja, als ik je goed begrijp, heb je normaal autorijden niet altijd zelf in de hand: zelf goed beladen lekker 80km cruisen, totdat bijvoorbeeld met zij tegenwind een vrachtwagen langskomt / inhaalt of je ineens iets moet uitwijken omdat een ander niet goed oplet. Dan zou je in een misschien toch al iets vermoeide toestand net niet goed reageren, terwijl een anti slinger systeem gewoon ALTIJD ingrijpt als het nodig is. Dergelijke situaties zijn met het drukker geworden verkeer helemaal niet denkbeeldig. Daarnaast kan ik me voorstellen dat een ITBS of ARC plus strek en ATC caravannen gemakkelijker maakt, alsof er geen caravan achter hangt, wat de veiligheid uiteindelijk alleen maar ten goede komt, mits je zelf normaal blijft rijden dan. Met andere woorden: dergelijke systemen zijn geen overbodige luxe. Mooie insight. Bedankt!


Jan Teepe antwoordt op 13 januari 2018:

Eigenlijk had ik dit onderwerp in de ijskast gezet, maar nu wordt ik weer wakker geschut. Dus het internet maar eens geraadpleegd over nieuwe ontwikkelingen in deze. Ik kwam dit tegen: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-projecten/e-trailer
Weet iemand of dit systeem al daadwerkelijk in gebruik is?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2018:

E-trailer loopt tegen de burocratie en lobby van ALKO aan als het gaat om typegoedkeuring. Technisch bestaat er een prototype maar om dit als kleine ondernemer op de markt te brengen is veel moeilijker.


Rico antwoordt op 15 januari 2018:

Ik zou het van E-Trailer slim vinden als ze voorlopig niet krampachtig blijven focussen op de aandrijf-ondersteuningsfunctie van het systeem. Wat voor de consument ook al interessant kan zijn is de combinatie van mover, antislingersysteem en bergafremfunctie a la ARC/iTBS. Die bergafremfunctie lijkt dan qua remfunctie op een elektrische retarder (zoals een Telma), de E-trailer motor werkt dan als rem.

Of dat prijstechnisch uit kan tov een aparte mover + ARC/iTBS weet ik niet.


Kees antwoordt op 15 januari 2018:

ABS op een auto is ook overbodig mits altijd alert en met aangepaste snelheid. toch zijn er maar weinig mensen die zonder willen.
En toch hebben velen van hen het ABS-systeem nooit aangesproken. Het niet zonder willen heeft dan toch een andere reden.


Quirien antwoordt op 15 januari 2018:

Gelukkig worden heel veel "plofzakken" nooit geopend, gordels nooit nodig gehad of echt getest in vele auto's, maar je kunt nooit weten dus.......
ABS is al enige tijd en vanaf 2014 aangevuld door ESP verplicht op van die tijd af gebouwde auto's.
Wie weet wat dadelijk misschien wel verplicht wordt of gewoonweg standaard wordt op de caravan..... 😉


Erik antwoordt op 16 februari 2018:

@Monique: je vraagt om ervaring met het ARC-systeem met strek-automaat. Ik rijd er sinds 2016 mee rond. Na aanvankelijk wat trammelant met het systeem (o.a. abusievelijk verkeerde hydraulische ventiel) sindsdien flierefluitend door Ierland, Schotland en heel Zuid-Europa. Caravan remt alleen als ik dat wil, strekt zichzelf en ik zit ontspannen te sturen en schakelen. Ik reed met een S-Max 2.0 TdCi powershift met daarachter een Fendt van 1650 kg. Het Trailer Stability programma van ESP zat niet op de S-Max, wel op mijn nieuwe Volvo XC60. Ik kan er dus geen oordeel over geven, maar ik denk dat je daarmee gelijk compleet bent uitgerust. Voor de ervaringen met de powershift van Ford: zie mijn review bij de S-Max als trekauto.


Mon!que antwoordt op 18 februari 2018:

Dankjewel Erik.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker