Caravantrekker.nl

Website over slingeren

Menno. vraagt op 19 november 2016:

Ik heb een special gemaakt over slingeren en beladen van de caravan. Kijk er eens naar: http://caravantrekker.nl/slingeren
en ik hoor graag jullie mening.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Gerrie antwoordt op 19 november 2016:

Dank je Menno. Het geeft in mijn beleving een goed beeld van hoe een caravan goed te beladen. Tevens een bevestiging dat mijn eigen (toekomstige) combinatie van corsa met een caraveier antares style 390 best wel een aardige combinatie is.


Hans antwoordt op 19 november 2016:

Ziet er prachtig uit, is zeer informatief en heel helder. Bedankt voor deze aanvulling op de toch al uitgebreide website.

Hans


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Je pdf. Rapport ontvangen. Even snel ingekeken. Zie er niet verkeerd en overzichtelijk uit. Morgen maar eens rustig doorlezen.
.


ben antwoordt op 19 november 2016:

Heej Menno,ziet er goed uit!
Heel veel caravaners kunnen op deze manier de juiste informatie opdoen.
Ik heb natuurlijk ook even een berekening gemaakt,onze combi scoort een 10!
Nou weet ik niet ofdat ik onze caretta als caravan mag zien?
Goed bezig in ieder geval.


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Tussen opdoen en er wat mee doen is soms een wereld van verschil.😉

oh, Ben , die Duster van jou kan veel meer aan dan je denkt, dus mocht je Caretta te klein worden is iets groters geen probleem.


Sjef Bertens antwoordt op 19 november 2016:

Menno een zeer waardevolle en nuttige uiteenzetting waarmee deze doelgroep absoluut hun voordeel kunnen doen.
Bij de berekening is ook heel duidelijk vast te stellen wat de invloed van fietsen achterop is.
Ben benieuwd naar de rest van het boek Menno.


Louis antwoordt op 19 november 2016:

Prachtig !
Nieuwsgierig, dus uiteraard ook met ons eigen spul begonnen waarvan ik uit het hoofd vrij goed weet wat onze beladingsgewoonten zijn.
Wij blijken boven verwachting ver in het groen ondanks e-fiets voor en e-fiets achterop, en hadden daardoor zeker een lagere score verwacht.
Met deze aanvulling gaat het helemáál een sport worden om het onderste uit de kan te halen.
Hier wordt prima zichtbaar hoe veel, hoe weinig van invloed kan zijn.
Als iedere caravanner de combinatie van trekkrachtberekeningen én deze duidelijk in te vullen beladingstabel goed gebruikt moeten de schadebedrijven enz. het met wat minder gaan doen, en krijgen caravanners nog een beter imago ook...
Ik heb een hekel aan allerhande stickers op auto's en caravan's, maar mits niet overdreven groot plak ik er indien gewenst een van jullie achterop, mits in jullie eigen strakke rechte vormgeving, dus geen "funstickertje in Efteling" ontwerp.
(En nee, ik hoef er niets voor...gewoon gratis)


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Misschien worden sommige na herberekening met fietsen achterop al dan niet wel voor de volgende keuze gezet.
- tempo 100 er af halen
-geen fietsen achterop
- of dan maar niet harder rijden dan echte 80 km p/u

tja, hard rijden is vaak niet het probleem voor de huidige auto's, maar veilig😉


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Menno, hoewel mijn Nederlands en woorden, zinsopbouw nog steeds de grootste problematiek in de bovenkamer vormt kwam ik zojuist bij het doorlezen de volgende puntjes om op de i zetten tegen.
blz. 7 al belading moet volgens mij als worden.
blz. 11 rekeken moet rekenen worden.

Je mag dit weghalen hoor.😉


Tijs antwoordt op 19 november 2016:

Ziet er goed uit. Ik zie de pdf net binnen komen. Ben benieuwd.


Robert antwoordt op 19 november 2016:

Hartelijk dank Menno.
Slingeren is op deze wijze gemakkelijk te lezen leesvoer. Begrijpelijk ook. Hopelijk maken velen hier gebruik van.
Mvg, Robert


Remco antwoordt op 19 november 2016:

Knap stukje informatie, dit gaat hopelijk een hoop vakantie leed voorkomen.

Alleen jammer dat mijn email adres niet geldig is. :(

Beste Remco,

Je moet wel je eigen emailadres goed invullen om het artikel te ontvangen! We beschermen je mail adres goed en geven dat niet weg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 november 2016:

Dank zover! Het artikel heb ik geüpdatet en hopelijk heb ik alle foutjes ontdekt.

@Remco, had je echt geen typefout gemaakt in je emailadres?


TheoS antwoordt op 19 november 2016:

Menno,
Met dank voor het snel toezenden. Ziet er heel goed uit.
Heel geschikt om standaard bij een caravan te leveren.


Remco antwoordt op 20 november 2016:

@Menno

Nope echt niet.
Ik gebruik het email adres ook voor reacties op het forum en heb het ook voor een volledig rapport gebruikt.

[Menno: opgelost]


Remco antwoordt op 20 november 2016:

@Menno

Bedankt ik kreeg hem net in de email
En uiteraard ook bedankt voor de editor op mijn vorige reactie.


Benou Jack antwoordt op 20 november 2016:

Nog een klein taalfoutje: passeren met twee maal s

Grts Jack


Marcel antwoordt op 20 november 2016:

Gmail ontvangt de mail met de PDF in de spam-box. Het artikel zelf vond ik leerzaam en heb het met genoegen gelezen.

De berekening vond ik niet veel toevoegen t.o.v. hetgeen al wordt gedaan bij de standaard berekening van een combintie.


Tijs antwoordt op 20 november 2016:

Net het document rustig doorgelezen. Ziet er goed uit. Zou elke caravanner moeten lezen.

Paar kleine punten:
* p.5 een stabilisator verhoogd -> verhoogt
* p.6 ik mis een bronvermelding bij dit Duitstalige plaatje
* p.7 en de caravan zo ligt -> licht
* p. 10 Het zou misschien goed zijn om het advies wat te doen bij slingeren ook al groot op pagina 1 te melden (in een apart kader bijv.)


Benno antwoordt op 20 november 2016:

Bedankt Menno.
Heb in mijn familie/kenniskring mede-caravanners aan wie ik via de mail de wetenschap heb doorgestuurd.
Het boek dat komen gaat lijkt mij een prima verjaardagsgeschenk!


Janka antwoordt op 21 november 2016:

Heb de versie bekeken.
Het valt mij oo dat de gewichten van de bestuurder enz. niet vrij zijn in te vullen. Samen met mijn partner komen we niet boven de 130kg uit..
Verder kan ik niet bepaalde afmetingen en gewichten opgeven omdat ik deze niet voorhanden heb zoals de lengte van de dissel bijvoorbeeld.
Verder ben ik van mening dat het altijd een goede zaak is om mensen duidelijk te maken waar ze mee bezig zijn.


JT® antwoordt op 21 november 2016:

Menno, ziet er keurig uit.
Maar ik heb nog wel een vraag/opmerking:
In het rijklaargewicht van de auto is toch al 1 persoon inbegrepen?
Daarna moet nog het aantal personen opgegeven worden.
Zit hier mogelijk een dubbeltelling in?

vrgr
JT®


JT® antwoordt op 21 november 2016:

Menno kijk eens naar deze zin op blz 5 van de pdf:

Dit moeten we wel in verhouding bekijken tot de totale
lengte van de caravan want een
alle lengte achter de as is juist
weer ongunstig.


Het woord "alle" vervangen door "grote"?

vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 november 2016:

Gewicht van de auto is altijd een benadering. Hoeveel brandstof zit erin? Wat weegt je trekhaak en caravanspiegels? Verbanddoos, gevarendriehoek en alle andere 'zooi' die in de auto rondslingert?
Door 'standaard' uit te gaan van het rijklaar gewicht (waar volgens de norm 67 kg voor een bestuurder bij zit) kom je op een goede indicatie van het gewicht van je auto. En of een persoon nu 65 kg of 85 kg weegt....Obesitas is gunstig voor de gewichtsverhouding 😉

Afmetingen van de dissel komen globaal te voorschijn door de opbouwlengte inclusief disselbak in te voeren en de totaallengte. Weet je diesellengte wel (en iedereen kan dat weten) kan je dat eventueel corrigeren door de opbouwlengte aan te passen. Zie de hulp bij het invullen.
Waarom weet iedereen de diesellengte? Die staat namelijk geregistreerd op de website van de RDW bij je eigen caravan. Zie daarvoor de technische eigenschappen en de diesellengte staat onder het kopje wielbasis.

Voor een ieder die geen PDF wil ontvangen is de hele tekst nu ook als (veel te lange) webpagina op te vragen.


Tijs antwoordt op 21 november 2016:

Lang is die pagina wel, maar zeker ook leesbaar door een goede opmaak. Laten staan, met de pdf mogelijkheid voor degenen die het graag compact houden.

Blij trouwens dat mijn extra kilo's nu eindelijk ergens als een pluspunt worden (h)erkend. 😉


Steven antwoordt op 21 november 2016:

Helaas, het verstuurde pdf document is beschadigd en kan niet gerepareerd worden. Gek dat dit alleen bij mij gebeurd is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 november 2016:

Gewoon nogmaals proberen Steven. Als het goed is heb ik het probleem van de spam bij gmail ook opgelost.


Louis antwoordt op 21 november 2016:

Ik ga er van uit dat 100 % perfectie onhaalbaar is wegens minieme "onzichtbare" verschilletjes waarvan het toch wel heel erg moeilijk moet zijn daar schematisch rekening mee te kunnen houden.
En wat ik nu zie en lees is een stuk praktisch en prima te gebruiken extra stuk "gereedschap" en dus weer een fikse stap vooruit .
(Tijd voor pauze en een goed glas trouwens...bij drie keer diesellengte achter elkaar lijkt het er tijd voor te gaan worden)


JT® antwoordt op 22 november 2016:

Menno,
Naar aanleiding van jouw onderstaande stukje heb ik nog een suggestie:

===========quote================
Afmetingen van de dissel komen globaal te voorschijn door de opbouwlengte inclusief disselbak in te voeren en de totaallengte. Weet je diesellengte wel (en iedereen kan dat weten) kan je dat eventueel corrigeren door de opbouwlengte aan te passen. Zie de hulp bij het invullen.
Waarom weet iedereen de diesellengte? Die staat namelijk geregistreerd op de website van de RDW bij je eigen caravan. Zie daarvoor de technische eigenschappen en de diesellengte staat onder het kopje wielbasis.
================unquote==========================

Zou het wellicht handiger zijn dat we de 2 gegevens van het kentekenbewijs in moeten vullen en dat jouw keurige rekentool dan z'n werk doet?
Nu heb je ons er op gewezen hoe we het moeten doen, maar over een poosje komen er weer nieuwelingen op dit forum die niet de hele topic doorlezen en dan ook niet weten hoe lang de opbouw van de caravan is. Meten kan niet want hij staat in de stalling 😉 .
Als je bij de rekentool verwijst naar het kentekenbewijs dan kom je automatisch bij de best mogelijke uitkomst. Gokken en omrekenen is dan niet meer nodig.
Lijkt me voor ons een stuk beter, voor jou nu eenmalig wat extra werk, maar daartoe acht ik je zeker wel in staat gezien het prachtige resultaat dat je hebt geleverd.

vrgr
JT®


elliot antwoordt op 23 november 2016:

Super, de aanvulling waar we op zaten te wachten!


Frank antwoordt op 28 november 2016:

Grote complimenten Menno !

Het stuk over "slingeren begrijpen" is erg goed te volgen en te snappen. Sluit volledig aan bij mijn eigen denkwijze en bevindingen. Omdat ik veel heb "rondgeprutst"met onze huidige combinatie weet ik precies wanneer de stabiliteit terugloopt. Ook de gewichtsverdeling die daarbij hoort, weet ik redelijk uit mijn hoofd. Afgelopen zomer vloog de oudste ons achterna.
Op de heenweg zat er maar één dochter op de achterbank met een andere belading. Kogeldruk klopte niet meer en ik moest flink corrigeren. Gevolg ? Beste wegligging ooit !
Terugweg stapte mijn oudste dochter erbij in (+30kg bagage, studieboeken e.d.). Direct miste ik de heerlijke wegligging vd heenweg.

Zojuist heb ik vier situaties ingegeven in de simulator : 1. gebruikelijke vakantiebelading 2. één dochter 3. twee dochters en extra bagage in achterste bovenkastjes. 4. winterstaling gereed
De uitkomst, de wegligging en bijbehorende snelheden kloppen perfect. Ook correcties die ik wel eens aanbreng in belading kloppen precies.
Echt grote complimenten !


Frank antwoordt op 28 november 2016:

Zojuist ook nog even de vorige caravan en die van mijn broer erachter gehangen. Beiden waren ca. 70 cm langer maar met bijna 1 meter meer opbouw. Gewichtverdeling was door bouw anders. Bij vrachtwagens en zijwind konden beide caravans voor verrassingen zorgen. De rekentool laat zien dat de grens van beide combinaties in zicht komt. Dat is in mijn ogen een hele belangrijke factor. Het sluit ook helemaal aan bij de ervaring die ik met deze caravans heb.


Arie antwoordt op 28 november 2016:

Geweldig,een mooie richtlijn voor als je een caravan wil kopen of van caravan wil veranderen.
Mijn caravancombinatie Nisssan qashqai Hobby on tour 460hl
was voor mij zo als blijkt een fijne combinatie.
met dank Menno!!


John antwoordt op 12 december 2016:

Wil het helemaal kloppen: de L - R Belading word niet meegenomen!?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2016:

Is er veel invloed te verwachten als de belading niet goed verdeeld is tussen links en rechts?
Zeker wordt vaak geroepen dat dit verschil klein moet zijn en dat je eigenlijk elk wiel afzonderlijk moet wegen. Maar waar is dat op gebaseerd?
Ik ben in wetenschappelijk literatuur nergens tegen gekomen dat belading L-R grote invloed heeft. Ook kan ik geen reden verzinnen waarom het wel invloed zou moeten hebben (zonder in extremen te denken).
Vanuit het draagvermogen gezien van de as, vering en banden is het slim om L-R even zwaar te maken en ook is dit beter voor de remwerking maar of het veel invloed heeft op slingergedrag?


Sjef Bertens antwoordt op 12 december 2016:

Hoi Menno,

Nogmaals bedankt voor dit praktische hulpmiddel wat voor een zeer grote doelgroep meer veiligheid kan bieden bij het door ons geliefde caravannen.

Ik denk ook niet dat ladingsverschil links - rechts veel invloed heeft op de resultaten, terwijl de hoogte van het zwaartepunt wel een factor kan zijn.
Hopelijk zijn de meeste caravanners wel zo verstandig om zo weinig mogelijk zware spullen hoog in de caravan op te bergen.

We hebben er in ieder geval een prachtig hulpmiddel bij Menno.


Louis antwoordt op 12 december 2016:

Links en rechts gelijk zou ideaal zijn.
Maar als het zo'n grote invloed zou hebben bleef er geen bedrijfbusje meer op de weg.
Schuifdeur rechts, grootste materiaal rek dus links waar ook de chauffeur zit.
Een ruime belading ongelijkheid tot gevolg hebbende.
Zo'n bus is geen caravan uiteraard, maar de gewichtsongelijkheid wel vaak zó groot dat het toch wel iets over de beperkte invloed er van zegt.
Ik heb het ook liever gelijk, maar tot bijvoorbeeld een honderd kilo (als ik er niets aan kon verbeteren) zou ik er niet van wakker liggen.


Frank antwoordt op 13 december 2016:

Zelf heb ik nog nooit verschil in gewicht tussen links en rechts gevoeld. Nu is dit verschil ook niet groot bij ons.
Ik merk wel een flinke stapel boeken ruim voor de as of ruim erachter. Ook het verschil in bovenkastje (achter) van mijn dochter onbeladen of vol is probleemloos waarneembaar.
De stapel boeken van links naar rechts vlak voor de as kon ik nooit waarnemen. Natuurlijk is een goede verdeling het mooiste. Maar zoals Louis zegt : zolang het niet te veel is, lig ook ik niet wakker van een verschil tussen links en rechts.


Aad antwoordt op 26 juli 2017:

Beste Menno,
Mijn Kip kompakt 37 ekv uit 2000 (MK) hebben we na de vakantie gewogen, dus met alles erop en eraan (minus de aardappelen die we op hebben gegeten) en dat was 920kg.
Volgens Kip weegt hij leeg 690. We hebben de vakantiebagage eruit gehaald en dat was zo'n 75kg.
Dus 845 ipv 690. Waar zit dat verschil en hoe voer ik dat in in de slinger berekening?
Volgens mij zitten kachel en koelkast al in de lege caravan. Extra is reservewiel, twee gasflessen, luifel en stalen stokken, voortenttapijt, haringzak en wat serviesgoed. Fietsenrek zit achterop. Dat is geen 155kg totaal. Heb ik iets gemist of jokt Kip zoveel?
De termen voorin en achterin bedoelen voor of achter de as? Maar dan kan ik niet aangeven hoever van de as af.
Ik hoor je graag, want op de heenweg was alles heel stabiel met kogeldruk rond 65kg. Maar terug heb ik niet gewogen, maar ongeveer alles zelfde plaats gegeven en toen ging caravan behoorlijk slingeren nadat ik een trailer met twee verdiepingen auto's inhaalde met 110 km/h.
Hij voelde in het geheel ook minder stabiel. Kogeldruk was dus anders als bij vertrek, maar ook niet heel veel. Kan dat zoveel verschil maken?


Ale Kok antwoordt op 26 juli 2017:

Met 110 km/h een autotrailer inhalen is eigenlijk de oorzaak van het slingeren.
Rond autotrailers zitten altijd de meest onvoorspelbare winden. En een caravan is een grote, in verhouding redelijk lichte doos die erg gevoelig is voor wind.
Dat hij op de heenweg stabieler aanvoelde kan ook aan de wind hebben gelegen, met tegenwind pal rechtvoor voelt het allemaal wat stabieler aan dan met rugwind of zijwind.


Henkie antwoordt op 26 juli 2017:

Tijdje terug stond ik op de weegbrug bij de gemeente: het ledig gewicht was 160 kg hoger dan wat er op het kenteken vermeld staat ...

Kunnen we hier wat mee? Geen idee maar voor de berekening lijkt het mij wel zinnig om een natuurgetrouwer resultaat te krijgen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker