Caravantrekker.nl

Geschikte trekauto

René vraagt op 2 april 2017:

Het systeem geeft aan 2 geschikte trekauto's te hebben gevonden, alleen ik kan niet vinden welke dat zijn. Hoe kom ik dat te weten?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 april 2017:

Als het goed is zouden die er onder moeten verschijnen. Anders misschien eerst even iets ruimer zoeken.


Wouter antwoordt op 14 november 2017:

Indien 1350 kg (caravan) wordt ingevuld met heuvels en bergen uitstekend dan valt de Subaru Forester IV - 2.0i aut. (4WD-2017) verrassend af (advies trekgewicht geselecteerd).

Daarentegen wordt de Mitsubishi Outlander III - 2.0 aut. [CVT-2WD] wel geselecteerd. Rijden op een bergweg wordt evenwel met 2 sterren beoordeeld en een oranje caravan logo voor rijden in de bergen. Een slip in de database of begrijp ik het verkeerd?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 november 2017:

Het verschil tussen beide auto's is heel klein. In de selectietool is alleen het wegrijden vanuit stilstand een factor. Die moet voor uitstekend minimaal 18% zijn. De Mitsubishi kan wegrijden op 18.0% en de Subaru op 17.6%. In de praktijk kan je dit verschil vergeten, maar de Subaru voldoen daarmee net net aan de eis om uitstekend te zijn in de selectietool.

Maak je een echte berekening dan is die score (voor beide) in de bergen toch 'oranje' en dus zeker niet uitstekend omdat de maximale helling waarop nog gereden kan worden blijft steken op nog geen 15%. Dit is lager dan bij het wegrijden omdat de extra kracht van de koppelomvormer van beide automaten nu niet mee gerekend wordt.

Het blijft dus belangrijk om altijd naar de cijfertjes te kijken achter de scores of selectie! Voor mensen die dat lastig vinden hebben we een uitgebreid advies rapport, maar ik ben ook al blij als hier de vraag wordt gesteld 😉


Kees antwoordt op 14 november 2017:

" Dit is lager dan bij het wegrijden omdat de extra kracht van de koppelomvormer van beide automaten nu niet mee gerekend wordt. "
Dit heeft als bijkomend nadeel dat de koppeling op zo'n helling blijft slippen en niet koppelt waardoor de transmissievloeistof zeer heet wordt en makkelijk kan verbranden.
Hiermee kan je dus een kort stukje helling (weg)rijden maar niet een hele klim doen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 november 2017:

Dat is een goede aanvulling Kees!


Jan Teepe antwoordt op 15 november 2017:

Ik heb een Subaru Forester 2.0 benzine gehad. Met dubbele bak en dat was wel echt nodig ook. Een beetje helling en je kon niet meer in hoog wegkomen. En het caravan trekken ging op toeren. Als je hoog in de toeren bleef, dat ging het goed. Onderin weinig power. Dus een behoorlijk gebruik van 12.5- tot 14.0 ltr. per 100 km. Een automaat op deze auto?? Ik heb er slechte berichten over gehoord. Constant op- en af schakelen of met de flippers werken. Mijn huidige Dacia Duster 4*4 met zijn 1500cc dieseltje doet het een stuk beter. En door de lowgear versnellingsbak ( 1e en 2e versnelling) , heb ik ook geen aparte lage gearing meer nodig. Trekt beter weg op hellingen, betere wegligging met caravan, (top)snelheid iets lager, beter op cruisecontroll te houden, minder gebruik (max. 10 ltr. op 100 km.)


Quirien antwoordt op 15 november 2017:

@Jan, ik weet niet of je test hierop deze site van Bert van januari 2012 wel eens gelezen hebt, dat zegt al meer dan genoeg.

Ik heb diverse bezitters gesproken met jouw Daas en deze zijn ook zeer tevreden


TheoP antwoordt op 15 november 2017:

Mijn ervaring met de Subaru Forester met automaat is juist uitstekend. Op- en afschakelen heb je niet want het is een CVT en die past netjes traploos het toerental aan aan de snelheid wanneer je op een vlakke weg rijdt. Inderdaad kan dan het toerental gaan variëren naar gelang de omstandigheden, kleine hellingen etc. Wanneer ik bergop ga houd ik de motor op het gewenste toerental en pakt hij de snelheid die mogelijk is bij dit toerental. Bergaf gebruik ik de flippers en rem ik zoveel mogelijk af op de motor. Caravan Knaus ca. 1.500 kg.


Wouter antwoordt op 15 november 2017:

Ik rijd, inmiddels meer dan 10 jaar, in een Subaru Legacy Touring Wagon (2.0i low/high gear, nu 90.000Km) i.c.m. Tabbert DaVinci 450TD. Hooguit 1350 kg beladen (mag tot 1500). Gebruik low gear regelmatig in heuvels, bergen (en file rijden), hetgeen prima gaat.

Na onze laatste rondreis (7000Km) is het midden differentieel van de Legacy vervangen. Hoewel de kosten meevielen was dat akkefietje aanleiding om eens rond te kijken..

Downsizing motoren (turbo) en minder eigen gewicht auto's wordt de keuze voor een opvolger van de Legacy minder makkelijk. Voorlopig handhaaf ik de combinatie, hetgeen Bert, vorig jaar in een uitgebreid advies rapport, al gesuggereerd heeft 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker