Caravantrekker.nl

Kogeldruk

Jan popelier vraagt op 2 mei 2017:

Ik heb een Golf plus TSI met een trekhaak met een max kogeldruk van75Kg.
heb moeite om de kogeldruk van 75Kg te halen. Zit er bij het laden van de caravan er altijd ruim boven. Uiteindelijk lukt het me na veel laden en herladen om tegen de 75 kg gewicht te komen. Ben best een zeurpiet op dat gebied.
mijn caravanboer zegt dst het beter is om 10Kg meer te hebben, terwijl in de KCK van deze maand gesoroken wordt om 20Kg of iets meer minder op de kogel te hebben.
hoe zit dat nu precies en wie heeft gelijk?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 2 mei 2017:

Je kunt niet zomaar stellen dat 50 kg kogeldruk voor iedereen wel goed is. De stabilteit van de caravan kan daardoor aanzienlijk inboeten waardóór juist het slingeren in de hand wordt gewerkt.
Er moeten meer gegevens duidelijk zijn voordat je zo'n uitspraak doet.


dirk antwoordt op 3 mei 2017:

Onze auto mag 75kg kogeldruk hebben ,maar na een paar x wat uitgeprobeerd te hebben voelt het stabielste aan zo rond de 70 kg maar zeker niet onder de 65kg en zolang de combi mooi recht staat zou 80 kg geen kwaad kunnen maar ik hou hem op 70 kg ,in nederland dus korte stukje,s meet ik niet altijd je ziet het wel maar 25 mei naar kroatie staat de kogeldrukmeter er ff onder zodat de boel lekker stabiel geladen is en ach als je een paar keer de boel ingepakt hebt weet je zo onderhand wel hoe of wat.


Joost antwoordt op 21 juni 2017:

Dus met een auto die 100kg kogeldruk mag hebben en een caravan van 1750kg (beladen) probeer ik de kogeldruk op 100kg te krijgen?


Quirien antwoordt op 21 juni 2017:

In principe als het kan , ja. En dan nog is het cijfer 100 niet heilig makend. Ik rijd nu eenmaal liever met een caravan van 1750 kg beladen met 100kg op de kogel zonder fietsen achterop dan met. 😉.


willem antwoordt op 21 juni 2017:

Ik lees de opmerking dat je redelijk kan inschatten wat het gewicht is op de kogel. Maar na 25 jaar caravannen ben ik toch wel een aantal keren geschrokken hoe de kogeldruk ca 20kg hoger of lager was als mijn 70kg richtlijn. Terwijl voor mijn gevoel alles op dezelfde plaats lag. Ik meet het altijd voor ik ga rijden inspanning is CA 2 MINUTEN en aanschafwaarde meter nihil. Dit valt bij mij onder het motto VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN.


Reinier antwoordt op 23 juni 2017:

Discussies over kogeldruk doen me terugdenken aan mijn buurman. Die had een Seat Coroba waar hij een 3 meter90 of zo caravannetje aan hing. Die caravan ging stampens vol met onder andere een forse houten(!) kist met boeken. De Cordoba ging vol met vrouw, 3 tieners en een hond en zoveel bagage als er maar in paste. Kogeldruk? Hij had er geen idee van, zei ie, maar zolang hij de dissel nog handmatig kon optillen, viel het allemaal wel mee. Zei hij. Het was een potige kerel, dus voor de gein haalde ik mijn disselweger tevoorschijn. Rond de 95kg, gaf dat ding aan. De Cordoba mocht iets van 60kg hebben. Het was voor mijn buurman geen aanleiding om iets aan de belading te doen. Hij en zijn gezien stapten gewoon in en reden weg. 3 weken later kwam hetzelfde span ook weer gewoon terug uit Zuid-Frankrijk. Was probleemloos gegaan, aldus buurman! Dit is overigens geen advies om alle richtlijnen over beladen en kogeldruk te negeren! 😉


@Eric antwoordt op 23 juni 2017:

Die 60 kilo van de Cordoda is een statisch gegeven van de fabrikant.

Ik ben geen natuurkundige maar volgens mij kan de dynamische kogeldruk tijdens een autorit behoorlijk oplopen, ik denk aan de beweging van een auto omhoog als hij uit zijn vering komt icm met de statische kogeldruk, dan zal het behoorlijk oplopen?

Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken, wettelijk zit je wel fout natuurlijk dus dat kan consequenties hebben.


Hans antwoordt op 23 juni 2017:

Eric. Ik ben ook geen natuurkundige maar de dynamische kogeldruk (geen flauw idee of deze benaming goed is) zal bij 80 kg ook weer veel fx(misschien wel kwadratisch) hoger zijn dan bij 60 kg.

Met vriendelijke groet,

Hans


Hans antwoordt op 23 juni 2017:

Sorry. Waar dat fx ineens vandaan komt weet ik niet maar het hoort er niet tussen.

Hans


jadatis antwoordt op 24 juni 2017:

Hoe heb je de kogeldruk gemeten.
de hoogte van de koppeling bij het wegen heeft ook invloed op hoeveel je weegt.
Bij een enkelasser betekent hogere koppeling een lager gewicht en lagere koppeling een hoger gewicht.
Laatt je dus de koppeling bijvoorbeeld 10 cm lager dan de kogel van de auto , zakken , dan kan dit pakweg 5 kg hoger wegen dan als die op kogelhoogte gewogen wordt.

Dus misschien valt het mee.
Helemaal dus als je de koppeling op een personenweegschaal laat liggen is dat wel 30 cm lager en kan het dus wel 15 kg hoger wegen dan zoals die op de auto komt.


Quirien antwoordt op 25 juni 2017:

De kogeldruk...... eigenlijk weten we helemaal niet wat de kogeldruk is bij b.v. een snelheid van laten we aannemen de meest gemiddelde snelheid met de c/v van 80- 100 km p/u.
De invloeden kunnen op die snelheid dusdanig zijn dat er misschien wel een liftend of drukkend effect op de kogel ontstaat. Denk b.v. maar eens aan de vorm geving( hoek) van het voorfront of afrondings hoeken. Dan daarbij wat zijn de windsnelheden en op welke invalshoek komen deze op de caravan en welke maat c/v speelt ook mee.
Denk verder aan het deinend effect of zijn wij aan het stijgen of dalen.

Eigenlijk zoeken we voor de belading in rust van de combinatie wat ons bij genoemde rijsnelheid het " gevoel" geeft hoe de combinatie het "fijnste" overkomt. Uiteraard zijn er vaststaande gegevens/ uitgangspunten .
Dat resulteerde mij mij wel eens met een juist 10kg minder op de kogel te laden in rust stand.
Type auto ( vorm ) kan ook al zijn nodige invloeden hebben, zo ook korte of wat langere dissel.
Tja, kogeldruk, het blijft een " beladen" onďerwerp. 😉
.


Frank antwoordt op 25 juni 2017:

Je schrijft precies wat ik zelf denk Quirien.
Het is een richtlijn en daarnaast het gevoel en ervaring van de chauffeur om te bepalen wat het "fijnste"rijdt.
Bij onze Kip heb ik helemaal niet zoveel kogeldruk nodig.
Hij voelt wel "losser" aan met 20 kg minder kogeldruk. Op snelheid lijkt er echter ook een soort compensatie te komen. Ik wijt dit aan de schuine/gestroomlijnde voorkant van de kip die dan voor extra druk zorgt. De voorkant wordt door de rijwind ahw naar beneden wordt gedrukt.

Mijn broer heeft een vierkante caravan en zweert bij meer dan 80kg op zijn kogel achter zelfde soort auto
Dit gaat echter ten koste van de wegligging en bestuurbaarheid van de trekauto.
Hij klaagt wel over een "weke en deinerige" trekauto. Zijn caravan voelt niet goed met 15 kg minder kogeldruk. Hij moest dus wel verhogen.

Mijn gevoel over de compensatie (extra druk) door de stroomlijn klopt vast en zeker. Hierin schuilt in mijn ogen ook een groot gevaar.
Het voelt immers goed totdat je in de slipstream komt van een vrachtwagen. Dan valt een deel van die stroomlijndruk weg. De stabiliteit wordt dan ineens bepaalt door de echte kogeldruk. Loopt de weg dan onverwacht iets omlaag en komt er nog een campertje voorbij of de vrachtwagencombinatie zorgt voor onverwachte zuiging/turbulentie, tsja dan komt de caravan in beweging.
Dit soort momenten heb ik afgelopen vakantie bewust opgezocht. Lage kogeldruk, hellinkje af, vrachtwagen inhalen en zonder ingeschakelde AKS. Zo heb ik 1000 km rondgecruised. Je leert dan heel veel over de stabiliteit van je combi. Als je aan zoiets geen hobby hebt, moet je er ook niet aan beginnen, want het is natuurlijk niet zonder risico. Ik vind het gewoon leuk en meten is weten.

Daarom heb ik ook een nieuwe kogeldrukmeter gekocht.
Een Milenco. Deze is geijkt. Hij zit eruit als zo'n rode weger maar dan rond, van metaal, degelijk gebouwd en 1,5 kg zwaar. Natuurlijk heb ik hem direct vergeleken met de personenweegschaal en mijn "zelf geijkte" Reichweger. Resultaat : een toppertje.
Nadelen :
Natuurlijk zijn er minpuntjes. Een digitale meter geeft precies de waarde aan. De schaal van deze analoge meter is iets lastiger afleesbaar. Ook kun je de kogel iets laten naveren bij het meten. De waarde kan hierdoor max. 2 kg variëren.
Voordelen : nauwkeurig, gemakkelijk hanteerbaar, mooie hoes zit bijgevoegd.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker