Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: kogeldruk
Van: jan popelier
Datum: 02 May 2017 om 14:51

Ik heb een Golf plus TSI met een trekhaak met een max kogeldruk van75Kg.
heb moeite om de kogeldruk van 75Kg te halen. Zit er bij het laden van de caravan er altijd ruim boven. Uiteindelijk lukt het me na veel laden en herladen om tegen de 75 kg gewicht te komen. Ben best een zeurpiet op dat gebied.
mijn caravanboer zegt dst het beter is om 10Kg meer te hebben, terwijl in de KCK van deze maand gesoroken wordt om 20Kg of iets meer minder op de kogel te hebben.
hoe zit dat nu precies en wie heeft gelijk?

Antwoord Caravantrekker (Menno)
02 May 2017 om 14:51

Het advies is om minimaal 5% tot 7% kogeldruk te hebben (van het totale caravan gewicht). Over 10 kg meer dan toegestaan is, lig ik niet wakker (en ook de Politie niet). Dus stop zeker geen zware zaken achterin in je caravan (om te compenseren) maar probeer wel zware zaken voorin te vermijden. Mocht de auto met die volle belading niet lekker meer rijden kan je altijd hulpveren overwegen.

In de KCK staat een interview met Theo Gerrits. Daarin zegt hij:


Als ik dat lees concludeer ik dat je beter met een slinger gevoeliger caravan kan gaan rijden zodat je het eerder merkt en niet te hard gaat rijden. Je kan dat ook adviseren om juist met de stabilisator uit te rijden of op zachte banden bijvoorbeeld.

Goed beladen is zorgen voor voldoende kogeldruk waarbij de zware lading zoveel mogelijk in het midden van de caravan is gecentreerd. Daarnaast is natuurlijk nog veel meer van belang zie onze special over slingeren: http://caravantrekker.nl/slingeren

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Kees
Datum: 02 May 2017 om 18:03

Je kunt niet zomaar stellen dat 50 kg kogeldruk voor iedereen wel goed is. De stabilteit van de caravan kan daardoor aanzienlijk inboeten waardóór juist het slingeren in de hand wordt gewerkt.
Er moeten meer gegevens duidelijk zijn voordat je zo'n uitspraak doet.


Van: dirk
Datum: 03 May 2017 om 09:36

Onze auto mag 75kg kogeldruk hebben ,maar na een paar x wat uitgeprobeerd te hebben voelt het stabielste aan zo rond de 70 kg maar zeker niet onder de 65kg en zolang de combi mooi recht staat zou 80 kg geen kwaad kunnen maar ik hou hem op 70 kg ,in nederland dus korte stukje,s meet ik niet altijd je ziet het wel maar 25 mei naar kroatie staat de kogeldrukmeter er ff onder zodat de boel lekker stabiel geladen is en ach als je een paar keer de boel ingepakt hebt weet je zo onderhand wel hoe of wat.


Van: Joost
Datum: 21 June 2017 om 16:06

Dus met een auto die 100kg kogeldruk mag hebben en een caravan van 1750kg (beladen) probeer ik de kogeldruk op 100kg te krijgen?


Van: Quirien
Datum: 21 June 2017 om 18:02

In principe als het kan , ja. En dan nog is het cijfer 100 niet heilig makend. Ik rijd nu eenmaal liever met een caravan van 1750 kg beladen met 100kg op de kogel zonder fietsen achterop dan met. .


Van: willem
Datum: 21 June 2017 om 18:59

Ik lees de opmerking dat je redelijk kan inschatten wat het gewicht is op de kogel. Maar na 25 jaar caravannen ben ik toch wel een aantal keren geschrokken hoe de kogeldruk ca 20kg hoger of lager was als mijn 70kg richtlijn. Terwijl voor mijn gevoel alles op dezelfde plaats lag. Ik meet het altijd voor ik ga rijden inspanning is CA 2 MINUTEN en aanschafwaarde meter nihil. Dit valt bij mij onder het motto VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN.


Van: Reinier
Datum: 23 June 2017 om 10:47

Discussies over kogeldruk doen me terugdenken aan mijn buurman. Die had een Seat Coroba waar hij een 3 meter90 of zo caravannetje aan hing. Die caravan ging stampens vol met onder andere een forse houten(!) kist met boeken. De Cordoba ging vol met vrouw, 3 tieners en een hond en zoveel bagage als er maar in paste. Kogeldruk? Hij had er geen idee van, zei ie, maar zolang hij de dissel nog handmatig kon optillen, viel het allemaal wel mee. Zei hij. Het was een potige kerel, dus voor de gein haalde ik mijn disselweger tevoorschijn. Rond de 95kg, gaf dat ding aan. De Cordoba mocht iets van 60kg hebben. Het was voor mijn buurman geen aanleiding om iets aan de belading te doen. Hij en zijn gezien stapten gewoon in en reden weg. 3 weken later kwam hetzelfde span ook weer gewoon terug uit Zuid-Frankrijk. Was probleemloos gegaan, aldus buurman! Dit is overigens geen advies om alle richtlijnen over beladen en kogeldruk te negeren!


Van: @Eric
Datum: 23 June 2017 om 11:34

Die 60 kilo van de Cordoda is een statisch gegeven van de fabrikant.

Ik ben geen natuurkundige maar volgens mij kan de dynamische kogeldruk tijdens een autorit behoorlijk oplopen, ik denk aan de beweging van een auto omhoog als hij uit zijn vering komt icm met de statische kogeldruk, dan zal het behoorlijk oplopen?

Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken, wettelijk zit je wel fout natuurlijk dus dat kan consequenties hebben.


Van: Hans
Datum: 23 June 2017 om 12:28

Eric. Ik ben ook geen natuurkundige maar de dynamische kogeldruk (geen flauw idee of deze benaming goed is) zal bij 80 kg ook weer veel fx(misschien wel kwadratisch) hoger zijn dan bij 60 kg.

Met vriendelijke groet,

Hans


Van: Hans
Datum: 23 June 2017 om 12:30

Sorry. Waar dat fx ineens vandaan komt weet ik niet maar het hoort er niet tussen.

Hans


Van: jadatis
Datum: 24 June 2017 om 22:09

Hoe heb je de kogeldruk gemeten.
de hoogte van de koppeling bij het wegen heeft ook invloed op hoeveel je weegt.
Bij een enkelasser betekent hogere koppeling een lager gewicht en lagere koppeling een hoger gewicht.
Laatt je dus de koppeling bijvoorbeeld 10 cm lager dan de kogel van de auto , zakken , dan kan dit pakweg 5 kg hoger wegen dan als die op kogelhoogte gewogen wordt.

Dus misschien valt het mee.
Helemaal dus als je de koppeling op een personenweegschaal laat liggen is dat wel 30 cm lager en kan het dus wel 15 kg hoger wegen dan zoals die op de auto komt.


Van: Quirien
Datum: 25 June 2017 om 09:25

De kogeldruk...... eigenlijk weten we helemaal niet wat de kogeldruk is bij b.v. een snelheid van laten we aannemen de meest gemiddelde snelheid met de c/v van 80- 100 km p/u.
De invloeden kunnen op die snelheid dusdanig zijn dat er misschien wel een liftend of drukkend effect op de kogel ontstaat. Denk b.v. maar eens aan de vorm geving( hoek) van het voorfront of afrondings hoeken. Dan daarbij wat zijn de windsnelheden en op welke invalshoek komen deze op de caravan en welke maat c/v speelt ook mee.
Denk verder aan het deinend effect of zijn wij aan het stijgen of dalen.

Eigenlijk zoeken we voor de belading in rust van de combinatie wat ons bij genoemde rijsnelheid het " gevoel" geeft hoe de combinatie het "fijnste" overkomt. Uiteraard zijn er vaststaande gegevens/ uitgangspunten .
Dat resulteerde mij mij wel eens met een juist 10kg minder op de kogel te laden in rust stand.
Type auto ( vorm ) kan ook al zijn nodige invloeden hebben, zo ook korte of wat langere dissel.
Tja, kogeldruk, het blijft een " beladen" onďerwerp.
.


Van: Frank
Datum: 25 June 2017 om 11:47

Je schrijft precies wat ik zelf denk Quirien.
Het is een richtlijn en daarnaast het gevoel en ervaring van de chauffeur om te bepalen wat het "fijnste"rijdt.
Bij onze Kip heb ik helemaal niet zoveel kogeldruk nodig.
Hij voelt wel "losser" aan met 20 kg minder kogeldruk. Op snelheid lijkt er echter ook een soort compensatie te komen. Ik wijt dit aan de schuine/gestroomlijnde voorkant van de kip die dan voor extra druk zorgt. De voorkant wordt door de rijwind ahw naar beneden wordt gedrukt.

Mijn broer heeft een vierkante caravan en zweert bij meer dan 80kg op zijn kogel achter zelfde soort auto
Dit gaat echter ten koste van de wegligging en bestuurbaarheid van de trekauto.
Hij klaagt wel over een "weke en deinerige" trekauto. Zijn caravan voelt niet goed met 15 kg minder kogeldruk. Hij moest dus wel verhogen.

Mijn gevoel over de compensatie (extra druk) door de stroomlijn klopt vast en zeker. Hierin schuilt in mijn ogen ook een groot gevaar.
Het voelt immers goed totdat je in de slipstream komt van een vrachtwagen. Dan valt een deel van die stroomlijndruk weg. De stabiliteit wordt dan ineens bepaalt door de echte kogeldruk. Loopt de weg dan onverwacht iets omlaag en komt er nog een campertje voorbij of de vrachtwagencombinatie zorgt voor onverwachte zuiging/turbulentie, tsja dan komt de caravan in beweging.
Dit soort momenten heb ik afgelopen vakantie bewust opgezocht. Lage kogeldruk, hellinkje af, vrachtwagen inhalen en zonder ingeschakelde AKS. Zo heb ik 1000 km rondgecruised. Je leert dan heel veel over de stabiliteit van je combi. Als je aan zoiets geen hobby hebt, moet je er ook niet aan beginnen, want het is natuurlijk niet zonder risico. Ik vind het gewoon leuk en meten is weten.

Daarom heb ik ook een nieuwe kogeldrukmeter gekocht.
Een Milenco. Deze is geijkt. Hij zit eruit als zo'n rode weger maar dan rond, van metaal, degelijk gebouwd en 1,5 kg zwaar. Natuurlijk heb ik hem direct vergeleken met de personenweegschaal en mijn "zelf geijkte" Reichweger. Resultaat : een toppertje.
Nadelen :
Natuurlijk zijn er minpuntjes. Een digitale meter geeft precies de waarde aan. De schaal van deze analoge meter is iets lastiger afleesbaar. Ook kun je de kogel iets laten naveren bij het meten. De waarde kan hierdoor max. 2 kg variëren.
Voordelen : nauwkeurig, gemakkelijk hanteerbaar, mooie hoes zit bijgevoegd.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen