Caravantrekker.nl

Leeftijd nieuwe autobanden

Senior Be vraagt op 16 mei 2017:

Gisteren 4 nieuwe autobanden laten monteren in de maat 205/60 R16 92 V van het merk Goodyear. Bij thuiskomst de dot-code gecheckt. Die afwijking krijg je als caravanner. Bij 1 band was dat 0616 en bij de drie andere 2216. Naar mijn idee aan de oude kant. Teruggekoppeld naar mijn garage. Deze heeft vervolgens contact opgenomen met hun leverancier die geen enkel probleem zag. Mijn probleem is dat ik niet weet onder welke condities die banden opgeslagen zijn geweest. Was dat koel en donker? Mijn garage is nog niet zo lang geleden gestart na een faillissement van een grotere groep. Ik wil ze daarom niet het financiële vuur aan de schenen leggen. Bij de bezoekers van deze website zit veel kennis over banden.
Wat raden jullie mij aan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 16 mei 2017:

Tik eens in de zoekkolom in 'banden'. Genoeg voor een maand leesplezier.
Moet je normaal binnen 5a6 jaar nieuwe banden? Gewoon doorrijden op deze banden. Hoe ze opgeslagen zijn geweest is doorgaans overal hetzelfde: donker. In principe niet eens zo belangrijk, nu staan ze ook in vol licht. Niet te moeilijk over doen en gewoon rijden.

PS: beter vooraf controleren😉


dirk antwoordt op 16 mei 2017:

De banden zijn van week 6 en week 22 2016 dus als je ervan uitgaat dat de cv band na 5 of 6 jaar vervangen moet worden heb je nog 4 a 5 jaar te gaan je begint dus met een jaar achterstand .ik denk niet dat je banden kan laten monteren van 4 weken oud .


Pieter antwoordt op 16 mei 2017:

Hier al gekeken?
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/c8e73f15-2d7c-4988-9e66-5ebc92bd178c/wanneer-mag-een-nieuwe-band-nog-verkocht-worden-qua-datum-oudheid-dot-4910-nog-ok


Louis antwoordt op 16 mei 2017:

Herkenbaar (die afwijking)
Maar bij de auto zou me er minder druk om maken.
Die staat nooit zo lang stil als de caravan tijdens de stalling, en zijn meestal wel op vóór ze echt te oud zijn.
Daarnaast wordt een caravan bijna altijd volledig belast en de auto maar zo nu en dan.
Vaak parkeer je thuis op dezelfde manier waardoor een bepaalde kant meer zonlicht krijgt dan de andere, en toch heb ik nooit het onderlinge verschil gezien wat verdroging betreft.
Bij een klassieker (weinig slijtage, maar veel staan) zou ik er wél opletten.


jadatis antwoordt op 16 mei 2017:

Ik heb eens ergens gelezen dat een jaar opslag van de band , gelijk staat aan 6 weken gebruiken.
Dus 10 jaar bewaren staat gelijk aan 60 weken gebruiken , zeg maar een goed jaar. Dus daarna , als je uitgaat van 6 jaar nog een kleine 5 jaar te gebruiken.
Dus jouw jaar opgeslagen banden zouden theoretisch een verkorting van de levensduur geven van 6 weken, dus zeg maar nihil verschil.
En een op juiste spanning gehouden band , die dus niet beschadigd door het rijden alleen, kan mogelijk wel meer dan 10 jaar mee.


Kees antwoordt op 16 mei 2017:

Aanraden? Gewoon lekker gaan rijden, niets aan de hand.
Je kunt er vanuit gaan dat die banden nieuw zijn.
Het is in de bandenhandel gebruikelijk banden van tot drie jaar na productiedatum als een fabrieksnieuwe band te beschouwen.


Frank antwoordt op 17 mei 2017:

Precies zoals Kees zegt, niets aan de hand en gewoon lekker rijden. Maak je voldoende kilometers en rijd je de banden kaal binnen 6 jaar dan is er zeker niets aan de hand. Voor caravanbanden geldt (Tüv) een 6 jaars eis. Voor autobanden geldt dit niet. Beiden gaan bij normaal gebruik ook probleemloos langer mee dan 6 jaar maar soms bedenken wij met zijn allen regeltjes zodat alles veilig blijft.
Bij de caravan eis ik bij vervanging altijd wel een recente DOT. Dat lukt probleemloos hoor want ze kennen mij ondertussen wel bij het bandenbedrijf ; )


Frank antwoordt op 17 mei 2017:

@Senior Be : omdat ik vanmiddag toch bij een bandenbedrijf (o.a. dealer Good Year) was, heb ik willekeurig een tiental uiteenlopende banden bekeken op DOT. De oudste was 0316 en de jongste 5116.
Het is een bedrijf met hoge doorloopsnelheid en allerlei merken, soorten en maten. Zelfs "mijn favoriete caravanband" had 3416.
Eigenlijk was ik best verbaasd niet direct 2017 aan te treffen. Toen ik daarna vroeg, keken ze eigenlijk verbaasd. Niemand keek naar de DOT zolang het geen caravan betrof.
Ik snap het ook wel : de fabriek produceert en slaat tijdelijk op voor transport. Vervolgens gaat het naar de importeur, soms daarna naar de groothandel en pas daarna een dealer of garage. Dan ben je vaak al weken of maanden verder.
Is dit slecht? Nee, niet voor de band.
Veel slechter is het voor een band om een te lage spanning te hebben of te lang (>15.000 km) op een niet aangedreven as te zitten of vaak tegen stoepranden op te moeten etc.


Quirien antwoordt op 17 mei 2017:

De "jongste" banden die ik ooit voor onder de caravan heb gehad waren nog altijd 5 maanden oud. Dat schijnt al een uitzondering te zijn wil je dat treffen.
Tja, voor je Tempo 100 6 jaarstermijn loop je dus al vaak een jaar achter de feiten aan.😉 ( tenzij je natuurlijk per jaar met de caravan aan de haak de nodige km's maakt zodat deze eerder versleten zijn of toch maar uit "veiligheids" redenen vervangt)


dabbertje antwoordt op 18 mei 2017:

De banden op onze nieuwe caravan waren 5 weken oud, Quirien. Het kan dus wel 😉
Bij autobanden heb ik daar nog nooit op gelet. Worden hooguit 4 jaar gebruikt en dan zijn ze aan vervanging toe (2 sets zomer- en winterbanden)


pieter29 antwoordt op 18 mei 2017:

Gisteren nieuwe banden op mijn caravan laten plaatsen. Beide van week 51 2016. Ik had recentere verwacht, maar na het lezen van bovenstaande mag ik niet klagen.


Senior Be antwoordt op 18 mei 2017:

Autobanden met een DOT-code uit 2017 kan wel. Vier weken terug kreeg een vriendin 4 nieuwe banden met een DOT-code uit januari 2017!
Overigens krijg ik toch van de leverancier 15 euro ex BTW per band als vergoeding voor de levering van de bejaarde banden. Uiteindelijk heeft mijn argument dat de verzekeraars en de Tempo100-keuring-sticker-instantie in de caravanwereld niet kijken naar de montagedatum, maar naar de productiedatum, dit resultaat bewerkstelligd.
Ik begrijp dat de route van de fabriek via de groothandel naar de garage een zekere tijd vergt. Daarom mogen van mij banden best 3 - 6 maanden oud zijn. Overigens natuurlijk een gevoelsmatige grens. En als die banden groothandelsbedrijven nu eens ophouden met het verkopen van allerlei Cinese rommel, dan hadden ze ook een grotere doorstroming van de kwaliteitsmerken. Bij de laatste bandentest van Autoweek bleek het verschil in remweg tussen de beste band en de slechtste band op een natte weg vanaf een snelheid van 80 km per uur maar liefst 15 meter te bedragen. Dat is een verschil tussen leven en dood!


Kees antwoordt op 18 mei 2017:

Dat is één meter ook!
De snelheid is de oorzaak, niet de afstand die je nodig hebt om stil te staan.


Senior Be antwoordt op 19 mei 2017:

Die 80 km per uur is een normale en soms verplichte snelheid. Ook op een natte weg vaak nog acceptabel. Wanneer je onder die omstandigheden verrast wordt, dan is een verschil tussen 15 meter en 1 meter aanzienlijk en wel 14 meter.
Ik probeer hier een pleidooi te houden voor een weloverwogen aanschaf van autobanden, omdat de verschillen onderling nogal fors zijn.
Van andere verstandige mensen op dit forum verwacht ik dan bijval, eventueel met een onderbouwde nuancering.


Kees antwoordt op 19 mei 2017:

Normale snelheid ok maar verplichte snelheid? Nooit en nergens. Zelfs op de snelweg is er geen verplichte minimum snelheid.

"Ik probeer hier een pleidooi te houden voor een weloverwogen aanschaf van autobanden, omdat de verschillen onderling nogal fors zijn."
Chineese rommel? 15 meter verschil bij 80km/h? Verstandig en onderbouwd?
Een aardige graadmeter is de aanschafprijs. Voor een gerenommeerd merk en kwaliteit betaal je duidelijk meer dan chinees kauwgom.
Hoe kan je redelijkerwijs stellen een remverschil van 15 mtr krijgen bij een rijsnelheid van ruim 22mtr/sec. Dat verschil krijg je niet met de banden alleen. Dan moet er iets ernstig mis zijn wanneer een afremming bij 80km/u normaal 4 sec duurt en bij chinese rommel bijna het dubbele.
Misschien dat dit nog onderbouwt kan worden?


Senior Be antwoordt op 19 mei 2017:

Zie de zomerbandentest van Autoweek (Autobild) 2017.


Frank antwoordt op 19 mei 2017:

Beste Kees, die 15 meter verschil is gewoonweg gemeten. Voordat je begint over gravitatiekrachten en wrijvingscoëfficiënten gewoon even zelf Autoweektest downloaden lezen. Dan heb je de onderbouwing onderbouwing 😉.
Het kan nog veel gekker want de Engelsen hebben nog meer banden getest en de slechtste had 22 meter(!) meer nodig. Dan ben je niet dood maar morsdood. Ben ik even blij dat ik met acht Conti's op vakantie ga.


Senior Be antwoordt op 19 mei 2017:

Ik doe dat met 4 x Goodyear (EfficientGrip Performance) en 2 x Hankook (Vantra LT)!


Quirien antwoordt op 19 mei 2017:

Met de caravan erachter ben ik ook met 8 banden onderweg.😉 Ik vermoed wel meer caravanners toch.....


Louis antwoordt op 19 mei 2017:

Bezuinig op uit eten gaan, de kapper, onnodige frutsels of wat dan ook...maar nooit op die paar tientjes voor banden.


Senior Be antwoordt op 20 mei 2017:

Inderdaad Quirien,
ik heb nog twee frisse reservebanden, beide 3 jaar oud.
Het is me deze week namelijk gelukt om de thuiskomer van mijn nieuwe auto (Toyota Verso, een automaat uit 2014) te vervangen door een volwaardige reserveband.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 mei 2017:

Bij de aanschaf van een nieuwe auto waren de banden slechts een maand oud. Knappe 'just in time' productie van Volkswagen.

En kwaliteit van banden en remweg.... natuurlijk zijn betere banden veiliger in grenssituaties maar een veel zwakkere plek is de bestuurder! Iets te hard rijden of te laat reageren zorgt voor een veel langere remweg. En waarom niet bezuinigen op banden en wel op een rijopleiding? Volg je elke paar jaar een cursus verhoogde rijvaardigheid of een caravancursus? Oja... die hebben alleen anderen nodig 😉


Frans antwoordt op 20 mei 2017:

Die Autobild-bandentestuitslag is tevoren bekend; zouden ze misschien op die Conti-testbaan bij Hannover te gast zijn 😉. De meetgegevens zullen misschien best kloppen, maar de rekensleutel voor het eindoordeel mag Autobild zelf bepalen.
Als je je eigen criteria/wegingsfactoren hanteert zal je zien dat de eindvolgorde flink kan verschillen.

Die ‘Chinese rommel’ blijkt onder de naam Maxxis een van de beste caravanbanden te bergen. Dat staat niet in de test, maar blijkt uit gebruikerservaringen. Kip monteert kakelverse Vredestein-banden. Bevallen prima, maar worden de nieuwe daarom weer automatisch Vredestein als ze 50% duurder zouden zijn dan andere goede caravanbanden?
Nee, net zo min als dat ik tevreden kan zijn over mijn Conti zomerbanden, die in een ANWB-test (ADAC) nog wel zo hoog scoorden. Kan aan de maat liggen. Het oordeel zegt maar heel weinig, als je prioriteiten anders liggen dan bij de testmakers. Tests zijn nuttig, maar laat je niets aanpraten.


John antwoordt op 20 mei 2017:

Een test is nooit 100% objectief. Bandengrip ervaart iedereen anders. Vooroordelen over bv Chinese banden zijn hier te vinden, zal ook bij een testrijder te vinden zijn. Het (buik)gevoel speelt zeker een rol. Hankook was 10 jaar geleden nog rotzooi, nu zweren er enkele bij.
Vredestein heeft grote Chinese invloeden, en die chinezen leren verrekte snel, sneller dan de Koreanen ooit gedaan hebben.


Gek, toch rijd er niemand op banden van de grootste bandenfabrikant uit Denemarken 😉


Senior Be antwoordt op 20 mei 2017:

Ik lees en onthou alle bandentesten in Nederland en Duitsland.
Per jaar, per test en per bandenmaat zijn de uitkomsten verschillend.
Toch valt er een patroon te herkennen. Het zijn altijd dezelfde merken die bij de eerste drie best geteste zitten.
Die moet je dan kopen. En een ieder weegt de ter zake doende eigenschappen anders. Voor mij telt vooral de veiligheid. Met welk merk en met welke band blijf ik op de natte weg. Slijtage vind ik bijvoorbeeld weer van minder belang.
N mindee belang


@Eric antwoordt op 20 mei 2017:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 20 May 2017 om 13:34

Bij de aanschaf van een nieuwe auto waren de banden slechts een maand oud. Knappe 'just in time' productie van Volkswagen.


Dan waren de banden af fabriek vast Pirelli oid en voor aflevering omgewisseld voor Continentals van Pon.... 😉


Louis antwoordt op 20 mei 2017:

Het nadeel van goed materiaal is dat veel mensen er 'misbruik' van gaan maken en het niet meer als een extra zien.
Met prima banden wat harder gaan rijden in regen of op gladheid is zoiets.
ABS, ESP, en weet ik wat al niet zijn mooi, maar er niet om gebruik van te maken.
Bovendien ben je zéker weg als er ergens een storinkje in optreed wanneer je altijd blind op deze zaken rekent.
Ach ja, wat blijft er op de kreukelzone na allemaal aan nuttigs van over als het telefoonschermpje het belangrijkst gevonden blijft worden.


Quirien antwoordt op 21 mei 2017:

Tsja Louis, toch wil ik deze huidige technieken niet graag missen. Je zou maar eens flink in de remmen of de kant in moeten ( wat me al een paar keer is overkomen) door niet goed spiegelende automobilisten en dat genoemde schermpje door jouw.
En inderdaad is het misschien wel onbewust "grensverleggend"

Ik moest nog even aan al die dweilende auto' s van " vroeger" denken en de caravans zonder al die "veilig makende" opgewaardeerde accessoires.
Goh, zonder dit alles kwam je daar mee ook heel Europa door, vraag soms niet hoe maar je wist/ leerde precies waar de grenzen van je combinatie lagen.😉


Frank antwoordt op 21 mei 2017:

In grote lijnen kan ik bandentesten altijd wel gelijk geven. Als je bovendien meerdere testen bekijkt, zit er ook duidelijk een rode draad in de eigenschappen van banden.
Daarnaast is er een factor die in geen enkele test is weer te geven : de synergie met de testwagen. De samenwerking met het onderstel is ook van invloed, zeker in combinatie met handling.
Banden van een A-merk zijn dus voor een groot deel een subjectieve keuze. Welke auto met welk onderstel heb je? Wat voor rijder ben je met welke voorkeur?
Bezuinigen op banden kan ik niet. Past niet bij mij. Helaas rij ik nu op Conti seals. Zaten op de wagen, gecupt en al. Dus laten afdraaien. Terwijl de monteur bezig was, dacht ik : dat kan ik beter. Maar sealbanden hoef ik niet weer. Je levert lichtvoetigheid en souplesse in. Logge, zwaarlijvige lummels zijn het en dat voel je in het weggedrag vooral op hogere snelheden in het buitenland.
Dit zijn dus precies die zaken die je nooit in een bandentest zult zien, helaas.


Frank antwoordt op 21 mei 2017:

Maar eh, het is mooi weer. Ik ga nu eerst twee kipramen vervangen (want eentje was geploft). Moet helaas de raamlijst verplaatsen, te veel nieuwe gaten boren in het front en kitten. Ook raam op maat maken en lijst iets uitfrezen, want hij heeft een productiefout (tsja, kreeg flinke korting) Dus...tot later 😉


Quirien antwoordt op 21 mei 2017:

We zijn nu wel ff of topic maar, Succes met de werkzaamheden Frank. ( niet te zuinig met kit zijn) Heb je nog een beetje de juiste kleurstelling van de ramen bij rest gekregen?
Hopelijk geen ploffende ramen meer de komende vakantie.
Fijne vakantie in iedergeval.


Louis antwoordt op 21 mei 2017:

Zeker Quirien, ik zit in een moderne auto ook comfortabeler met al die zaken.
Rondom airbags, zijwindgevoeligheid minder "dan de hele wegbreedte" zoals vroeger.
Voorheen kreeg je gewoon even de stuurstang dwars door je heen bij een frontale aanrijding, of de contactsleutels letterlijk in je knie.
Dus vergis je niet, ik ben er voor.
Máár...rijd toch maar een beetje zo dat de aanwezigheid zich niet hoeft te bewijzen.
Nu even iets anders wat toch met banden te maken heeft.
Ik heb een hekel aan verkeerde bandenspanningen en heb dus een dubbele voetpomp achter in de auto.
Krap drie jaar oud, en niet de goedkoopste keuze destijds.
Dus hoppa, een échte van Michelin...prominent op pomp en verpakking compleet met het witte mannetje...dan heb je toch een naam hoog te houden of niet dan ?
Vanochtend plofte hij bij het pompen van de caravanbanden.
Gelukkig vóór de deur dus ik kon zo m'n schuur in waar ik een paar uur heb doorgebracht ter reparatie.
Oorzaak ?
Laten de heren constructeurs/ingenieurs/productontwikkelaars nu de pompluchtdoorvoerende doorboorde bouten met rondom luchtgroef van....plastic hebben gemaakt.
Dus met gaten en groeven verzwakte onder druk komende bouten...van jawel,plastic !
Daar zakte m'n broek weer eens van af.
Hij doet het weer prima, maar ik heb vanmiddag alle plastic rommel vervangen en van staal gemaakt zoals het hoort !
Hoe krijgen ze zoiets toch in hun amateuristische #@$&*% kop !
(Het zal maar gebeuren dat kanjers van dit niveau zich ook met autobanden gaan bemoeien)


dabbertje antwoordt op 22 mei 2017:

Door dit draadje ben ik toch nieuwsgierig geworden hoe oud de banden van mijn auto waren bij aflevering. De auto is van januari 2017 en de banden hebben DOT code 4516. Dus 10 weken oud bij aflevering.


@Eric antwoordt op 22 mei 2017:

Ook van VAG meen ik?
Stond hij bij aflevering op Continentals?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2017:

Wisselt PON de 'standaard' banden om voor conti's? Ik vind het helemaal geen prettige banden en al helemaal niet als PON ze me dan ook nog levert 😉


Remco antwoordt op 22 mei 2017:

Ik dacht dat iedereen dat al wist?
Dat pon zijn eigen banden gebruikt..

Continental Banden Groep B.V. is een onderdeel van Pon, één van Nederlands grootste familiebedrijven. Pon is een internationale handels- en serviceorganisatie met een grote diversiteit aan activiteiten. Bij Pon werken bijna 13.000 mensen verspreid over 450 vestigingen in 32 landen.
Continental Banden Groep B.V. is gevestigd in Barneveld.


@Eric antwoordt op 22 mei 2017:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 22 May 2017 om 15:55

Wisselt PON de 'standaard' banden om voor conti's? Ik vind het helemaal geen prettige banden en al helemaal niet als PON ze me dan ook nog levert


Yep, ze hebben er zelfs een speciale "bandenstraat" voor in Leusden meen ik.

Waarom?
Omdat mensen vaak de banden waarop de auto is afgeleverd laten vervangen door hetzelfde merk/type dus ping ping voor Pon.

De ex afleveringsbanden, vaak Pirelli's, Good Year's of Michelin's worden dan weer verkocht en gaan als actiemateriaal weg bij bijvoorbeeld bandenketens.

Uiteindelijk wordt Pon er beter van is de bedoeling.


dabbertje antwoordt op 22 mei 2017:

Even een eerder bericht rectificeren. Mijn auto is inderdaad VAG, maar de banden waren niet 10 weken oud bij aflevering. De auto is namelijk op winterbanden afgeleverd en dus niet met de huidige banden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker