Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Bandenspanning Auto met caravan er achter?
Van: Jeroen
Datum: 22 May 2017 om 17:10

Mijn vraag is hoeveel bar ik in mijn autobanden moet hebben als ik de caravan er achter heb.

Ik rijd op Goodyear 195 65 R15 91H maximaal 51 PSI

De caravan weegt beladen rond de 1250 KG met 70 kg kogeldruk.

Groet Jeroen

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 22 May 2017 om 17:13

Het algemeen advies is om de maximale bandenspanning aan te houden voor een volledig belaste auto (staat vast wel in het instructie boekje).
Eventueel als het erg onstabiel aanvoelt kan je nog 0.3 bar extra in de achterbanden doen.


Van: Senior Be
Datum: 23 May 2017 om 12:36

Menno geeft het goed weer. Over die extra 0,3 bar twijfel ik licht.
Lees op de zijwand van je band band daarom de maximaal toegestane druk af.
Je kunt het ook anders formuleren:
Voeg bij een caravan aan de trekhaak achter 0,5 bar toe aan de normale druk. Aan de voorkant is dat meestal in dat geval 0,2 bar extra.
Een geheel normale autoband (dus geen XL en zo) bereikt zijn maximale draagvermogen bij 2,5 bar.
Meestal kom je bij bovengenoemd advies uit op 2,7 tot 2,8 bar. Die extra 0,2 tot 0,3 bar is nuttig om de invering en dus zo de warmteontwikkeling te beperken.
Het beste kan Jadatis deze vraag beantwoorden.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 23 May 2017 om 12:42

Draagvermogen is bij een personenauto meestal geen probleem. Bovendien zijn de snelheden laag. Harder oppompen geeft meestal een wat stabieler gevoel.


Van: jadatis
Datum: 24 May 2017 om 12:33

OKE dan doe ik mee.

Na pakweg 2000 gaan banden- en auto-fabrikanten nogal "overspannen" om met bandendruk-advies.
Ook de bandenspecialisten willen hun vingers niet branden aan lagere drukadviezen.

Is een questie van verantwoordelijkheid, die na die tijd meer bij de auto-en banden-fabrikant is komen te liggen.
De Ford/Firestone-affaire in Amerika ( met meer dan 100 doden door roll-over- ongelukken, veel door klappende achterband) heeft daar een grote invloed op gehad , volgens mij.

Maar dit betekent niet dat er volgens de wetten van de natuur iets veranderd is. Nou misschien de hogere snelheden.

Welke druk je op de achterbanden nodig hebt, om veilig te zijn voor de banden, zodat ze niet oververhitten, is van zoveel factoren afhankelijk, dat je daar geen standaard vuistregel voor kan geven.
Die factoren zijn .
Gewicht op band.
Maximum snelheid voor de situatie, waar je geen minuut overheen gaat,
Van de banden de maximum load of loadindex
De soort band om de AT-druk te bepalen en dat is hier niet de 51 psi , dat is de maximum toegestane koude druk, en de AT-druk van deze band is 2,5 bar /36 psi.
3e is de snelheidscode, want de benodigde druk is ook afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt, en dus met caravan er achter niet zo hoog als zonder, maar wees daar eerlijk over, de natuur laat zich niet vals voorlichten, die straft met bandschade en ongeluk misschien, en dat willen we niet.

Dus valt nog wel mee , dat aantal factoren, maar voor iedere auto weer anders, dus kun je geen algemene regel voor geven.

Een kleintje wel, en dat is dat de voorbanden geen hogere druk nodig hebben, want de voorkant wordt zelfs iets opgelicht door de hefboomwerking van het gewicht op de trekhaak en de dingen die je in de kofferbak( dus achter de achteras) stopt.



Van: Aad
Datum: 25 May 2017 om 11:41

Ik ga een beetje offtopic, maar hier zitten bandenkenners:
Ik heb een Seat Ateca gekocht met 215 bandbreedte. Ik heb nu een een wagen met 195 en voor mij hoeft het niet zo breed. Auto wordt stugger, gaat sporen en verbruikt meer. Zou het nadelig zijn als ik bij bandenwissel er bijv 205 op zou leggen? Velg is 7J


Van: Kees
Datum: 25 May 2017 om 13:38

Niet echt maar hou wel de afrolomtrek in de gaten.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen