Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Bandenspanning
Van: Jef
Datum: 25 May 2017 om 21:58

Er zijn op 26 april onder onze caravan nieuwe banden gelegd,

Merk en type Hankook Vantra LT

205/65 R15C 102/100T 55 PSU

DOT 2 X UD TAH 0217

Radial Tubeless M+S

Max Load single 850KG/1875lbs 180 kpa 55 PSI cold

De caravanbanden worden warm(er) in vergelijking met die van de auto. De caravanbanden zijn na 60 km rijden handwarm, de autobanden zijn veel minder warm. Op de auto liggen banden van het zelfde merk.Tijdens de aankoop van de banden sprak men over een bandenspanning van 4,5 bar. Omdat de banden warm werden heb ik in koude toestand de bandenspanning gemeten, de bandenspanning van de caravanbanden stonden zowel links als rechts op 3.6 bar

Op de band staat dat de maximale bandenspanning 55 PSI mag zijn, dat is afgerond 3,8 Bar daar heb ik ze nu ook opgezet, echter ik heb er nog niet met deze bandenspanning gereden, maar dan staan ze in ieder geval op de spanning die op de band staat.

Als ik er het internet op na kijk, bijvoorbeeld bij de site caravantrekker.nl, en dan zoek op bandenspanning dan zegt men dat de zogenaamde Commercialbanden dus C banden van dit type en dat zijn deze banden, bij gebruik onder een caravan op 4.5 bar gezet moeten worden. Dat klopt dus niet met wat er op de band staat. Als ik de banden op 4,5 Bar zet ga ik over de maximale druk van 55 PSI is 3.8 bar die op de band vermeld staat.

Op het caravan-forum lees je weer wat anders voor wat betreft C banden, hier zegt men een bandenspanning van 4,5 bar te hanteren wanneer men aan het maximale laadvermogen zit.

Ik heb me laten vertellen, te lage bandenspanning is de veroorzaker van warme banden en te hoge bandenspanning laat de caravan stuiteren.

Het gewicht van de caravan beladen zal zijn +/- 1600 kg.

Warme banden zijn vaak de oorzaak van een klapband.
Mijn vraag is wat moet in mijn geval de bandenspanning zijn, gezien de maximale bandenspanning van 3.8 bar die op de band vermeld staat.

Bij voorbaat dank voor U hulp



Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 25 May 2017 om 22:20

Caravantrekker zegt (volgens mij) nergens dat 4.5 de druk moet zijn

Kijk op http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php dan staat uw band er niet bij. Uw band heeft voor de maat relatief weinig draagvermogen (voor 15 inch wielen) bij 3.8 bar. Harder moet u die banden niet oppompen en natuurlijk ook de caravan niet te zwaar belasten. Dat de band bij zijn maximale belasting handwarm wordt lijkt me normaal.


Van: Kees
Datum: 26 May 2017 om 00:37

Een C-band heeft een grotere inwendige wrijving (stugger) en zal altijd warmer worden dan de banden van de trekker.

De gegevens óp een band zijn altijd juister dan gegevens elders vandaan.


Van: jadatis
Datum: 26 May 2017 om 22:11

je banden zijn of 6 plyrated ipv de 8 plyrated die het meest voorkomen, of het worden wel 8 plyrated genoemd, maar zijn dan in hun druk nodig voor de maximum load ( tot 160km/u) een uitzondering op de regel.
Zoek maar eens op de bandwang, naar 6pr of C-load/LRC.
Daarvan is de standaard druk nodig voor de maximum load 3,8/3,75 bar/55 psi.
Amerikaans systeem werkt met die Loadrange LRC of C-load , maar daarvan is de AT-druk ( zal ik het maar verder noemen) 50 psi=3,4 bar, en dat heeft nogal eens omreken problemen gegeven die tot te laag drukadvies lijdt.
Maar op Europees systeem banden wordt ook vaak de loadrange aangegeven, om de amerikanen te plezieren.

Dus je AT-druk is toch echt 3,8 bar, en tegenwoordig mag je daar niet meer overheen gaan van de bandenfabrikanten.
Voor een gewone autoband en een vrachtwagen band mag dat wel, en in verleden mocht het voor C-banden ook ( wat je banden zijn).

Je banden van caravan worden warmer omdat het gewicht daarop dichter tegen de maximum load van 850kg per wiel aan zit, die van je auto zitten zelfs met de achterbanden daar ruimer onder, omdat autobanden tegenwoordig hoge drukken voor het gewicht er op geadviseerd worden. Hoewel je achterbanden dan weer wat warmer aan zouden moeten voelen dan de voorbanden, naar mijn verwachting, omdat die bij vakantiegebruik met treklast, dichter tegen het gewicht op band komen wat bij de druk hoort.

In algemene adviezen van officiële instanties wordt nogal eens van de grote gemene deler uitgegaan , en dat is voor caravanbanden de 8PR C-band, met AT druk van 4,5 bar, die dan vaak ook nodig is omdat het gewicht op de band daar dicht bij zit. Uitzonderingen naar boven zijn er ook.
Continental en Michelin werken vaak met 4,75/4,8 bar voor een 8PR band en dan zelfde draagvermogen als de zelfde maat 8PR band van bijvoorbeeld Vredestein, die daar 65 psi/4,5 bar als AT-druk voor opgeeft.

Heb je gegevens in mijn extra veilige caravan-bandendruk-calculator gegooid, dus 1600 kg,2 banden onder de caravan tijdens rijden, maximum load 850 kg AT 55 psi.
Gaf als advies 3,9 bar , dus iets hoger dan de AT-druk.
Gaf ook aan dat je maar magere reserve hebt met deze banden. Is die 1600 kg ook de Max toegelaten Massa ( MTM)?
Mijn advies geeft de meeste reserve met toch nog acceptabel comfort, en dat betekent voor een caravan dat de schroeven niet uit je houtwerk trillen.

Officieel is de adviesdruk voor koud gemeten, dus als de temperatuur in band zelfde is als daarbuiten, en ongeveer 18 graden Celcius.
Je kunt altijd zeggen dat je 3,8 bar gevuld heb bij vriespunt van nul graden, en dat die 3,9 bar komt doordat het nu bij 18 graden gemeten wordt, want door temperatuurstijging in de band( dus ook buiten de band) stijgt de druk ook in de band.

Ooit eens gelezen dat banden worden getest dat ze 2 a 3 keer de AT-druk aan moeten kunnen ( dus dan ook warm).
Als je je band met 1,4 x je AT druk van 3,8 bar zou vullen, dus 5,3 bar bij vriespunt, en door omstandigheden zou de temp in band 100 gr C worden , dan zou de druk in band stijgen tot ongeveer 2x die 3,8 = 7,6 bar , wat die dan volgens de testnormen nog aan zou moeten kunnen.

Bij rijden met pakweg 90 km/u zal bij 18 gr buitentemp, de temp in band ongeveer oplopen tot 40 a 45 gr C, het rubber zal zeker bij grens loopvlak/bandwang nog warmer worden, dus zeker meer dan handwarm, maar loopvlak denk ik ook zo'n 45 gr C.


Van: Senior Be
Datum: 27 May 2017 om 10:54

Allereerst gefeliciteerd met het merk banden.
De Hankook Vantra LT mag zich verheugen in een steeds maar groeiende schare fans. Zij melden allemaal het opvallend stabiele rijgedrag van de caravan met deze banden. Je begrijpt dat ik er ook mee rond rijd.
Op internet is je band makkelijk terug te vinden.
Het is inderdaad een 6 PR band met een AT-druk van 55 PSI = 3,8 Bar.
De AT-druk of referentiedruk is die druk waarbij de band zijn hoogste draagvermogen bereikt. Dat is dus de loadindex. Bij deze band 102 = 850 kg.
Dat betekent dat je met een caravan met eem maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 1600 kg wat weinig reserve hebt bij overbelading en met name bij scheve belading. Een scheve belading van 60 kg is zomaar een feit.
Voor een caravan van 1600 kg moet echter een beul van een auto staan.
Het lijkt dan niet zo moeilijk om 100 kg van de caravan over te hevelen naar de auto. Probleem opgelost.
Bij een AT-druk van 3,8 Bar kun je nog wel werken met gewone autoventielen. Het is waarschijnlijk beter om hier wel een reserve in te bouwen en te kiezen voor versterkte (stalen) ventielen.
Schaf verder een paar goede bandenspanningsmeters aan.
Zelf gebruik ik al jaren de mechanische analoge meter van Carpoint (15,99 Halfords). Ooit beoordeeld als zeer nauwkeuring.Voor de heb en ter ijking heb ik ook nog wat wat digitale meters. Die van Carpoint (Halfords) en de ANWB is goed (maar niet zo sterk) en die van Goodyear (Conrad) is zeer goed en ook sterk.
Ik heb de neiging om te overdrijven en meet de temperatuur van de banden met een IR-thermometer (Conrad).
Die overdrijving is ook terug te vinden in de praktijk van meten. Mijn banden staan niet op 3,7 of 3,8 Bar, maar op 3,75 Bar!
Een beetje onzin natuurlijk. De voorgeschreven bandenspanning moet worden aangebracht bij koude banden en bij een temperatuur van 18 graden Celsius.
En 10 graden temperatuurverschil betekent 0,1 Bar spannigsverschil. Dus bij een buitentemperauur van 28 graden zou de bandenspanning 3,9 Bar moeten bedragen. Bij 18 graden zakt deze dan naar de voorgeschreven 3,8 Bar. En bij een buitentemperatuur van 8 graden dan dus 3,7 ---> bij 18 graden weer 3,8 Bar.
Maar in hoeverre ga je dan corrigeren op een frisse zomermorgen vlak voor vertrek met een buitentemperattur van 12 graden?
Dus meting en temperatuur zorgen sowieso voor geringe afwijkingen. En dat is ook niet zo erg. Je mag toch aannemen dat banden dat kunnen hebben. Wel voel ik mij bij een iets te hoge spanning comfortabeler dan bij een iets te lage spanning. Veiliger en minder brandstofverbruik. Tot slot: rij niet te hard. Een welgemeend advies voor iedere auto-caravancombinatie. Honderd km per uur maximaal?! Denk aan het Tempo 100 voorschrift?!


Van: Senior Be
Datum: 28 May 2017 om 09:54

Aan Jef

Ben je er een beetje uit?
Samengevat:
Bandenspanning 3.8 Bar. Goed blijven controleren. Caravan met 100 kg minder belasten. Niet te hard rijden.
Zijn de banden aanbevolen en gemonteerd door de dealer of een bandenbedrijf?


Van: jef
Datum: 29 May 2017 om 20:08

Hallo Allemaal,
Als eerste bedankt voor jullie uitgebreide en goede informatie. Ik ben er nu wel aan uit. De bandenspanning die ik ga hanteren is 3.8 bar. (misschien iets minder, afhankelijk van de ervaring) En dat de banden van de caravan warmer worden als van de auto daar ga ik mij ook geen zorgen meer over maken nadat nu ik jullie info heb gelezen, ik ga de temperatuur wel monitoren (regelmatig meten met een stop)

Er lagen eerst banden onder van het merk Semperit (vanuit fabriek gemonteerd onder de caravan) met een draagvermogen van 750 kg Ik heb met deze banden geen problemen gehad. Dus toen ik nieuwe banden moest leggen wilde ik weer Semperit, echter de dealer (ik heb nu andere dealer) kon deze niet leveren. Hij stelde voor maxmiller banden, deze wilde ik niet omdat ik daar best wel veel negatieve reviews over had gelezen. Toen stelde hij Hankook voor, deze liggen ook onder mijn auto, een prima band vind ik. Dus ik heb voor hankook gekozen met een draagvermogen van 850 kg. De caravan (een Fendt Bianco) mag geladen max 1500 kg wegen. Dus ik heb nu voldoende draagvermogen, ook als de caravan misschien iets meer zou wegen. Heb ook metalen ventielen laten monteren.
Ik heb nu een bandenspanningsmeter van de Lidl, maar fiets morgen naar Halforts voor de Carpoint meter.

Er rest mij nog een vraag wat is het verschil tussen 6 plyrated en 8 plyrated, wat is plyrated ?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp


Van: jadatis
Datum: 29 May 2017 om 21:11

Plyrating of loadrange is een systeem dat de bandenfabrikanten gebruiken om de AT-druk van de band in te delen.
Een band met zelfde afmetingen, zal met hogere plyrating/loadrange een hoger draagvermogen hebben , omdat de maximum load voor die hogere AT-druk uitgerekent is.
Europees systeem werkt met plyrating, Amerikaans systeem met loadrange.
Een overzichtje.
Plyrating afgekort PR en werkt met cijfers
Loadrange afgekort LRx, maar ook als x-load aangegeven waarin de X een letter is. Geef alleen de standaard voor radiaal banden waarvan de maten zo worden aangegeven ( vb 205/65R15) want voor oudere systemen loopt het weer anders, maar deze soort komt vrijwel alleen voor. Europees systeem banden staat vaak toch de Loadrange op , om de Amerikanen te plezieren.

4PR AT 2,5 bar/36 psi / B-load,LRB AT 35 psi/2,4 bar
De gewone autoband, standaard load en in Amerikaans systeem staat er P voor de maten.

XL/reinforced/Extraload zou dan 5pr/B+-load zijn maar die benaming komt niet voor en is de gewone autoband met verhoogd draagvermogen dus vooruit,
5PR AT 2,9 bar/42 psi./ LRB+ AT 41psi/2,8 bar
Ook weer in Amerikaans systeem een P voor de maten.

6PR AT 3,8 bar/55 psi / C-load,LRC AT 50 psi/3,4 bar

8PR AT 4,5bar/65 psi / D-load,LRD AT 65psi/4,5bar

10PR AT 5,5bar/80 psi / E-load,LRD AT 80 psi/5,5bar

12PR/F-load tot 16PR/H-load bestaat ook en dan zijn het vrachtwagen-banden.
En in Europees systeem zijn uitzonderingen in de AT-druk, In Amerikaans systeem voor zover ik weet geen uitzonderingen.


Van: jadatis
Datum: 29 May 2017 om 21:26

nog vergeten.
6PR/C-load tot 10PR/E-load en soms 12PR/F-load worden in Europees systeem C-banden genoemd voor Comercial, en staat achter de maten, en in Amerikaans systeem LT voor LightTruck, maar staat dan voor de maten.
Dus aan die aanduiding kun je zien of je het EUR of USA systeem moet gebruiken om de AT-druk te bepalen.

De -Load aanduiding op Europese banden geeft soms verwarring.
Heb een band gezien F-load met AT 85 psi, Wat dan eigenlijk 95 psi zou moeten zijn , maar denk dat het een 10PR EUR systeem ( E-load) met wat verhoogde AT-druk.
Ook C-load op een 6PR band gezet, geeft nogal eens omreken fouten , omdat men in Amerika denkt dat dan de AT-druk 50 psi is in plaats van het in EUR systeem gebruikte 55 psi.

Staat er op de bandwang "maximum load xxxx kg/lbs AT yyy psi/kPa( cold) dan weet je zeker dat dat de AT-druk is, en moet je je verder niets aantrekken van de Plyrating/Loadrange.


Van: Kees
Datum: 30 May 2017 om 00:04

Voor iedereen duidelijk zo toch?
Nog vragen?


Van: Frank
Datum: 30 May 2017 om 10:40

Duidelijke uitleg. Ook ik voel soms even aan mijn banden. De huidige michelin vancontact 200 zijn mijn beste banden (beter dan vredestein, goodyear, maxxis) ooit. Nooit warm, spoortrouw, comfortabel bij 4,0 bar, slijtvast, 900 kg. Kortom : ik durf ze gewoonweg aan te raden. In de Toscaanse zon was het afgelopen dagen al zo warm dat je banden van auto's soms kon ruiken. Beukend door de gaten op onmogelijke wegen was ik nog blijer met deze band (ipv harde vredestein). Beperkt worden door materiaal is gewoon vervelend. Ik wil altijd marge hebben en een goed gevoel. Zo weet ik nu ook dat de grens bij 12% optrekken al in zicht komt. Gewoonweg tractiegebrek en spontane wielspin bij nauwelijks meer dan stationair. Voor mij worden door de jaren heen een paar zaken duidelijker : ben je een trekkende vakantieganger dan is het goed dat je combinatie ruime marges heeft. Dit geldt voor trekkend vermogen, stabiliteit en technische staat. Banden die aan de grens van hun inzetbaarheid zitten passen daar imo niet in.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 30 May 2017 om 10:54

Michelin VanContact 200 ???

Volgens mij is de VanContact 200 van Continental, maar als je die kruist met Michelin zal er vast een hele goede band uitkomen

Onder de auto vind ik de Michelins veel comfortabeler rijden dan de Conti's die m.i. stugger zijn.


Van: @Eric
Datum: 30 May 2017 om 23:07

Ik vrees dat je gelijk hebt Menno, de VanContact is van Continental maar misschien is Frank wel stiekem een ontzettende Michelin fan?

Daar ik geen banden met elkaar wil kruisen prefereer ik de Hankook Vantra LT banden, wat een prima caravanband.


Van: Frank
Datum: 01 June 2017 om 15:36

Natuurlijk bedoel ik Continental ! Posten met een telefoon vanaf het strand is ook best lastig . Het mooie van de Conti Vancontact 200 is zijn relatief soepele wang maar wel spoortrouwheid. Een Conti stug? Dat kenmerk past eigenljjk niet bij dit merk. Soepelere wangen is kenmerkend voor dit merk. Onder de auto zijn. Michelin vaak ook goed. Deze hebben een iets andere demping en ook soepele wangen. Het hangt van het onderstel van de auto af wat beter matched. Voor caravans is een Vredestein in ieder geval te hard. Ik ben in het buitenland op binnenwegen altijd blij met goede banden en ook de mogelijkheid voor 4,0 bar. Het spul krijgt altijd zo op zijn donder dat ik mij wel eens zorgen maak.


Van: Kees
Datum: 01 June 2017 om 17:53

"Het mooie van de Conti Vancontact 200 is zijn relatief soepele wang maar wel spoortrouwheid."
Een eigenschap die wordt bewerkstelligt door de staal radiaalgordel onder het loopvlak.

"Een Conti stug? Dat kenmerk past eigenljjk niet bij dit merk."
Niet meer maar dat was het wel.
Conti is één van de eerste bandenmerken die zich ging toeleggen op een mindere rolweerstand en dat met name zocht in minder wrijving in de bandwang.


Van: Senior Be
Datum: 06 June 2017 om 15:41

Jef,

Met een maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 1500 kg i.p.v. de eerder vermelde 1600 kg heb je inderdaad voldoende reserve.
Die reserve heb je alleen als je die 3.8 bar aanhoudt!
Overigens adviseerde de KCK ooit om die reserve niet meer te laten zijn dan 200 kg. Dus zit je precies goed.
En over je Hankooks zul je op je eerstvolgende reis zeer enthousiast zijn. Zeker weten.


Van: Canon-Eye
Datum: 12 June 2017 om 15:20

Moet je voor de zuiverheid van de berekeningen de kogeldruk eigenlijk niet in mindering brengen op de MTM van de caravan bij het bepalen van de vereiste capaciteit van de band?

Immers, dat deel van de massa drukt niet op de banden, dus telt daar dan ook m.i. niet mee. Wel bij de laadcapaciteit van de trekauto natuurlijk, maar dat is hier het punt niet.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 12 June 2017 om 15:59

Dergelijke berekeningen zijn niet zo exact als de lijken
Er zijn zoveel variabelen die je niet precies weet en wel invloed hebben zoals het werkelijk gewicht (gewogen per band), de temperatuur, en de onnauwkeurigheid van de meter dat die 40 kg meer of minder geen invloed meer heeft.


Van: Jef
Datum: 04 July 2017 om 18:16

Hallo Allemaal,
Zojuist terug van vakantie. De nieuwe Hankookbanden onder de caravan hebben zich prima gehouden, 2000 km mee gereden. De caravan lag stabiel achter de auto, geen moment last gehad van slingeren of stuiteren van de caravan. Gereden met een snelheid tussen de 90 en 100 km per uur, maar alleen daar op wegen waar die zich er voor leende. De banden had ik opgepompt op 3.8 bar. Bij het tanken telkens de temperatuur van de banden gevoeld en vergeleken met andere caravans die ook kwamen tanken. De banden werden niet warmer dan bij de andere caravans. Ik had geen enkele ervaring met de bandentemperatuur van de caravan. Toen ik nog geen vergelijk had, had ik het idee dat ze te warm werden, dat is dus niet het geval.

Maar nu een vraag over het reservewiel. Om de bandspanning van het reservewiel te controleren of de band op te pompen, moet ik het reservewiel onder de caravan vandaan halen, dat is niet handig. Ik zit er aan te denken om het ventiel van deze band te verlengen met een slang of verlengstuk zodat ik de bandenspanning kan controleren zonder het reservewiel er onderuit te halen. Weten jullie of iets dergelijks in de handel is, om het ventiel te verlengen of hebben jullie een ander idee.
Het reservewiel hangt bij mij onder de caravan in een daarvoor bestemde beugel.

Groet Jef


Van: Senior Be
Datum: 04 July 2017 om 18:38

Gewoon een goede hand/voet pomp of compressor meenemen.


Van: Quirien
Datum: 04 July 2017 om 18:48

Ik weet niet of je reservewiel houder van het uitschuifbare Alko type is.

Zo ja, dan maar wat ongemak want dan blijft het mechanisme met af en toe wat vet insmeren lekker soepel lopen. Je kunt zomaar jaren geen lekke band krijgen en het mechanisme wordt met het er niet in en uit duwen/ trekken er niet beter op mocht je dat niet regelmatig smeren.
M.a.w. alle voordeel heeft zijn nadeel.


Van: Kees
Datum: 04 July 2017 om 18:55

Ventiel verlengslangen of stukken kun je halen bij een bandenspecialist die ook vrachtwagensbanden verkoopt.


Van: edwin
Datum: 16 July 2017 om 21:47

Waarom M+S banden onder een caravan..?


Van: PieteR
Datum: 17 July 2017 om 01:29

Als je in de sneeuw of op ijs of ijzel rijdt, is dat wel handig, heb ik ervaren. Op "gewone" banden breekt de caravan wat gemakkelijker uit, ook bij lagere snelheden. Ik zou er zeker voor kiezen bij een niet te groot prijsverschil.


Van: Leo24
Datum: 17 July 2017 om 08:00

Nadeel van de M+S banden is dat door de andere structuur van het loopvlak een mover bij vochtig weer wat sneller doorslipt.


Van: Frank
Datum: 17 July 2017 om 15:07

Quirien bedankt voor je "tip". Elke keer vergeet ik mij Alko bandenrekje na te kijken. Waarschijnlijk zit hij na zes jaar niet smeren wel vast. Net als vorige keer :(. Ben toch aan het poetsen dus ik kruip er zo maar eens onder...


Van: Ale Kok
Datum: 17 July 2017 om 15:48

Het was altijd een hele krachtsinspanning bij de ALKO-reservewielhouder om het rek met het wiel weer in de twee pijpen te schuiven omdat het rek een hoek maakt met de buizen en daardoor heel slecht schuift(eigenlijk gewoon klemt).
Ik heb dat opgelost met een stuk pvc-buis van een 9cm doorsnee dat ik toevallig had liggen. Het deel met het wiel rolt over de buis en maakt daardoor bijna geen hoek meer met de twee buizen waar het in moet schuiven en schuift er zonder krachtsinspanning in.


Van: Quirien
Datum: 17 July 2017 om 15:53

Ben benieuwd Frank hoe vast hij zit. Even off topic.
Kijk je ook nog even na de wateroverlast in je electriciteit/ kabelgoten de verbindingen na. Anders zit je volgend jaar misschien met een hoop roest en slecht of niet werkende verbindingen c.q. Apparatuur.!


Van: Frank
Datum: 17 July 2017 om 19:04

De reservewielhouder glijdt eerste stuk als op lagers . Heb hem indertijd blijkbaar goed verzorgd. Was wel even vergeten hoe zwaar dat ding eigenlijk is. Het "slechte" lopen wordt inderdaad veroorzaakt door doorbuigen onder eigen gewicht. Er iets ( bv buis) onder leggen is goede tip !
Quirien, ik heb op Corsica alle hoekjes en gaatjes drooggemaakt. Met een toiletrol op de buik door de caravan. Want ik weet dat voorkomen beter is dan genezen.


Van: Kees
Datum: 17 July 2017 om 22:24

"Er rest mij nog een vraag wat is het verschil tussen 6 plyrated en 8 plyrated, wat is plyrated ? "
Deze vraag had ik eerder gemist en kwam hem tegen bij het doorlezen. Ik zal melden wat ìk ervan weet.

PR staat voor Ply-Rating wat zoveel wil zeggen als "net zo sterk als x ply" waarin ply staat voor koordlaag.
Een band dankt zijn sterkte of draagkracht aan deze koordlagen die aanvankelijk bestond uit katoen of canvas net zoals de brandweerslangen van waaruit de eerste luchtband is ontstaan.
Het toenemen van de canvaslagen teneinde een grotere draagkracht te verkrijgen had een groot nadeel. De inwendige wrijving nam daardoor toe en vormde daardoor tegelijkertijd een snelheidsbeperking. Hoe sneller men reed met toen nog de diagonaalbanden hoe warmer de boel werd en een toenemend risico op problemen. Daarin kruisten de koordlagen elkaar wat als nadeel een grote wrijving dus warmteontwikkeling had. Met de nieuwe materialen werd dat risico minder maar beperkte nog steeds hoge snelheden enorm.

Met de komst van nieuwe materialen is het canvas vervangen door rayon, polyester, polyamide (nylon) of aramide en zelfs staaldraad.
Het aangeven van de sterkte of draagkracht van een band door het aangeven van het aantal daadwerkelijke canvaslagen was daarmee niet meer relevant en men is overgegaan naar het aangeven hoe sterk een band was door het vergelijk te maken met het aantal voorheen benodigde oude canvaslagen. De PR aangave. Net zo sterk als voorheen zoveel canvaslagen.

Met de komst van de huidige radiaalband is de PR rating losgelaten. Het eerst bij de personenwagenbanden en geleidelijk ook bij Commercials (C-banden), vrachtwagenbanden en Agrarische en industriebanden. Was bij de PR systeem de maximum te rijden snelheid direct gekoppeld aan de belasting van de band is dat bij de moderne loadindex niet langer zo. De band is geconstrueert voor een maximum snelheid met een bijbehorende belasting. Die maximale dynamische belasting bij een bepaalde referentiespanning wordt altijd op de band aangegeven. In europa tenminste. In Amerika wordt nog veel gestoeid met Ply en PR, iets wat hier niet meer gebeurd.
De huidige loadindex staat in geen enkele relatie tot de vroegere canvas lagen (ply) of ply-ratings en wordt derhalve niet of weinig meer gebruikt.
De meeste radiaal autobanden hebben één of twee koordlagen in het karkas en zelfs de heavy duty Commercials hebben er maar twee of drie of zelfs één enkele van staal en bijbehorende loadindex.

Anderen hier zullen het ongetwijfeld veel beter weten maar voorlopig ben je hiermee een eind op weg.


Van: Louis
Datum: 17 July 2017 om 23:44

Banden en spanning...gezien de belangstelling kennelijk nog altijd een hot item ondanks de hulp van grafieken.
De totale beroepsgroep blijkt duidelijk alleen met autobanden om te kunnen gaan volgens de ieder bekende spanningstabellen die achter de bandenpomp hangen, maar slaat de plank wat caravans betreft standaard mis.
De caravanbranche zelf (sommigen) gaat in de fout door een spanningssticker op het spatscherm te plakken waarbij totáál geen rekening gehouden wordt dat bakkers niet allemaal hetzelfde brood met dezelfde ingrediënten bakken.
Consumenten staan met dank aan hen dus keer op keer op het verkeerde been.
Kunnen Caravantrekker en Jadatis niet eens met elkaar aan de koffie gaan zitten en één grafiek samenstellen ?
(Dat niet tot drie cijfers achter de komma gaat met allerlei "mitsen en maren"?)
Max gewicht incl. reserve, geadviseerd (belangrijk) type band, koude spanning...en klaar.


Van: Kees
Datum: 18 July 2017 om 11:48

Die grafiek heeft dan dezelfde functie als de 'fout' geplaatste stickers Louis.
Alle tabellen kunnen aangeven wat ze willen maar er is maar één gegeven relevant en dat is wat op de band staat. Je hebt dus helemaal geen tabel nodig.
Het enige wat je uit moet vinden is wat de caravan exact weegt en bij gebrek daaraan neem je de MTM + 10%.
Simpeler kan het echt niet.


Van: Andreas-NL
Datum: 19 July 2017 om 00:15

Nou, zo simpel is het nu ook weer niet, Kees. Mijn Fendt caravan was dit voorjaar bij een bekende dealer v.e.service beurt. Thuisgekomen zag ik boven de spatschermen kleine stickers met de aangegeven druk: 5,1 bar. Wat!? Even gecheckt met mijn digitale en zuivere drukmeter en het bleek te kloppen.. Daarop gebeld naar de dealer met de vraag waarom zo hoog? Meneer, we houden precies de druk aan die op de band staat. Huh? Daarop naar buiten gelopen en de druk in psi genoteerd. Bij de omrekening kwam ik op 4,3 bar, precies wat ik zelf ook altijd aanhield. Waarom dan opgepompt tot 5,1? Ik weet het echt niet. Kreeg dezelfde persoon niet meer te pakken maar weet wel dat men een omrekenfout heeft gemaakt. Kortom: altijd alles zelf checken.


Van: Louis
Datum: 19 July 2017 om 21:58

Kees ,
Nieuw draadje : "welke spanning".
C Banden voor 1700 kg onder een caravan van maximaal 1300 kg.
Dit is zo'n voorbeeld van waar ik op doelde.
Als je die op 4.5 zet...blijven de banden zélf in ieder geval wel heel.
(En ik begrijp zelf natuurlijk ook wel dat m'n knipoog opmerking Caravantrekker/ Jadatis voor beiden een "uhh hmmmmm" gevalletje is)
Maar toch : Wéér die banden.
Iedereen computert, smartphoned, skyp't, kan de meest ingewikkelde auto en andere gadgets benutten maar die hoeveelheid lucht in de caravanband is nog niet zo simpel blijkt keer op keer.


Van: Kees
Datum: 19 July 2017 om 22:56

Dat is ook niet zo vreemd Louis, wanneer er door wat voor reden dan ook niet 'passende' banden worden gemonteerd.
Ook niet iedereen heeft goed door wat de bandenspanning nu eigenlijk inhoud. En dan heb ik het over druk per vierkante centimeter en footprint van de band. Uhhhhh ..... Bandenspanning? En dan krabt men zich achter de oren.
Weet men eenmaal dat een band een specifieke draagkracht heeft en daar niet veel van moet afwijken om de bandconstructie goed tot zijn recht te laten komen dan wordt het al iets anders. Maar daar mankeert het vaak aan.
Het is een hele tijd mode geweest om overal een C-band onder te monteren. Hoe zwaarder hoe beter. De contructeur had in die tijd vanuit de fabriek een band met een marginale draagkracht gemonteerd onder de toen dubieuze 10% regel. Bij vervanging zocht men het toen in de andere uiterste, een zware band dan kon je niets meer gebeuren.
Zolang men er niet gehinderd door verdere kennis maar wat onder knalt of laat knallen komt vroeg of laat de vraag wat er voor bandenspanning moet worden gevoerd. En ook dan hoeft het niet moeilijk te zijn mits men er zich enigzins in verdiept.
Key issues zijn, hoe zwaar is de caravan? Hoeveel kunnen de banden dragen bij welke spanning? Is niet moeilijk en allemaal eenvoudig terug te vinden. En dan naar rato de bandenspanning afstellen. Een kind kan werkelijk de was doen.


Van: Louis
Datum: 19 July 2017 om 23:39

Zeker, maar waarom blijven die vragen zich dan steeds herhalen ?
Je zult het waarschijnlijk met me eens zijn dat een totaal onwetende van het advies van "de vakberoepsgroep" uit moet kunnen gaan ?
Nu is het als de arts die z'n eigen specialiteit niet onder controle heeft.
Waarom blijkt de consument zich niet meer simpelweg te kunnen verlaten op de vaksector en daardoor zichzelf moet gaan verdiepen in de materie ?
(Op de een of andere manier)
Het antwoord wat niemand wil horen : Zo goedkoop mogelijk personeel, door gebrek aan inzicht en ervaring ook niet meer ter zake deskundig, en door gebrekkige beloning en vooruitzichten ook totaal niet meer geinteresseerd.
Te goedkoop blijkt niet alleen op bandengebied (voor de consument) duurkoop.



Van: Kees
Datum: 20 July 2017 om 09:22

Als ik naar het de bandenbranche kijk dan heb je zeker een punt.
Bij drukte worden poolse arbeiders ingezet als ware het seizoensarbeid. Vele van deze mannen hebben nog nooit een wiel gemonteerd. Nu is het kunstje banden monteren natuurlijk geen rocket science maar waar het misgaat is dan de aansturing en management of simpel controle. Fouten worden gemaakt (en herstelt) en niet alleen in de bandenspanning. Maar je kunt niet overal bovenop blijven zitten want dan kun je het net zo goed allemaal zelf doen en dat was nu juist het probleem nietwaar?
Personeel wat invulling moet geven aan de handarbeid heeft daar grosso modo niet echt zin aan. Ze willen met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk betaald krijgen. De mogelijkheid de kantjes eraf te lopen en cutting corners zijn legio net als in de bouw. Dat is wel een verschil met het seizoenswerk, daar is het lastig om de kantjes eraf te lopen. Die mand moet gewoon vol met tomaten wil je geld kunnen beuren. Sommige slimmerds hebben dat ook door dus de overgang naar het ongeschoold doen van vakwerk is snel gemaakt als je met iets minder genoegen neemt.
De oorzaak zit hem dus vooral in het faciliteren van de importarbeid. Dat zou niet moeten kunnen. Je holt daarmee de arbeidsmarkt uit in die sectoren die daarvoor gevoelig zijn zoals de bandenbranche en de bouw waar enorm de kantjes eraf worden gelopen en waar in de bouw dat vooral onzichtbaar te doen is. Een vakman die van wanten weet wordt dan weg geconcurreerd.  Een oudere vakman komt niet eens meer aan het werk. Zonde van de vakkennis en ouderwetse arbeidsethiek.


Van: Louis
Datum: 20 July 2017 om 09:54

Je omschrijft tot in detail oorzaak en gevolg waarom hier na 47 jaar en 8 maanden onafgebroken gewerkt te hebben een ervaringsdeskundige zit te tikken.
Om nog maar niet te spreken over de praktische en theoretische problemen welke in de bouw e.d. ook nog eens gevaarlijk en érg duur kunnen zijn (waar zit dan nog de winst ?) als gevolg van gebrekkige communicatie wegens de taal e.d.
Genoeg...ging het niet over banden ?


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen