Caravantrekker.nl

Wat is een goede trekker?

Daniel vraagt op 1 juni 2017:

Als regelmatige bezoeker van de site,moet ik toegeven dat ik mij voor 99% kan terug vinden in alle nuttige info. Vb: wat is een goede trekker ? de eerste 3 zinnen van de uitleg op de Foeum zeggen alles. Ik ben pas terug van reis 3000km waarvan 2000 met de sleurhut 1500kg beladen. (Tabbert) Er kan niets boven een goede(echte) Tereinwagen Maar deze was niet beschikbaar dan maar eens op aventuur met een Volvo V70 D4 Verlaagd. Tot mijn grote verbazing valt dez beter mee dan de meeste SUV 's Hoe stabiel deze combinatie was ! beter dan de vorige reis met de xc70 . Ik ben er welvan overtuigd dat de lage ligging van de wagen en grote wielbasis een uitzonderlijke goed weggedrag is. Als test een 100 km gereden zonder ALKO bij 75kg kogeldruk ( ben veiligheidshalve niet boven de 90km geweest ) en bijzonder stabiel gebleven weinig verschil. Ik denk dat SUv rijden tussende oren zit . Bij ons vertrek waren de campings nogal nat en heb de 4x4 niet gemist de automaat in manueel enstarten in 3 , geen grasschade !! Onze volgende reis zal waarschijnlijk met de zelfde wagen zijn gezien solo rijden ook wel aangenaam is.
Groetjes daniel

Naar laatste bijdrage

Reacties:

henkie antwoordt op 1 juni 2017:

En hoeveel SUV's heb je al gereden om tot deze conclusie te komen? 5? 12 of toch allemaal die te koop zijn?

Een Capturtje is geen SUV maar een opgehoogde Clio. Dus die voldoet niet. Een KIA is met een 1,6-motor ook geen strepentrekker dus die valt ook af.
En de meesten SUV-rijders hebben geen X5, Q7 of ML en daarom voldoet een SUV dus niet: te zwaar met een te kleine motor. Die Volvo heeft vermogen zat en is inderdaad een stabiele auto. Rijden met een aanhanger is bijna een genot te noemen.


Quirien antwoordt op 2 juni 2017:

Tsja, soms schrijf je iets op dezelfde wijze maar..... is het een wereld van verschil.😉


Kees antwoordt op 2 juni 2017:

Dat een SUV(ferd) een betere trekker zou zijn is inderdaad alleen tussen de oren werkelijkheid.
Dank voor de (eens te meer) bevestiging door jouw bijdrage.


Michel antwoordt op 2 juni 2017:

Je hebt ervaring Kees of is het een beetje kinnesinne? Gezien je toevoeging van ferd vermoed ik het laatste.
.
Het heeft meer met gewicht te maken en de overhang. SUV of geen SUV. Meeste (echte) SUV's zijn nu eenmaal geen lichtgewichten. Die gewichtsverhouding zorgt nu eenmaal voor grotere marges. Tel hierbij op dat de meeste SUV's redelijk tot groot gemotoriseerd zijn en 4x4 zijn. Mijn S-klasse (leeggewicht 2100KG) is een betere trekker dan mijn vorige Range Rover. Gewichtsverhoudingen waren nagenoeg gelijk maar het vermogen van de Benz (ruim 300pk) en de overhang achter maken de Benz tot de betere trekker. Dat wil zeggen als je hard(er) wilt rijden. En comfortabeler maar dat heeft meer met het type auto te maken en het feit dat de RaRo ergens begin 79'er jaren is ontwikkeld.
.
Overigens verwonderde ik me over de opmerking van Daniel over een kogeldruk van slechts 75kg op een caravan van 1500kg. Even uit mijn hoofd mag de Volvo 90 kg hebben. Dan vind ik 75kg aan de lage kant.


Quirien antwoordt op 2 juni 2017:

Op dit moment wil elk merk graag een SUV in zijn" collectie" hebben. Uiterlijk vaak geweldig, maar begint in de basis heel suf. Ach, iedereen heeft natuurlijk geen caravan maar wil misschien wel wat image.

MPV is uit, nu of SUV of Cross over.Klinkt goed natuurlijk maar neemt niet weg dat een goede trekker( wat is eigenlijk een goede en stabiele trekker, moeten we niet meer naar de eigenschappen kijken) ook een " gewone" auto hiervoor in aanmerking komt.


Kees antwoordt op 2 juni 2017:

Het mag van inzicht getuigen dat een bezoek aan een circuit met een SUVferd niet tot grootse resultaten zal leiden Michel.
Het is ook niet gezegd dat er onder de SUVferds geen goede caravantrekker te vinden zou zijn. Er zijn zat potente kandidaten te vinden die prima overweg kunnen met de belastingen die een caravan teweeg brengt.
Hebben we het over koersstabiliteit van de SUVferds kan valt er hier en daar nog wel wat op te merken. Gaan we daar dan ook nog een caravan achter hangen dan komen daar nog wat opmerkingen achteraan.
Het relaas van topicstarter komt heel bekend over en wij hebben dat véél vaker gehoord.
De stelling dat een SUVferd een betere trekker zou zijn gaat dan ook in zijn algemeenheid zeker niet op. 
En ook de stelling van TS dat er niets boven een echte 4x4 terreinwagen gaat is niet waar. Er zijn situatie's dat een 4x4 je gewoon laat staan en een 2x4 spinnend wegkomt. Zo heeft elke configuratie zijn voors en tegens.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2017:

Veel SUV's hebben ook 'bolle' banden en die geven ook geen strak (stabiel) gevoel. En echte goede terrein auto's hebben juist een hele soepele wielophanging die ook niet stabiel aanvoelt. Een strakke grote sedan of station van hetzelfde gewicht rijdt bijna altijd stabieler (ook door de grotere wielbasis) maar ziet er misschien minder stoer uit.
4wd rijdt alleen stabieler (op de verharde weg) omdat die gemiddeld 100 kg meer weegt dan de 2wd.


Henkie antwoordt op 2 juni 2017:

Koop dan een X5: een SAV die rijdt als een sportauto maar daneen halve meterhoger boven de weg.


Michel antwoordt op 3 juni 2017:

@ Kees

En ook de stelling van TS dat er niets boven een echte 4x4 terreinwagen gaat is niet waar. Er zijn situatie's dat een 4x4 je gewoon laat staan en een 2x4 spinnend wegkomt. Zo heeft elke configuratie zijn voors en tegens.
. .
Noem er 1?

Hoe goed mijn trekker ook is uit benarde posities heb je toch echt een 4x4 nodig.


Kees antwoordt op 3 juni 2017:

Een flink hellinkje kan je al aardig in de problemen brengen.
(Is iets met teveel tractie. 😉 )


ben antwoordt op 3 juni 2017:

Ik wou niet reageren maar doe het toch.4X4 IS NIET PER DEFENITIE BETER!
Ik stond ooit in een rivier met een echte jeep te tobben vanwege de rotsen en losse stenen,inderdaad te veel tractie,wat kwam mij vervolgens voorbij met een aardige snelheid?..een originele vw kubbel!
Moraal van dit verhaal?..dit draadje gaat gewoon nergens over!!
Waarom rijd men met buggys in de woestijn?..ach laat ook maar.Ga niet teveel in op deze reacties in dit draadje kees,zonde van je tijd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 juni 2017:

Moraal van dit verhaal: de BESTE bestaat niet. Soms is het een beter, soms het ander.


johan antwoordt op 3 juni 2017:

Grappig, ik wilde net reageren wat onze beste trekker was.
Dat was een Renault, eh Saviem SG2 uit 1972. Geen SUV, maar een ouderwets busje(omgebouwd tot camper) van 3100kg rijklaar gewicht. Met een heerlijke motor van 2700 cc, 4 cilinder, en achterwiel aandrijving.(en een abonnement bij elk tankstation)
De knaus caravan van 1200kg erachter, dat voelde je niet. En ik zag hem ook niet.
Het was niet onze snelste auto, maar wel onze beste trekker.
Zelfs blubber grasvelden deerden hem niet, hij zakte gewoon weg tot een stevige onderlaag. Met een grondspeling van een 25-30 cm was dat geen probleem.
Tja, ouderwets, maar wel onze beste trekker.
Oja, en ook een goede auto om een overstromende beek van een 30 cm diep met droge voeten te doorwaadden. Lukte geen enkele andere auto, SUV of wat dan ook.


Michel antwoordt op 3 juni 2017:

@Ben goed lezen is ook een vak. Ik zeg nergens dat een 4x4 per definitie de betere trekker is. Sterker ik geef aan dat mijn Benz in zijn algemeenheid een betere trekker is dan mijn RaRo. Dan worden er hier verhalen bijgehaald over jeeps in riviertjes met rotsen. Ik heb gelukkig nog nooit mijn caravan in een riviertje met rotsen hoeven zetten. Wel in het zand. En daar red ik het toch echt niet met mijn achterwielaandrijving. Bepaalde omstandigheden vragen om een andere trekker.

Waar het mij om gaat dat heel veel hier wat roepen in de trant van zie je wel of van horen zeggen. Lijkt wel veelal ingegeven door een soort van Calimero syndrooom. Dat zie je ook in de discussies over tandemassers. Die ontsporen meestal door een aantal tegenstanders die met hand en tand allerlei non argumenten er met de haren bijslepen. Ik sluit me aan bij Menno dat er geen ideale trekker is hooguit betere trekkers. Leven en laten leven zou ik zeggen.


Michel antwoordt op 3 juni 2017:

@Johan met mijn Benz niet maar een beekje van 30cm had ik met de RaRo wel aangedurfd en gered.


Frank antwoordt op 3 juni 2017:

Prima topic hoor. Juist reacties met andere zienswijzes zetten mij altijd even aan het denken. Natuurlijk is er geen ideale trekker zoals er geen ideale caravan of ideale camping is. Over trekken en tractie gesproken : Ik werd een tikje onaangenaam verrast op een berghelling. Sinds kort een andere auto (zelfde soort, zelfde merk) maar meer pks en nms dus een betere trekker zou je denken. Nee dus. Door de langere overbrenging was het net een tandje minder. Dus tunen. Daarmee vielen alle kwartjes op de plaats. Perfecte trekkracht bij fijne toerentallen. Dus een betere trekker zou je denken. Helaas niet toen ik op 12% weer in beweging wilde komen. Spontaan gingen de 235/45 met harder rubber al spinnen bij nauwelijks meer dan stationair. Voorheen 205/55 en nooit een probleem. Tsja, het is vast een betere trekker als ik mijn vrouw en dochters op de motorkap zet. Moraal vh verhaal : De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.


daniel antwoordt op 4 juni 2017:

Er bestaat inderdaat geen beste tekkerzo is dat.Mijn verhaal gaat zeker niet over prestatie maar over stabieliteit,m.a.w ikzag er tegen op om te vetrekken met een ( verlaagde) wagen en tot grote verbazing moet ik toegeven dat deze combinatie zeer stabiel is ,dezelfde wagen met lichtere motor zou zeker even stabiel zijn ( maar meer verbruik) kogeldruk was zeker iets lager dan gewoonlijk gezien de zelfde lading maar geen fiets mee. Rijden zonder alko als test is zeker eens aan te raden ik denk dat je dan wel beter zicht krijgt over de stabieliteit?
Veel campeergenot


Frank antwoordt op 4 juni 2017:

Het woordje stabiliteit heeft hier in verleden tot flinke discussies geleid. In plaats van dat men probeerde elkaar te begrijpen ging men de "strijd" aan. Het is hooguit een jaar of zes geleden dat ik na flinke bandentesten (hoger/lagere wang, meerdere merken) op de trekauto het verschil in gevoel voor stabiliteit aangaf. Daarnaast gaf ik uitleg over juiste afstelling AKS. Ik werd domweg uitgelachen en bijna weggehoond.AKS afstellen? Bestond niet ! Hogere wang en minder stabiel gevoel? Bestond niet ! Jaren daarna volgde een afwijzende reactie over caravanbanden en uitlijnen. Tsja, gaandeweg komen velen achter de verschillen. De combinatie blijf domweg langer stabiel onder verstorende omstandigheden. Reden hiervoor zijn de minder verstorende of zelfs "absorberende" eigenschappen van de combinatie zelf. Ligt je "max. adviessnelheid"" (caravantrekker berekening) daardoor hoger? Nee, natuurlijk niet, maar je wordt minder gevoelig voor verstoringen op de snelheid daaronder. Gewoon gaan reizen met open AKS geeft wat extra informatie. Jaren terug heb ik de grenzen opgezocht op een ongebruikt stuk snelweg. Elandtesten, spelen met extreme verschillen in belading, AKS en banden trekauto. De banden waren het moeilijkste. Hiermee kwam ik ook op verkeerde been. Wat op Duitse snelweg ellendig voelde, bleek op Italiaanse provinciale weg een schot in de roos. Omstandigheden zijn dus mede bepalend voor "een goede trekker". Om mij heen staan voornamelijk campers, een paar caravans met hefdak en eigenlijk zie ik geen langere caravan dan 6,50-7,0 mtr. Terwijl ik aan een Costa Bravo soms bijna verzwolgen wordt door caravanreuzen. Veelal een andere campinggast en een andere trekauto (meer SUVferds? 😉 ) . Beter? Nee, anders. Zo zoekt iedereen zijn weg. Ik heb
op caravantrekker door andermans problemen of probeersels veel opgestoken. Daarom zit ik nu bv. op Corsica. Prachtig eiland !


Jan Teepe antwoordt op 5 juni 2017:

Een idee is om eens bij Engelse sites te kijken wat die over een goede trekker zeggen. Tow car testen volop. En ook deze testen geven aan, dat 4*4 niet altijd de beste keuze is. De meeste 4*4 aandrijvingen hebben achter een cardan as, oftewel een starre as. En dan is de stabiliteit van de combinatie veelal vergelijkbaar met andere niet 4*4 trekkers met een starre achteras. Er zijn ook 4*4's met achter een zgn. McPherson ophanging en die komen er veel beter uit in de stabiliteitstesten. En dan is er ook nog zoiets als het budget dat beschikbaar is. Mijn Hyundai Terracan 2.9 Diesel met 2250 kg. eigen gewicht, voelde toch anders aan met de caravan erachter, dan mijn huidige Dacia Duster met 1.5 diesel 4*4
met ± 1400 kg. eigen gewicht. De Dacia scheelt ook -20.000 Euro t.o.v. de Terracan. En de Dacia Duster doet het gewoon goed, zeer zeker op het onderdeel stabiliteit. En eigenlijk ook op comfort, want hij veert ook nog eens een stuk beter dan de Terracan.


Kees antwoordt op 5 juni 2017:

Jan, kan je wat meer uitweiden over de assen en wielophangingen en de invloed op de stabiliteit?
Wat je allemaal noemt klinkt wel bekend maar de samenhang mis ik. Het lijkt me een interessante gedachtengang maar ik wil het graag begrijpen ook omdat ik daar nog nooit iemand over gehoord heb.


Frans antwoordt op 5 juni 2017:

In de oorspronkelijke vraagstelling werd geconstateerd dat de V70 D4 verlaagd beter meeviel dan de meeste SUV’s. Nou kun je een ‘type auto met een kenmerkend pakket eigenschappen’ echt niet vergelijken met ‘een marktsegment’ dat door een paar marketeers is gecreëerd om marktaandelen te verhogen. Nergens is bepaald waaraan een SUV moet voldoen, dus is SUV een loze kreet die alleen wat gevoelens oproept door marketingverhaaltjes en associaties met sport en bijzondere gebruiksmogelijkheden.. Heeft allemaal niets te maken met caravantrekkers.
Jan Teepe benadert het in ieder geval verfrissend, want die heeft het niet over de blijkbaar beladen typering SUV’s, maar over eigenschappen.

Dat 4x4 niet altijd de beste keuze is, daar ben ik het helemaal mee eens. Als je koppeling zo zwak is dat onder de gegeven omstandigheden je bandenslip nodig hebt om de wielgrip te verminderen en überhaupt van de plaats te komen, kun je inderdaad beter 2wd dan 4wd kiezen. Beter nog kun je die situaties vermijden omdat de auto er niet voor is gemaakt. Ook het sparen van de op zich sterke koppeling door bandenslip op te roepen is een slimme noodgreep om overmatige slijtage van de koppeling naar de banden te verleggen. Maar om daaruit de conclusie te trekken dat awd dus geen zin heeft gaat me echt te ver. In alle omstandigheden waarin wielgrip maatgevend is, kom je met awd verder cq. rijdt prettiger dan met 2wd en wanneer de wielgrip met 2wd net aan voldoende is om weg te komen, is met de gepropageerde bandenslip-methode de grip alleen maar kleiner en dus een handicap. Dit heeft allemaal niets met SUV te maken en is al helemaal niet van toepassing als de omstandigheden het niet vragen.

Als je niet op flinke hellingen komt en omstandigheden met weinig grip mijdt kan de betere caravantrekker dus best 2wd hebben. Bijvoorbeeld door een betere stabiliteit met caravan. Betere stabiliteit met caravan heeft in mijn ogen helemaal niets te maken met circuiteigenschappen en ook met de Auto Motor und Sport-testonderdelen op een slalomparcours niet. Een zo objectief mogelijk oordeel van de towcar-testprogramma’s zegt veel meer. Ik heb daaruit nog nooit de conclusie kunnen trekken dat een hoge auto een mindere caravantrekker is dan een vergelijkbare lage auto, denk aan een SUV-model versus stationcar-model. Waarom zou dat ook zo zijn: de trekhaakhoogte is hetzelfde, het SUV-model heeft vaak een kortere oversteek, het SUV-model heeft vaak grotere wielen, het SUV-model kan in awd-uitvoering een betere wielgeleiding hebben van de achteras, het SUV-model is vaak zwaarder en heeft soms een veel hoger laadvermogen en daarvoor een zwaardere vering. Als het SUV-model dat allemaal niet heeft, is het stationcar- of MPV-model in de vergelijking misschien door zijn eigenschappen wel een veel stabielere trekker…

Een andere eigenschap die een auto een goede trekker maakt is remmend vermogen van de motor, in die gevallen dat je lange afdalingen moet rijden met een zware combinatie. Is dat remmend vermogen er niet, dan ben je gedwongen om langzamer (lagere versnellingen) of met pauzes af te dalen omdat anders je remmen worden overbelast. Moeilijk om daarop een caravantrekker te selecteren, maar wel relevant.


Jan Teepe antwoordt op 5 juni 2017:

Hallo Kees. Wikipedea zegt het volgende:1. Starre assen[bewerken]
Bij deze as zijn de beide wielen direct met elkaar verbonden via een buis of een "aslichaam". Hierbij kunnen ze in verreweg de meeste gevallen wel onafhankelijk van elkaar draaien, maar niet onafhankelijk van elkaar veren. Bij het inveren van het ene wiel, wordt het andere altijd min of meer meegenomen en zal het camber veranderen
Onafhankelijke wielophanging
Deze is vaak aan de voorzijde van een auto terug te vinden en tegenwoordig ook steeds meer aan de achterzijde. Hierbij hebben de wielen ieder hun eigen ophanging en kunnen geheel onafhankelijk van het wiel aan de andere kant in- en uit veren. Het is een duurdere constructie dan de bovenstaande maar geeft een betere wegligging en meer comfort.
Als het camber verandert, gaat het rechtdoor karakter van de auto verloren. Doe je bijv. een uitwijkproef met een auto caravan combinatie met een auto met een starre achteras, dan zal blijken, dat de combinatie moeilijk onder controle te houden is. Bij een combinatie met een auto met een onafhankelijke ophanging is de controle bij een uitwijkproef makkelijker. Kijk bijvoorbeeld naar:
https://www.youtube.com/watch?v=FYxgEs0Cg2M na ongeveer 1:10 minuut.


Quirien antwoordt op 5 juni 2017:

Misschien inzake motor eigenschappen is de nieuwe innovatie van de IVESS-III CVT van Mitsubishi wel een stapje in de goede richting voor ons caravantrekkers.
Met Brein😉 als ik de beschrijving doorleest en " verbeterde" mogelijkheden c.q. eigenschappen.


Quirien antwoordt op 5 juni 2017:

Moet INVECS zijn , was weer eens te snel met typen.


Louis antwoordt op 6 juni 2017:

Lastig.
Alleen al de enorme verschillen in eigenschappen van banden kunnen één en dezelfde auto maken of breken waardoor grote verschillen van mening kunnen ontstaan.
Dan nog al de caravans zelf met hun belading en lengte/breedte/gewicht verhoudingen.
En hun mede ook weer door banden veroorzaakte verschillen in rolweerstand, spoorgevoeligheid e.d. veroorzaken fikse verschillen.
De één stapt graag hoger in, en wie z'n dak veel gebruikt houd het daarom juist wat bereikbaarder en lager.
Bergrijders op asfalt met rotsachtige ondergrond op hun kampeerplekken hebben andere prioriteiten dan de rijders met vlakkere of vaak minder verharde en soms zompig natte ondergrond bestemmingen.
Neem je het oog, imago en kwetsbaarheden er ook nog in mee dan wordt het helemaal een feest.
Is er dus wel een ideale trekker ?
(Hoewel, met zo'n leger Hummertje heb je geen extra spiegels nodig, grote waaddiepte en trekt er een huis mee van z'n plaats terwijl je boompjes kunt rooien die in de weg staan)



Kris antwoordt op 20 juni 2017:

Een ford kuga of reanger is een heel goede trekker .zijn koppel en weglegging met iets zwaardere


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker