Caravantrekker.nl

Neuswiel caravan

Jan popelier vraagt op 9 juni 2017:

Het is misschien dom, maar toch even de vraag:
Hoe is de volgorde om een neuswiel omhoog te draaien, vast te zetten en de caravan achter de auto te hangen. Dit natuurlijk ook weer omgekeerd, want de caravan moet er ook weer af. Het neuswiel is nl. al 2 x los geschoten en krijgen het wieltje er dan bijna niet meer in.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jeroen antwoordt op 9 juni 2017:

Hoe bedoel je "los geschoten"?

Volgorde aankoppelen;
Caravan aankoppelen door neuswiel met de slinger omhoog te draaien tot de koppeling vast zit aan de auto.
Dan eerst neuswiel opdraaien met slinger en stevig aandraaien, daarna hele neuswiel optrekken tot hij niet hoger meer kan.

Zelf zorg ik er wel altijd voor dat het wieltje net een paar mm los staat van de disselklem zodat het nog net kan draaien als het een drempel zou raken.


Frank antwoordt op 9 juni 2017:

Losschieten kan niet bij een goed functionerend neuswiel. Ik ken je neuswiel niet maar waar schiet hij dan los? Je schrijft dat je een probleem hebt om bem er weer in te krijgen. Bedoel je het gedeelte wat je uitdraait? Dan is misschien de draad binnenin kapot. Als dit zo is dan neuswiel in zijn geheel vervangen. Ze zijn niet zo duur.


Bob antwoordt op 11 juni 2017:

Ik zou het koppelen van Jeroen niet adviseren.
Mijn advies.: Draai het neuswiel zover op dat de koppeling boven de trekhaak van de auto komt. De auto achteruit onder de koppeling manoevreren, of de caravan met de mover naar de auto brengen. Het neuswiel verdraaien zodat de koppeling over de trekhaak zakt. Tot je klik hoort. Hierin nog even het neuswiel een stukje opdraaien. Nu het neuswiel terugdraaien tot je ziet dat de auto mee omhoog komt. Dan zit de koppeling vast. Remkabel, verlichtingskabel vastzetten, handrem los en verlichting controleren. Werk alleen met je vaste partner samen en stuur ieder ander weg. Hoe goed hun bedoelingen ook zijn, het leidt af en je vergeet prompt iets. Een heel verhaal, ervaring van 25 jaar jaar en nog moet ik elke keer goed nadenken om alles foutloos te doen.


Frank antwoordt op 11 juni 2017:

Jan, hoe is het nu?

Bob , ik snap het aankoppelen van jeroen wel. Zelf denk ik eigenlijk niet meer na maar aangekopleld vraag ik mij dan steeds af : klopt alles ? En dan check ik nog een keer visueel en voel met mijn vingertjes onderde koppeling 😉. Auwww...weg vingertjes lol


Louis antwoordt op 11 juni 2017:

Ha,ha Frank, ik wéét dat alles goed zit...en tóch nog op de knoken om onder de koppeling te kijken of de vergrendelende bek wel goed zit.
Je kunt het van bovenaf zien, je kunt het ook horen maar toch...
Ook nog even (totaal onnodig natuurlijk, je kunt bij twijfel beter je neuswiel uitdraaien) verticaal stevig tillen .
Maar ja, altijd beter dan een vakantiehuisje dat z'n eigen bestemming op gaat zoeken.


Frank antwoordt op 12 juni 2017:

Ja, wij kunnen er wel om lachen maar een fout zit in zo'n klein hoekje. Ik heb er ervaring mee door anderen te vertrouwen. Mijn eerste caravan van het verhuurbedrijf : veel geklets, een afgeleide medewerker, meerdere mensfen die er omheen stonden te springen terwijl hij de caravan aankoppelde. Bij de eerste drempel in de straat hoorde ik veel lawaai achter mij. Niet lang daarna had een bouwvakker zijn aanbanger achter mijn auto gehangen. Ook deze raakte ik kwijt bij de eerste drempel in de straat. Vanaf dat moment was het "klaar" bij mij. Ik ben als chauffeur immers verantwoordelijk. Bob beschrijft dat ook goed : iedereen eigenlijk wegsturen want daarin scbuilt een onderschat gevaar en altijd zelf checken.


Jeen antwoordt op 12 juni 2017:

Ik vermoed dat Jan het neuswieltje te ver uitdraait waardoor het uit de buis schiet. Klopt dat Jan?
Als dat het geval is moet je de neuswielklem waarmee het neuswiel aan de dissel vastzit meer gebruiken om het neuswiel te verstellen.
Dus voordat je de auto afkoppelt het neuswiel eerst bijna helemaal indraaien, dan via gebruik van de klem laten zakken op de grond, dan ontkoppelen en neuswiel opdraaien zodat je de koppeling weg van de trekhaak kunt bewegen. Dan staat het neuswiel ook meteen goed voor weer opnieuw aankoppelen.


jan popelier antwoordt op 12 juni 2017:

Dank je wel Jeen en alle andere,
de conclusie van Jeen is inderdaad dat het neuswielklem door mij te ver was uitgedraaid. Het blijft een probleem. Je moet alert blijven dat dit niet weer gebeurd. Nogmaals dank allemaal.


Frank antwoordt op 12 juni 2017:

Jan, je snapt nu dat je dus na het opdraaien ook het neuswiel omhoog moet halen in de klembeugel? Voor het uitdraaien van het neuswiel moet je hem dus ook eerst laten zakken in de klembeugel. Want dat lees ik nog niet. Anders draai je hem inderdaad uit de schroefdraad zoals Jeen zegt en dan blijft het inderdaad een probleem,


Jeroen antwoordt op 12 juni 2017:

Bob, ieder zijn eigen manier 😉
Ik doe wel altijd de hendel van de vergrendeling van de koppeling nog een keer naar voren om te controleren of deze echt goed vastgeklikt zit. Vaak kijk ik ook nog wel even of de kogel diep genoeg in de koppeling lijkt te zitten.

Verder heb ik weinig last van afleiding. Heb genoeg ervaring om het echt wel zonder na te denken foutloos te kunnen doen.

Alleen vorige week op een camping moest ik in mijn eentje aankoppelen en niemand in de buurt om de verlichting te controleren. Knipper- en achterlicht controleren lukt dan nog wel, maar de remverlichting is lastig dan. Heb er maar op vertrouwd dat die ook wel goed zat. Net als hij van de stalling komt trouwens


PieteR antwoordt op 13 juni 2017:

Remlicht controleren in je eentje is makkelijk: je hebt altijd wel iets om tussen je stoelzitting en het rempedaal te klemmen, eventueel door de stoel te verschuiven.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker