Caravantrekker.nl

Beladen caravan

BvdLaan vraagt op 21 juni 2017:

Vanwege een moeilijk te beladen nieuwe caravan kreeg ik het advies "zal er creatief met het laadgewicht omgegaan moeten worden om een stabiel geheel te krijgen binnen de norm." en "Vouwkrukjes, gastankje, gereedschap, tenthamer, tentstokken op achterbank van de caravan" te plaatsen.
Is dat wel verstandig?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

dirk antwoordt op 21 juni 2017:

Er is al genoeg over dit onderwerp verteld , kijk maar eens op deze site hoe een caravan te beladen .
Wij zelf hebben laatst een behoorlijk ongeluk gehad met auto en cv en beide total-loss als je kijkt wat de tafel aan schade heeft aangericht in de cv zou ik maar eens goed nadenken hoe of wat je waar wilt leggen want het zijn complete projectielen .
succes met het beladen .


@Eric antwoordt op 21 juni 2017:

Van wie komt dit advies?


Hans antwoordt op 21 juni 2017:

Moet het niet zijn:achterbank auto?
Wat bedoel je met moeilijk te beladen? Alleen maar bergruimte voorin Waardoor je een veel te hoge kogeldruk krijgt?


evr66 antwoordt op 21 juni 2017:

Zal inderdaad de achterbank auto bedoeld worden, maar hier zou ik toch mee oppassen. Als je een keer een klapper maakt lijkt het me toch prettiger daar geen gasflessen, hamers en tentstokken te zien rondvliegen!


BvdLaan antwoordt op 21 juni 2017:

Klopt, er is al veel over bekend.
Maar ik zoek handvatten als tegen-motief t.o.v. de fabrikant (=leverancier) die met deze "oplossing" is gekomen.
Er wordt idd. de achterbank van de caravan genoemd.
De kogeldruk bij lege caravan is 75 kg en dan heb ik vóór de as 3/4 beladingsmogelijkheden ...
Leeg is voor mij (leeg+water+reservewiel+gasfles in disselbak); in de disselbak zitten de aansluitingen daarvoor.


Jeen antwoordt op 21 juni 2017:

Ik zit met dezelfde uitdaging, die overigens goed oplosbaar is. Water en reservewiel kun je prima uit je disselbak halen. Reservewiel standaard in de auto en water onderweg eventueel ook als je dat bij je wilt hebben.
Dat scheelt al zomaar 20-25 kg kogeldruk. Het plaatje wordt dan ineens heel anders. Als je daarnaa ook de zware spullen zoveel mogelijk dichtbij de as van de caravan opbergt, waar het weinig effect op de kogeldruk heeft, kom je volgens mij niet in problemen. Ergens op deze site staat een mooi programmaatje voor belading en kogeldruk waarmee je even kunt oefenen.
Je kunt ook nog je (2e) gasfles onderweg in de auto vervoeren, mocht je toch nog te hoog uitkomen. Dat geeft alleen wat meer werk.


dirk antwoordt op 21 juni 2017:

Ik ben altijd erg precies het kost wat moeite en soms wat tijd maar probeer een minimaal en maximaal kogeldruk uit wij hadden een C 4 Picasso en die mocht 75 kg kogeldruk hebben maar het voelde met 65 kg veel fijner aan en de combi stond mooi vlak. de auto zwaar beladen ok maar houd zware dingen zoals gasfles en dergelijke achter in je auto en zet het vast . wij hebben laast een klapper meegemaakt en had gelukkig alleen de voortent en luifel op de achterbank het al frame lag op de vloer ,je moet er niet aan denken dat een gasfles achter je stoel staat als er iemand frontaal op je klapt . ik zou zeggen gewoon beetje uitproberen desnoods paar x in en uitladen het gaat wel om je eigen veiligheid en die van een ander succes


Frank antwoordt op 21 juni 2017:

Jammer zo'n ontwerpfout want zo zie ik het wel. Is het mogelijk om het reservewiel op een drager achter de as te monteren? Scheelt weer slok op borrel. Moet je wel voldoende laadvermogen hebben want drager weegt ook de nodige kilos. Je scbrijft dat je 3/4 laadruimte voorin hebt. Heb je vast bed voorin? Pfff...dan is het echt vervelend


@Eric antwoordt op 21 juni 2017:

Over welk merk/type caravan hebben we het hier?


Louis antwoordt op 21 juni 2017:

Maar is er dan niemand die in de showroom even de achterpootjes wat indraait of laat draaien, en de dissel met de hand optilt ?
Tenminste...als je al eerder een caravan hebt gehad en daardoor weet dat dit probleem zich voor kan doen.
Bij een lege caravan zoals ze daar staan krijg je dan meteen een indruk van wat je te wachten staat.
(Bij een gebruikte kijken of, en waar de voortent ligt die je er dan even uit haalt)
Zo zie je maar, zware dingen boven de as, lichte dingen bovenin, kogeldruk zus en zo, allemaal goede maar theoretische niet altijd waar te maken adviezen.
(Haha, moeten we fabrikanten onderhand ook maar eens van op de hoogte gaan brengen in plaats van hun eksterachtige aandacht voor nóg leukere ledverlichting en blingblingers)


Tijs antwoordt op 22 juni 2017:

Tja, inmiddels weet ik waar ik op moet letten bij aanschaf, maar ik kan me goed herinneren dat het bij onze eerste caravan meer geluk dan wijsheid was dat de indeling een mooi evenwicht toestond. En dan had ik heel wat kilometers ervaring met een vouwwagen (pardon: tenttrailer 😉). Is natuurlijk geen caravan, maar ook bij zo'n bak moet de kogeldruk kloppen. Dus ik snap best dat een hoop mensen zich verkijken. En is het goed dat mensen als BvdLaan hier hun vraag neerleggen. Ik heb deze site regelmatig richting mijn autodealer gebruikt (die gelukkig ervaring hebben met caravanrijden), dus wie weet is dat ook richting caravanbranche mogelijk.


Frank antwoordt op 22 juni 2017:

Door Bvd Laan heb ik nu de knoop doorgehakt. Al jaren erger ik mij aan de Reich. Hiermee kan ik ondertussen een goed resultaat halen maar met "gebruiksaanwijzing". Die rode wegers zijn helemaal drama. Daarom nu een geijkte besteld voor minder dan €40 morgen in huis. Ik wil gewoon snel en gemakkelijk ff kunnen checken. Ben benieuwd.


Louis antwoordt op 22 juni 2017:

Ik ook !
Laat er bij tevredenheid even iets over horen t.z.t.
(Merk, type, vermogen, waar vandaan enz)


Frans antwoordt op 22 juni 2017:

Die rode wegers zijn helemaal drama.
Ik gebruik ‘het stuk techniek’ zelden, maar het ding reproduceert prima. Eenmalig een streep gezet bij de echte 80 kg en om bij twijfel de kogeldruk te checken doet ie zijn werk.


Quirien antwoordt op 23 juni 2017:

Idem dito Frans voor gebruik en ook met een streep voor de 80.
Ach, misschien is de commerciële kant van die weger wel beter geslaagd dan de weegkant want wie kent hem niet.

Gelukkig is de Reich, mede door de topic's o.a. hier op Caravantrekker er nooit gekomen.
Ben ook benieuwd Frank..


Rico antwoordt op 23 juni 2017:

@B vd Laan: Ik ben ook wel benieuwd over welke caravan we het hier hebben en welke indeling.

Ik zou gasflessen ooit, maar dan ook nooit, in de auto vervoeren. Behalve dan dat het projectielen zijn, als je ze vast zet zal dat wel met voldoende sterk materiaal moeten gebeuren, ik heb ook ooit de foto's gezien van een auto waarin een gasfles ontploft was door een klein lek. Daar krijg je een heel bolle auto van.....

Dus gasflessen in de disselkast. Misschien kun je met 1 gasfles uit ipv 2? Scheelt ook weer gewicht. Jerrycan water in disselkast vervangen door vaste watertank onder bed? Dan schuift je watervoorraad toch een stuk naar achteren. En niet teveel water meenemen, onderweg heb je aan 5 tot 10 liter meer dan genoeg.

Reservewiel onder de caravan net achter de as, of onder het bed, of in de auto. Wel goed vastzetten want ook deze gaat er van tussen bij een botsing.

Als je een zitje achterin hebt, of een kast, daar dan de accu van de mover plaatsen (als je die hebt). Qua stabiliteit niet helemaal ideaal.

Meten is weten.

Qua de beruchte Reich-weger: Ik heb inmiddels al de tweede. De eerste is jammer genoeg na veel gebruik "overleden". Ze zijn qua absolute weging niet helemaal adequaat, de mijne geeft ongeveer 10% teveel aan, maar wel reproduceerbaar. Dus als je zelf die 10% in de meting verreken, dan is er weinig aan de hand.


Hans antwoordt op 23 juni 2017:

Rico, hoe weet je dat hij 10% afwijkt? Waar heb je dat mee vergeleken? Weegbrug?

Met vriendelijke groet,

Hans


Frank antwoordt op 23 juni 2017:

Mijn reichweger heeft de beloofde afwijking van minder dan 3%. Super of niet? Helaas is dat maar op 1 sensor/drukpunt. Die andere wijkt meer dan 30% af. Samen doen ze het redelijk voor bv wieldruk. De goede sensor heb ik bovenop gemarkeerd met een zwart kruis. Plankne onder het drukpunt, koppeling met een balkje er bovenop en voila, een prima resultaat maar wel gedoe en altijd twijfel. Vandaag komt de (verstelbare) Milenco disselweger. Ik zal mijn bevindingen posten dit weekend. Ben sowieso van plan alles eens flink door te wegen.


Hans antwoordt op 25 juni 2017:

Sorry hoor, Frank en Rico maar hier nogmaals mijn vraag:
Hoe weten jullie dat de afwijkingen deze percentages hebben ? Waar hebben jullie dat mee vergeleken ?

Met vriendelijke groet,

Hans


Frank antwoordt op 25 juni 2017:

Huh...Hans, vanwaar deze vraag?

Mijn caravan is 1x geijkt gewogen en heeft op 3 verschillende weegbruggen gestaan.
De kogeldruk is 2x geijkt gewogen met verschillende meters. In totaal is kogeldruk met 6 verschillende wegers gewogen.

Een Reichweger heeft twee drukpunten. Als de geijkte weger 80kg aangeeft dan heeft de Reichweger ook 80 kg op 1 drukpunt. Het andere drukpunt van de Reichweger geeft 105 kg aan en dat is een afwijking van >30%.
Snap ie Hans 😉


Hans antwoordt op 25 juni 2017:

Hallo Frank.

Jij hebt dus echt vergeleken met geijkte apparatuur. Dan kan je dus prima je eigen wegers gebruiken maar in theorie zou ik, als ik zo'n Reich weger had, ook kunnen vergelijken met de fabrieksopgave van het caravangewicht en dan weet ik natuurlijk nog niets. Misschien dat een heleboel mensen dat als referentie nemen en daarom zeggen dat de afwijking zo groot is.

Vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Hans


Rico antwoordt op 26 juni 2017:

@Hans: Ik heb het vergeleken met de weging met onze personenweegschaal.


Hans antwoordt op 26 juni 2017:

Bedankt voor de antwoorden heren.

Na het draadje nogmaals doorgelezen te hebben blijkt dat Rico het alleen heeft over een disselweger en Frank over zowel een dissel- als een wielenweger. De disselweger vergelijken met een personenweegschaal is natuurlijk logisch. Mijn vraag was eigenlijk gericht op de wielenweger van Reich.

Maar de antwoorden zijn duidelijk. Ik ga een keer een weegbrug (+/- 10kg) opzoeken.

Met vriendelijke groet,

Hans



Frank antwoordt op 26 juni 2017:

Hans, nu maak je mij nieuwsgierig.
Heb jij ook een Reichweger? Wil je graag weten of deze afwijkt en hoeveel?
Misschien kan ik je dan een eindje op weg helpen.


Hans antwoordt op 26 juni 2017:

Nee hoor Frank. Ik heb er geen en ben ook niet van plan er een te kopen. Ik neem al jaren de zelfde spullen mee dus veel verschil in gewicht zal ik niet hebben. Alleen de spullen in de koelkast thuis die mee moeten kunnen voor een klein beetje meer of minder gewicht zorgen. Dus, een keer op de weegbrug en ik weet genoeg.

Met vriendelijke groet,

Hans


Kees antwoordt op 26 juni 2017:

Je weet dus totaal niet wat hij weegt en wat de kogelvrij is?


Hans antwoordt op 26 juni 2017:

Als ik uit ga van het opgegeven gewicht in de folder en die zou kloppen weet ik exact wat hij weegt want alle spullen die er in liggen zijn gewogen en de kogeldruk is prima met de personenweegschaal te meten.
Kogelvrij is mijn caravan niet. Heb ik ook niet besteld. Zou te zwaar worden.

Met vriendelijke groet,

Hans


Kees antwoordt op 26 juni 2017:

Je weet dus totaal niet wat hij nu weegt.
Wees klaar voor een verassing. 😉


Hans antwoordt op 26 juni 2017:

Je hebt gelijk Kees. Ik weet helemaal niets.
Bij benadering ligt het gewicht van de caravan ergens tussen de 500 en 5000 kg.
Ik ben trouwens gek op verassingen.

Hans


Hans antwoordt op 26 juni 2017:

Sorry. Verassingen moet natuurlijk zijn verrassingen. Anders zou ik bedoelen dat de caravan een andere as krijgt maar dat is niet zo.

Hans


Rico antwoordt op 27 juni 2017:

@Hans: Toen we onze huidige caravan kochten hadden we nog de vorige Reich weger. Die heb ik vervolgens vergeleken met een meting op een weegbrug bij ons in het dorp. Tussen die metingen een verschil van 2 a 3%; Reich gaf iets teveel aan.

Aangezien we in de tussentijd alleen maar minder in de caravan meenemen, heb ik nog geen asgewichtmeting gedaan met de nieuwe weger. Wel qua kogeldruk dus, want die meet ik altijd voor vertrek en ook een paar keer tussendoor (we staan steeds maar een paar dagen op een camping).


Hans antwoordt op 27 juni 2017:

Frank en Rico, bedankt voor jullie zinnige en Kees, bedankt voor je onzinnige antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Hans


Frank antwoordt op 27 juni 2017:

Haha, ik ging hier al paar keer in een deuk. Fantastische reacties over en weer. Maakt caravantrekker wel onderhoudend en zinvol tegelijk 😉


Hans antwoordt op 27 juni 2017:

Ben blij dat ik je heb kunnen vermaken Frans.

Met vriendelijke groet,

Hans


Kees antwoordt op 27 juni 2017:

Ach, je leert het nog wel eens Hans. 😉
Hebben we hier allemaal gedaan.


Hans antwoordt op 27 juni 2017:

Hallo Kees.

Als je er nu dan meteen bij vertelt wat ik hier nog wel zal leren dan leer ik meteen wat. Nu is het maar weer afwachten.

Met vriendelijke groet,

Hans


Aad antwoordt op 27 juni 2017:

Ik houd wel van discussies en plagerijtjes maken het leuk. De opmerkingen van Hans waren top.
Helaas vind Kees het dan weer nodig om aan het eind toch nog een irritante opmerking te plaatsen.
Kees, je zou mij een groot plezier doen door te stoppen met al je ongefundeerde opmerkingen en kreten. Je kunt niets onderbouwen, maar doet wel belerend en quasi bijdehand.
En als je onverhoopt niet kunt veranderen is het wellicht een suggestie om maar te stoppen met je bijdragen op dit forum.


Kees antwoordt op 27 juni 2017:

Pfff,

Hoor wie het zegt. Wie is hier nu de boel aan het verstieren Aad.

Menno, gummen!


BvdLaan antwoordt op 29 juni 2017:

Om weer ff naar het onderwerp van deze blog terug te gaan, heb ik mijn oorspronkelijk verhaal bij ANWB weer aangevuld. Voor geïnteresseerden, zie
https://www.anwb.nl/experts/Kampeermiddelen/vraag/d3a5fe07-3ea3-4a98-a0ba-e5a8a3ff4bc8/belaadbaarheid-nieuwe-caravan-kip-kompakt-37


Aad antwoordt op 29 juni 2017:

De Kip Kompakt heeft heel vaak een fietsendrager voor twee fietsen aan de achterzijde. De wenselijkheid van deze plaats wil ik graag even buiten de discussie houden, maar.....ik heb gemerkt dat op mijn Kompakt uit 2000, het vervoeren van twee fietsen haast een negatieve kogeldruk oplevert. Ik kan me zo voorstellen dat Kip hier ook rekening mee houdt. Dus 75kg minus 35 kg aan fietsen=40 kg kogeldruk.
Wanneer je dan je verdere spulletjes gaat laden, kom je weer op een nette kogeldruk.


BvdLaan antwoordt op 29 juni 2017:

In 2011 is het ontwerp van de Kip Kompakt 37 veranderd. Hierdoor is de plaatsing van de as niet meer in het midden van de caravan. Kip geeft aan al 35 jaar deze caravan te bouwen maar dat klopt dus niet. De nieuwste Kompakt is langer, de dissel is kort (chassis loopt door) waardoor er een "Kip uit balans" is ontstaan.
Ik vermoed dat deze caravan is ontworpen met een kopkeuken met toilet ernaast. Ons model Travel heeft een middenkeuken en een bankje aan de achterzijde. De gewichtsverdeling is daardoor heel anders.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker