De ervaring van R Meijer met een Volkswagen Golf 1.5 TSI (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Knaus Sport 400 QD van 1100 kg geplaatst op 15-07-2025:
Na eerder een review te hebben geschreven over een Golf 7 1.0 tsi nu een review over de Golf 8 1.5 tsi 150 pk. Het gaat om de handgeschakelde variant uit 2020. Omdat deze niet in Nederland geleverd is, maar bij het nieuwe model wel met handbak leverbaar is, heb ik het 2024 model gekozen. Motorisch is deze identiek. De caravan is een Knaus 400 QD silver selection met een beladen gewicht van 1300 Kg.
Het is een mooi vergelijk, met de golf 7 1.0 tsi, omdat de caravan nagenoeg hetzelfde is.
Het gaat dus om een Knaus 400 QD Silver Selection. Zowel auto als caravan zijn vervangen. De vorige Knaus 400 QD was total loss was na de hagelbuien in 2023 in Italië.
Dan de ervaring; in vergelijk met de 1.0 tsi merk ik dat deze combinatie toch een stuk stabieler is. De Golf 8 heeft een multilink onderstel met DCC. En dat rijdt toch anders. Je kunt hierbij de demping van het onderstel instellen in 15 stappen. Dit geeft toch weer extra comfort aan de combinatie. Ook heeft deze caravan 17 inch lichtmetalen velgen met 205/50 R17 banden. Voor mijn gevoel ook iets stabieler, omdat de caravan minder op de wangen van de band heen en weer beweegt. In eerste instantie is het vermogensverschil tov 1.0 tsi niet enorm groot. De 1.0 trekt hem ook goed, maar dit gaat toch iets makkelijker. Het grootste verschil is het wegrijden met de combinatie op een stijle helling. De 1.5 tsi heeft bij stationair toerental al bijna genoeg koppel om weg te rijden. Zodra de koppeling aangrijpt een klein beetje gas erbij en je rijdt. Dat is met 1.0 tsi toch een stuk lastiger. Daarbij moest je toch wel minimaal 2000 maken en met een slippende koppeling wegrijden om weg te komen. Dat is dus minder goed voor de koppeling.
Vorig jaar zijn we naar Spanje geweest, ik had toen het idee dat het verschil heuvelop tov de 1.0 tsi niet heel groot was. Maar dit jaar zal zijn we weer naar Italië gereden en ik moet zeggen dat het verschil toch nog wel aanzienlijk is. Omdat dit een bekende route is, merk ik toch wel een verschil heuvelop. Door Duitsland heb ik amper terug hoeven schakelen. Bijna de hele weg in de 5. De 6 rijdt niet lekker, omdat het toerental dan net iets te laag is. Bij flinke hellingen zoals de Brennerpas is het even terugschakelen naar de 4, maar dan is 110 km/h makkelijk haalbaar. Ik rijd overigens normaal maximaal 100 km/h. Het verbruik is dan nog acceptabel. Dit varieert trouwens wel. Van 1:7,5 vorig jaar door Frankrijk tot 1:9,2 dit jaar door Duitsland. Al met al fijne combinatie om mee te rijden, waarbij je het gevoel hebt nooit iets tekort te komen.
De ervaring van R.Bloem met een Kia EV6 RWD (228 pk/168 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Eriba Touring Triton 420 van 1000 kg geplaatst op 15-07-2025:
De overgang van diesel naar ev is qua rijden een openbaring. Het optrekken, klimmen in de bergen, stadsverkeer, steile diepe tunnels, het is allemaal een fluitje van een cent. Soepel, stil, comfortabel, gemakkelijk. Vooral tunnels met 8% omlag en omhoog is speciaal. Cruise Controle op 85 km/u en de auto gaat met 85 omlaag en omhoog, geen afremmen, schakelen, toeren kiezen, nee niets alleen CC instellen. Het (over)gewicht vd auto maakt dat je weinig tot niets vd caravan merkt.
270kwu/km verbruik, actieradius 250 km. 95%-25%. Laadstations in overvloed in Nl, De, DK, Se en in No. Volle laadstations komt nauwelijks voor
Nadeel: hoewel er volop snellaadstations zijn, loopt de bediening van de laadpalen en de betaling daarbij sterk uiteen. Het is iedereen keer anders. Geen eenheid.
De ervaring van Rob met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M (180 pk/132 Kw, bouwperiode: juni 2016 - 2021) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 15-07-2025:
Caravan vol beladen (bijna 1500kg) en de rit is volledig probleemloos verlopen, de caravan-auto combinatie was bijzonder stabiel. De auto heeft koppel voldoende om stevige heuvels op te gaan en door te accelereren wanneer vrachtwagens ingehaald moeten worden. Hierbij ook geen problemen gehad met de motor temperaturen ondanks buiten temperaturen van 30+ graden.
De ervaring van Jp met een Fiat 500 TwinAir 80 (80 pk/59 Kw, bouwperiode: juli 2012 - 2018) en een Kip Shelter van 750 kg geplaatst op 14-07-2025:
De Fiat 500C (cabrio) twinair Turbo blijkt boven verwachting krachtig met een Kip KK400 uit 1986 aan de haak naar Zuid-Frankrijk.
De 5e versnelling moet je niet gebruiken, maar in 4, of desnoods 3, kun je alles. Snelweghellingen kun je met hetzelfde tempo als de grote combinaties die je ziet.
Het verbruik wisselt sterk tussen de 1 op 11 en 1 op 15. Solo is het meestal beter dan 1 op 17.
Het veercomfort in de Fiat ben je op slecht wegdek (Belgie) wel helemaal kwijt, maar de combinatie is stabiel en vlot genoeg.
De ervaring van Bert Otter met een Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 4M (180 pk/132 Kw, bouwperiode: september 2017 - 2020) en een Burstner Ventana 455 van 1350 kg geplaatst op 14-07-2025:
Het gaat over de DSG versie van deze Tiguan!
Na jaren heerlijke D5 diesels van Volvo te hebben gereden, nu de Tiguan Allspace 2.0 DSG 4Motion.
Mijn 17 jaar oude C70 D5 moest mede door de ontmoediging van onze overheid het veld ruimen.
Een week voor de vakantie tot aanschaf van de Tiguan overgegaan. Heb verschillende auto's overwogen en zeker ook geholpen door ervaringen op dit forum tot de keus van een Tiguan gekomen. Gekeken naar oa Mazda CX5, Volvo XC40 en Volvo V60.
Voor de Tiguan gekozen om de volgende redenen: Turbo en trekkracht bij lage toeren, sterke DSG versie, 4Motion 4 wiel aandrijving. Mijn vrouw vooral erg blij met de hoge instap naar jaren 'laag bij de grond' in de Volvo C70;)
Direct met de Tiguan Buerstner combi (beladen rond de 1.350 kg) richting Italië. Dus over de Fernpas en de Brenner. Dit traject was regelmatig een probleem voor de koeling en versnellingsbak van de Volvo.
Bij het rijden met de DSG (7) wel vanaf het begin in de S-stand gereden. Meer trekkracht en langer doortrekken in de versnellingen. Heel af en toe op manual en terug naar 6 of 5 als je merkt dat hij wel erg gaat brommen door te weinig toeren. Dit kan handig met de flippers aan het stuur. De auto is door de lange(re) wielbasis erg stabiel.
Ook de watertemperatuur en de olie blijft prima op temperatuur. Ook de Adaptive Cruisecontrol is een prima optie op deze auto. De hele weg in Duitsland tussen de 95 en 100 km/h gereden. Verbruik is in vergelijking met de Volvo D5 aan de hoge kant. Gelukkig is mijn rekening voor de Motorrijtuigenbelasting enorm naar beneden gegaan!
Op de caravan heb ik 2 sportfietsen op de dissel staan en de kogeldruk komt rond de 85 Kg. De S stand van de DSG bak werkt ook bij het rijden op de Fernpas erg goed. Heel af en toe schakel ik even een tandje terug. Dit maakt het zeer relaxed rijden en er is altijd voldoende power beschikbaar. Ook op de Brenner geen enkel probleem. De temperatuur was rond de 31 graden maar de temperatuur liep gelukkig niet op.
In Italië ook veel solo gereden ook op diverse steile passen. Hele fijne auto. ik moet wellicht nog wel de juiste positie op de stoel nog even instellen. Heb nog met regelmaat 'zadelpijn'. Verbruikcijfers heb ik niet, schaar dit onder de categorie vakantiedrank.
Net na de vakantie kwamen mijn 2e hands Emuk spiegels binnen (te laat door PostNL..). Kort mee gereden, maar dat is wel helemaal top hoor. Maar de Milenco's gingen ook nog goed hoor.
Voor de komende jaren verwacht ik hier een zeer goede trekker zonder stekker aan te hebben.
De ervaring van Aart-Jan Döbken met een BMW X3 xDrive 30e (292 pk/215 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Adria Adora 572 van 1670 kg geplaatst op 09-07-2025:
Wij hebben een BMW X3 PHEV (Hybride) en Adria Adora 572 PU. De caravan weegt geladen rond de 1.900 kilo.
Dit is een prima combinatie. Op de snelwegen rijd ik op de cruise control zo rond de 105 k/u. In het najaar een reis naar Oostenrijk waarbij het gemiddeld gebruik met caravan 1 op 7,5 (13,3 liter per 100 km) was. In het voorjaar naar Spanje met een gemiddeld verbruik van 1 op 7,2 (13,9 liter per 100 km). Op beide reizen (3.000 en 5.600 km) heb ik de auto niet aan de stekker gehad. De auto zo ingesteld dat de accu voor 90% gevuld blijft. Je hebt dan altijd het maximum vermogen beschikbaar.
Het verbruik zonder caravan ligt tussen de 1 op 12 en 1 op 14. Wanneer je de auto aan een laadpaal moet opladen is dit in de regel duurder dan gewoon op benzine rijden en kun je beter de accuwaarde op 80 of 90% instellen.
De ervaring van Rico met een Mercedes-Benz Vito 114 CDI aut. (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2019 - heden) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 08-07-2025:
Deze combinatie heeft me wel wat verrast, in positieve zin. Deze Dethleffs is beladen 400 kg zwaarder dan onze vorige caravan, een Sprite Alpine Sport. Ik merk echter amper verschil met rijden. Vrachtwagens die inhalen voel je niet. Flinke zijwind is ook geen probleem. En met tussen 90 en 100 kg kogeldruk een prima stabiele combinatie.
Ik merk alleen flink verschil in brandstofverbruik. Liep de auto met de Sprite erachter 1 op 9, met de Dethleffs is dat nu 1 op 7,5.
Zeer blij met deze combinatie!
De ervaring van R. Vermeulen met een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 08-07-2025:
Combinatie van de Rave-4 PHEV met een Brurstner Premio is prima.
Caravan is maximaal beladen(1500kg) of zoals zovelen overbeladen met zo’n 100kg.
Combinatie heeft een 100km keuring.
De kogeldruk volgens type plaat van de trekhaak is 80kg.
Ik heb een paar keer de kogeldruk gewogen, deze verder tussen de 80 en 90kg gehouden.
De auto veert iets in.
Op de snelweg rijd ik 100km/uur op de cruisecontrol. De caravan ligt zeer stabiel achter de auto. Ook wanneer er door getrokken wordt naar 110km om sneller een vrachtwagen in te halen merk je niet dat er dik 1500kg achter hangt.
De enigste keren dat ik de caravan ligt voelde was als we in de vuile wind van een vrachtwagen met auto trailer zaten.
De Rave is een geweldige caravan trekker. Dit komt door het vermogen van auto en met name de CTV wat rijden op hellingen geweldig maakt. De automaat is niet zoekende naar de juiste versnelling maar houdt heerlijk zijn toeren en snelheid.
Nadelen van de Rave zijn.
Het relatief lage trekgewicht van 1500kg.
Kogeldruk van maximaal 80kg.(volgens type plaatje van de trekhaak)
De 4 cilinder 2.5ltr motor, dit maakt dat hij hoger in toeren zit dan wanneer het een 5 cilinder was.
Verder hoor je de motor daardoor meer brullen.(dit is een gevoelskwestie van mij, daar ik hiervoor 5 cilinder gewend was)
Voordelen.
Het hoge eigen gewicht van de auto ten opzichte van de caravan.
Het gecombineerd vermogen van de auto.
Waardoor de auto vlot en soepel, op of door trekt.
Benzine verbruik.
Op vlakke snelweg zonder echte tegenwind lag mijn verbruik tussen de 9.5 en 10.5 liter bij een snelheid van 100km/uur.
Op hellende snelwegen in het buitenland was dit 8 a 9 liter bij 100km/uur.
De ervaring van Hugo Vos met een Citroen C4 PureTech 130 aut. (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1163 kg geplaatst op 01-07-2025:
Uitstekende combinatie. Flink op de proef gesteld. via Duitsland naar Insbruck en over de brenner naar Italië. Auto mag 1200 kg trekken. Over frankrijk terug en op weg naar terrassencamping verkeerd gereden en flinke berg op moeten knallen. Zweet in mijn handen zo stijl. Kwam met gemak boven. Op snelweg lekker stil en voldoende souplesse om in te halen. De automaat is erg fijn in combinatie met een caravan tot 1200kg.
De ervaring van Sjaak met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95 Kw, bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Weinsberg CaraOne 420 QD van 1100 kg geplaatst op 30-06-2025:
Suzuki Vitara 1.4 smart hybrid bwj 2025 met Weinsberg 420qd. Fijne combinatie om mee te rijden. Hebben wel mad hulpveren laten monteren. Dit werkt prima, auto zakt nu niet ver door en combinatie blijft mooi recht. Met de losse auto vind ik de auto ook fijner rijden met de hulpveren. Motor heeft veel kracht en souplesse. Geen enkele keer kracht te kort gekomen. Moezel en Eifel gebied veel binnendoor gereden met flinke klimmen, Dalen en scherpe bochten en dat ging prima op 1 x na toen was de weg naar en glad, waardoor minder grip en gingen de voorwielen doorslippen. ( Een all grip uitvoering is zeker het overwegen waard ). Onze Weinsberg woog met belading +/- 1250kg. T.o.v. onze vorige auto een Mercedes b180 bwj 2018 heeft de Vitara de fijnere motor met meer souplesse. De b180 had als voordeel dat hij zwaarder was waardoor hij bij rijden met behoorlijk wind rustiger bleef. Een lange caravan maximaal beladen 1500kg zou ik bij rijden met veel wind af raden vanwege het lichte gewicht van de auto.
Gemiddeld verbruik rond 1 op 10 met caravan. Zonder caravan rond de 1 op 18.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.