Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Alfa Romeo Giulia 2.0T AWD met een TEC

De ervaring van Marco met een Alfa Romeo Giulia 2.0T AWD (280 pk/206 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een TEC Travel King 510 TKM van 1300 kg geplaatst op 08-05-2024:

Net weer terug uit Italië met de caravan.
Wat een sublieme combi, waar het kon met 100km/u op cruise control.
Uitermate stabiel en rustig achter de auto.
Kogeldruk op 75 kg (advies van trekhaak montagebedrijf)0
Totaal gewicht van de caravan ongeveer 1400 kilo.
Auto zakt niet noemenswaardig door.
Even versnellen (ook heuvel op) om in te halen geen probleem.
Heel wat auto's voor deze caravan gehad, maar nog nooit zo'n fijne combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Tesla Model Y Long Range Dual Motor met een Knaus

De ervaring van Harmen met een Tesla Model Y Long Range Dual Motor (351 pk/258 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 08-05-2024:

Ik kan niet anders zeggen dat het rijden met een Tesla MY met een caravan erachter echt top gaat. Super stabiele combinatie. Je moet wel voorbereid zijn om iets langer en mogelijk iets vaker te stoppen dan dat je gewend bent met een ICE combinatie.

Praktijkverbruik met een snelheid van 90-100 km/h is ongeveer 350-370 Wh/km. Zuiniger kan zeker als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen rijdt.

Wij (2 volwassen, 2 kids en een hond) zijn met onze Tesla MY LR met een Knaus Sudwind van 1500 kg erachter naar zuid Frankrijk op vakantie geweest. Via de Route du Soleil en de Alpen zo'n 2600 km met de caravan erachter gereden, waarbij we ongeveer 950 kWh stroom verbruikt hebben. Op het gemak gereisd met ongeveer 500 - 700 km per dag, waarbij we per dag 3 à 4 laadstops hadden.

De geplande snellaadstations lagen 150 -180 km uit elkaar, waarmee de afstand tussen de laadstops met 60-80% bijladen en een snelheid van 90 - 100 km/h goed te rijden was. Met kinderen en een hond is de accu vaak al eerder vol genoeg dan dat alle andere pauze dingen gedaan zijn. Totaal hebben we wel 16 laadstops moeten maken met caravan erachter, waarbij we gelukkig slechts 2 keer hebben moeten afkoppelen.

Tips:
- Sommige Tesla SuC liggen op het parkeerterrein van een supermarkt, handig om gelijk boodschappen te doen. Wel kan het krap en/of druk zijn, waarbij anderen er niet op voorbereid zijn dat je er met een caravan rondrijdt (wat natuurlijk begrijpelijk is).
- Soms kost het meer moeite om de auto met caravan te parkeren bij een laadpaal, afkoppelen is dan gewoon makkelijker en sneller.
- Zo ver ik heb kunnen zien heeft bijna iedere aire langs de Route du Soleil een laadstation, dus plannen is op zich alleen nog noodzakelijk als je geen zin hebt in afkoppelen.

Tops:
- De meeste (nieuwe) Fastned locaties zijn zeer geschikt voor auto's met caravan/aanhanger.
- Met een premium abonnement bij Fastned krijg je 30% korting op de kWh prijs en is daarmee concurrerend met Tesla SuCs.
- Een Tesla heeft bij Fastned de mogelijkheid voor plug 'n' charge, ideaal inpluggen en laden.
- Bergop rijden, was er een helling na luik?? Niks van gemerkt.
- Niet bergop rijden, ook top! Je vergeet bijna dat er wat achter hangt.
- Laadstations die een stuk schoner zijn dan die vieze parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de snelweg waar je veelal moet parkeren met je caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Eriba

De ervaring van Frans met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Eriba Nova GL 435 van 1350 kg geplaatst op 04-05-2024:

Net terug van weekje Frankrijk en deze Mazda heeft zich prima bewezen als trekauto - vergelijkbaar met de 3 Volvo's V60 D6 die ik hiervoor had. In Towing Mode en cruise control op 104 op de autoroute rijdt deze combinatie erg soepel en comfortabel. Gemiddeld verbruik 1 op 7,7 dus om de 300km even tanken. We hadden zeer natte en drassige omstandigheden op onze campings maar dankzij de 4x4 geen enkel probleem! Zeer stabiele combinatie en over 5 weken nieuwe ervaringen op onze trip naar San Sebastian.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI aut. met een Burstner

De ervaring van Pauljohan met een Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: januari 2018 - 2020) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 01-05-2024:

We hebben de Sportsvan 1.5 tsi een 150pk pas en het rijdt heel fijn, maar wat een verbruik!! 1 op 7,8 in een rit van 100km in Nederland.
Dat moet toch zuiniger kunnen?
Als ik straks in Dld de cruisecontrol niet op 90, maar op 100 ga zetten.. wat verbruikt die dan. En dan de bergen.
Iemand een reactie?

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0i met een Lunar

De ervaring van Mj romero met een Subaru XV 2.0i (156 pk/115 Kw, bouwperiode: november 2017 - 2019) en een Lunar Quasar 495 van 1330 kg geplaatst op 25-04-2024:

Van subaru forester diesel overgedtapt naar een xv van 2018 omdat deze onze caravan mag trekken ( Lunar 495)
Naar Spanje gereden en alle hellingen in D kunnen nemen
Auto doet boven verwachting dit omdat we diesel gewend zijn en dit een benzine is
Brandstof verbruik 1 op 10 gem
Wat erg goed is
Verder is het supervrelaxed rijden op de adaptieve cruise control
Fijne rijsnelheid met deze vombi ligt afhankelijk van het weer tussen de 90 en 95 km/uur

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Jumpy HDi 180 (Spacetourer M) met een Lunar

De ervaring van Harrie Smits met een Citroen Jumpy HDi 180 (Spacetourer M) (177 pk/130 Kw, bouwperiode: september 2019 - heden) en een Lunar Quasar 452 van 1249 kg geplaatst op 23-04-2024:

Perfecte combinatie. Vergeet bijna dat er nog een caravan achter de auto hangt. Mijn spiegels Repusel Alufor. Trillingvrij en nog nooit eraf gevallen. Wat eerder met zuignapspiegel wel gebeurde.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid met een Caravelair

De ervaring van Hein de Vries met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Antares Titanium 390 van 1097 kg geplaatst op 21-04-2024:

Mijn ervaringen met de Kia Niro (gewone hybride) en mijn Caravelair (met bagage ongeveer 1050 kg denk ik) zijn over het algemeen heel goed. In Nederland rijd je moeiteloos, ik rijd dan in de sporttand en het verbruik is dan tussen de 1 op 11 en 1 op 9 (het laatste als ik terug ga naar Maastricht en tussen de 85 en 90 rijdt), bij 85 km/u is het 1 op 9.5. In het buitenland met heuvels en bergen moet je opletten dat de batterij niet leeg is, dus rijd ik dan in de 4 of 5. Dat was ik laatst vergeten en toen kwam ik met kou, wind tegen de Ardennen uit met 1 op 7.2 wat ik nog nooit gehad had. Daarna door naar de Ardeche, 85 km/u en ik 1 op 10.5. Dus heel netjes. Bij sterke hellingen moet je dan wel naar de 3 (of doet hij dit automatisch), heel steile hellingen van meer dan 10% heb ik volgens mij nog niet (lang) gereden, af en toe een kleine helling bij een camping in Spanje, en dat ging prima. Dus, al met al heel tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota LandCruiser V8 4.5 D-4D aut. met een Boottrailer

De ervaring van Jan Vanderveen met een Toyota LandCruiser V8 4.5 D-4D aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: februari 2008 - 2016) en een Boottrailer 1500 kg van 1500 kg geplaatst op 17-04-2024:

Briljante trek- en tour combinatie. De Land Cruiser lijkt te spinnen van enthousiasme wanneer hij met een aanhanger van 2.5 ton eindelijk eens een steile berg opgejaagd wordt! Dan wel 1:6, bij normaal snelweg gebruik 1:8, zonder trailer is 1:10 soms haalbaar: super comfortabele reis combinatie, aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD aut. met een Hobby

De ervaring van Theo Meyer met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: augustus 2015 - december 2018) en een Hobby Excellent Edition 540 UFf van 1550 kg geplaatst op 10-04-2024:

Update ivm nieuwe caravan(hobby 540 uff). De vorige caravan was de hobby 495 ufe bouwjaar 2012, het gewicht is nu 100kilo meer en 80cm langere caravan. Nog steeds ligt de caravan er mooi horizontaal achter en weinig invloed van wind en/of vrachtwagens, natuurlijk merk je wel dat hij wat harder moet werken. Het blijft tot 100km mooi in balans en niet echt het gevoel dat het onveilig wordt. Ik ben geen rappe rijder met de caravan en hou me meestal netjes aan de 90km. De versnellingen zijn prima te rijden en tot de vijfde schakelt hij vlot door en merk je dat er voldoende koppel voorhanden is. De anwb schrijft 1540kilo beladen als advies voor met 1350 leeg gewicht zal ik daar iets boven komen maar blijft voor mijn gevoel binnen de veilige marge

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T met een Knaus

De ervaring van Piet met een Nissan Qashqai 1.6 DIG-T (163 pk/120 Kw, bouwperiode: november 2014 - 2018) en een Knaus Sport 460 EU van 1300 kg geplaatst op 30-03-2024:

Deze combinatie rijd perfect. De Qashqai is van 2017 en een 1.6 motor met 163PK vermogen. Ik rijd meestal met 100Kg op de kogel aangezien er twee fietsen op de dissel staan. Die 100Kg is bij mijn trekhaak toegestaan. Gezien het bouwjaar van 2017 wordt de auto dit jaar 7 jaar oud.Wel kijk ik af en toe al wel eens rond voor een andere auto. De hybride Qashqai met 1.3 motor en een CVT automaat geven mij niet direct het gevoel, mede gezien een aantal tests, om hiertoe over te gaan. Experts waren lang niet altijd tevreden over die CVT-automaat. Ik ben mij dan ook aan het beraden wat te doen. Wel hoor ik graag reacties van rijders met caravan en een Qashqai 1.3 CVT-automaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

 

©2024 Caravantrekker