Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
BMW 3-serie

Sorteer gebruikservaringen op:

BMW 320i aut. met een Burstner

De ervaring van Mvi met een BMW 320i aut. (135 Kw/184 pk bouwperiode: maart 2012 - heden) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 16-11-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Rijd zeer goed, makkelijk en genoeg power in de bergen, onz esnelheid gem. Is 115 km berg op en af! Dit haalt hij makkelijk, echter het verbruik wordt dan wel rond 1 op 5!
Sterke auto met heel veel power, die met hogere snelheden veel gaat verbruiken

Wijzigen


BMW Touring - 318d aut. met een Kip

De ervaring van K. Van Malenstein met een BMW Touring - 318d aut. (105 Kw/143 pk bouwperiode: november 2012 - heden) en een Kip Grey Line 50 van 1550 kg geplaatst op 09-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>>

Voorheen 318D 6v 136pk met M pakket en onderstel met de 50 tdb grey line special. Goede ervaring, maar gewichtsverdeling belangrijk. Stabiliteit bij goede verdeling mijnsinziens top. Veel ervaring vergelijk materiaal. Volvo, VW, MB. Het M onderstel van BMW is echte aanrader voor een caravantrailer super stabiel. Nu de nieuwe 318D 8v automaat en ook voorzien van M pakket en onderstel. Eerst in automaat in comfort stand gehad. Trekkracht ruim voldoende en automaat is verademing i.c.m. Caravan. Echter vind ik het onderstel in comfort stand te onrustig om stevig door te rijden. (Rij altijd ca. 100km/H). Daarom gereden in sport stand. En dit is perfect. Onderstel wordt automatisch straffer, zonder oncomfortabel te worden. Automaat schakelt standje terug en trekt nog wat verder door. Nu 2.500km ervaring met de Kip erachter. Erg tevreden. Acceleratie top. Ook voor inhalen. Topsnelheid ruim boven toegestaan. Als ik niet oppaste ging het zo >120km/H.

Wijzigen


BMW Touring - 330d aut. met een Caravan

De ervaring van Leo Duursma met een BMW Touring - 330d aut. (170 Kw/231 pk bouwperiode: september 2005 - september 2012) en een Caravan van 1325 kg geplaatst op 06-02-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Geweldige combinatie, veel reserve vermogen en acceleratie beter dan veel losse auto's. Verbruik circa 1: 9 ( zonder caravan 1;14)

Wijzigen


BMW Touring - 318d met een Kip

De ervaring van K. Van Malenstein met een BMW Touring - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Kip Grey Line 50 van 1535 kg geplaatst op 13-01-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Diverse reizen met deze combi gemaakt. Op basis van berekeningsadvies was er twijfel, maar combi ligt als blok op de weg. Wellicht positief effect van M pakket wat op de auto zit. Dit onderstel is super stabiel. Cruisesnelheid gemiddelde 100km/h in 4V. Gaat perfect. Inhalen met beetje gas bij gaat erg gemakkelijk en gauw hard. Valt mij op dat meerdere berekeningen ivm BMW discutabel zijn. Maar ervaringen zijn louter positief lees ik.

Wijzigen


BMW Touring - 320d EDE aut. met een Hobby

De ervaring van Zapp met een BMW Touring - 320d EDE aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: februari 2013 - heden) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1379 kg geplaatst op 30-06-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Na eerder hier gezocht te hebben bij caravantrekker was er niets te vinden over 320D Effeciency Dynamic. ervaringen. Ik hoop zo mijn bijdrage aan informatie te kunnen leveren. Heb de caravan er vandaag voor het eerst achter gehad en heb dus e.e.a. geprobeerd. Mijn referentie was een MB C180 station aut. en dat was een geweldige combi waar ik zeer tevreden over was.. Ik heb eerlijk gezegd best een beetje in de piepzak gezeten of mijn nieuwe tuut (de 320D) het net zo lekker zal doen met de caravan erachter als mijn vorige auto. In eerste instantie in de ECO mode en Comfort mode gereden. Weinig verschil qua trekkracht. De auto heeft in ieder geval voldoende trekkracht om zelfs rap op trekken en zelfs tussensprints te doen. Het gaf mij een glimlach hoe makkelijk dit ging. Het schakelen van de automaat gaat snel opschakelend en het ging naar mijn idee een tandje te ver. Door de bak op handmatig te zetten rijdt de auto bij 85 km. p/u in zijn 6e versnelling zuiniger dan in zijn 7e versnelling. Snelheden van ruim boven de 100 km p/u (even getest, om het daarna nooit meer te doen) gaf mijn combinatie geen krimp wat instabiliteit betreft. De caravan hangt heerlijk achter de auto zonder te bonken en te schokken. Het geeft gewoon een veilig gevoel dat je aardig over de schreef moet gaan wil het mis gaan. Qua verbruik heb ik nog niet echt een beeld. Heb teveel getest met schakelen, optrekken e.d. Als ik zo de boardcomputer tot nu zag aangeven ergens rond de 1:10/12, niet verkeerd dus. Tot nu toe zeer tevreden, binnenkort Zwitserland, Italie en Oostenrijk. Inmiddels de reis achter de rug, met snelheden rond de 90/95 km p/u was mijn verbruik rond de 1:11 / 1:12. Heel tevreden met dit resultaat.

Wijzigen


BMW - 320d aut. met een Adria

De ervaring van RALPH van Gisbergen met een BMW - 320d aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 11-05-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Deze combinatie rijd goed.tot 100 km/p uur (op navigatie) zeer stabiel onder alle omstandigheden,dus wind berg op en af en zelfs slecht wegdek zijn met deze snelheid geen probleem.trekkracht is er voldoende je kunt bij Luik in zijn 4 de versn. Met 100 omhoog.verbruik 1 op 11 .over hogere snelheden kan ik niet meepraten,want dat vind ik met elke combinatie onverantwoord.(klapband/noodstop e.t.c)

Wijzigen


BMW - 318d met een Knaus

De ervaring van C met een BMW - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Knaus Azur 500 FU van 1470 kg geplaatst op 28-04-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88% Berekening >>>>

Snelheid tot 95 a 100 gaat goed wel in 4e versnelling verbruik
12 liter per 100 km , zonder caravan 5.5 liter per 100km
Rijdt rustig achter de auto mits de kogeldruk goed is in gesteld
2 personen in de auto en een lichte belading op de achterbank
Bevalt goed

Wijzigen


BMW - 320i met een Delta

De ervaring van Gijs met een BMW - 320i (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Delta Euroliner 4600 van 1200 kg geplaatst op 16-02-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Ik rij al jaren met deze combinatie en bevalt super , net als mijn voorganger.
Waar je het vandaan haalt dat je veel moet schakelen weet ik niet maar dat is niet van toepassing.
Het koppel is al vroeg beschikbaar en je kan rustig 50 rijden met de caravan aan je haak en als je het gast intrapt pakt hij feilloos op. Hoogste versnelling is dus zeer goed te gebruiken.
Ga hier mee al vele jaren richting Oostenrijk Slovenie.
Ik zou zeker een zes cilinder aan bevelen boven een diesel.

Wijzigen


BMW - 318i met een Knaus

De ervaring van Janse J. met een BMW - 318i (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2005) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 05-10-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Ik rij met deze combinatie, zoals is ingevoerd en onderschrijf ik volledig mijn ervaring met die van de testresultaten. De 318i met 2 litermotor kan het makkelijk doen, veel beter dan een 316 met 1,8 liter. Wel lust ie wel wat ,die 2 liter. Bij 80 km/h rij ik 1 op 10, 90 km/h 1 op 9 en 100 km/h 1 op 8 ,max 12,5 -13l 100 km op lange ritten, maar dat weet je als je er een caravan achter hebt. Ook de 5e versn is goed bruikbaar, mits je maar op snelheid bent en niet accelereert. Vr Gr Janse.

Wijzigen


BMW - 320i met een Knaus

De ervaring van Tado met een BMW - 320i (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Knaus Sudwind Exclusive 500 FU van 1370 kg geplaatst op 27-07-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Gebruikservaringen
Tado met een knaus exclusief 500FU beladen totaal 1400 kg schreef:


Combinatie met een tot een totaalgewicht beladen caravan van 1400kg is gemakkelijk te rijden en is een stabiele combinatie met een kruissnelheid van 95 echte km/h. Onder gunstige omstandigheden kan de 5e versnelling gebruikt worden, in andere gevallen zoals hellingen of sterke tegenwind is de 4e versnelling de juiste keuze. Bij goede gewichtsverdeling van de caravan en een disseldruk van 65 kg zakt de achteras van de auto niet noemenswaardig door. Wegrijden op een sterke helling gaat wel gepaard met een rokende koppeling! Overigens kan de BMW 320i max. 1400kg trekken kg. De standaard door BMW gemonteerde ( in de fabriek ) trekhaak , die wegklapbaar is, is een regelrechte aanrader.Bij het uitklappen hiervan wordt de caravanstabilisatie geactiveerd. Ook is een koppelkromme aanschaf een aanrader, om de juiste versnelling te kiezen, omdat de opgave van de versnellingskeuze op het meterpaneel niet bedoeld is voor caravan rijden ( zuinigheid ).

Wijzigen


BMW Touring - 328i aut. met een Kabe

De ervaring van Babs met een BMW Touring - 328i aut. (180 Kw/245 pk bouwperiode: september 2012 - heden) en een Kabe Onyx GLE/GXL van 1505 kg geplaatst op 19-02-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Ik heb met deze combinatie gereden, het is mij opgevallen dat het best hard kan gaan met een sleurhut erbij. ik reed heel lang 100 km/h. de caravan was 1500 kilogram. het verbruik zonder sleurhut 1.15 met 1.8.

groetjes babs

Wijzigen


BMW Touring - 320d met een Dethleffs

De ervaring van J, Harwig met een BMW Touring - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: september 2005 - september 2007) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1464 kg geplaatst op 19-11-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Uitstekende combinatie (BMW 320d Touring 2006 en Beduin 510DB 2007, 1500 kg) met zeer goede rijeigenschappen. Gaan met deze combinatie vaak naar zuid- en midden Frankrijk. Rij meestal op de autoroute in de 5e versnelling, op de cruisecontrol, tussen de 95 en 100 km. Terugschakelen is nauwelijks nodig. Inhalen bij deze snelheid gaat zeer vlot.

Wijzigen


BMW 328i met een Burstner

De ervaring van c.visser met een BMW 328i (180 Kw/245 pk bouwperiode: februari 2012 - heden) en een Burstner Averso 500 TL van 1350 kg geplaatst op 29-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

auto heeft geen kind aan de combinatie,met 3 vowassenen en 1500 kg op de as,zeer stabiel en voldoende power in de bergen.normaal in de 6 op cruise control.gebruik (diesel) 1 op 10

Wijzigen


BMW 320d aut. met een Fendt

De ervaring van H Swart met een BMW 320d aut. (135 Kw/184 pk bouwperiode: februari 2012 - heden) en een Fendt Platin 510 TF van 1518 kg geplaatst op 26-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Heb ruime ervaring met rijden met combinaties. Geen problemen met de vermelde combinatie. Naar Frankrijk geweest en daar ruim 120 KM/u zonder problemen. Wel goed blijven opletten, en bij minder goed asfalt snelheid minderen.

Wijzigen


BMW - 320d met een TEC

De ervaring van Van Gisbergen met een BMW - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een TEC Travel King 565 TKM van 1500 kg geplaatst op 26-06-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

In 2007 kocht ik de 320d 163pk en trek daarmee een tec travelking 565 van 2001.de caravan weegt leeg 1350 en beladen 1500kg wat hij zeker weegt als wij rijden.Aan trekvermogen is geen gebrek ook niet bij Luik.De auto mag 1600kg trekken,maar de snelheid die ik kan rijden is niet zo hoog omdat de caravan zo groot en zwaar is.de caravan is ook nog eens2.48m breed. Ik kan 95km/per uur rijden op de navigatie en rijd dit ook overal berg op.afdalingen doe ik met 85 km en dan zijn er nooit problemen

Wijzigen


BMW Coupe - 320i met een Burstner

De ervaring van m van Summeren met een BMW Coupe - 320i (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2007 - oktober 2013) en een Burstner Averso 460 TL van 1300 kg geplaatst op 18-02-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Mijn nieuwe bmw 320i coupe met 120 kw met mijn caravan burstner averso 460 tl fifty uitvoering gewicht incl mover 1120 kg.Omdat wij maar met 2 pers zijn nemen we niet zoveel gewicht mee. Deze combinatie is echt erg goed ,Ik kan zelfs met 90 in de 6 met cruisecontrol rijden. Als ik zo rond de 100 ,110 rijden is het benzineverbruik met beladen caravan 1 op 9,5. Het is echt een fijne auto om een caravan te trekken en is erg stabiel ook met zijwind goede wegligging.

Wijzigen


BMW Touring - 318i met een Chateau

De ervaring van herman ijff met een BMW Touring - 318i (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Chateau Caratt 390 van 1080 kg geplaatst op 07-09-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

mijn bmw 318i is van okt 2009 143 pk 6 versn,vind vergeleken met mijn vorige bmw 318i 2002 143 pk 5 versn dat mijn nieuwe bmw minder trekkracht heeft, zelfs zonder caravan.wat u schrijft dat je méér moet schakelen is inderdaad zo, we zijn dit jaar naar frankrijk geweest en het verbruik is bij "netjes" rijden zo'n 8.6 liter op 100km, vorig jaar naar spanje geweest en flink doorgereden op de franse snelwegen ( tussen de 120 en 140 ) gereden dan verbruikt hij 12.5 op 100 km, de weg ligging van deze combinatie is perfekt, ben precies met banden/spanning en kogeldruk,de caravan heeft wel een verzwaarde as tot 1300 kg,maar we beladen de caravan nooit echt gehéél zwaar, blijft altijd rond de 1100 kg vr groet herman ijff

Wijzigen


BMW - 320i met een Hobby

De ervaring van Leo Boer met een BMW - 320i (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1319 kg geplaatst op 09-08-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Hoogste versnelling is niet bruikbaar, in 5 doet de combinatie vrijwel alles voor je bij een toerental van rond de 2600 is de snelheid rond de 100. Verbruik is dan ongeveer 1 op 8, laat je de combinatie zakken naar 90 loopt het verbruik terug naar 1 op 9. Helling achter Luik gaat in 3 met cruise control op 90 km/h, is echt een makkie. Afgelopen voorjaar helemaal binnendoor Frankrijk, Ardeche op 1400 meter hoog met hellingen van 12%, combinatie geeft geen krimp. Ik ben wel aan het kijken geweest voor een andere auto, maar de BMW doet het zo goed met de caravan dat ik er lekker mee blijf rijden.

Wijzigen


BMW - 330d aut. met een Fendt

De ervaring van Taco van Waadenoijen Kernekamp met een BMW - 330d aut. (170 Kw/231 pk bouwperiode: september 2005 - maart 2012) en een Fendt Topas 550 TG van 1600 kg geplaatst op 01-07-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

De combinatie rijdt uitstekend en ligt vast op de weg. In Duitsland mag ik 100 km/u, in Frankrijk nog harder, maar dat is onzin. Zelf houd ik een snelheid aan van 90 à 95 km/u. Een hogere snelheid biedt geen tijdwinst, maar kost wel veel meer brandstof. Met de caravan erachter verbruik ik gemiddeld 10 liter/100 km. Zonder caravan is dat 6 liter/100 km. De auto (met caravan) heeft geen enkele moeite om in het verkeer mee te komen. Even inhalen is dan ook een "makkie".

Wijzigen


BMW - 320d met een Eriba

De ervaring van jean w. met een BMW - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Eriba Nova GL/SL 465 van 1350 kg geplaatst op 17-01-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Sedert 2006 trek ik met de BMW 2.0d een Eriba Nova 4m60 (de caravan dateert uit 1997 en de MTM werd papiermatig op 1300 kg gebracht). Geen overbodige luxe met een mover met zware batterij. Ik neem aan dat ik de 1300 kg zelden overschrijdt. Na een 4-tal keren Schotland en jaarlijkse reizen door Frankrijk en Spanje mag ik zeggen heel tevreden te zijn over de combinatie (Stabifix van Sanders en ook een semi-elektrische trekhaak met stabilisatieprogramma). Over dat laatste kan ik niets zeggen want nog nooit geslingerd. De snelheidmeter gaat zelden of nooit boven de 100km/u. In de afdalingen (bv. Col de Boeuf in Frankrijk niet meer dan 90). De cruisecontrol gebruik ik niet zo veel omdat ik mij daar om een of andere reden niet prettig mee voel.(remt af bij lichte afdalingen om de geprogrammeerde snelheid te behouden en dat geeft een stoterig gevoel). Verbruik zonder caravan 6.5 l /100 km; met caravan net onder de 10l (9.8 volgens de boordcomputer)
Al bij al een leuke combinatie

Wijzigen


BMW - 320d met een Hobby

De ervaring van Jean Vantournhout met een BMW - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Hobby De Luxe 460 LU van 1290 kg geplaatst op 17-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Formidabele auto met caravan. Je zou haast vergeten dat je een caravan mee hebt.Normaal verbruik een goede 6l met caravan 7.8l.Zeer tevreden

Wijzigen


BMW - 320i aut. met een Eriba

De ervaring van RoWo met een BMW - 320i aut. (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 27-07-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Deze combinatie met de 320iAut 6-bak (E90 2010, 1995 cm3, 4-cil, 210 Nm) rijdt nog beter dan mijn vorige met de 318iAut 5-bak (e46 2002, 1995 cm3, 4-cil, 200 Nm). De E90 is een totaal andere motor en de 6-automaat heeft voor caravantrekken betere verhoudingen. Hoewel 6de alleen bruikbaar is met gunstige wind of bergaf, rijdt het meestal in 5de (sportstand) als een zonnetje. De karakteristieken van de 6 trap automaat zijn minder mooi: de D(drive) blijft veel in te lage toeren hangen (zuinig), de S(sport) blijft juist in te hoge toeren, dus wel regelmatig corrigeren met hand schakelen. Een tussenstand zou nog rustiger rijden. Het verbruik lijkt iets zuiniger, richting 1:10.

Wijzigen


BMW Touring - 320d met een Kip

De ervaring van eri met een BMW Touring - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 22-02-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Bmw 320d xdrive touring, de vierwielaangredreven bmw is veel stabieler als bij vorige 318d welke gechipped ongeveel identiek vermogen had.
De stabiliteit en het vermogen zijn zeer goed te noemen.

Wijzigen


BMW Touring - 318d met een Solifer

De ervaring van JR met een BMW Touring - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Solifer Finlandia 560 van 1450 kg geplaatst op 14-01-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Met deze combinatie geen problemen. Op de autobahn bij meer dan 7% moet ik wel terug naar drie als het wegdek niet zo netjes is, anders red ik dat wel in zijn 4. Verder prbleemloze combi ook in de bergen

Wijzigen


BMW - 318i aut. met een Eriba

De ervaring van RoWo met een BMW - 318i aut. (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2005) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 27-12-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 66% Berekening >>>>

Een soepel rijdende combinatie, met goede accelleratie en wegligging, je vergeet dat je een caravan trekt.
Solo autobaan lange rit: gemakkellijk 1:14, met caravan ca. 1:9,5 (afhankelijk van wind 1:8 - 1:11). Rustig rijden met caravan: komt vrijwel niet boven de 3000 - 3500 rpm, en rijdt dus geruisloos. Autobaan 5% gaat wat minder, terugschakelen, meer motorgeluid dat je eigenlijk niet meer gewend bent.

Wijzigen


BMW Coupe - 325i aut. met een Dethleffs

De ervaring van P.W. van der Horn met een BMW Coupe - 325i aut. (160 Kw/218 pk bouwperiode: september 2006 - september 2007) en een Dethleffs Beduin 540 van 1490 kg geplaatst op 18-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

We zijn nu 2x met caravan op vakantie geweest, beide keren "zigzaggend" rondje Frankrijk en hebben het meest op snelwegen gereden, zo'n 4000 km per vakantie.
De combinatie auto/caravan is probleemloos, de auto heeft meer dan voldoende trekkracht, bijna de gehele tijd op cruise-control gereden met automaat in S-stand, gemiddeld toerental 2250-2500 tpm., snelheid tussen de 90 en 100 km per uur.
Inhalen met deze combinatie is geen probleem, ook niet op hellingen, de met de cruise-control ingestelde snelheid blijft behouden.
Bij afdaling van de lange hellingen (met name in Zuid Frankrijk) wel snelheid minderen tot ongeveer 80/85 km per uur, zeker vanwege de forse zijwind ("vent lateral").
Verbruik auto zonder caravan gemiddeld 9.5 liter per 100 km, met caravan 17 liter per 100 km.

Wijzigen


BMW Touring - 318d met een TEC

De ervaring van WVA met een BMW Touring - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een TEC Tour 510 GK van 1300 kg geplaatst op 04-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Bij snelheden onder de 100 km/u en ls het enigszins heuvelachtig wordt schakel ik terug naar de 4. De 5 is alleen op vlakke wegen en rond de 100km/h te gebruiken anders wordt het toerental te laag. De 6 is geheel onbruikbaar, Stabiele combinatie. Veel vermogen en veel terkkracht voorhanden. Verbruik solo 6.0l/100km en met caravna rond de 10l/100 km.

Wijzigen


BMW - 325d met een Adria

De ervaring van Ed Dijkstra met een BMW - 325d (145 Kw/197 pk bouwperiode: september 2006 - maart 2012) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 28-09-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

3,5 week toeren, 4400km gereden waarvan het grootste deel met de caravan. Kruissnelheid buiten Nederland 100km per uur. Geen helling is teveel geweest (heb ook 18% helling op gehad). Geen problemen met trekken, de auto is wel relatief klein vergeleken met de caravan er achter. Met zeer harde wind op de afsluitdijk gereden, snelheid 60km per uur, meer was niet vertrouwd. Met dit soort harde wind merk je goed dat de auto relatief licht is. Voor de rest met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus. De soepelheid van de automatische bak en het geweldige koppel bij lage toeren doet genieten.

Wijzigen


BMW - 320i met een Hobby

De ervaring van tado met een BMW - 320i (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 18-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88% Berekening >>>>

Combinatie met een tot een totaalgewicht beladen caravan van 1400kg is gemakkelijk te rijden en is een stabiele combinatie met een kruissnelheid van 95 echte km/h.
Onder gunstige omstandigheden kan de 5e versnelling gebruikt worden, in andere gevallen zoals hellingen of sterke tegenwind is de 4e versnelling de juiste keuze.
Bij goede gewichtsverdeling van de caravan en een disseldruk van 65 kg zakt de achteras van de auto niet noemenswaardig door.
Wegrijden op een sterke helling gaat wel gepaard met een rokende koppeling!
Overigens kan de BMW 320i max. 1400kg trekken, dit in tegenstelling tot de opgave in de folder van BMW, hier staat vermeld 1500 kg, wat dus niet juist is!
De standaard door BMW gemonteerde ( in de fabriek ) trekhaak , die wegklapbaar is, is een regelrechte aanrader.Bij het uitklappen hiervan wordt de caravanstabilisatie geactiveerd en is ook de vering aangepast.
Ook is een koppelkromme aanschaf een aanrader, om de juiste versnelling te kiezen, omdat de opgave van de versnellingskeuze op het meterpaneel niet bedoeld is voor caravan rijden ( zuinigheid ).

Wijzigen


BMW - 318d met een Kip

De ervaring van Eric met een BMW - 318d (90 Kw/122 pk bouwperiode: september 2005 - september 2007) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1425 kg geplaatst op 06-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Rijd sinds 2006 met veel plezier in 318d met chiptuning met een Kip Grey Line Special 47 TDB. Veel trekkracht, 5de versnelling goed bruikbaar. Godhardpass kan in 4 genomen worden, Verbruik bij 100, 8.1

Wijzigen


BMW Touring - 318d met een Knaus

De ervaring van Rob Perfors met een BMW Touring - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 10-05-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

De combinatie gedraagt zich conform de groene stippen. Bij 100 km per uur kun je prima rijden in zijn vijf en dan mogen er rustig wat heuveltjes inzitten. Met cruise-control aan rijdt dit zeer comfortabel. De zesde versnelling is dan niet bruikbaar i.v.m. geringe toerental en daardoor hoger verbruik conform indicator.

Wijzigen


BMW - 320d met een Fendt

De ervaring van a. de Lorijn met een BMW - 320d (100 Kw/136 pk bouwperiode: april 1998 - september 2001) en een Fendt Saphir 420 QF van 1318 kg geplaatst op 02-10-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79% Berekening >>>>

Komt op een 7/9 % helling ,vanuit 0 stand,zeer moeilijk op gang. Vaak slippende koppeling..Rijdt al jarenlang met deze combinatie.Bij 2000 toeren voldoende sterk.

Wijzigen


BMW Touring - 320d met een Kip

De ervaring van K. de Groot met een BMW Touring - 320d (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2003 - september 2005) en een Kip Grey Line 44 TDB Travel van 1440 kg geplaatst op 13-04-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

De combinatie 320d met een Kip rijdt perfect. Stabiel genoeg om in Frankrijk 110 km/h te kunnen rijden. Zware hellingen (Clermont-Ferrand naar Narbonne) geen enkel probleem. Plankgas een lange helling op in de zomer levert slechts een iets hogere motortemperatuur op.

Wijzigen


BMW Touring - 320d [5MT] met een Adria

De ervaring van Ed Dijkstra met een BMW Touring - 320d [5MT] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2003) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 27-10-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Wat een dijk van een combinatie. Route Soleil, Franse Alpen, geen centje pijn. Voornamelijk 95 km per uur gereden in de vierde versnelling. Verbruik gemiddeld 1:10. Alleen bij Luik de derde versnelling gebruikt (moest te ver afzakken ivm intensief verkeer op de helling). Vijfde versnelling nauwelijks gebruikt, aangezien ik er geen brandstof mee bespaarde volgens de boordcomputer maar wel beter moest opletten om op tijd terug te schakelen. Auto had 140.000km gereden. Het lastigst blijft de breedte van de caravan (2,48m).

Wijzigen


BMW Touring - 320d [5MT] met een TEC

De ervaring van Wouter met een BMW Touring - 320d [5MT] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2003) en een TEC Travel King 540 GK van 1300 kg geplaatst op 12-08-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Prima prestaties en stabiele wegligging. Rijdt meestal 90-100 km/uur. Verbruik valt mee, 1:10 - 1:11, na rit door Brennerpas naar Italië. De meeste hellingen in 3 of 4 te doen. De vijf gebruik ik nauwelijks omdat ik het toerental dan te laag vindt. Alleen op de Brenner zelf terugschakelen naar 2 mogelijk. Helaas koppeling stuk op vakantie maar kan ook aan de km. stand van mijn auto liggen (200.000+).

Wijzigen


BMW - 320d met een Hobby

De ervaring van Devos Fabien met een BMW - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1085 kg geplaatst op 30-06-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

Met de BMW 320d heb je zeker meer dan voldoende ademruimte. Al drie keer naar Spanje gereden zowel over de vlakke 'Autoroute du Soleil' als over de A75 'Centraal Masief'. Met de cruise-control (een aanrader bij trekken van een last) op 100 en in de 5de versnelling moet je zelfs nergens terugschakelen en kan je de wagen zijn ding laten doen. Het verbruik valt ook erg goed mee. Ik verstook 8.8 liter per 100 km met mijn combinatie.

Wijzigen


BMW - 318d met een Fendt

De ervaring van H.Posthuma met een BMW - 318d (90 Kw/122 pk bouwperiode: september 2005 - september 2007) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1270 kg geplaatst op 16-05-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73% Berekening >>>>

Ik rij sinds 2006 met deze combinatie. In het najaar van 2006 via Luik naar de Middellandse Zee geweest. Ik heb eigenlijk nergens onderweg problemen ondervonden aangaande de trekkracht (koppel) en het rijcomfort van deze combinatie. Komende vanaf één camping Colle sur Loupe, waarbij een zeer steile helling met haakse bocht genomen moest worden had ik te weinig trekkracht Om na de haakse (krappe) bocht de openbare weg te bereiken. Net voor de top viel de auto stil. Na hoog toerental en abrupt de koppeling laten komen, werd ook deze "heuvel"getrotseerd.
Voor de rest geen slechte ervaringen. Zoals aangegeven is vrij het zinloos om de zesde versnelling te gebruiken.
Ook ik hou rekening met de kogeldruk die ik op ca. 70 kg zet.

Wijzigen


BMW - 320i met een Hobby

De ervaring van Ruud Claassens met een BMW - 320i (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2005) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1376 kg geplaatst op 27-03-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Prima koppel, een genot om met deze 6-pitter te caravannen

Wijzigen


BMW - 325i met een Kip

De ervaring van J. Nijkamp met een BMW - 325i (160 Kw/218 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1405 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Ik vind de BMW 325i met Kip Greyline 47tdb een fijne combinatie om mee te rijden. Ook met 2 fietsen achterop de caravan. Kg.druk altijd ca. 75 kg. Ik rijd meestal in de 4e of 5e versnelling, ca. 3000 toeren (4e) en 2500 toeren (in 5e), tussen de 90 en 95 km/u.. De 6e versnelling gebruik ik nooit omdat het toerental dan m.i. te laag is om vlot te reageren. De combinatie blijft stabiel tot ca. 110 km/u, daarna wil de caravan wel iets gaan slingeren. We rijden ermee door geheel Europa, ook de Route du Napolion. De 5-versnellingsbak van onze vorige BMW 2001 vond ik fijner. In de lange 4e versnelling hoefde je maar amper te schakelen. Maar de 6 versnellingen leveren wel een gunstig benzineverbruik op (zonder caravan). Met caravan is er weinig verschil.

Wijzigen


Engelse reviews
BMW 3-serie

BMW Touring - 320d met een Abbey

De ervaring van Richard Ellis met een BMW Touring - 320d (135 Kw/184 pk bouwperiode: september 2012 - heden) en een Abbey Vogue 470 van 1310 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 89%* = 113 km/u = 24%

After swapping my Audi A4 3L TDi Quattro Advant for a BMW 320d M Sport Touring I was concerned about the loss of power and a lower weight tow car from the Audi to BMW.

How wrong could I have been! After towing to North Cornwall and the Lake District from Hampshire this car still astounds me.

On motorways and A road dual carriageways 60mph comes up with ease and is comfortable in 6th gear. The Blackdown Hills on the Somerset / Devon border where tackled with ease and Shap Fell on the M6 was tackled at 60mph and in 6th gear with ease. When overtaking HGV\'s care has to be taken to remain within the legal speed limit.

The outfit is very stable in crosswinds and there is little fuss under breaking.

There is no loss of grip on wet roads either.

I generally tow in Sports mode to allowing me to have all 184bhp under my right foot. Saying that the car still returns 300 miles plus from 57 litre tank.


BMW - 320d met een Sprite

De ervaring van kieran josey met een BMW - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Sprite Musketeer van 1075 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80%* = 106 km/u = 26%

I find towing my sprite musketeer a breeze. I am an in experienced tower but have had no issues yet with either caravan or car. on most A & B roads I agree with above post I find it more economical to tow in 4th, the mpg is much better than slugging along in 5th or 6th. same with motorways I stay in 5th. I average between 30-40 mpg roughly this way.


BMW 320d met een Bailey

De ervaring van Eddie Young met een BMW 320d (135 Kw/184 pk bouwperiode: februari 2012 - heden) en een Bailey Ranger 470/4 van 1167 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 110 km/u = 27%

This summer took the BMW 320D M-Sport & Ranger 470/4 on a tour of Spain & Portugal covering 4000km. Performance including economy was great but a warning - had a rear tire failure on the BMW which as the tyres are run-flats and uncommon size we had no spare and needed to wait 3 days for the local BMW dealer to obtain replacement - lesson - always carry a spare even if you have run-flats. Fitted a rear view camera to the c'van with a monitor on top of the dash which was always on and this gave a great view of traffic behind the unit which made driving in Europe very easy.


BMW 320d met een Eriba

De ervaring van Dave Atkinson met een BMW 320d (135 Kw/184 pk bouwperiode: februari 2012 - heden) en een Eriba Exciting 560 van 1600 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 112%* = 102 km/u = 22%

I have used this combination (BMW320D) for two and a half years. We have travelled to south east Scotland, Wales, Cornwall and Brighton. The car pulls the caravan easily and has plenty of acceleration on any road. I often tow in sixth gear. The unit is always stable and hardly effected by bow waves. The towing has had an effect on the mpg it drops by at least a third. I also had to replace the rear tyres at 22000 miles. Traction with the bikes and caravan attached is excellent in a wet sloping field in fact much better than the front wheel drive cars I have towed with. However once the caravan is detached traction especially in reverse is poor. The car is very quick and fuel efficient solo. On a long run during the day it is difficult to get the mpg below 60 if you keep to the speed limits. If you buy a BMW it is advisable to get one with the five year service pack. The caravan is good but the car is outstanding.


BMW - 320d met een Elddis

De ervaring van Darren met een BMW - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Elddis Odyssey 544 van 1560 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 110%* = 102 km/u = 20%

didnt realise this van was as heavy as it is but towing it is quite easy lots of power and being sensable and it's quite safe and does'nt snake.


BMW 320d met een Bailey

De ervaring van eddie met een BMW 320d (135 Kw/184 pk bouwperiode: februari 2012 - heden) en een Bailey Ranger 470 van 1172 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 110 km/u = 27%

first time I pulled the Bailey 470/4 with the BMW 320D today. The drive included city, rural (including steep grades in north Peak District) and motorway. The unit behaved perfectly and at no time was I unable to maintain the legal speed limit. Fuel consumption appears very good. Highly recommended combination.


BMW Coupe - 335d aut. met een Bailey

De ervaring van Darren met een BMW Coupe - 335d aut. (210 Kw/286 pk bouwperiode: september 2007 - oktober 2013) en een Bailey Unicorn Valencia van 1497 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 141 km/u = 68%

No lack of power at all. Was a bit concerned to use the car instead of my sprinter van. No regrets at all feels smoother than my van. And I got 26mpg great!!!


BMW Touring - 320d met een Adria

De ervaring van Paul Chapman met een BMW Touring - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Adria Altea 542 DK van 1270 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 87%* = 106 km/u = 23%

I've been towing the Adria 542DT with my 2008 320D Touring for the past 3 years. Towing performance has been always been great including each annual trip to Spain through France and the Pyrenees.


BMW - 320d [5MT] met een Bailey

De ervaring van J.Hooper met een BMW - 320d [5MT] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2003) en een Bailey Ranger GT60 460/4 van 1252 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91%* = 105 km/u = 21%

This is my second Ranger GT460/4 and found both very good being towed by my BMW 320d es 150bhp 6 speed
no lack of power anywhere.


BMW Touring - 320d aut. met een Abbey

De ervaring van Paul met een BMW Touring - 320d aut. (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Abbey GTS Vogue 217 van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 109 km/u = 44%

We chose the caravan to match the car and it has been a good choice. The car tows really well and with auto box the whole towing experience is much more pleasurable than previous manual cars. We have not loaded the van too highly and tend to keep the awning and step frame in the boot of the car. Really pleased we used this site the do checks before purchase.


BMW Touring - 320d aut. met een Lunar

De ervaring van Ray Large met een BMW Touring - 320d aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: september 2005 - september 2007) en een Lunar Lexon 560 van 1430 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 95%* = 104 km/u = 41%

the series 3 tourer auto does an excellent job of towing the lunar 560. I have found that while towing on the motorway its better to use manual mode to keeps the engine revs down.


BMW - 320d [5MT] met een Elddis

De ervaring van brent met een BMW - 320d [5MT] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2003) en een Elddis Odyssey 524 van 1499 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 106%* = 102 km/u = 19%

Just changed my caravan and was slightly apprehensive at first, big van for the BMW, but cruises along very nicely, travelled to Cirencester from Caerphilly along the M4 and country roads, effortlessly.


BMW - 335d aut. met een Sprite

De ervaring van peter met een BMW - 335d aut. (210 Kw/286 pk bouwperiode: september 2006 - maart 2012) en een Sprite Alpine 2 van 1173 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79%* = 133 km/u = 67%

Its early days to give a true picture as we have only towed the Sprite a couple of times since lollecting the van from the dealer.The first thing one is aware of is the bulk of this van in ones mirrors compared with our previous Ereba Trole pop top van.This is because the BMW 3 series tourer sits so much lower than a VW Tiguan As a towing 4x4 the Tiguan was exemplory.Its still very new and strange and will have a better idea in the spring hopefully


BMW Touring - 320i aut. met een Abbey

De ervaring van Peter met een BMW Touring - 320i aut. (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2001 - september 2005) en een Abbey GTS 215 van 1360 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90%* = 102 km/u = 24%

My BMW touring is actually a 1996 model 320 straight 6 engine. With 150 BHP as standard and updated sports suspension as standard being the touring model this car happily pulls my caravan along no problem,in fact at times I have to check my rear view mirror to ensure the van is still attached to the car. Truly a pleasure to tow. Really IS the ULTIMATE (TOWING) machine.


BMW Touring - 318d met een Compass

De ervaring van a bennett met een BMW Touring - 318d (105 Kw/143 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Compass Corona 544 van 1470 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 95%* = 97 km/u = 15%

BMW brilliant for towing and everyday use,great electric towbar that folds underneath car at the touch of a button.


BMW - 320d met een Coachman

De ervaring van mr rob hannant met een BMW - 320d (100 Kw/136 pk bouwperiode: april 1998 - september 2001) en een Coachman VIP 520/4 van 1590 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 109%* = 95 km/u = 14%

first time last weekend pulled my caravan which i just purchased back home from kent to norfolk.the chap i bought it off used the anti snake bar for a hammer hence it didnt fit the the slot.any way came home no problems with any sway[60/70 mph].fuel went from 50mpg down to 32mpg, changed 5th gear to 4th up long drags .overall well pleased my beema .never ceases to amaze me love it.


BMW - 320d aut. met een Bailey

De ervaring van Wayne met een BMW - 320d aut. (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Bailey Pegasus 546 van 1461 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 104 km/u = 42%

This combination worked well except I think that the 3 series isnt wide enough, however saying that the engine and autobox made easy work of the caravan. I am changing to a new 525 auto, will post about that when ive had first outing


BMW - 320d met een Swift

De ervaring van chris Richmond met een BMW - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Swift Charisma 565 van 1459 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 104 km/u = 21%

I find my 2009 320d M sport struggles with the charisma 565, especially when pulling of from a standing start, even on the flat.
I find I have to slip the clutch substantially to get her of the mark. Also on A-B roads I rarely get into 5th gear never mind sixth. It's probably down to the M sports gearing, but i do find it a struggle.


BMW Touring - 320d met een Abbey

De ervaring van Chris met een BMW Touring - 320d (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2003 - september 2005) en een Abbey Aventura 318 van 1404 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 101 km/u = 19%

This car has no problems at all towing, plenty of torque allows for smooth pull aways at lights etc, hills are no problem for the same reason. Fuel consumption is not affected much if driven sensibley and using correct gears for the conditions you face, there is no need to use 6th gear at all.
Overall I am very impressed with this as a towing car, it offers the acceleration, torque and towing weight without having to go for a 4X4.


BMW Touring - 320d met een Compass

De ervaring van TSE met een BMW Touring - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Compass Omega 524 van 1435 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 93%* = 107 km/u = 21%

Tows very well with plenty of power and stable with my 2005 Compass Omega 524 (With 75kg nose weight and little load in the van) only problem is weak clutch with judder & smell if moving off on an incline (Less than 12%)


BMW Touring - 320d met een Compass

De ervaring van TSE met een BMW Touring - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Compass Omega 524 van 1435 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 93%* = 107 km/u = 21%

Tows very well with plenty of power and stable with my 2005 Compass Omega 524 (With 75kg nose weight and little load in the van) only problem is weak clutch with judder & smell if moving off on an incline (Less than 12%)


BMW - 320d met een Swift

De ervaring van James Lawton met een BMW - 320d (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Swift Charisma 570 van 1500 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 104 km/u = 20%

A very competant tow car, with more than enough power and stability. I tow mine all the way down to Spain with a full outfit and four of us in the car with no problem whatsoever. Thos of you who know the caravan club reccomendations will have worked out that the outfit is nearly at 100%, but with sensible driving I have never experienced a problem.


BMW - 320d aut. met een Bailey

De ervaring van Dave T met een BMW - 320d aut. (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 106 km/u = 44%

Really good tow car-better than my Volvo V70 diesel makes the difference


BMW Touring - 320d [5MT] met een Bailey

De ervaring van jbradbury met een BMW Touring - 320d [5MT] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2003) en een Bailey Pageant Champagne van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82%* = 104 km/u = 19%

I have not yet towed with the car but I am looking forwards to it tremendously, after my first tow out I will inform your goodselves of the result.


BMW Touring - 320d met een Caravan

De ervaring van BILL MENZIES met een BMW Touring - 320d (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2003 - september 2005) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 103 km/u = 21%

EXCELLENT TO TOW WITH CAR THAT SEEMS TO BE MISSED OUT ON ALL TOW CAR AWARDS BECAUSE ITS SO GOOD, BEING REAR WHEEL DRIVE YOU GET PLENTY OF TRACTION AS ALL WEIGHT IS ON THE REAR WHEELS IDEAL CAR IF YOU DONT WANT TO GET A 4X4 AND BE TAXED SILLY


BMW - 330d met een Abbey

De ervaring van Jim met een BMW - 330d (170 Kw/231 pk bouwperiode: september 2005 - maart 2012) en een Abbey Vogue 540 van 1452 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 93%* = 121 km/u = 28%

We've had one of these for 4 years and used it to tow first our Elddis Avante 475 and now our Abbey Vogue 540. The car has bucket loads of torque and tows extremely well.

Solo the fuel / performance balance is great, acceleration is available in any gear and overtaking multiple vehicles can be achieved with a gentle push of the accelerator in 5th gear.

As a towing vehicle the only thing limiting this car's potential is it's 1585kg kerbweight. However we currently tow @ a 92% match without any problems.


BMW - 320d met een Abbey

De ervaring van trevor wilkinson met een BMW - 320d (120 Kw/163 pk bouwperiode: maart 2005 - september 2007) en een Abbey GTS 416 van 1535 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 109%* = 103 km/u = 21%

very happy with the bmw i find it has plenty of power per weight ratio ,good braking, handling on bendy roads very good very pleased with fuel economy, was surprised to find that the caravan is somewhat heavy for this vehicle as i have found no difficulty with braking ,handling or power.


BMW - 320i met een Sprite

De ervaring van Mark B met een BMW - 320i (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2001 - maart 2005) en een Sprite Musketeer van 1154 kg geplaatst op 30-10-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85%* = 104 km/u = 13%

I have a old BMW (1991) 3 series 320i and a Sprite firebrand 474. Bought the caravan 2 years ago. Never towed before.
Plenty of power from the BMW if you gear down to go up the steeper hills. Fuel economy at best is 24 mpg at worst 20mpg. Unit is fine upto 60mph, had a scarey moment on M5 last year, had a snake that lasted for 30 seconds plus caused by me going too fast and passing a lorry. The uint finally became stable when my speed reached <55mph. Thankfully the unit is a good match otherwise I would have lost control of the unit. Break the 85% rule and drive over 60mph you are asking for trouble. Very Happy with unit now!
Getting a Skoda next fancy the 35 mpg.
Mark


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap