Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Subaru Legacy

Sorteer gebruikservaringen op:

Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0R met een Biod

De ervaring van Han Verbuijs met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0R (121 Kw/165 pk bouwperiode: september 2005 - november 2007) en een Biod Scout van 1110 kg geplaatst op 05-01-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Subaru Legacy Toering 2005 met Biod Nomade 2007/950 kg. Met deze combinatie is de caravan practisch ongevoelig voor zijwind en passerende vrachtwagens

Wijzigen


Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0i [in low-gear] met een HomeCar

De ervaring van Rene met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0i [in low-gear] (101 Kw/137 pk bouwperiode: november 2003 - september 2005) en een HomeCar Racer 47 UE van 1300 kg geplaatst op 24-12-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Sinds dit jaar rijden wij met de combinatie Subaru Legacy met een Home Car Rally van maximaal 1300 kg.
Bij aankoop progessieve veren laten plaatsen.
Wanneer wij met de caravan op pad gaan, hou ik de caravan zo licht mogelijk, plaats ik zoveel mogelijk in de Legacy of in de dakkoffer op de Legacy. Daarnaast is mijn kogeldruk 75 kg en de verdeling van gewicht in de caravan optimaal. Het hieronder beschreven verbruik is dus met dakkoffer en het gewicht van de caravan zal rond de 1200 a 1250 kg liggen. (caravan is gewogen na plaatsing van mover, dus een redelijke inschatting).

Voorgaande jaren hadden wij als trekker de Mitsubishi Outlander 2WD 2.0. Omdat we duidelijk wat trekkracht onderin tekort kwamen, heb ik na enige reviews te hebben gelezen, besloten om een Legacy aan te schaffen. In 2015 hebben wij de brug bij Honfleur (pont de Normandie) gereden en dit jaar wederom, waardoor ik een redelijk vergelijking kan maken. De Legacy komt duidelijk beter de hellingen op (in Low Gear) dan de Outlander. Hoewel de Outlander steviger aanvoelt, is de stabiliteit van de gehele combinatie meer windgevoelig bij het inhalen van een vrachtwagen dan de Legacy. We hadden beter kunnen kiezen voor een iets sterkere motor in de Outlander of een wat lichtere caravan. Helaas want de Outlander is een heerlijke wagen en is nog steeds in ons bezit. Het verbruik met de Legacy is ongeveer 1:8, op de grote wegen in Frankrijk rijden wij afhankelijk van het verkeer rond de 90 a 95 km/h. Zonder caravan is het verbruik 1:12. Wederom een voordeel met caravan t.o.v. de Outlander waar het verbruik 1: 6 was en met een minder grote inhoud van de brandstoftank.
Het gebruik van de Low Gear is werkelijk fantastisch! De eerste drie versnellingen wegrijden in Low en vervolgens naar 3 hoog. Daarmee kom je goed van z'n plek, tevens een ideaal hulpmiddel bij filerijden. De Legacy met AWD en Low Gear is een perfecte trekauto. Een nadeel van de Legacy is de lage zit, wel prima stoelen met lendesteun en verwarming, maar de hoge zit van de Outlander was fijner. Een goed alternatief zou een Forester of een Outback zijn met de zelfde Low Gear.
In de zomer van 2017 zullen wij naar Millau gaan, gezien de ervaringen op het internet ben ik heel benieuwd hoe de Legacy dit gaat doen..

Wijzigen


Subaru Legacy - 2.0i aut. met een Sprite

De ervaring van guco met een Subaru Legacy - 2.0i aut. (101 Kw/137 pk bouwperiode: november 2003 - september 2005) en een Sprite Europa 490 van 1350 kg geplaatst op 18-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

voorjaar 2015 8 weken rondgereden in Frankrijk met de subaru legacy touring 2.0i aut. uit 2004 en een sprite 490 uit 2002. Hiervoor heb ik 10 jaar een subaru legacy touring 2,2 GX aut, gebruikt voor mijn vakanties. Een prima combinatie met heel veel tractie en een goede stabiliteit. De nieuwe Legacy is veel stiller dan de oude, en dat is in de derde versnelling veel comfortabeler. Eigenlijk doet de automaat het prima, en schakelt op tijd terug van 4 naar 3, Ik vind het verstandiger om net iets eerder handmatig terug te schakelen, met name bij hellingen van 6 % waar je terug moet naar de 2e versnelling. Dan maakt de motor meer toeren (4000-4200) meaar kun je de snelheid van circa 80 vasthouden. Dorstig is de combinatie wel: normaal rijdt ik 1 op 12, met de sprite erachter gaat dat naar 1 op 7,5

Wijzigen


Subaru Legacy V Touring Wagon - 2.0i aut. [Lineartronic] met een Biod

De ervaring van Marten met een Subaru Legacy V Touring Wagon - 2.0i aut. [Lineartronic] (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2009 - september 2015) en een Biod Nomade van 1270 kg geplaatst op 20-06-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Na jaren Volvo s60 d5 automaat gereden te hebben, een geweldige trekauto, dit jaar voor het eerst met Subaru Legacy 2.0i Tw lineartronic naar Itali. Erachter een Biod 450 td (1300 kg.). Een prima combinatie, stabiel en gemiddeld 1:10,2 gereden (3500 km. waarvan zo'n 3000 met caravan). Cruisecontrol op 95 km. In tegenstelling tot wat men vaak beweert is Subaru een auto die zuinig met brandstof omspringt. Welke 2 liter auto met awd kan dit evenaren? Normaal rijdt de auto 1:13.

Wijzigen


Subaru Legacy Outback - 2.5 met een Caravelair

De ervaring van Piet Voorburg met een Subaru Legacy Outback - 2.5 (115 Kw/156 pk bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 16-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 54% Berekening >>>>

Met 2 personen en een Caravalair Antares 400 (720 Kg leeg) 2 keer naar Portugal geweest. Bij goede belading is op de snelwegen een snelheid van 110 km/h veilig.
Verbruik gemiddeld 1 op 6 normaal zonder caravan 1 op 8 op LPG. Steile hellingen of toegangen op de Camping nergens last van.

Wijzigen


Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 met een Kip

De ervaring van Ronald Hettema met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 (92 Kw/125 pk bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Kip Vision 41 T Special van 1100 kg geplaatst op 21-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

Subaru Legacy september 2000 92kW-125pk, Kip Vision 41T Special.
Met deze auto ervaring met 3 caravans. Kip Kompakt KK400 (mtm 850kg) merkte ik niet behalve dat ik door het kopen van velgen met banden 215/60R16 te weinig ruimte in de wielkasten achter had . Opgelost met hulpveren om de bestaande schokbrekers.
Hierna een Avento Ava Grande 445TF (mtm 1330kg). Deze caravan was wel duidelijk aanwezig. In Zweden zag ik de brandstofmeter dalen (bijna letterlijk). Verbruik op dat moment 1:6.5. Solo is bij normaal rijden wel 1:11 te halen. Kwam vooral door vastzittende remzuiger rechtsvoor. Dit is een zwak punt aan deze overigens uitstekende auto.
2 jaar later kochten wij een Kip Vision 41T Special (mtm 1100kg), deze mag voorlopig blijven. Ook nu weer een gebruik van 1:8 (vind ik slecht) ondanks de goede stroomlijn met hefdak. Nu de remmerij linksvoor vast. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik heel weinig sterk rem waardoor de remzuiger dus ook niet veel beweegt in de cilinder.
Ik rijd (met caravan) meestal weg in de lage gearing waarna ik overschakel naar zijn 2 en naar de 3600rpm (max koppel) ga. Ik ga dan naar de normale (hoge) gearing en vervolgens schakel ik vlot door naar 3 en 4.
In de 5 rijd ik bijna niet. De motor maakt dan te weinig toeren en ik heb dan het idee dat hij meer brandstof verbruikt omdat de motor meer moet beulen dan wanneer ik terugschakel naar zijn 4. Het nieuwe rijden geldt niet voor caravanrijden! Laat de motor maar lekker toeren maken, let op het toerental waar ie het hoogste koppel heeft en ga daar + of 500 toeren omheen zitten. Wel zorgen dat de motor op bedrijfstemperatuur is.
Overigens gemakkelijk praten met mijn Soeb. Op een camping wegrijden met een compleet met water verzadigd grasveld? Geen probleem door de vierwielaandrijving. In de file rijden in lowgear met 4 km/uur zorgt dat je veel minder hoeft te remmen en weer op te trekken. 70.000km met een stel banden dankzij de 4 wiel aandrijving.
Net nieuwe banden (Yokohama) gekocht, inclusief uitlijnen en remmerij linksvoor los met nieuwe set remblokken is dus 1100 euro.
Ik heb al eens een flinke schuiver gemaakt door een inhaalactie. In Zweden zijn de wegen vaak hoger dan de berm waardoor ik met de achterwielen slipte. Door krachtdadig optreden van de baas kon ik weer op de weg komen (grapje). Stoer verhaal, ik heb er wel een fors ongeluk door voorkomen. Kortom ik ben zeer blij met de Soeb, zeg weleens dat zolang ik het kan betelen een Subaru blijf rijden. De wens is een legacy 3.0 specB (6cilinder boxer) op gas.
Over de Kip Vision niks dan lof. Lekker licht en hanteerbaar. Niet zon caravan als de Avento maar meer als de Kompakt (als je begrijpt wat ik bedoel). Ben zelf 1.90m lang en wij kunnen er dwars in slapen. Dit was de reden waarom ik deze caravan eerder niet kocht. Genoeg ruimte en deze caravan is een hele goede vervanger voor het gezin wat meer ruimte nodig heeft dan in de Kompakt maar toch dat gevoel van dit type caravan wil houden,.
29 maart 2011: Ik kon dus een specB kopen maar we vonden de kleur niet mooi (zwart). Waarom koopt bijna iedereen zulke saaie kleuren? Goed wederverkoopbaar zeker. De nieuwe is geworden een donkergroene Outback (van 2004 voorlaatste model, 110dK), jazeker met antraciet kleurige plastic bumpers en skirts. Ik ben er tegenaan gelopen via internet. Heb gezegd dat ik geen garantie hoef ( het is tenslotte geen prijs van een huis) en ik vertik het om afleveringskosten te betalen. Dat is een statement; een doekje over de motorkap en misschien max. een halve tank benzine voor 450 euro.
Ik kocht hem en 300 km verder begon het lampje van het motormanagement te branden. Voor 375 euro heb je tegenwoordig al een lambdasonde en dat heb ik bij mijn eigen garage in Harlingen laten doen. Met hun heb ik overigens uitstekende ervaringen. De vorige eigenaar van deze auto schijnt niet veel onderhoud te hebben laten gepleegd dus ik moet nog een lijst maken wat ik wil laten doen door mijn garage.
Met deze auto heb ik nog geen grote ritten gemaakt. Nog geen 2dK.Ik voel wel dat hij erg veel kracht heeft en ben zeer benieuwd hoe het gaat met mijn Kip Vision. Niet beladen mag ik 2 van deze caravans erachter trekken (1800 kg). Ik ben zeer benieuwd. Na de zomervakantie schrijf ik vast wel weer eens over hoe het gaat.
Even over het verbruik van de auto: Ik rijd met de Outback (2.5 liter motor) plusminus 1 km meer op een liter dan met de Legacy (2.0 liter motor) onder gelijke omstandigheden. Winter/voorjaar solo 1:10.5 t.o.v. 1:11.5. Ik ben benieuwd hoe dit in de zomer is. Het nieuwe rijden hadden mijn vader en ik 30 jaar geleden al uitgevonden, ik weet dan ook exact wat mijn laatste 5 auto's verbruikten en onder welke omstandigheden. T.o.v. de ramp in Japan stelt dit geen nuts voor. Genoeg eigenwijs gepraat, ik ben erg blij met de de nieuwe Soeb.
Groet Ronald Hettema uit Harlingen.

Wijzigen


Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 aut. met een Biod

De ervaring van H.J.Vink met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 aut. (92 Kw/125 pk bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 01-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 66% Berekening >>>>

Vrij rustige rijder, maar wel drrijden, meestal 90 100 echte km/u. Heel comfortabele auto, verbruik solo 1:12,5 en met caravan 1:8 - autobaan of binnenweg maakt weinig uit. Ik rijd er ook mee naar wintersport en dan is de 4x4 op winterbanden ook perfect.

Wijzigen


Subaru Legacy - 2.5i aut. met een Sprite

De ervaring van frans met een Subaru Legacy - 2.5i aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: november 2003 - september 2005) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 05-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

Vier jaar ervaring. Voor deze auto Frorester 2.0 ltr. Onvol
doende trekkracht, met huidige legacy 2.5 een verade-ming. Altijd vlot op de weg. Uitstekend. Waarom in fores
ter niet de 2.5 van de legacy plaatsen. Gemiste kans van subaru t.o.v concurrenten, welke veelal met 2.4 ltr geleverd worden.

Wijzigen


Subaru Legacy Outback - 2.5 met een Fendt

De ervaring van H.Hagen met een Subaru Legacy Outback - 2.5 (115 Kw/156 pk bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Fendt Topas 510 TG van 1500 kg geplaatst op 18-07-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>>

Met vier personen, en een LPG G3 op de plaats van het reservewiel, zijn we nu twee keer op vakantie geweest.Een keer in Ned. de tweede keer naar Italie. We gaan dan via Oostenrijk over de brennerpas. De auto geft geen krimp en rijden in de bergen is echt een lachertje, de low gering ingeschakeld helemaal. De combinatie slingert wel bij +/_ 100 Km. Dus houd ik 90 aan. De Kip Hyline met het zelfde gewicht lag stabieler achter de auto. Het verbruik is met LPG 1:6. Op benzine niet echt veel zuiniger. De HillHolder op de Subaru is een verhaal apart, gebruik hem juist en het is een perfect instrument. Ik zal niet zou gauw met 1800 Kg. gewicht achter deze auto gaan rijden, althans niet in de bergen en op de autobahn.

Wijzigen


Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0i met een Fendt

De ervaring van R. Boxum met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0i (101 Kw/137 pk bouwperiode: november 2003 - september 2005) en een Fendt Saphir 540 TG van 1538 kg geplaatst op 09-07-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 99% Berekening >>>>

Ik heb 34 jaar ervaring met het rijden met caravan door Europa. Met deze combinatie ben ik van Friesland naar de Provence (Forcalquier) in Frankrijk gereden, hoofdzakelijk via snelwegen. Voortent, tenstokken, tentkleed e.d alsmede boeken (op en voor de achterbank) en tuinstoelen waren in de auto geladen. De caravan was met zorg beladen tot ongeveer 1500 kg. Bij het optrekken was nauwelijks verschil merkbaar met onze vorige caravan, een TEC Travel King 485 DB (totaal 1350 kg). De 5e versnelling was slechts zo nu en dan te gebruiken. Op hellingen (o.a.bij Luik) moest eerder (dan met vorige caravan) terug geschakeld worden, maar deze leverden nergens problemen op. Ook op Franse N en D wegen werd geen enkel probleem ondervonden. In een langzaam rijdende file is de lage gearing ideaal. Met de combinatie ook gereden op enkele stijle onverharde weggetjes. In de lage gearing leverden deze geen enkel probleem op, terwijl zwaardere voorwiel aangedreven auto's met lichtere caravans bleven "hangen". Over een afstand van 1375 km was het gemiddelde verbuik ongeveer 1 liter Euro op 7 km. Met onze vorige caravan was dit ongeveer 1 liter op 7,2 km. De topsnelheid van de combinatie was ongeveer 110km/h (TomTom snelheid), maar dan liep het brandstof verbruik enorm op. Meestal werd gemiddeld ongeveer 90 km/h (TomTom snelheid) op de cruise control gereden.
Als je de auto voldoende belaadt, de caravan met zorg met het noodzakelijkste belaadt en het benzineverbruik voor lief neemt (zo links en rechts hoor ik van andere caravanners dat hun combinatie niet zuiniger rijdt!) is de Subaru met deze Fendt best een goede combinatie.

Wijzigen


Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 met een Kip

De ervaring van Peter Kuipers met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0 (92 Kw/125 pk bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1460 kg geplaatst op 11-03-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

De Subaru wordt tot 500 kg beladen.
Ervaring is opgedaan met twee caravans.
De eerste caravan is een Kip Greyline 48T gew. 800 kg beladen tot ca. 1100 kg. Daarvoor is de Subaru een uitstekende trekker, zowel op vlakke wegen kruisend met 110 - 120 km/uur, uitstekende stabiliteit, bij de klim na Luik altijd met 100 km/uur dus vlot boven, tijdig terugschakelen. In de bergen Alpen, Noorwegen ook op steenslag makkelijk rijdend op hellingen tot 16% dankzij lage gearing en hillholder. Stoppen en wegrijden is op die hellingen geen probleem.
Met huidige caravan een Kip greyline 47 TDB max gewicht 1500 kg en een breedte van 2.30 m. merk je duidelijk dat er meer kracht nodig is. Met 120 km/uur op autobahn zelfs met 2 fietsen achterop is de combinatie goed stabiel. Tegen wind (5 Bf) moet de vierde versnelling gebruikt worden. Op lange autobahn hellingen toch nog vlot, 90 tot 95 is goed te doen. Hellingen tot 12% zijn geen probleem.
Ideale trekker op gras en in sneeuw. De lage gearing is zeer waardevol in files, vooral op hellingen waardoor stoppen veelal voorkomen kan worden.

Wijzigen


Subaru Legacy Outback - 3.0 H6 aut. met een Hobby

De ervaring van F. van As met een Subaru Legacy Outback - 3.0 H6 aut. (154 Kw/209 pk bouwperiode: november 2000 - november 2003) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1500 kg geplaatst op 21-01-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

De Subaru Legacy Outback - 3.0 H6 aut is een prima en rustige caravantrekker. M.n. het motorvermogen zorgt er voor dat de combinatie eigenlijk zonder uitzondering in de hoogste versnelling rijdt. In combinatie met cruise-control is dit zeer relaxed rijden. De combinatie is zelfs bij veel zijwind stabiel en koersvast, mede door de 4-wiel aandrijving en de strakke uitlijning. Het prettigst bij de Subaru is de automatische niveauregeling op de achteras. Ongeacht de lading knikt de combinatie nooit en is het nemen van verkeersdrempels een peuleschil. De caravan is relatief makkelijk aan te haken maar voor het inprikken van de stekker moet men even op de knien. Het benzineverbruik ligt rond de 1 op 8 bij 90 Km/uur.

Wijzigen


Subaru Legacy - 2.5i aut. met een Chateau

De ervaring van cweijel met een Subaru Legacy - 2.5i aut. (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 1999 - november 2003) en een Chateau Cantara CT 450 FHU van 975 kg geplaatst op 18-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

De subaru rijdt zonderproblemen het is de ideale caravantrekker.op de camoing zet je hem in de achteruit je hoeft haast geen gas te geven je zet de caravan heel makelujk op zijn plek; file rijden geen probleem;van uit stilstand de bergop rijden geen probleem ik kan met de caravan makelijk 120km rijden(ik rij altijd 100km). ik heb er maar een woord voor perfect. gebruik gem met caravan 1 op 8 *zondercaravan 1 op 11.De caravan met belading mag 1.300kg hebben

Wijzigen


Engelse reviews
Subaru Legacy

Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0D met een Abbey

De ervaring van Nigel met een Subaru Legacy Touring Wagon - 2.0D (110 Kw/150 pk bouwperiode: april 2008 - oktober 2009) en een Abbey GTS Vogue 418 van 1427 kg geplaatst op 18-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 96%* = 109 km/u = 21%

The car manages the caravan very well under normal road conditions. It has plenty of powerand rides very stably. The only time I have really noticed a slight problem is in strong winds and this is because of the weight ratio and not because of the capability of the car.


Subaru Legacy - 3.0R Spec.B met een Coachman

De ervaring van Shaune Farrell met een Subaru Legacy - 3.0R Spec.B (180 Kw/245 pk bouwperiode: oktober 2004 - november 2007) en een Coachman Pastiche 530/4 van 1560 kg geplaatst op 18-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 101%* = 117 km/u = 16%

I have spent this last year pulling my coachman Pastice around the country with my B spec Legacy and i am most impressed with its pulling power.As with any big engined estate i thought average fuel consumption of 22 MPG towing the Pastice was fair as i don't tend to get much more when im not pulling it.Would certainly recommend it as a towing car as mine is a 54 plate and only cost me 8 grand a bargain when there 28 grand brand new.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


ITBS - Veilig op weg Foto

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap