Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Volvo V60

Sorteer gebruikservaringen op:

Volvo V60 - D3 (2.0) met een Hobby

De ervaring van Gerard Acda met een Volvo V60 - D3 (2.0) (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Hobby La Vita Veneto 455 UF van 1297 kg geplaatst op 26-02-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Ik heb even getwijfeld of ik de D4 met 190 pk moest kopen of dat de D3 met 150 voldoende zou zijn. Ik kan niet anders concluderen dan dat dit zeer ruimschoots voldoende is. Ik heb een vlotte rijstijl met caravan en daar kan deze auto zeer goed in mee. Comfortabel 110 in Duitsland of Frankrijk rijden met onze 1400 kilo zware Hobby is geen enkel probleem. Vlakke weg is goed met de 6e versnelling te doen, veelal in 5. Heuvelop en bergop ook in de 4e prima op snelheid te doen. Heel groot voordeel van deze handgeschakelde zuto is dat de cruisecontrol snelheid vasthoudt terwijl je op- of terugschakelt! Super.
Ik had gedacht aan chiptuning, maar daar heb ik geen enkele behoefte meer aan. De D3 voldoet zeer goed met onze V60 (cross country) en Hobby.

Wijzigen


Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] met een LMC

De ervaring van Philip met een Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - heden) en een LMC Vivo 522 K van 1600 kg geplaatst op 09-09-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73% Berekening >>>>

Met de Volvo D6 en de LMC 522K, opgewaardeerd naar 1800 kg max, naar Spanje geweest. Hierbij zo'n 3200 km met caravan gereden. Werkelijk verbruik gemeten op basis van getankte liters 10 ltr/100 km met de caravan eraan. Snelheid op de autoweg zo'n 90 km/h. Constant on POWER mode gereden, accu's voor electromotoren blijven daarmee op 10%. Auto heeft heel veel kracht, optrekken is geen enkel probleem, maar gewichtsverhouding is aan de grens. Derhalve LMC ook laten uitrusten met ATC als "vangnet".
Als spiegels Oppi's voor Volvo V60 gebruikt. Linkerspiegel met platte spiegel voldoet uiterst goed, goed zicht en weinig trillingen. De rechtersipegel met bolle spiegel ben ik minder tevreden over. Trilt aanmerkelijk meer, geen idee waarom.
Tenslotte ingebouwde navigatie van de Volvo. Volvo doet er goed aan het technische navi team te verbannen naar Zweeds Siberie en navi in te kopen bij een toeleverancier die er wel verstand van heeft. Navi dirigeert de auto/combinatie naar de meest belachelijke kleine straatjes en er is geen optie om dit te veranderen.

Wijzigen


Volvo V60 - D4 (2.0) met een Hobby

De ervaring van b met een Volvo V60 - D4 (2.0) (140 Kw/190 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1425 kg geplaatst op 21-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

ik heb een v60 cross country d4 en nergens last mee gehad. stabiliteit zeer goed en verbruik 1:10 ongeveer bij 100km/uur.ligt heerlijk op de weg en je voelt bijna niet dat er een caravan aanhangt.
trekkracht op hellingen???welke hellingen???.....dat merkt de combinatie niet eens

Wijzigen


Volvo V60 - T3 [PowerShift] met een Eriba

De ervaring van Benno met een Volvo V60 - T3 [PowerShift] (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2013 - augustus 2015) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 16-06-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

zalige caravan in de zomer met een lekker groot bed zelfs op wintersport (-21) we zijn kleiner dan 180 dus voor ons hoeft het dak niet omhoog. let op het kopen van een tent op de pees moet een vater strip op zitten anders loopt het water langs de caravan. Rijden met een Volvo T3 automaat een belevenis je vergeet bijna dat er een caravan van 1300kg achter zit voorheen een Nissan X-trail ging bijna nog makkelijker (4wd)
verbruik met een stevig gemiddelde Ī 1 op 10 (beide auto's) zowel caravan als auto aan te bevelen

Wijzigen


Volvo V60 - 2.0 T met een Fendt

De ervaring van Willems M.H. met een Volvo V60 - 2.0 T (149 Kw/203 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1600 kg geplaatst op 28-09-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 89% Berekening >>>>

Caravan: Fendt Tendenza 515 SG 1330 kg/2015 opgebouwd met luifel 30 kg, mover 30 kg, airco 30 kg en reservewiel, geladen totaal reisgewicht 1600 kg.
Auto: Volvo V 60 T 2.0 automaat 203 pk / 2011
gewicht 1560 kg onbeladen, beladen met 2 personen ca. 1860 kg
Verbruik zonder caravan ca. 1 op 11 met caravan 1 op 8 tot 90 km/p/uur 1 op 7 tot 100 km/p/uur
Met onze caravan naar Spanje Costa Brava gereden ca. 1300 km in 3 dagen heen en 2 dagen terug, totaal ca. 3000 km gereden. De combinatie laat zich goed rijden doordat er ESP op mijn auto zit en de caravan laag ca. 25-30 cm bij de grond zit. De stabiliteit van de caravan is goed voorwaarde is wel dat hij goed beladen is met een kogeldruk van 85 kg.
Volvo met Fendt is een goede combinatie die door een niet al te ervaren rijder tot 90 km/p/uur goed te rijden is, tot 100 km/p/uur is enige ervaring vereist.

Wijzigen


Volvo V60 - D4 (2.0 4 cyl) aut. met een Eriba

De ervaring van J.Huibregtse met een Volvo V60 - D4 (2.0 4 cyl) aut. (133 Kw/181 pk bouwperiode: september 2013 - heden) en een Eriba Nova GL 465 van 1350 kg geplaatst op 16-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Na jaren Ford Mondeo te hebben gereden welke ik zeer heb leren waarderen als caravantrekker ben ik blij verrast met deze Volvo. Met een kleine 1500 kg aan de haak kwam ik nooit vermogen tekort. Zelfs lange forse hellingen doet hij met gemak. Wel neigt de automaat te snel naar doorschakelen wat voor de motor niet prettig aanvoelt. Daarom in de bergen altijd in de "hand en sportmode" en het toerental boven de 2000 rpm. Het verbruik is aan de forse kant met de kanttekening dat de kruissnelheid op de teller op ca.110 km/hr ligt. Het verbruik ligt dan net onder de 1 op 8. De combinatie voelt dan nog vertrouwd en stabiel aan. Met de fietsen op de dissel is het kogelgewricht aan de forse kant met de Hymer en benadert de 90 kg. Dit voelt echter niet problematisch aan. Een top combinatie.

Wijzigen


Volvo V60 - D4 (2.0 5 cyl) aut. met een Fendt

De ervaring van JPGeetje met een Volvo V60 - D4 (2.0 5 cyl) aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: mei 2013 - augustus 2015) en een Fendt Opal 495 SFB van 1510 kg geplaatst op 29-05-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>>

Ik rij de Volvo-Fendt combinatie sinds 2013 en kan u vertellen dat ik zeer tevreden ben over de rijeigenschappen. Ik heb nog nooit ervaren dat ik kracht tekort kwam.
Wij gaan altijd met z'n tweeŽn en een hond zodat het gewicht wat in de auto gaat waarschijnlijk rond de 250kg. zal zijn.
Het gewicht van de rijklare caravan zit rond de 1500kg.
Zoals gezegd een combinatie waarmee ontspannen rijden heel goed mogelijk is.
Op autosnelwegen en op de Franse RN staat de (adaptive) cruise control atijd op 92. Een mooie instelling waarbij de meeste vrachtauto's langzaam worden ingelopen waarna de auto er achter blijft hangen (dat scheelt een stuk in het verbruik).
Dat verbruik is eigenlijk (bijna) het enige minpuntje aan de Volvo.
Met de caravan erachter kom ik bij bovengenoemd rijgedrag , nooit lager dan 1 op 9 en dat vindt behoorlijk veel voor een diesel.
Het valt me daarbij op dat de auto bij die snelheid zuiniger rijdt in de 5e versnelling dan in de 6e waarin hij standaard gaat staan.
Daarom zet ik de automaat in die situaties vaak handmatig in de 5e. wat het aantal kilometers per liter vaak met 1 verhoogt.
Een ander minder puntje van de auto is de Geartronic automaat waarvan ik vind dat deze lanzaam reageert. Wil je inhalen en geef je daarvoor een dot gas, dan gaat de automaat eerst even nadenken alvorens er actie wordt ondernomen. Vaak hoeft inhalen dan al niet meer omdat je zelf al weer ingehaald wordt.
Over de Fendt niets als lof. Daar is eigenlijk niets op aan te merken; zo mak als een lammetje volgt hij overal zonder ook maar ooit te hebben tegengesputterd in welke vorm dan ook.
Ik rij wel altijd met de AKS 3004 ingeschakelt.

Wijzigen


Volvo V60 - D4 (2.0 4 cyl) met een Fendt

De ervaring van Marcel met een Volvo V60 - D4 (2.0 4 cyl) (133 Kw/181 pk bouwperiode: september 2013 - augustus 2015) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1420 kg geplaatst op 16-05-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

De afgelopen week met de Volvo V60 D4 181 pk 400Nm met de Fendt Tendenza met een maximaal gewicht van 1500 Kg naar Italie gereden via de Fernpas en de Brennerpas. Wat een gemakkelijke comfortabele combinatie is dit. Treksterkte meer dan voldoende en enorm stabiel. Op de snelweg rijden we 90 km/uur waarbij vrijwel overal de 5e versnelling gebruikt kan worden. Pas bij hellingen > 5% is de 4e versnelling nodig.
Gemiddeld verbruik tijdens de reis bedroeg 1:10 waarbij ik normaal zonder caravan 1:17 haal.
Hiervoor een V70 gereden met de 2.0T motor, de V60 met de D4 diesel is absoluut nog beter geschikt waarbij we de V70 eigenlijk al super vonden

Wijzigen


Volvo V60 - T3 met een Fendt

De ervaring van Hein Montauban met een Volvo V60 - T3 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Fendt Saphir 495 TFB van 1480 kg geplaatst op 22-02-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88% Berekening >>>>

Na een Touran 2.0 liter diesel toch wat angstig voor de 1.6 benzine motor, ondanks de 150 pk. Echter de combinatie met de Fendt 495 a 1500 kilo vol beladen, is perfect. Waar ik daarvoor met de Touran en een Hobby 490 ook van 1500 kg altijd last had van vrachtwagens en stabiliteit, heb ik er met deze combinatie totaal geen last van, de combinatie rijdt super stabiel. Het verbruik en de acceleratie is niet zo fijn te noemen, bij de eerste keer inhalen van een vrachtwagen was dat heel duidelijk...., maar al met al qua combinatie perfect, in de bergen veel in z'n 2 en 3.

Wijzigen


Volvo V60 - D3 aut. met een Solifer

De ervaring van Johan van den Boomgaard met een Volvo V60 - D3 aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Solifer Artic 560 van 1500 kg geplaatst op 01-02-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Vierde Volvo nu de V60 D3 Geartonic met de derde Solifer nu de G5 (Finlandia 560) maakte onze trip met twee volwassenen naar NormandiŽ een feest. Adaptive cruiscontrole, Lane departure en Bliss maken rijden bijzonder ontspannend. Ontbreken van temperatuurmeter ontzorgt immers wat technisch goed geregeld is moet je niet willen verbeteren. Combinatie ligt ook met eenstemmige belading (250kg) als een strijkbout op de weg. Erg ontspannen rijden met kruissnelheid van vrachtauto's maar ook doorhalen naar 120km/h geen probleem. Oprit Pont du NormandiŽ schakelt de auto terug naar 4e versnelling maar handhaaft de cruisecontrole de ingestelde snelheid. Gemiddeld gebruik op de heenweg 1:10 (ontspannen en vaak secundaire wegen) terugweg 1:8 (stevig doorrijden over hoofdzakelijk tolwegen.
Conclusie: een blijvertje

Wijzigen


Volvo V60 - 2.0 T aut. met een Elddis

De ervaring van John de Graaf met een Volvo V60 - 2.0 T aut. (149 Kw/203 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Elddis Affinity 482 van 1385 kg geplaatst op 02-11-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Prima combinatie. Gewicht beladen caravan was ong. 1380 kg. Auto ook redelijk belast om goede gewichtsverdeling te krijgen.
Op Napoleonroute geen enkel probleem.
Op snelweg (met cruisecontrol) is 95 k/u een fijne snelheid en indien nodig is een snelle acceleratie om iemand in te halen geen probleem. Verbruik over ong.4500 km was 1 op 8, waarbij opgemerkt dat wij geen tolwegen in Frankrijk hebben gereden. Kortom, een fijne combinatie.

Wijzigen


Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] met een Knaus

De ervaring van Janjaap met een Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - heden) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 11-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 63% Berekening >>>>

Na jarenlang v70 te hebben gereden met deze caravan, 2009 model, nu v60 pih. Het rijden benaderd qua stabiliteit de v70, vermogen op hellingen super. Ook op de autoroute is cruisesnelheid tussen de 120-130 geen enkel probleem met deze combinatie, verbruik in combinatie met kleine tank wel. Iedere 250 km langs de kant om brandstof in te nemen begint na ongeveer 3000 km wel te vervelen. Gemiddeld verbruik over hele afstand 1 liter op 7 km. Vrijwel continue op save mode gereden, zodat accu's bij kunnen springen wanneer extra power gewenst. Automaat doet het prima, niet handmatig in hoeven grijpen. Op ruimte in auto en brandstoftank na, prima caravan trekker.

Wijzigen


Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] met een Eriba

De ervaring van OKK met een Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - heden) en een Eriba Nova 531 van 1500 kg geplaatst op 28-09-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 68% Berekening >>>>

Dit jaar ook met de V60 plug in en Eriba Nova 530 1550kg in Schotland geweest , zeer stabiele combinatie door geringe overhang en gewicht op de achteras van de Volvo ( batterijen pakket ) . Zat power in de bergen.Ik gebruik bij lange dalingen de save stand om stroom op te laden !
Hij lust wel in slokje , op M wegen in Engeland vrijwel uitsluitend Geartronic in 5e gereden dan met 95 km/uur 1op 9.

Wijzigen


Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 - D6 Hybrid aut. [EL-mode] (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - heden) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1750 kg geplaatst op 13-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Dit jaar eerste jaar met nieuwe auto en nieuwe caravan. Afgelegde afstand ca. 3250km. Bestemming Spanje. Gemiddeld verbruik bij stevig doorrijden 110km/u 1:9,5. Aan trekkracht geen gebrek, op tussenstop, terrassencamping, waren heuvels van 10-20% geen probleem in AWD stand, zorgen dat je blijft rijden. Combinatie ongevoelig voor zijwind, Belading van caravan was laag in bankkasten en onder het bed. Kogeldruk ca. 85kg-90kg. Caravan is voorzien van ATC, deze heeft niet ingegrepen.

Wijzigen


Volvo V60 - T3 met een Kip

De ervaring van Derk met een Volvo V60 - T3 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2013 - augustus 2015) en een Kip Celebration 47 van 1400 kg geplaatst op 01-07-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Vanwege problemen met het drukgroep lager van onze Subaru Outback moesten we de subaru tijdelijk in Frankrijk achterlaten en kregen via de KNAC uit de ANWB Logicx pool een vrijwel gloednieuwe Volvo V60 T3 kinetic ter beschikking om ons en onze KIP 47 TDB van bijna 1500kg naar huis te brengen.
De ervaringen met deze fraaie Volvo en een vergelijking met de Subaru wil ik graag delen met de lezers van ďcaravantrekker.nlĒ.
Eerst wat cijfertjes, de Volvo heeft een 1.6 ( Ford) Turbo motor met 150 pk bij 5700 toeren en een koppel van 240Nm bij 1600 toeren. De Outback heeft 173 pk bij 6000 toeren en een koppel van 227Nm bij 4400 toeren. Hiermee hebben we meteen de sterke kant van de Volvo als caravantrekker en helaas het grote minpunt van de Outback, de trekkracht bij lage toeren van de Volvo is formidabel, filerijden met de Outback bij snelheden lager dan 25km/u is een drama, de Volvo doet het zonder horten of stoten en zonder risico op een stinkende/ verbrande koppeling.
Op de terugweg naar Nederland kregen we in de Elzas te maken met omleidingen over D en N wegen die niet altijd over perfect asfalt gingen. Op keien en klinkers hadden de voorwielen bij het optrekken bij rotondes , ondanks een fluwelen gas voet, de neiging tot doorslaan, bij accelereren op hellingen op nat wegdek waren reacties in het stuur voelbaar en een wat zoekerig stuurgedrag dat ik me van mijn Saab 900i 16v herinner.
Wat is nu de betere caravantrekker? De Volvo deed over bijna 800km ruim 8,2 km/ liter waar de Outback op dezelfde route , meerdere malen, gemiddeld een kilometer per liter minder deed. Voor gebruik op keurig asfalt is de Volvo uitstekend, gebruikt minder brandstof, trekt beter bij lage toeren, is comfortabel en stil. Echter als de vakantiebestemming Geiranger in Noorwegen is, geen files maar soms gruss wegen en steile hellingen dan gaat deze V60 het niet redden is de Outback of misschien toch een Yeti 1.8 TSI 4x4 de betere keus.

Wijzigen


Volvo V60 - T3 met een Delta

De ervaring van Harry Boer met een Volvo V60 - T3 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Delta Euroliner 4600 van 1200 kg geplaatst op 07-08-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

Gisteren met een Volvo V60 T3 (leenauto) teruggereden vanuit wŁrzburg. Waar ik anders met mijn Vectra 1.8 moet blijven hangen achter trage vrachtwagens kon ik met de combinatie T3 en Delta ctv 4600 (ruim 1300 kg) met gemak met het verkeer mee; langere hellingen waren geen probleem, noch bij het stijgen, noch bij het dalen. De trekkracht en stabiliteit waren zeer overtuigend.

Wijzigen


Volvo V60 - D3 met een LMC

De ervaring van Peter Kamps met een Volvo V60 - D3 (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een LMC Musica 460 D van 1350 kg geplaatst op 11-05-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Na eerst een Hobby 440 te hebben gehad, heb ik in 2012 een LMC aangeschaft. Ondanks dat deze LMC groter en zwaarder is (max 1500kg) zijn mijn ervaring met deze combinatie alleen maar positief. De ervaringen die ik bij de andere gebruikers lees kan ik alleen maar bevestigen. Het koppel van de D3 is ruim voldoende, de Volvo laat zien dat hij een uitstekende caravantrekker is. Het gemak waarmee de caravan wordt getrokken geeft zeer veel rust tijdens het rijden, de auto is al van zichzelf stil en op geen enkel moment heb ik gemerkt dat hij moeite had met de caravan. Mijn reis ging van Normandie naar Bretagne, onderweg toch behoorlijke hellingen tegen gekomen maar zoals gezegd geen enkel probleem.
Brandstofverbruik solo: ca 5,5 l/100 km, met caravan ca 9 l/100 km, aanzienlijk verschil maar te verwachten. Mijn vorige auto, Audi A4 2.0D automaat liet ook een dergelijk verschil zien.

Wijzigen


Volvo V60 - T3 met een Knaus

De ervaring van Peter Viering met een Volvo V60 - T3 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Knaus Sport 500 FDK van 1340 kg geplaatst op 14-09-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

Met V60 T3 icm Knaus 500 gereden naar Zwitserland afgelopen zomer. Zeer goede combinatie met voldoende koppel in de bergen. Stabiliteit zeer goed. Hiervoor V70 gereden maar een V60 is veel beter qua stabiliteit!! Brandstofverbruik met caravan 2700km. totaal 9.7/100km gemiddeld. Ik ben zeer positief over het verbruik met caravan! Ook weer veel gunstiger als met de V70 benzine. Brandstofverbruik zonder caravan geweldig 1:15,5 voor zo'n klasse auto!!

Wijzigen


Volvo V60 - D3 aut. met een Fendt

De ervaring van Pier Gonggrijp met een Volvo V60 - D3 aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1300 kg geplaatst op 29-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Deze zomer voor het eerst met de Volvo V60 D3 Geartronic en een Fendt Joker Bianco 496 TR (1995) van beladen 1400 kg naar IstriŽ. We reisden met 3 volwassenen, een volle kofferbak, dito bagagebox en een fors beladen caravan. Wat een ontspanning en genot met deze heerlijke en sterke 5-cilinder diesel!. Dat werd nog verhoogd door de adaptieve cruise control, die volautomatisch de ingestelde afstand ( 1 tot 5 balkjes) tot de voorganger bewaart. Op het vlakke lekker 95 - 100 km/u op de automaat in z'n 6. Op hellingen van enige betekenis probeert de auto net iets te lang de zuinige 6e versnelling aan te houden. Om de motor en versnellingsbak te sparen en niet heet te laten worden is het dan beter om tijdig even de versnellingspook naar rechts en ťťn tikje terug (naar z'n 5) te geven, zodat het toerental tussen de 2000 en 2500 toeren blijft. Om snel op te trekken even naar z'n 4 en gaan! Bij al deze handelingen blijft de ingestelde snelheid gewoon staan. Heerlijk om op deze wijze op de lange hellingen en snelwegen met 3 rijbanen, bv. zuid van Kassel, vlot en veilig je snelheid te handhaven. Om voldoende op de motor af te remmen is het verstandig om ook bergaf deze methode toe te passen, ook al grijpt de cruise control ook zelf tijdig in door bij te remmen. Goed beladen ligt de caravan uiterst stabiel achter de auto, bij iets te hoge kogeldruk heeft de auto de neiging om bij fors remmen of oneffenheden achter wat in te veren: geen prettig gevoel. Het verbruik tijdens de reis bedroeg 1 liter diesel op 9,2 km, alleszins redelijk. Samenvattend: een supercombinatie.

Wijzigen


Volvo V60 - D3 met een Adria

De ervaring van Paul met een Adria van 1300 kg met een Volvo V60 - D3 (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Adria Altea 462 PK van 1209 kg geplaatst op 18-07-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Deze zomer met een Adria Altea 462PK van 1300 kg naar KroatiŽ geweest.
Heenreis hoofdzakelijk 100 km/uur gereden waarbij in de vlakkere gedeelte van de reis in de zesde versnelling (1500 rpm). Dit gaat erg goed en zelf op de cruise control geen probleem.
De auto is de caravan in alle opzichten veel beter de baas dan onze vorige Volvo V50 2.0d (qua vermogen en gewichtsverhouding).
Ivm enigszins verlaagde koelvloeistofpeil, hebben we de terug rit in de vijfde versnelling gedaan (1800 rpm). Qua brandstof verbruik en geluid geen noemenswaardig verschil. Bij het berg op rijden zit je met de 1800 rpm net wat beter in het toerenbereik waarbij de 400nm beschikbaar is. Ook bij deze terugreis wederom een kleine verlaging van het koelvloeistofpeil wat toch wel zorgelijk is.
Al met al een zeer fijne combinatie met erg veel reserve. Onduidelijk of koelstofvloeistof verbruik duidt op een potentieel probleem (auto slecht 1 jaar oud met 23K op de teller).

Wijzigen


Volvo V60 - D3 aut. met een Fendt

De ervaring van Coen met een Volvo V60 - D3 aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1470 kg geplaatst op 03-08-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Mijn vorige auto was een Volvo xc90 V8. Wat trekkracht kan deze volvo zich prima meten en geeft zeer vlotte presatie. Combinatie is tot 100/105 km goed stabiel. Bij hogere snelheden gaat de combinatie slingert de combinatie veel sneller. De auto is uitgerust met BLIS en adaptieve cruisecontrol. Grote voordeel van BLIS is dat als je een vrachtwagen inhaalt en het lampje uitgaat je de auto met caravan makkelijk terug kunt sturen. Mijn echtgenote dacht dat ie hiervoor gemaakt was! De adpatieve cruise control werkte erg rustgevend. Kortom de 1450 km naar spanje blijven lang maar tot een sneldheid van 100 km per uur en deze voorzieningen ic met de goede stoelen
hoef je achter het stuur geen zorgen te maken. een aanrader!!

Update 08/2012

Dit jaar naar Spanje geweest en teruggereden via Millau. Was benieuwd hoe de auto zich zou gedragen als we deze route met nogal wat klimwerk zou gedragen . In een woord fantastisch. Met cruise control aan werd elke klim met het grootste gemak gehaald. Zonder fietsen achterop bleef de combinatie erg stabiel waarbij de cruise control op 110 was ingesteld. Meer dan genoeg trekkracht. Na 3250 km olie gecontroleerd, stond de (elektronische) peilstok nog steeds op het maximum.

Wijzigen


Volvo V60 - D3 met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volvo V60 - D3 (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Saphir 490 TF van 1400 kg geplaatst op 01-08-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Update 08/2013.
De Volvo V60 D3 heeft afgelopen 3 jaar tijdens reizen naar en door het Alpengebied bewezen een prima trekker te zijn voor de Fendt. De trekkracht en reserves voor de combinatie met een treingewicht van ca. 3400 kg zijn uitstekend. De stabiliteit was tot 120 km/h prima in orde. De fietsendrager achterop de caravan met 2 mountainbikes had geen merkbare negatieve invloed, ook niet tijdens afdalingen. Verbruik 10-12 l./100 km bij een kruissnelheid van 100 km/h.

Wijzigen


Volvo V60 - D3 met een Avento

De ervaring van Henk met een Volvo V60 - D3 (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Avento Avance 465 TF van 1410 kg geplaatst op 16-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Met de combinatie Volvo V60 D3 en Avento Caravan naar Frankrijk ( Bretagne )geweest. 25 jaar ervaring met Caravan rijden en in totaal in die jaren meer dan 50.000 caravankilometers gemaakt met verschillende trekkers (Diesel). De Volvo blijkt een geweldige trekauto. eeen koppel van 400 NM aangrijpend bij iets meer dan stationair toerental van de motor, gekoppeld aan een vermogen van 160 PK maakt deze auto tot een geweldige trekker. Ook het wegrijden voor stoplichten op hellingen is een verademing, geholpen door een automatisch werkende handrem. Voor mij mag deze Volvo D3 tot de trekkerauto van de afgelopen 10 jaar gekozen worden!! De aanbeveling in het trekkerrapport om deze combinatie met verstand te rijden is op zich goed, maar reken ik tot de algemene aanbevelingen voor het rijden met een caravan. Een onjuist beladen caravan levert voor elke trekauto een probleem op! Voor aanschaf van de Volvo kwam ik op deze site met deze combinatie tot een gewichtverdeling van 77% bij de trekkerscore.

Wijzigen


Engelse reviews
Volvo V60

Volvo V60 - D3 met een Eriba

De ervaring van Brian Wilson met een Volvo V60 - D3 (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 16-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73%* = 134 km/u = 29%

This outfit tows extremely well. It never snakes, but you must ensure that the weight on the towball is at least 60kg, otherwise you can get slight pitching, but otherwise it couldn't tow better.


Volvo V60 - D5 aut. met een Swift

De ervaring van Andy Tudor met een Volvo V60 - D5 aut. (158 Kw/215 pk bouwperiode: juni 2011 - juni 2013) en een Swift Challenger Sport 584 van 1408 kg geplaatst op 16-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 94%* = 119 km/u = 51%

I have the dealer special Coastline Classic 584 which weighs about 25kg more than the Sport. The stability and performance is great, no issues at all. I've been towing well over 20 years with a variety of vans and tugs.
Fuel consumption around 27mpg, Speed has a whopping effect on consumption with this car, solo or touring - so driving at 3mph less can have a major impact. So I try and find a truck on the motorway doing 60 and follow him - that also radically reduces drag and 30-31mpg is easily achievable.
As the van is fairly long, and some site entrances have tight turns, it's of benefit to have a shorter car with enough weight, and without going to an SUV this is one of the shorter cars that weighs in close to 1700kg to give a massive range of potential vans to safely pull.
Power and torque and immense from this engine, solo or towing, very luxurious inside (Se Lux Nav model) - highly recommended.


Volvo V60 - D5 aut. met een Abbey

De ervaring van John Ball met een Volvo V60 - D5 aut. (158 Kw/215 pk bouwperiode: juni 2011 - juni 2013) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 16-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 101%* = 118 km/u = 49%

Fuel consumption when towing averaging 25.5 mpg over a mixture of motorway and A & B roads. Have now towed in strong winds and on motorways being overtaken by heavy vehicles and No stability problems. Superb tow car.


Volvo V60 - D5 aut. met een Abbey

De ervaring van John Ball met een Volvo V60 - D5 aut. (158 Kw/215 pk bouwperiode: juni 2011 - juni 2013) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 16-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 101%* = 118 km/u = 49%

Towed with an XC70 163 bhp before the V60 and I was a little worried that lack of self levelling suspension and reduced kerbside weight would be a problem. I need not have worried the V60 tows like a train with immense power and superb low down torque through an auto box that does its best to prevent the torque converter from treading oil. Stability is impressive as is the 90 Kg nose weight on the tow ball. Hill starts are a breeze with the geartronic coupled with an auto handbrake and the sports mode is awesome for getting along quickly when the need arises. I have not done sufficient towing as yet to give an accurate account of fuel consumption, but I will report back as and when I have covered sufficient miles to give a reasonable assessment. The tow bracket was fitted by Volvo and comes with stability control but as yet I have not perceived its operation as the outfit seems so stable.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap