Caravantrekker.nl

Caravanbanden

Kies het type band dat bij jouw caravan past en zorg voor een goede bandenspanning. Daarmee verklein je de kans op een lekke band.

Caravanbanden

Caravanbanden hebben het zwaar. Ze moeten een hoog gewicht dragen en staan heel veel stil. Het juiste type band en een goede bandenspanning is dan extra van belang.

Voldoende draagvermogen

Het maximaal draagvermogen staat op de band en is vaak onderdeel van de type aanduiding. Heeft de band de maat 205/65R15C 102/100T dan geeft het eerste getal na de bandenmaat de loadindex (draagvermogen) aan.

Als er twee indexen staan (bijvoorbeeld 102/100T) is de laagste waarde voor vrachtwagens met 'dubbellucht' (twee banden op een wiel zoals bij vrachtwagens). Het hoogste getal is dus voor caravans van toepassing.



In dit voorbeeld het getal 102 wat volgens de tabel overeenkomt met een draagvermogen van 850 kg. Deze banden zijn dus geschikt voor een caravan met een asdruk (op 2 wielen) tot 1700 kg, maar dan moet de bandenspanning wel 50 PSI zijn (3,45 bar).

Enige reserve in draagvermogen is aan te raden, omdat een caravan vaak zwaarder is dan je denkt en wellicht de verdeling tussen het linker- en rechterwiel niet helemaal gelijk is. Bedenk wel dat dit draagvermogen alleen van toepasing bij de maximale bandenspanning die op de band staat (meestal in PSI)!

Loadindex (LI) draagcapaciteit per band:
74 375 kg
75 387 kg
76 400 kg
77 412 kg
78 425 kg
79 437 kg
80 450 kg
81 462 kg
82 475 kg
83 487 kg
84 500 kg
85 515 kg
86 530 kg
87 545 kg
88 560 kg
89 580 kg
90 600 kg
91 615 kg
92 630 kg
93 650 kg
94 670 kg
95 690 kg
96 710 kg
98 750 kg
99 775 kg
100800 kg
101825 kg
102850 kg
103875 kg
104900 kg
105925 kg
106950 kg
107975 kg
1081000 kg


PSI naar bar (1 PSI is ongeveer 0,07 bar of atm):

40 PSI 2,8 bar
45 PSI 3,1 bar
50 PSI 3,45 bar
55 PSI 3,8 bar
60 PSI 4,1 bar
65 PSI 4,5 bar


Zorg altijd eerst voor je eigen veiligheid!

Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden (met 6 of meer koordlagen, 6PR). Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of EL, RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo, of Lite Truck LT).

Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.



Ook zijn er 'trailer only' banden die alleen toegestaan zijn op aanhangwagen of een caravan. In combinatie met een Al-Ko geknikte delta-as zou ik die niet aanraden. De snelheidsindex die op de band staat is voor een caravan van minder belang omdat de snelheden meestal meer dan genoeg zijn.

Snelheidsindexen: (maximale snelheid)

J 100 km/u
K 110 km/u
L 120 km/u
M 130 km/u
N 140 km/u
P 150 km/u
Q 160 km/u
R 170 km/u


Laat bij het vernieuwen van de banden de wielen wel opnieuw balanceren.

Leeftijd van de band

Op banden staat een zogenaamde DOT code die o.a. aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. De DOT code bestaat uit een aantal letters, die voor de datum niet van belang zijn, en een viertal cijfers die de productiedatum aangeven.



In bovenstaand voorbeeld betekent 1714 dat de band geproduceerd is in week 17 uit het jaar 2014. Soms wordt geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen. In Duitsland is dat een voorwaarde voor de ‘tempo 100’ geldigheid en sommige verzekeraars stellen eisen in hun polisvoorwaarde. Ondanks dat het profiel dan nog niet versleten is, zou de kans op een klapband groter worden. In ieder geval is het verstandig om banden ouder dan 6 jaar jaarlijks door een expert op droogtescheurtjes en afwijkingen te laten controleren en preventief te vervangen na 10 jaar.

Bandenspanning

Belangrijk is te zorgen voor een juiste bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning neemt het draagvermogen af en worden de banden tijdens het rijden te warm. De kans op en klapband neemt juist daardoor enorm toe.

Als je ziet dat de band zachter wordt, is de bandenspanning al veel te laag!

Bij een hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort. Door de extra trillingen heeft die meer te lijden. Sommige mensen spreken dan van 'stuiteren'. Dat is wat overdreven maar vergelijk het maar met het effect van harde fietsbanden op een klinkerweg. Kies een bandenspanning die dus past bij het gewicht van de beladen caravan.



Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel. Kijk dus ook altijd goed naar de gegevens die op de band staan zoals de loadindex en op de maximale druk. Is de bandenspanning 4,5 bar of meer zorg dan wel voor versterkte ventielen.

Bandenspanningscalculator

Welke banden geschikt zijn en welke bandenspanning daarbij hoort kan je zien op onze bandenspanningscalculator. Bij veel gebruikte C-banden is dit vaak tussen de 3,5 en 4,5 bar!



Beter iets te hard dan te zacht, maar niet harder dan op de band zelf staat aangegeven. De bandendruk geldt bij koude banden en zal oplopen als met de caravan gereden wordt. Bedenk tenslotte dat de caravan vaak wat zwaarder is dan je denkt.

Bandenspanning voor de trekauto

De combinatie voelt stabieler aan als de bandenspanning van de auto, met name op de achteras, verhoogd wordt. Neem minimaal de waarde die voor uw auto opgegeven wordt bij volle belading (en snelheid) maar hoger kan ook. Waardes van 2.8 of 3.0 zijn voor de achterwielen geen uitzondering!



Lekke band

Een klapband komt bij een caravan veel meer voor dan bij een auto. Vandaar dat het verstandig is om een reservewiel mee te nemen en een goed passende krik. De autokrik is meestal ongeschikt. Een reparatieset is alleen zinvol als tijdig opgemerkt wordt dat de band lek is. Is de band eenmaal leeg wordt die snel kapot gereden en helpt een reparatiesetje ook niet meer.



Zorg bij het wisselen van een wiel altijd eerst voor (je eigen) veiligheid en schakel eventueel hulpdiensten in. Ga je zelf 'krikken' laat dan de caravan aangekoppeld. Doe dit ook als je op de camping de caravan zou opkrikken. Is de caravan opgekrikt draai dan ter ondersteuning ook de pootjes uit maar gebruik de pootjes nooit als krik.



Plaats de krik vlak achter het wiel onder het chassis of onder de as. Past dat niet rij dan de caravan op een paar plankjes om meer hoogte te krijgen. Vergeet tenslotte niet om te controleren of de wielbouten nog steeds goed vastzitten na zo'n 50 km gereden te hebben.

Extra veiligheid

Schade aan de caravan kan beperkt worden door Tyron 'ringen' te monteren waardoor de band niet van de velg af kan lopen en die minder snel kapot gereden wordt. In het midden van de velg wordt de Tyron ring gemonteerd nadat de band om de velg zit. De velg kan geen contact maken met het wegdek waardoor ook de schade aan de velg beperkt wordt.



Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met de caravan kan ongeveer 4 kilometer langzaam door rijden naar een veilige plek om daar het wiel te verwisselen. 



Een ander nuttig product is een bandenspanning controle systeem (TPMS). Hiermee wordt vanuit de auto constant de bandenspanning en de temperatuur in de gaten gehouden. Zowel een lage bandenspanning als een hoge temperatuur zijn voortekenen voor een klapband. De in of bij de band gemonteerde sensoren geven een draadloos signaal af aan een digitaal display dat in de auto gemonteerd is (of via je telefoon). Hierop is de bandenspanning en bandentemperatuur af te lezen en bij een te afwijkende waarde klinkt bovendien een alarm signaal.

Lees meer:

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Over gewichten

Genuanceerd advies

Donatie

Wet- en regelgeving

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker