Wij rijden met een oude combinatie: een Skoda Fabia met een 1400cc 8 kleps stoterstangenbloc dat 65pk- en reeds bij 2500rpm het maximale koppel levert. De kilometerstand is intussen ruim 350.000. De kleine Predom N 126D (met hefdak)is van 1989 en weegt bruto 650kg. De motor is voor ons gebruik sterk genoeg. We hebben minder haast dan gemiddeld - we rijden met 85 echte km/h - dat betekent dat we door alles - ook vrachtauto's - worden ingehaald. Bergopwaarts gaat heel goed, we kunnen dan "rustig aan" met de vrachtauto's mee... Als de weg weer naar beneden gaat, ondervinden wij het effect van de motorinspuiting: een carburateur remt (door de smoorklep) beter af! Dat betekent dus eerder terugschakelen en met een hoger toerental naar beneden... Toch worden steile hellingen niet gemeden: tot 15%, want dat konden we met onze vorige auto (1000cc/40pk)ook al. Het zijn immers de verhoudingen van de versnellingsbak, die er voor zorgen of het wel/niet mogelijk is. De combinatie is nog nooit uit balans geweest, ondanks dat we geen anti-slinger systeem op de kogel hebben (wij beladen de caravan altijd wel heel precies). Het verbruik stijgt wel behoorlijk: rijden wij zonder caravan zo 1:17 - 17,5; met caravan is dit 1:10 - 11! Maar hoeveel km maakt u per jaar met uw caravan?
Vergeet niet, dat deze caravan slechts een opbouwlengte heeft van 290cm! Van de grote dinette hebben we een vast bed met lattenbodem gemaakt. Midden onder, zorgen 2 laden voor opbergruimte waar je gemakkelijk bij kunt, terwijl onder de "oude" bankjes plaats is voor de (nylon) voortent met de boogstokken. De kleine dinette is nog origineel en is wat laag qua zithoogte. Dat komt omdat vanwege het hefdak de wanden wat lager zijn dan gewoonlijk. Het is jammer dat geen enkele caravanbouwer de moed heeft om van één klein bankje een eenvoudig chemisch nachttoilet te maken. Overdag een deksel met zitkussen erop en je kunt weer gewoon aan tafel zitten... het hefdak zorgt in de zomer voor een heerlijk koele slaapplaats, immers de warmte verdwijnt via de dakspleet. Let er wel op dat bij hevige regen het dak dicht moet, anders krijgt u natte voeten. Winterkamperen doen we niet, maar in de herfst is het goed mogelijk, als kachel gebruiken we een vorstverdrijver van 500W en dat is genoeg voor de kleine ruimte. Deze kleine kachel is onder aan de kleerkast gemonteerd. Als het echt koud wordt doen we gewoon het dak dicht en wordt het weer behaaglijk en het dak kan dicht omdat er bij elektrische verwarming geen giftige verbrandingsdampen vrij komen.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.