Om het kamperen uit te proberen kochten wij een stokoude en later bleek stokverrotte Polar caravan. Toch nog 3 jaar mee op vakantie geweest na enig renovatiewerk. Het kamperen met caravan beviel zeer goed dus we zochten wat nieuwers en liefst iets groters en het liefst een caravan uit het hoge noorden. Onze toenmalige auto had een beperkt trekgewicht van 1100 kg. en zodoende kwamen we uit bij een Solifer caravan. Een 510L destijds teruggekeurd naar 1100kg. wat tegenwoordig niet nodig is zolang het totale gewicht van de caravan het trekgewicht van de auto niet overschrijd. We zijn er nu 5 jaar mee op vakantie geweest en we zijn heel erg blij met deze caravan. Hij ligt heerlijk rustig achter de auto enorm stabiel je moet bijna kaartje op daschbord leggen van pasop er hangt caravan achter de auto. Hij loopt ook heel licht mijn huidige auto een VW Touran TDI loopt tussen de 1 op 10 en 1 op 12. De caravan is ook heel praktisch ingericht alles wat je nodig hebt zit erin. De goede isolatie is heerlijk in de zomer want de caravan wordt van binnen niet snel heel warm en kamperen in de herfst of winter is bijna een feest door de zeer goede verwarming deze werkt net als de cv. thuis met de kachel in de disselbak. Ook nooit gevaar voor koolmonoxide het enige waar je even aan wennen moet is het ploffen als de kachel aanslaat. Mijn vrienden hebben bijna allemaal caravans van duitse makelij maar als ik hun verhalen hoor over instabiel weggedrag, het enorm gevoelig zijn voor belading en hoog brandstofverbruik dan blijft er voor mij maar 1 caravan en dat is de Solifer en dan de echte finse. Jammer genoeg is dit merk nu in duitse handen, ik denk een verarming van de caravan wereld. Als ik een prijs zou winnen en moest kiezen tussen een splinternieuwe gerenomeerde duitse caravan of een Solifer van 20 jaar oud werd het echt een Solifer.
►x
Wat een fantastische caravan. Hij ligt als een huis achter de auto, maar dat deed onze vorige caravan (een Burstner) ook. Het verschil is dat de Solifer veel lichter loopt. Met de Solifer verbruikt de auto 11 liter/100km. Met de Bursner verbruikte de auto 15liter. Ook merk ik dat de auto (een Toyota met 130PK) kracht over heeft om bv een rij vrachtwagens in te halen.
Leeg weegt de caravan 1045kg en dat is inclusief de vloeistof verwarming en accu's. Andere vergelijkbare caravans zij zo 300kg zwaarder.
Een uitvinding vind ik het brede stapelbed. Onze 4 kinderen kunnen samen in dit stapenbed.
Verder zijn details mooier en degelijker afgewerkt. Op onze 20jaar oude Solfer ondek je haast geen gebruikssporen en dat is te danken we aan de extra kwaliteit.
Ik kan u zo’n Solifer echt aanraden. De oudere modellen zien er van buiten niet zo hip uit en de nieuwe modellen zijn niet te betalen. Tweedehands profiteer je wel van de hoge kwaliteit.
►x
Hoewel die komend jaar 22 wordt is die nog geheel bij de tijd. Enige aanpassingen met origineel zijn het vaste toilet, Heki dakluik en boiler. Een zalige caravan die nog heel lang mee mag gaan.
Stroomlijn en gewicht maken het tot een ideale reiscaravan. Veel kilometers onder verschillende weersomstandigheden gereden en hij blijft prettig rijden. Zelfs op extreem hoge snelheden tijdens bijvoorbeeld inhalen.
Echt een aanrader.
►x
Wij hebben al 25 jaar Solifer caravans. Behalve het normale onderhoud hebben wij nooit wat bijzonders gehad. De verwarming is perfect. Afwerkingsniveau is uitstekend. Wij hebben de eerste caravan (artic 45T) 23 jaar gebruikt zonder enig probleem. Onze huidige caravan spoort weer als vanouds achter de auto. Het grote voordeel van de Solifer is dat hij hetzelfde uitrustingsniveau heeft als Cabby en Kabe, maar ondanks dat een stuk lichter is. Je hoeft dus geen zware, sterke auto te hebben om hem te kunnen trekken. Onze Artic 570 is leeg 1120 kg (en heeft toch een inwendige lengte van 570 cm!)
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.