In 2007 een nieuwe Trigano Silver 340 gekocht omdat onze vorige 4 pers. caravan Eura (20 jr prima dienst gedaan) onnodig groot was nu we met z'n tweetjes op pad gaan. Bij aanschaf gedubd tussen Eura Touring en eenTrigano. De laatste had onder voorkeur vanwege de veel ruimere indelingsmogelijkheden. Daarnast was de service van dealer Holtkamp-West uit Nieuwegin vanaf begin OK. Onze keuze viel op een vast bed voorin 190 x 140 cm). Door de middenkeuken houden we nog een 2 pers. dinette dan wel 3e slaapplaats over. De caravan blinkt uit door allerlei slimme opbergmogelijkheden. Het hefdak werkt prima. Wel aanloopproblemen gehad met het vinden van een passende voortent maar uiteindelijk een fantastische vd Horn voortent gekocht die zijn werk uitstekend doet. Relatief hoge kogelvrij verlaagd door reservewiel uit de disselbar te halen. Staat nu in kofferbak, omdat er vanwege het verlaagde model van de caravan geen plaats is voor het reservewiel achter de Alko-achteras. Door zijn lage opbouw van 198 cm ligt de caravan prima achter onze auto (Skoda Yeti 1,2). Door zijn lage basisgewicht van 680 kg blijft er bij de 1.000 kg as voldoende laadvermogen voor ons tweetjes over. Hebben positieve ervaring opgedaan op de snelweg en heuvels tot 12%. Benzineprijs blijft bij vlakke weg en gebruik van cruisecontrol op ca. 1 : 12. Kan deze combinatie (zowel auto als caravan) zeker aanbevelen.
►x
Renault Kangoo 1,6 – 95pk- met Trigano Rubis 380 is een zeer goede keus.
Het rijdt heel stabiel. De caravan is laag gebouwd, een opstapje is eigenlijk niet eens nodig, en de hoogte is slechts 1.98m. Breedte is 2.00m. Leeg gewicht is 700kg. Max.gewicht vanwege onze vorige auto begrensd op 900kg, voorheen 1000kg. Wegligging is grandioos. Door de lage bouw moet je net als in een sportwagen wel oppassen voor verkeersdrempels. Door het hefdak is het hoogteverschil tussen auto en caravan klein. Ook zijn de franse tolwegen daardoor gratis voor de caravan. Er zit een stabiflex koppeling op.
Ik rijd waar het kan en mag 120km + (teller). Benzineverbruik volgens het dashboard is dan 1:9,5. Mijn vrouw verbruikt 1:10,5. Zij rijdt ietsje langzamer. Bij het tanken en km's delen door liters blijkt het gemiddelde 1:10 te zijn hoewel ik langer rijd. Dit verbruik is wel onder ideale omstandigheden, met wind of lichte stijgingen kan het oplopen tot wel 1:8,5. Het verbruik zonder caravan is gemiddeld 1:13,5 km. Op 5% hellingen kan het wel in de vierde versnelling, maar in de derde versnelling voelt het beter en sneller. Geen enkele moeite in Pyreneen, Alpen en Dolomieten gehad.
Bij het afdalen rijd ik nooit harder als 100. Kogeldruk meestal op 65 a 70 kg. Er is plaats voor 2 grote gasflessen maar ik gebruik een grote en een kleine. De grote zet ik voor de lange rit in de Kangoo evenals de fietsen. Helemaal tegen de achterwand leggen we in de kastjes alleen kleding en handdoeken.
De caravan bevalt ons prima. Het hefdak hoeft nooit omlaag als het hard waait of koud is door de vaste opklap wanden met uitzet-ruiten. Er is ruime stahoogte en het dikke hefdak beslaat praktisch het gehele dak al is het daardoor wel wat zwaar. Het bed is 190x140 dus groot genoeg. WC is ook groot genoeg met aparte vaste wasbak. Wat heb je nog meer nodig? En je kan lekker doorrijden. We hebben Europa in alle richtingen al doorkruist, maar kijken er steeds weer naar uit om met deze caravan op reis te gaan.
►x
vorig jaar franse alpen ingeweest met peugeot 4007 benzine, geen centje pijn je merkt de caravan niet rijdt super
De combinatie is overal makkelijk te manoevreren,ook snelweg super!!fijne caravan
►x
Trigano is de nieuwe naam van het overgenomen Rapido. Daarom zien ze er ook precies zo uit en kun je onderdelen gewoon blijven bestellen. Een geïsoleerd hefdak met sandwich bovenwandjes en openslaande raampjes vormen samen een goed geïsoleerde compacte doos. In de hele caravan is stahoogte omdat het gehele dak omhoogkomt. Dat zie je bij weinig hefdaken. De keuken zit aan de achterzijde, zodat er een zitslaapgedeelte overblijft van 168 x 190. De matrassen van ons bed thuis passen precies zodat een vast comfortabel bed ontstaat. Zitten doen we buiten. Door deze indeling oogt de binnnenruimte ruimer en luxer dan een Eriba Pan. Stroomlijn is ideaal met 1.98 hoog en 1.77 breedte. Een laag zwaartepunt, een blok op de weg en waar de auto doorheen kan, daar volgt de caravan. Geen spiegels nodig. In Engeland waar we vaak trekken en in Frankrijk, komt dat goed uit. Van binnen alles houtmotief en deels nog echt houten panelen en deurtjes. Met het 700 kg totaal gewicht is geen extra kenteken nodig en op de plaats zetten is kinderspel. We hebben altijd bekijks als we de caravan uitklappen. De steilste hellingen (25 %) vormen geen probleem, het is kamperen pur sang. Wij staan alleen op rustieke campings, op klifkusten in de wind, op plekjes waar (bijna)geen nederlanders komen en voelen ons gast in vreemde landen. Een luifeltje op 3 poten is voldoende en soms voegen we 1 of 2 zijwanden toe, afhankelijk van de wind. Deze wanden zijn met klittenband aan de stokken en luifel te bevestigen en hebben we laten maken. Beladen luistert nauw want de caravan houdt van trekauto's met een kogeldruk van 75 kg en die heb ik even niet. Na 20 jaar was de torsieas versleten en zijn de schokbrekers vernieuwd maar deze caravan heeft de slijtageproef na vele trektochten, dacht ik, wel doorstaan.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.