Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 540 Ufe (uit 2018) van Gert

De kwaliteit van deze caravan is bitter tegengevallen. De stops van de lades binnen een jaar afgebroken. En na weer een jaar het zelfde euvel ondanks minimale belading lades. De bekleding lijkt wel 20 jaar oud de kunststof bovenlaag laat los. De strips voor de tochtstrook scheurt op het dunne gedeelte af. Door de lengte en de watertank achter heeft de caravan de neiging bij boven de 80 km per uur te gaan slingeren. Het beste is de watertank zo leeg mogelijk. Maar met fietsen voorop is dat lastig ivm kogeldruk. Als er nog een volgende caravan komt wordt dat geen hobby

x


Gebruikerservaring Avento

De Avento Avance Esclusivo 465 TF (uit 2005) van Leander

Werkelijk waar een fantastische caravan. Ligt als een huis achter onze BMW 320i van 2012. Hiervoor hadden wij ook al een Avento, een Premier 395TD. Ook een top ding. Kwaliteit uit Nederland. Zeer degelijk gebouwd, lange dissel, anders dan andere caravans ook bijzondere buitenzijde. Erg mooi. Degelijke kwaliteit ramen ook. Betimmering interieur en hang en sluit werk van goede kwaliteit. Mooie stoffen en gordijnen. Erg sfeervol binnen. De vloerverwarming is standaard en echt super comfortabel. Verder Trumatic gaskachel met ringverwarming...ook een top ding. Mooie caravan om te zien met de crème kleurige afwerking en de speciaal ontworpen lichtmetalen velgen en zalmroze gecoate ramen. Avento is echt top!!!

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby Prestige 560 WFU (uit 2022) van Marius

Dit is onze 3e Hobby. Eigenlijk wilden we geen caravan meer en "waren we helemaal klaar" met kamperen totdat Corona kwam. We konden een tijd lang niet vliegen, in hotels was men alleen onder zeer strikte voorwaarden welkom, dus dat was allemaal zeer vrijheidsbeperkend. Toen dachten wij ineens terug aan die goeie ouwe tijd op de camping. En dus besloten wij om toch maar weer een caravan te kopen. We hebben ons in 2021 op Caravan salon in Düsseldorf georiënteerd. We wilden een complete caravan met veel ruimte en een eigen douche. We vonden de uitstraling en afwerking van een Fendt het mooiste, maar omdat dat merk (toen nog) geen douche in het leveringsprogramma aanbood, hebben wij voor de Hobby Prestige 560 WFU gekozen. Door Corona was de levertijd erg lang en eind maart 2022 werd de caravan eindelijk afgeleverd. We hebben de caravan door de dealer helemaal compleet laten maken met een autark pakket met 2 zonnepanelen, een lithium-ion 120Ah boord-akku en een omvormer van 2000W. Hierdoor kunnen we onderweg een Nespresso maken, ipv dat geklungel met een ketel en een filterzakje. Daarnaast is er ook een Omnistore luifel van 3m uitval, een P1-mover en een Truma Saphir Comfort inboord-airco aangebracht. Omdat deze caravan een echte douche heeft is het handig om ook een city-water aansluiting te nemen en een Truma Combi 6E. Vooral die laaste "E" in de toevoeging 6E is erg belangrijk omdat daarmee de boiler niet alleen op gas maar ook op elektrisch werkt en dat is wel zo fijn en bovendien niet standaard op deze caravan zit. Ook hebben we een 23l alu-gaz aluminium LPG-gastank ingebouwd met een LPG-vulnippel aan de buitenkant van de dissel, zodat we niet van het onhandige en vaak dure butaan gas afhankelijk zijn. Tanken doen we dus gewoon aan de pomp langs de weg, helemaal legaal en veilig. Ondanks alle kritieken en afraders, die we hierover vantevoren hadden gelezen in diverse fora, zijn we hier zeer tevreden over. Het werkt zeer goed, wordt niet extra heet of ruikt anders, de Truma Combi 6E werkt hier prima op en ook koken of de koelkast doet het er goed op. In Spanje stonden we dit jaar op een camping met slechts 5A stroom. De Truma Combi 6E vraagt in de "HOT" stand ongeveer 1800W. en met 5A kun je slechts ong 1200W vragen, dus de boiler op stroom op groot vermogen zou niet werken. Dus hebben we de boiler op gas gezet en de rest op 240V. Dat ging prima. De P1 mover is ook perfect. We hadden op de vorige caravan (ook een Hobby 560) een Truma Mover, maar die was niet heel krachtig. Een klein drempeltje van 30º kon die niet aan en moesten we buren om hulp vragen. Op You-Tube een filmpje van de P1 gezien en dat had ons overtuigd. Toen we dit jaar na lange tijd weer op die camping met dat drempeltje waren, was dat voor ons de ultieme test, en ja hoor deze mover drukte caravan er moeiteloos overheen. Het rijden met deze 2,5m brede caravan is even wennen, maar al snel wordt het rijden ermee een routine. We hebben een Audi Q5 Quattro als trekauto en dat gaat heel erg goed. De caravan is niet "zenuwachtig of zweverig" achter de auto maar luistert erg goed. Ook bij het inhalen, of ingehaald worden door een bus of vrachtauto, blijft de caravan stabiel en rustig. Door z'n breedte is het wel fijn dat je de diepe rijsporen van vrachtauto's op de (oudere) snelwegen minder goed merkt. Iets wat je bij de smaller en langere caravans toch eerder en sterker voelt. We gebruiken de douche in de caravan zo mogelijk iedere dag. We zoeken campings uit met vaste water aan- en afvoer op de plaats en sluiten de caravan met een Gardena slang aan op het kraantje van de camping. Zo kunnen we elke dag even douchen zonder iedere keer de tank te moeten vullen of weer te legen. Het douchen gaat prima, er is genoeg warm (zeg maar gerust héét) water voor 2 personen om even 5 minuten achterelkaar te douchen. De boiler kent 3 warmte standen ECO - HOT en BOOST. De eerste 2 zeggen genoeg en de stand BOOST is wanneer je binnen 5a6 minuten al heet water wilt hebben. In deze stand blijft de boiler ook maar een uurtje staan ofzo en daarna gaat ie weer naar HOT. We hebben de toiletgebouwen van de campings waar we stonden net gezien. Zelfs onderweg hadden we een doortrekkers camping met vaste water aansluiting, dus er komen er steeds meer met deze voorziening. De verlichting, de boiler, de vloerverwarming laat zich in deze caravan allemaal per APP op je smartphone regelen. Dat is op zich wel handig want wij vinden de bediening op het ingebouwde paneel bij de deur niet erg overzichtelijk. Zeker niet als het donker is. Ook de airco, de boiler en de verwarming hebben wij op een Truma I-Netbox aangesloten. Hierdoor kunnen we de airco, de boiler en de kachel ook per APP op de smartphone aansturen. Er kan zelfs een SIM-kaart in deze box waardoor je het klimaat in de caravan vanuit overal ter wereld, maar wie wil dat nou? We hadden deze (hete) zomer een paar keer lekkage in de caravan en dat bleek condens water uit de airco te zijn. Omdat de airco in de bank (onder het bed) zit ingebouwd krijgt deze niet genoeg warme lucht uit de caravan aangezogen, en daarom wordt de temperatuur in de airco steeds lager totdat er zich ijs begint te vormen. Dat ijs blokkeert de afvoer van het condenswater en daarom stroomt het er elders uit. Een groot luchttoevoerrooster plaatsen zodat er voldoende warme lucht naar de toevoer kan stromen en het probleem was verholpen. Ondanks onze eerste voorliefde voor de Fendt, zijn we nu heel blij met onze Hobby. We zagen dat Fendt nu ook enkele modellen op de markt heeft gebracht met een echte douche, maar we gaan voorlopig toch niet inruilen. Jammer Fendt, dat had je een jaartje eerder moeten doen!

x


Gebruikerservaring Weinsberg

De Weinsberg 480 EU CaraOne Edition Hot (uit 2021) van Martin

x


Gebruikerservaring Knaus

De Knaus Sport silver selection (uit 2021) van Kraaij

Leuke caravan maar ik sluit mij bij Jan aan. Slecht doek in dakluik. Vervangen door dealer. Klepjes buitenkant water etc. sluiten slecht. Lekkage achterlicht vanaf dag 1. Na 2 jaar vervagen door dealer. Toilet is een ramp. Cassette te laag, gevolg meer vocht onder de cassette dan erin. Dealer heeft er 2 stroken onder gemonteerd om op te hogen. Schuif van de cassette zit geen beweging meer in. Gevolg open laten staan of niet gebruiken. Bankkussens slecht. Conclusie : Domatic spul is waardeloos. Leve Thetfort. Knaus raakt kwaliteit kwijt wordt hem niet meer. Nawoord: koelkast Domatic is top daar moeten ze het bij houden.

x


Gebruikerservaring LMC

De LMC Musica E (uit 2019) van Cor

Tesla is een prima trek auto je merkt haast niet dat er een caravan achter hangt. Inhalen is helemaal geen probleem. Afstand Max. 200km dan moetje weer opladen. Bij goede supercharger binnen een half uur weer voor 80% vol. Voor de reis wel een planning maken ivm opladen.

x


Gebruikerservaring Fendt

De Fendt 465TG (uit 2021) van Jur Dirksen

Mooie caravan , degelijke uitvoering. Goede wegligging.

x


Gebruikerservaring Knaus

De Knaus Sport 460 EU (uit 2020) van Jan

Om direct maar met de deur in huis te vallen. Wat valt ons deze caravan zwaarder tegen. Hebben de vorige een Sudwind 2009 ingeruild en volgens dealer, meerdere bezocht, zou deze de Silver Edition kwalitatief niet onder doen voor de Sudwind. In de showroom leek deze dus ook erg goed en mooi maar nu we er mee weg zijn komen enkele vervelende eigenschappen aan het licht die je dan pas ervaart. 1. Het verduisteringsgordijn van dakluik vallen allemaal gaatjes in en lijkt wel een sterrenhemel. De hor en dit gordijn vallen steeds uit de geleidingen en lijkt meer op een hangmat dan een hor. Gevolg veel insecten binnen. 2. De schuif van het Dometic toilet gaat erg zwaar. Laten schuif nu maar openstaan en de klep dicht. Smeren of invetten helpen niet. 3. Kussen zitten erg slecht en na 2 uurtjes gevoel dat je op een plank zit. Zijn gevuld met schuim voor rug ipv zit. Gordijntje voor de deur slechte kwaliteit en breekbaar. 4. Stickers over de schroefgaten laten allemaal loszitten. Knaus heeft bij inkoop toeleveranciers gebruik gemaakt van de goedkoopste materialen. We gaan de caravan inruilen voor een Fendt.

x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Nova 545S (uit 2018) van Wout Fakkers

Deze caravan is het vlaggeschip uit de nova serie. Mag ook wel met een aantal extra's was deze caravan bijna 50K. Maar dit is nu de tweede Nova voor ons de vorige was een 485SL uit 2015. Ze hebben beide dezelfde overeenkomsten namelijk gewoon bagger qua kwaliteit. Overeenkomsten zijn voorramen die eruit vallen en dan gaan lekken en dat al na het tweede respectievelijk 3 jaar. Doorgezakt dak waar water op blijft staan en waardoor er lekkage op de dakluiken onstaat en het stalen frame van de dakluiken wegroest. Tafelbladen en wastafel blad van de Nova 545S die herhaaldelijk scheurt en na de garantie heb je gewoon pech. Ergo de 485sl is na de lekkage total loss gegaan en de 5454 S hebben we nu na 3.5 jaar maar weer ingeruild daar de lekkages als gevolg van het doorgezakt dak niet te voorkomen zijn. En na de garantie is het gewoon pech hebben en eigen rekening verzekering vergoed dit inmiddels bekende probleem niet, En Eriba hoef je niet te bellen of aan te spreken nee daar moet je voor bij de dealer zijn.

x


Gebruikerservaring Adria

De Adria AVIVA LU492 (uit 2021) van Hoppieh

In augustus voor het eerst op pad geweest met onze nieuwe AVIVA en 8 weken in deze caravan gebivakkeerd. In die tijd geen mankementen of gebreken ervaren. De indeling met de twee langsbedden, het lichte interieur en de twee dakluiken geeft een enorm ruimtegevoel. De lange maar smalle ijskast met groot vriesvak voldoet uitstekend. Met de ledlampjes in de 4 hoeken van de caravan die in alle richtingen gedraaid kunnen worden, is het 's avonds echt gezellig te maken. De bergruimte onder de zithoek en de bedden is meer dan voldoende. Wij hebben in de disselbak het opbergsysteem met de bakken gekocht. Omdat wij 2 fietsen op de dissel hebben staan, hebben wij i.v.m. de disseldruk de disselbak tijdens het rijden leeg gelaten. Maar eenmaal op de camping heb ik nog nooit zo'n toegankelijke en geordende disselbak gehad. Wij hebben niet zo veel kilometers gemaakt, maar met een zorgvuldige belading van de caravan en een disseldruk van 75 kg maakte de caravan achter onze Ford C-Max een stabiele indruk. Geen enkele reactie gevoeld bij passerend vrachtwagens. Kortom hier sprak een zeer tevreden gebruiker.

x


Caravan ervaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Top 25

Met welke auto's en caravans worden de meeste berekeningen gemaakt?

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

E-book met advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

 

©2023 Caravantrekker