De Dethleffs Camper Avantgarde (uit 2020) van Gerard van Hoof
Helaas ben ik absoluut niet tevreden met deze caravan. De keukenkraan is al tweemaal vervangen. Het keukenraam kan niet goed geopend worden omdat het dan tegen de deur aankomt. De rails voor de tochtstrook is te smal voor de standaardpees. De schakelaar voor de vloerverwarming is moeilijk bereikbaar.
►x
De Eriba Touring 540 (uit 2024) van Nieuwkomer
Het is een prachtige caravan. Fijne rij-eigenschappen. Maar er is ook nog wel iets op aan te merken of verbeteren. Zie voor de complete ervaring: https://gratis-4812365.jouwweb.site/
►x
De Dethleffs Beduin 515DB (uit 2011) van Aad
De caravan mag max. 1700 kg wegen en doet dat ook met alle belading. De Skoda mag 1800 kg trekken. Ik zorg voor een kogeldruk van 90 -100 kg. De Kodiaq trek de caravan met gemak en het rijgedrag is heel rustig. Op lange hellingen schakelt hij terug naar soms de 4e of zelfs 3e versnelling en maakt dan uiteraard meer toeren, maar de snelheid blijft zeer acceptabel. Je kunt het niet vergelijken met een diesel (mijn vorige auto met 350Nm), maar na 5 jaren meerdere keren met deze caravan in het buitenland( soms in zware omstandigheden) ben ik zeer tevreden. Het verbruik ligt met caravan op gemiddeld 1 op 8. Zonder caravan 1op 15 en bij rustig rijden haal ik met gemak de 1 op 17.
►x
De Eriba Touring ocean drive (uit 2019) van Klaas Boonstra
Dit jaar geen tourtocht door Noorwegen naar naar Zuid-Frankrijk in de buurt van Avignon. Tussenstops in Luxemburg en Beaune. De combinatie is nog steeds perfect; snelheid peage 95 a 100 km/h. Volvo is T4 r-design; alleen benzine, 190pk. Gaat heel relaxed. Ik zet de automaat in manual (6e versnelling, net boven 2000tpm) voor optimale trekkracht en afremmen heuvel af. Verbruik precies 1:10 over ongeveer 3000km. Denken na over electrische Volvo maar dit bevalt met de Eriba nog steeds erg goed. Dus we rijden nog een paar jaar door met deze combil
►x
De Adria AVIVA (uit 2022) van Ad Stolk
met veel plezier gebruik ik de caravan. De stapelbedden zijn ideaal voor de kleinkinderen. De Caravan is prettig tijdens het rijden. Vloerverwarming is comfortabel. Toch een aantal minpuntjes: het is de meest onlogische caravan die ik ooit gehad heb. Stopcontacten alleen bij het stapelbed en in een keukenkastje. Als het windkracht 3 is dan klapperen je broekspijpen, zoveel onnodige ventilatieopeningen zijn er. en als je iets op een plankje legt dan ben je het kwijt: alles valt door idioot grote ventilatieopeningen. de verduisteringsgordijnen gaan niet ver genoeg dicht dus je wordt wakker van het zonnetje. En dat het lichtgewicht is merk je aan de kwaliteit; een beetje fragiel.
►x
De Eriba Nova 530 trend (uit 2020) van Teip
Hoi, Waar ik me al een paar jaar over verwonder is de trots van caravan/aanhangwagen chassis bouwers. Ze zeggen moderne en doordachte onderstellen te bouwen. Nou volgens mij is het allemaal techniek uit het jaar kruikkieh. Trommelremmen……..echt waar?? Bediend met kabels…….?? Joh …. zelfs onze fietsen komen tegenwoordig met hydraulische schijfremmen. Caravans modern………misschien in het interieur, maar “thats it”
►x
De Kip Vision Outback (uit 2022) van R Hemmen
Zomer 2023 op diverse mooie plekjes in Zuid-Frankrijk gekampeerd met onze nieuwe Kip Vision Outback. Dat dit geen 'dertien in een dozijn' caravan is, bleek uit de gesprekjes met medekampeerders. Het stoere uiterlijk en off-road wielen en de afwijkende blauwe kleur, een uittrekbare buitenkeuken, buitendouche met warm water, grote te openen achterklep, rondom aan te hangen statafel, en de leuke varioluifel zijn opvallende kenmerken. We hebben zeer genoten van onze nieuwe Kip! In onze vorige caravan, een Kip Shuttle 41 TTZ uit 2002, sliepen we overdwars en nu in lengterichting, wat wel zo makkelijk is bij nachtelijk toiletbezoek. Tot onze verrassing missen we het vaste toilet en de toiletruimte uit onze oude caravan amper. De portapotti was één nacht wennen maar daarna hebben we dit relatieve ongemak graag voor lief genomen. Andere verbetering is de compressorkoelkast die zelfs bij heet weer uitstekend koelt. Er is ook een zeurpunt te melden: Deze caravan kan veel belading aan (e.g. ong. 1100 kg met 1500kg draagvermogen) maar is lastig te beladen, in de zin dat de kogeldrukgrens van 100 kg met twee fietsen op de dissel al snel wordt bereikt. Dit komt mede omdat zowel de airco als de uittrekbare keuken onder het bed -dus voor de vooras- zijn geplaatst. Ik leg zelfs de gasfles onderweg in de auto en vul de vaste watertank (achterin de caravan) minstens voor de helft. In de grote bergruimte onder het bed worden verder alleen lichte spullen gedaan en de zwaardere attributen liggen in het midden of achterin. De wegligging is bij deze 100kg kogeldruk trouwens prima, wat mede zal komen door de korte overhang van de auto, een Volvo XC40 T4 AWD. We hopen veel jaren plezier te hebben van onze nieuwe Kip Vision Outback!
►x
De Hobby 540 Ufe (uit 2018) van Gert
De kwaliteit van deze caravan is bitter tegengevallen. De stops van de lades binnen een jaar afgebroken. En na weer een jaar het zelfde euvel ondanks minimale belading lades. De bekleding lijkt wel 20 jaar oud de kunststof bovenlaag laat los. De strips voor de tochtstrook scheurt op het dunne gedeelte af. Door de lengte en de watertank achter heeft de caravan de neiging bij boven de 80 km per uur te gaan slingeren. Het beste is de watertank zo leeg mogelijk. Maar met fietsen voorop is dat lastig ivm kogeldruk. Als er nog een volgende caravan komt wordt dat geen hobby
►x
De Avento Avance Esclusivo 465 TF (uit 2005) van Leander
Werkelijk waar een fantastische caravan. Ligt als een huis achter onze BMW 320i van 2012. Hiervoor hadden wij ook al een Avento, een Premier 395TD. Ook een top ding. Kwaliteit uit Nederland. Zeer degelijk gebouwd, lange dissel, anders dan andere caravans ook bijzondere buitenzijde. Erg mooi. Degelijke kwaliteit ramen ook. Betimmering interieur en hang en sluit werk van goede kwaliteit. Mooie stoffen en gordijnen. Erg sfeervol binnen. De vloerverwarming is standaard en echt super comfortabel. Verder Trumatic gaskachel met ringverwarming...ook een top ding. Mooie caravan om te zien met de crème kleurige afwerking en de speciaal ontworpen lichtmetalen velgen en zalmroze gecoate ramen. Avento is echt top!!!
►x
De Hobby Prestige 560 WFU (uit 2022) van Marius
Dit is onze 3e Hobby. Eigenlijk wilden we geen caravan meer en "waren we helemaal klaar" met kamperen totdat Corona kwam. We konden een tijd lang niet vliegen, in hotels was men alleen onder zeer strikte voorwaarden welkom, dus dat was allemaal zeer vrijheidsbeperkend. Toen dachten wij ineens terug aan die goeie ouwe tijd op de camping. En dus besloten wij om toch maar weer een caravan te kopen. We hebben ons in 2021 op Caravan salon in Düsseldorf georiënteerd. We wilden een complete caravan met veel ruimte en een eigen douche. We vonden de uitstraling en afwerking van een Fendt het mooiste, maar omdat dat merk (toen nog) geen douche in het leveringsprogramma aanbood, hebben wij voor de Hobby Prestige 560 WFU gekozen. Door Corona was de levertijd erg lang en eind maart 2022 werd de caravan eindelijk afgeleverd. We hebben de caravan door de dealer helemaal compleet laten maken met een autark pakket met 2 zonnepanelen, een lithium-ion 120Ah boord-akku en een omvormer van 2000W. Hierdoor kunnen we onderweg een Nespresso maken, ipv dat geklungel met een ketel en een filterzakje. Daarnaast is er ook een Omnistore luifel van 3m uitval, een P1-mover en een Truma Saphir Comfort inboord-airco aangebracht. Omdat deze caravan een echte douche heeft is het handig om ook een city-water aansluiting te nemen en een Truma Combi 6E. Vooral die laaste "E" in de toevoeging 6E is erg belangrijk omdat daarmee de boiler niet alleen op gas maar ook op elektrisch werkt en dat is wel zo fijn en bovendien niet standaard op deze caravan zit. Ook hebben we een 23l alu-gaz aluminium LPG-gastank ingebouwd met een LPG-vulnippel aan de buitenkant van de dissel, zodat we niet van het onhandige en vaak dure butaan gas afhankelijk zijn. Tanken doen we dus gewoon aan de pomp langs de weg, helemaal legaal en veilig. Ondanks alle kritieken en afraders, die we hierover vantevoren hadden gelezen in diverse fora, zijn we hier zeer tevreden over. Het werkt zeer goed, wordt niet extra heet of ruikt anders, de Truma Combi 6E werkt hier prima op en ook koken of de koelkast doet het er goed op. In Spanje stonden we dit jaar op een camping met slechts 5A stroom. De Truma Combi 6E vraagt in de "HOT" stand ongeveer 1800W. en met 5A kun je slechts ong 1200W vragen, dus de boiler op stroom op groot vermogen zou niet werken. Dus hebben we de boiler op gas gezet en de rest op 240V. Dat ging prima. De P1 mover is ook perfect. We hadden op de vorige caravan (ook een Hobby 560) een Truma Mover, maar die was niet heel krachtig. Een klein drempeltje van 30º kon die niet aan en moesten we buren om hulp vragen. Op You-Tube een filmpje van de P1 gezien en dat had ons overtuigd. Toen we dit jaar na lange tijd weer op die camping met dat drempeltje waren, was dat voor ons de ultieme test, en ja hoor deze mover drukte caravan er moeiteloos overheen. Het rijden met deze 2,5m brede caravan is even wennen, maar al snel wordt het rijden ermee een routine. We hebben een Audi Q5 Quattro als trekauto en dat gaat heel erg goed. De caravan is niet "zenuwachtig of zweverig" achter de auto maar luistert erg goed. Ook bij het inhalen, of ingehaald worden door een bus of vrachtauto, blijft de caravan stabiel en rustig. Door z'n breedte is het wel fijn dat je de diepe rijsporen van vrachtauto's op de (oudere) snelwegen minder goed merkt. Iets wat je bij de smaller en langere caravans toch eerder en sterker voelt. We gebruiken de douche in de caravan zo mogelijk iedere dag. We zoeken campings uit met vaste water aan- en afvoer op de plaats en sluiten de caravan met een Gardena slang aan op het kraantje van de camping. Zo kunnen we elke dag even douchen zonder iedere keer de tank te moeten vullen of weer te legen. Het douchen gaat prima, er is genoeg warm (zeg maar gerust héét) water voor 2 personen om even 5 minuten achterelkaar te douchen. De boiler kent 3 warmte standen ECO - HOT en BOOST. De eerste 2 zeggen genoeg en de stand BOOST is wanneer je binnen 5a6 minuten al heet water wilt hebben. In deze stand blijft de boiler ook maar een uurtje staan ofzo en daarna gaat ie weer naar HOT. We hebben de toiletgebouwen van de campings waar we stonden net gezien. Zelfs onderweg hadden we een doortrekkers camping met vaste water aansluiting, dus er komen er steeds meer met deze voorziening. De verlichting, de boiler, de vloerverwarming laat zich in deze caravan allemaal per APP op je smartphone regelen. Dat is op zich wel handig want wij vinden de bediening op het ingebouwde paneel bij de deur niet erg overzichtelijk. Zeker niet als het donker is. Ook de airco, de boiler en de verwarming hebben wij op een Truma I-Netbox aangesloten. Hierdoor kunnen we de airco, de boiler en de kachel ook per APP op de smartphone aansturen. Er kan zelfs een SIM-kaart in deze box waardoor je het klimaat in de caravan vanuit overal ter wereld, maar wie wil dat nou? We hadden deze (hete) zomer een paar keer lekkage in de caravan en dat bleek condens water uit de airco te zijn. Omdat de airco in de bank (onder het bed) zit ingebouwd krijgt deze niet genoeg warme lucht uit de caravan aangezogen, en daarom wordt de temperatuur in de airco steeds lager totdat er zich ijs begint te vormen. Dat ijs blokkeert de afvoer van het condenswater en daarom stroomt het er elders uit. Een groot luchttoevoerrooster plaatsen zodat er voldoende warme lucht naar de toevoer kan stromen en het probleem was verholpen. Ondanks onze eerste voorliefde voor de Fendt, zijn we nu heel blij met onze Hobby. We zagen dat Fendt nu ook enkele modellen op de markt heeft gebracht met een echte douche, maar we gaan voorlopig toch niet inruilen. Jammer Fendt, dat had je een jaartje eerder moeten doen!
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.