Caravantrekker.nl

PHEV gebruikerservaringen

Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid Quattro [fuel] met een LMC

De ervaring van Adri Stutt met een Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid Quattro [fuel] (155 Kw/211 pk bouwperiode: 2012-2017) en een LMC 470 E Musica van 1400 kg geplaatst op 22-01-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Sinds 2017 deze combinatie gereden, inmiddels al heel veel kilometers: Frankrijk, Spanje, Portugal, Marokko. Caravan met 1700kgr-as, Alko Antislingersysteem. Steeds redelijk vol beladen, kogeldruk vaak tegen Max, ook door 2 el.fietsen op de dissel.
Vermogen van de auto ruim voldoende, ook op hellingen en bergen. Op Franse autobaan soms tegen de vroeger legale Max. van 130/u. Nooit onrustige of onveilige situatie beleefd.
Brandstofgebruik (benzine) sterk afhankelijk van gereden snelheid, indien braaf 90 dan soms tegen 1:9, bij volle por kan het wel eens terugvallen naar 1:5. Maar dat geldt voor elke combinatie met dit totaalgewicht en oppervlak.
Nooit problemen met wegrijden op hellingen of zo, mede door de FWD en hoge koppel van de elektromotor.
Nadeel: geen reservewiel. Dat wel nodig gehad, en toen grote logistieke problemen in Frankrijk.

Op zich een combinatie waar alles mee kan, bergwegen of steile campings: nooit de locale trekkerboer nodig gehad, zelfs door woestijnzandwegen in het begin van de Sahara. Echt offroad natuurlijk niet.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 30e met een Tabbert

De ervaring van Jurgen Verstraeten met een BMW X3 xDrive 30e (215 Kw/292 pk bouwperiode: 2019-2021) en een Tabbert Puccini 655 TD van 1980 kg geplaatst op 26-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 89%

Voor het eerst met een BMW X3 op pad. Hiervoor altijd heel tevreden geweest met een 520D (F10)/525D (F10) en weer een 520D (G30). Dus nu voor het eerst met een benzine auto (+ elektriciteit) weg.

Maar wat een verschil in positieve zin. De X3 is van zichzelf een stuk zwaarder door het accupakket en dat maakt het rijden met de caravan een stuk stabieler en daardoor plezieriger dan met de 5-serie. Kracht in overvloed: het overgrote deel wordt "gewoon" op benzine gereden, maar zodra het klimmen wordt of je wil inhalen, dan schakelt de elektromotor bij en komt er een enorme boost aan kracht vrij (heel geleidelijk). Zorg wel dat je de elektrostand op " Battery Control" hebt staan. En minimaal ingesteld op 40%. Zo heb je altijd power beschikbaar als je dat nodig hebt.

Er is eigenlijk maar 1 (klein) nadeel: als je houdt van stevig doorrijden (110 km/u op de Franse tolwegen), dan lust de X3 wel veel brandstof: 1:4,7 moet je wel rekening mee houden. Wel 3 fietsen op het dak en 5 personen in de auto. De caravan weegt 2.000 kg. De tank is maar 47 liter, dus om de 200 km moet je echt tanken.

Samengevat: ik ben echt heel enthousiast over deze auto die op zijn wettelijke limieten perfect presteert.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X5 xDrive 40e met een Hobby

De ervaring van Hans met een BMW X5 xDrive 40e (230 Kw/313 pk bouwperiode: 2015-2018) en een Hobby Excellent 540 UL van 1496 kg geplaatst op 05-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Na een Corona-jaar zonder caravanritten, dit jaar voor het eerst op pad naar Spanje. Omdat dit de eerste keer is met de Hybride BMW X5 40e (dec 2015) nu een review over de ervaring. Wij zijn eerst op pad gegaan richting Langres, Frankrijk. Een kleine 600km vanuit onze woonplaats. De caravan ligt super-stabiel achter de auto. Trekkracht genoeg omdat de auto altijd een reserve-lading behoudt in de accu voor eBoost. Extra kracht voor als het nodig is. In de praktijk meestal 16% accu reserve. Er wordt bijgeladen bij remmen of coasten tijdens heuvel af en indien nodig laadt de motor de accu bij. Wel valt mij op dat bij het laatste stukje de camping oprijden dit volledig elektrisch gebeurt en je dus compleet leeg aankomt op je plek. Alsof de auto denkt "Er staat toch wel een laadpaal op die camping?". In de praktijk doe ik dat ook middels de elektriciteit punten op de camping en de 8kWh zitten op de stand "laag" voor het laden, de volgende dag al weer in de accu, klaar voor vertrek.
Omdat je tussentijds niet bijlaadt tijdens de rit, rijd je dan dus met een 2.0liter 4-Cylinder, die als het nodig is wordt bijgestaan door de eBoost uit de accu.
Er zit een 85 liter benzinetank in de auto en omdat het verbruik over 1650km en 3 x tanken, nu gemiddeld 12,5ltr/100km (1 op 8) is, sta ik niet overdreven vaak bij de pomp. De snelheid ligt dan op 100km/u. Als ik sneller wil stijgt het verbruik natuurlijk snel. Met 110km/u over de Pyreneeën stijgt het al snel naar 14,3ltr/100km (1 op 7).
Zoals ik al zei, ligt de caravan stabiel achter de auto (2500kg incl 2 pers en spullen. De caravan weegt 1500kg). Als je met 110km/u een vrachtwagen inhaalt, voel je soms een beweging aan het stuur, maar slingeren gaat de combinatie nooit. Bij 125km/u begint alles onstabiel te worden en rijdt het niet echt prettig meer. Ik houd het bij 105km/u op de teller. Lekker relaxed. Het is tenslotte vakantie!!

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X5 xDrive 45e met een Adria

De ervaring van gert de jager met een BMW X5 xDrive 45e (290 Kw/394 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Adria Alpina 753 UP van 2230 kg geplaatst op 17-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

perfecte caravantrekker! heerlijk rijdende auto met meer dan genoeg vermogen, ook in de e drive modus. met forse caravan ( adria alpina 753 up ) rijklaar gewicht 2500 kg. zelfs het gemiddelde verbruik valt heel er mee 1 op 7 / auto is geen koopje, maar z n prijs meer dan waard.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Eriba

De ervaring van Victor van der putten met een Ford Kuga 2.5 PHEV (165 Kw/224 pk bouwperiode: v.a. 2020) en een Eriba Touring Troll 530 van 1185 kg geplaatst op 19-05-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

Wij hebben deze combinatie, afgelopen weken naar Luxemburg, verbruik in NL tot aan Maastricht 1:16, totaal verbruik na 350 km tot aan Luxemburg 1: 12,5 , wel maakt hij bij de heuvel in Luxemburg veel touren waar we aan moesten wennen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Chateau

De ervaring van Rob met een Ford Kuga 2.5 PHEV (165 Kw/224 pk bouwperiode: v.a. 2020) en een Chateau Calista 450 FTU van 1215 kg geplaatst op 06-06-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Met onze nieuwe Ford kuga phev ST vandaag aangekomen ik Zuid-Frankrijk.
De reis is zeer voorspoedig verlopen. Wat een genot om met deze auto te reizen.
De auto rijd vlot, trekkracht prima. De helling in den Ardennen ging vanzelf. Op de camping helling van 10 % ging super. Motor geluid valt erg mee.
Verbruik over 1300 km is 1 op 10, snelheid met caravan 95 km , inhalen zonder problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Sprite

De ervaring van Hans van der Laan met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Sprite Mondial 420 SE van 1250 kg geplaatst op 20-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Vorig jaar uitgebreid gereden met deze combi. De Niro trekt erg goed vooral tien we op een hele steile camping omhoog moesten. Hij vult de kleine batterij ongemerkt op een slimme manier. Op de snelweg is de batterij snel bijna leeg . Verbruik dan 1:9 niet heel slecht. We waren een beetje bang voor lange 10% heuvels in west frankrijk niks geen probleem. Caravan beladen tot 1250 kg prima combi stabiel reden 95 km gemiddeld boven 105 km wat gaan uitkijken denken wij. We hadden een ATC op de caravan en dan voel je niets ( wel dubbel aarden )

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Caravan

De ervaring van Gideon Neerhout met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 18-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 31%

Ben net terug van mijn eerste vakantie met de caravan men de kia niro phev.
De caravan is een öggestorp tandemasser met een eigen gewicht van 1160kg en 7 meter lang.
We wonen in Zweden en zijn via Polen naar de Bodensee gereden. Daar flink wat heuvels gehad.
Heb na veel lezen gezien dat je de kia het beste in de sportstand moet houden. Daarmee laat hij de batterij sneller tijdens het rijden want die gaat redelijk snel leeg. Ongeveer na 180km maar ligt een beetje aan de heuvels. Ik heb totaal 4683 km gereden en totaal 306.34 liter getankt wat een gebruik geeft van 1 op 15. Dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Er zit uiteraard ook km bij zonder caravan maar de meeste zijn met de caravan gemaakt. Gemiddelde snelheid is dan wel rond de 85/90.
Maar de plug in is echt aan te bevelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Kip

De ervaring van Martijn met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Kip Kompakt 37 van 1000 kg geplaatst op 25-01-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 57%

Sinds medio 2020 deze Kia Niro hybrid, op vlakke wegen ook met tegenwind geen klachten. Afgelopen zomer zijn we naar vanaf Lyon richting Dordogne gereden. De kleine (Kip 37 ) caravan weegt maar 900 kg maar op de A79 werkte het recupereren van de accu na ca 6 hellingen niet meer, dan blijft de benzine motor met maar 102 pk over dan is de kruipstrook van de autoroute je beste vriend. Met max 55-60 km naar boven rijden. Beladen dikke vrachtauto's rijden je dan zelfs met groot gemak voorbij. Misschien niet onbelangrijk is dat de buitentemperatuur 38 gr bedroeg. Een extra stop gemaakt om de elektronica te laten afkoelen. Na 45 min stop maar weinig verbetering. De Kia brommer loopt hoog in toeren ( geen toerenteller helaas) maar wel zonder kleerscheuren een camping schadevrij kunnen vinden. De volgende dag werkte alles weer naar behoren. Dus ja is hetveen aanrader ? Je moet je dus vooraf misschien bedenken dat langdurig achtereen in hybride modus kan leiden tot wegvallen van de elektrische ondersteuning. Uiteraard blijft de benzine motor wel zonder problemen draaien, het is per slot van rekening een Kia. Maar mijn partner vaak moeten gerustellen omdat de auto met alleen benzine motor erg nadrukkelijk van zich laat horen.
Deze ervaring had ik niet verwacht zeker omdat Kia maar lieft 1300kg aanhangwagen massa mag hebben. Dat laatste zou ik niet graag doen eerlijk gezegd. Vanwege caravannen zou mijn volgende auto misschien wel een Mazda CX30 kunnen zijn. Verder, in solo gebruik, geen enkele wanklank over Kia Niro.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Caravelair

De ervaring van Jan met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Caravelair Antares 400 van 1047 kg geplaatst op 01-05-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

De Niro is absoluut niet geschikt om te rijden met een caravan. De benzine motor en elektromotor ondersteunen elkaar in het begin maar de accu’s zijn in no time leeg en moet de benzine motor het alleen doen. Hoge toeren en een verbruik van 1 liter op 7 kilometer.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Eriba

De ervaring van Willem met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Eriba Feeling 470 van 1250 kg geplaatst op 17-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Deze zomer met de Kia Niro en de Eriba feeling naar Zwitserland-Wallis geweest. We hebben met de caravan een kleine 2000 km gereden. De caravan woog inclusief 1250 kg. Ik moet zeggen dat de Niro mij 100% is meegevallen. We hebben 90-100 km gemiddeld gereden, konden zonder problemen inhalen en hebben gemiddeld 1:12 gereden. De hele route hebben we in de sportstand gereden. Met de PHEV hadden we altijd wel 15-35 extra “electrische” kilometers aan boord. Wat samen met de bezinemotor altijd voor voldoende trekkracht zorgde. Een enkele keer ben ik daaronder geweest. Dat kon opgelost worden door even (gemiddeld 10 minuten) in een lagere versnelling te gaan rijden.
Al met al ben ik erg tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV [fuel] met een Dethleffs

De ervaring van Herman Meijer met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV [fuel] (77 Kw/105 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Dethleffs van 1260 kg geplaatst op 26-06-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Het is niet zo negatief als hier neergezet. Ok, het is geen snelheidswonder maar kruissnelheid rond 100 km/u gemakkelijk haalbaar. Verbaas mij over dit advies. Bij aanschaf in 2018 waren de waarden hier een stuk beter. Ik heb althans geen spijt van de aankoop. Sterker nog, net de nieuwste besteld.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] met een Chateau

De ervaring van Age de Vries met een Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] (155 Kw/211 pk bouwperiode: 2015-2018) en een Chateau Calypso 480 KMD van 1170 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

De Mercedes c 350 e limousine aangeschaft eind 2016. Dit voorjaar voor het eerst weg geweest met de caravan naar Frankrijk. Chateau met belading ca 1200 kg. Het blijkt een geweldig fijne trekauto. De automaat doet z'n werk prima. Wel is nadelig dat de automaat alleen een kortstondige "manual" stand kent dmv de schakelflippers. Hoewel niet heel storend, schakelt de automaat bijna altijd door naar de hoogste versnelling. En dan rijd je eigenlijk met wel heel weinig toeren. De auto heeft daar geen moeite mee lijkt het, maar voor je gevoel zou je graag een paar 100 toeren meer willen draaien tbv koeling etc. De auto heeft geen enkele moeite met een caravan van dit gewicht. Luchtvering is geweldig en je kunt heel fijn 100 km/h rijden. Verbruik ca 12 l per 100 km.
Mooi is dat je de electrische aandrijving op "save" kunt zetten, zodat je in eventuele file over electrische aandrijving beschikt. Dat is lekker rustig rijden! Het rijdt dan nog soepeler dan op de benzinemotor.
Kort en goed: een geweldige caravantrekker met als enige kritiekpunt dat de automaat eigenlijk niet over een "manual" stand beschikt. En dat zou je bij een "vals plat omhoog" graag handmatig wat willen corrigeren. Verder niets dan lof!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] met een Chateau

De ervaring van Karl met een Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] (155 Kw/211 pk bouwperiode: 2015-2018) en een Chateau Calypso 480 KMD van 1170 kg geplaatst op 29-07-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

Beste, Met de automaat kan je wel permanent manueel schakelen. Selecteer in het menu "individual" en bij instellingen "manueel". Voor de rst kopieer je het menu van een standaard programma, om te trekken best "COMFORT". Veel succes!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een LMC

De ervaring van Hans Soeting met een Mitsubishi Outlander PHEV (176 Kw/239 pk bouwperiode: v.a. 2018) en een LMC Munsterland 475 RD van 1307 kg geplaatst op 27-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

En wat ben ik blij met die auto als caravan trekker!
Geweldig!
Heerlijk rustig en aanvankelijk vreesde ik voor het "schildpadje" het signaal dat je niet meer energie van je auto mag vragen... In beide gevallen reden we vervolgens zonder problemen nog steeds 90 km/uur helling op ( A75 in Frankrijk omgeving le Caylar)
Heerlijk die momenten dat je met nog "0 "km in de accu na een lange afdaling, zoals van de A75 binnendoor naar Ales, ineens weer 30 km met de combinatie op stroom kan rijden.
Ook fantastisch om fluisterstil over de camping te kunnen rijden. Vooral als je een keer vroeg weggaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Eriba

De ervaring van Arend Jan Dooijes met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Eriba Touring Troll 550 van 1215 kg geplaatst op 02-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Ik heb net een andere auto gekocht, een Outlander PHEV uit 2014.
Nu heb ik een Eriba Touring erachter, maar doordat de trekhaak te hoog is, hangt de caravan met de kont vlak boven de grond.
Heeft iemand ook deze ervaring en wat is er eventueel aan te doen?

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Caravan

De ervaring van Huisman met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Caravan (als voorbeeld) van 1500 kg geplaatst op 05-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

redelijk goed trekker. gaat goed mee op snelweg. In de bergen wel veel toeren, durf het steile werk daarom nog niet aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Burstner

De ervaring van Dennis met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Burstner Premio 495 TK van 1360 kg geplaatst op 10-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Goede ervaringen met de outlander als trek auto. Met flinke steiging had de auto ook geen problemen al werd het lastiger als de accu helemaal leeg was. Je merkt dan dat de trek kracht flink afneemt, dit wordt dan ook weergegeven op het dashboard. Zorg dus dus dat je altijd op de stand Save rijdt. Hierdoor heb je altijd wat extra accu capaciteit voor het flinke klim werk. Voor het vlakke rijden is inhalen en accelereren meer dan voldoende

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Caravan

De ervaring van Rob met een Mitsubishi Outlander PHEV (176 Kw/239 pk bouwperiode: v.a. 2018) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 19-07-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

2 x met de caravan er achter naar Zuid limburg gereden, daar camping Gulperberg bezocht. Het rijden met de outlander/caravancombinatie is mij zeer goed bevallen. gewicht caravan 1400 kg. Alle zware spullen voortent, stokken en reservewiel in de auto. de combinatie was enorm stabiel. kon vlot vrachauto's inhalen zelf bij oplopende weg. dat was ik niet gewend met mijn vorige benzine auto. Na 2 x in NL hoop ik volgend jaar oostenrijk of italie te bezoeken, dan pas de echte test. verbruik viel mij mee, 1 op 9,5 , wel met ingehouden snelheid max 90 km op een paar sprintjes na om te kijken wat mogelijk was :-)

Vandaag met een nieuwe knaus 1500 kg op pad gegaan, ook deze hangt strak achter de Outlander en heeft ook geen enkel probleem met het gewicht, opvallend was dat mijn verbruik lager is als met de voorgaande caravan die lichter in gewicht was. stroomlijn beter, gladde beplating geen idee maar wel opvallend.. route nagenoeg hetzelfde..

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een TEC

De ervaring van Ronald Greveling met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: 2013-2015) en een TEC Travel King 510 TKM van 1300 kg geplaatst op 25-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

De Outlander is een heerlijke ontspannen trekauto. Zorg dat je in de glooiende situaties en vooral in de bergen de “charge” knop hebt ingeschakeld zodat de accu wordt geladen tijdens het rijden. Dit zorgt voor genoeg power. Er kan een situatie ontstaan dat het schilpadje in de display te voorschijn komt, dit betekent dat je niet over de volle power kunt beschikken doordat de electric power verbruikt is. Even een paar kilometer rustig aan en de benzine motor zorgt er voor dat de accu bijgeladen wordt. Dit gaat gecombineerd met een hoog toerental van de benzine motor.. schrik er niet van. Laat in de bergachtige omgeving de instelling op “charge” staan en de grootste uitdagingen worden met een caravan van 1400kg bedwongen. Op de autobahn trekt de outlander zonder moeite de combinatie naar je eindbestemming. Geen koelproblemen of versnellingsbak issues. Top trek auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Fendt

De ervaring van Richard met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Fendt Bianco 495 SF van 1460 kg geplaatst op 06-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Laat ik mijn vakantie ervaring ook maar eens delen.

Vorig jaar mei had ik al een andere caravan gekocht i.v.m. de aanschaf van de PHEV; een Fendt 495 Bianco, ledig gewicht 1200 kg max belaadbaar 1700 kg. De caravan moest dit jaar dus terug gekeurd worden naar 1500 kg. Voordat ik dit had gedaan, had ik de caravan eerst zonder boodschappen, kleding enz. op de weegbrug gezet: 1560 kg! Gelijk maar weer verkocht dus.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een lichte caravan en ben uitgekomen bij een TEC travelbird 450 met een maximaal gewicht incl. laadvermogen vaan 1100 kg.
Ik denk dat het uiteindelijke gewicht incl. belading wel iets hoger lag... (de meeste surfspullen gingen ook in de caravan).
Bestemming was Rosas (Noord Spanje, 1430 km) en aan boord waren we met 2 volwassenen, 2 kinderen (13 en 15) en een hond (+ twee surfplanken op het dak).

Met volle accu vertrokken (onderweg niet meer bijgeladen), reden we op de heenweg 1 op 8,2, bij een snelheid van 95 kmh. In het Rhonedal had ik wind in de rug en ik ben ook regelmatig op ca. 50 mtr. achter een vrachtwagen blijven hangen. (ca. 50% met airco aan gereden)

Op de terugweg hadden we in het Rhonedal zware tegenwind en dat scheelde in het verbruik: 1 op 7.3 over de hele terugreis. (ca. 90% met airco aan gereden)

Opladen in de charge stand lukte niet tijdens het rijden, maar ik ben geen schildpad tegengekomen en heb altijd voldoende power gehad. Echter als eerste boven komen met caravan in de bergen cq heuvels gaat niet (kon vorig jaar nog wel met 400Nm en 180 PK VW transporter).

Ik had nog een extra tank met 10 liter benzine meegenomen, maar heb het gelukkig niet hoeven te gebruiken. T.o.v. vorige jaren was ik ca. 6 uur aan extra reistijd kwijt (totaal heen- en terugreis). Het fiscale voordeel weegt daar dik tegenop! Bovendien vond ik het rijden in de PHEV wel leuk, flipperen tijdens bergaf, goede navi, fijn audio geluid, enz.

Conclusie: ik was er bang voor of het een goede caravantrekker zou zijn, maar het is me enorm meegevallen. Echter je moet, denk ik, een niet te zware caravan hebben en niet te hard willen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Hobby

De ervaring van Anko met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1468 kg geplaatst op 09-08-0201. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

In seriele mode onder volle belasting draait de motor geen 7000 toeren, maar zo'n 4100. Bij dat toerental levert hij ongeveer 71 kW. Meer heeft ook geen zin, omdat de generator die dan aangedreven wordt een maximale capaciteit van 70 kW heeft. Het maximum toerental van de motor ligt sowieso bij 4500 toeren.

En voor de duidelijkheid, de PHEV heeft toch echt geen automaat, maar slechts een enkele lange overbrengingsverhouding, die alleen gebruikt wordt bij snelheden boven de 65 km/h. Bij snelheden beneden de 65 km/h rijdt je altijd elektrisch. De stroom komt daarbij uit de accu of uit de generator of beide.

Ben zelf net terug van 3 weken Frankrijk met een Hobby 496 van 1500 kg.

De reis leidde ruwweg van Utrecht naar Chambery, via Maastricht, Luik, Nancy, Epinal, Bescancon, Bourg en Bresse en dan binnendoor naar Chambery. Iets meer dan 950 km. Heen en terugweg beide in twee dagen gedaan. Alle vier de ochtenden met volle accu kunnen vertrekken.

Verbruik op de heenweg 12.4 l/100 km op dag 1 en 12.8 l/100 km op dag 2. Op de terugweg was het 12.3 en 12.0 l/100 km. Zeg maar tussen de 7.8 en 8.3 km per liter. Bij kruissnelheden varierend tussen 92 en 95 echte kilometers per uur.

De eerste tankstop op de heenweg was na 330 kilometer in het Belgische (of moet ik zeggen Luxemburgse) Martelange. Weet niet of ik de grote Luxemburgse tankstations aan de snelweg zou hebben gehaald (ik had nog zo'n 5 liter over), maar ook in Martelange tank je voor Luxemburgse prijzen. Dus dat valt dan weer mee ;-) Op de terugweg met volle tank vertrokken, onderweg twee keer getankt (waarvan de tweede keer weer in Martelange) en op de reserve thuis aangekomen.

Vermogen en trekkracht heb ik, hoewel er zat auto's zullen zijn die het beter doen, als meer dan voldoende ervaren. Ook op de autobaanhellingen in de Ardennen en Vogezen, die er toch echt wel mogen zijn. Ook met een 'op het oog' lege accu weet de auto, als het echt nodig is, nog 120 kW naar de wielen te brengen.

Pas als het laatste beetje aanspreekbare reserve verbruikt is, wordt het een ander verhaal. Je bent dan overgeleverd aan wat de benzinemotor nog voor elkaar krijgt. In parallelle mode (voorwielen direct aangedreven) is dat veelal te weinig voor hard of bergop rijden, omdat het toerental (en daarmee de vermogensafgifte) van de motor vanwege de lage caravansnelheden en het ontbreken van versnellingen beperkt is. Dus er wordt omgeschakeld naar seriele mode waarbij de motor zo\'n 4100 toeren draait. Er worden dan 70 mechanische kW\'s geproduceerd, welke via een generator worden omgezet naar 60 elektrische kW\'s. Met die 60 kW kan de auto nog heel wat. Natuurlijk maakt de auto het nodige lawaai als de motor 4100 toeren draait. Maar m.i. niet meer dan wanneer je met een normale auto een paar versnellingen terug moet schakelen om boven te komen.

Nu is er al eens melding gemaakt van het schildpad-symbooltje: de zogenaamde Limited Driving Mode waarschuwing. Hier kunnen m.i. twee redenen voor zijn:
- 60 kW elektrisch vermogen is te weinig voor je ambities
- je hebt te lang achter elkaar teveel van de elektromotoren gevraagd en deze worden te warm (in parallelle mode dienen de elektromotoren alleen voor ondersteuning, in seriele mode doen ze al het werk)

Welke van deze twee redenen precies de aanleiding is is mij nog niet duidelijk, misschien wel beide. Hoe dan ook: ik heb zowel op de heen als op de terugweg een keer die waarschuwing gezien. Beide keren op een lange helling in de Vogezen. De eerste keer heb ik de cruise control uitgeschakeld en ben ik met zo\'n 65 km/h door gereden. De melding was toen snel weg, nog voor dat ik boven aan de helling was. De tweede keer was ik bijna bovenaan de helling. Ik ben toe gewoon doorgereden. Zodra ik boven was (en de vermogensvraag afnam) verdween de waarschuwing ook.

Al met al een, wat mij betreft, zeer positieve ervaring. Je moet daarbij natuurlijk wel het concept van de auto voor ogen houden.

Twee opmerkingen die wellicht van invloed zijn:
- ik had geen skibox of fietsen op het dak van de auto
- mijn auto is voorzien van een dakspoiler boven de achterruit, welke wellicht een gunstig effect heeft op de aerodynamica van de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Hobby

De ervaring van Jeroen met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Hobby De Luxe 560 CFe van 1500 kg geplaatst op 12-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Ik heb 2 weken rondgereden in Normandie met een Hobby 560.

Ik kan me gedeeltelijk vinden in het vorige bericht. Met cruisecontrol op 100 kan hij snelheid makkelijk vasthouden. Nadeel is wel dat jankend geluid bergop. Op de vlakke weg hoor je niets en drijftde motor de wielen aan. Bij heuvels schakelt de aandrijving volledig naar elektrisch en gaat motor met 7000 toeren stroom opwekken. Waarom niet iets ertussen? Op campings, kleine wegen is het een genot met 4-wiel aandrijving en automaat.
Hiervoor had ik Peugeot 5008 1.6thp. Die kan niet tippen aan de Outlander. Het verbruik is gelijk aan de Peugeot, een op zeven.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Knaus

De ervaring van Roy met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1480 kg geplaatst op 01-09-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Ik heb sinds mei van dit jaar twee keer de Outlander gekoppeld aan mijn Knaus caravan (maximaal gewicht 1500 kg; en dat zat er met het spul van 4 personen ook echt wel in) en ben daarmee naar het buitenland gereden (Frankrijk). Vooraf heb ik gezocht naar de ervaring van anderen wat betreft het caravan-rijgedrag van de Outlander, maar deze waren tot op dat moment erg beperkt. Ik hoop onderstaand een zinvolle bijdrage voor anderen te kunnen geven. Het mag duidelijk zijn dat het hier gaat om mijn eigen subjectieve rij-ervaringen. Ik heb niet de bedoeling om met merk Mitsubishi of de PHEV op enige manier af te kraken. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen; leer ik ook weer van.

Laat ik beginnen met mijn conclusie:
Als je een zwaardere caravan hebt, is de Outlander wat mij betreft geen goede keus als trekauto. Hij heeft op de langere afstanden die je doorgaans met caravan rijdt simpelweg te weinig vermogen en te weinig trekkracht. Daardoor lopen de accu’s snel leeg zonder realistische kans dat ze door opladen snel weer inzetbaar zijn. De benzinemotor heeft in de praktijk (zeker tussen twee heuvels in, maar ook op rechte stukken houdt het niet over) onvoldoende vermogen om ze tussentijds op te laden. Zeker bij een heuvelachtig landschap, betekent dit dat de Outlander haast continu de benzinemotor in een hoog toerental moet zetten (volgens mij tussen 7000-8000 toeren; een hoog en jankend geluid) om de combinatie toch naar boven te krijgen (snelheid gaat ook drastisch omlaag). De opties 'charge' en 'save' hebben geen enkele waarde in dit proces, want de motor kan gewoonweg niet snel genoeg weer energie in de batterijen pompen. Nog een opmerking: zet de Outlander tijdens het rijden met de caravan niet in de Eco-Modus!

Door de bergen (Alpen of zelfs maar Eiffel) met een caravan zou ik de Outlander dan ook niet willen rijden. Ik zeg dat o.g.v. de ervaring op de terugweg door Belgie, maar tijdens de reis langs de westkant van Frankrijk, met zijn vele glooiingen en 'doordraaiers', zaten mijn vrouw en ik ook onbedoeld met gekromde tenen te hopen dat we goed bovenkwamen. De terugweg via de Ardennen (route via Troyes - Charleroi) leverde op de smalle stijl wegen achter vrachtwagens echt stress op. De route vanuit het zuiden via Bouillon (stijler) lijkt mij met de Outlander niet te doen.
Tenslotte: het gemiddeld verbruik met caravan lag tijdens onze reizen tussen 6,1- 7,5 km per liter benzine (waarbij snelheid nooit hoger dan 100km, maar meestal tussen 80-90km p/u).

Afrondend: ik heb de Outlander nu eenmaal en ik moet er nog een paar jaar mee door. Als gewone auto (dus zonder caravan) vind ik hem een prima voertuig: comfortabel en kwalitatief goed doordacht (m.u.v. stoel-wiebeltje en de treurniswekkende navigatiestem), al deel ik ook grotendeels de vele mitsen en maren ten aanzien van de praktische milieu-efficientie die door anderen al zijn genoemd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Eriba

De ervaring van Sisat met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Eriba Sporting 465 van 1340 kg geplaatst op 22-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Net terug van vakantie Kroatie met een Mitsubshi Outlander PHEV en Eriba Swing465 van 2004. Caravan gewicht ongeveer 1300kg. Met een volle tank vertrokken en volle batterij (op advies van een vriend vanaf km-1 op de "SAVE" mode) gaan rijden. Op de cruise-control voornamelijk 90Km/u als snelheid gereden.
Route heen; Amsterdam, Arnhem, Oberhausen, Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Munchen, Salzburg, Villach, Ljubljana, Koper, Pula. Na 250km getankt 35 liter, na 274km 28 liter, na 289km 35 liter, na 248km 30 liter, na 259km 29 liter. Bij de laatste aankomst camping nog een halve tank over. Bij twee overnachtingen de batterij weer volledig opgeladen, de verbruiksmeter (batterij + brandstof) kwam niet boven de 12L/100Km. 1468km gedeeld door 186L is 1-op-7,9

Route terug Pula, Koper, Ljubljana, Villach, Salzburg, Munchen, Stuttgart, Frankfurt, Oberhausen, Arnhem, Amsterdam. Met resterende brandstof (halve tank) en volle batterij vertrokken. Na 155km 29liter getankt, na 333km 35L, na 216km 30L, na 273km 32L, na 279km 31L, na 301km 33L en met nagenoeg lege tank thuis. Gemiddeld is dit (1490Km op 184L) ruim 1-op-8

De auto heeft geen moeite met het gewicht van de caravan, ideaal is wel dat er altijd energie in de batterij aanwezig is voor hevige stijging. Tijdens het dalen kun je de auto opladen via de remregeneratie, dit gaat een stuk minder snel. Hier heb je lange dalingen voor nodig en moet je wel de cruise-control uitschakelen (spelen met de flippers). Na het tanken kun je de batterij opladen via de "CHARGE" mode. Alleen op de terugreis, vanuit Koper naar Ljubljana is een hele lange stijging, hier was de batterij leeg en gaf de auto een alarm "Limited Driving Mode" met een schildpad als plaatje. Evengoed trok de auto met een lege batterij de combinatie met 80Km/u omhoog. Wel goed de bandenspanning van zowel de auto als de caravan in de gaten gehouden (en juiste belading).

Al met al ben ik zeer tevreden, mijn vorige Renault Laguna 170Pk automaat was een stuk minder zuinig (1-op-5) !

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Hobby

De ervaring van Joep met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1466 kg geplaatst op 10-07-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Gisteren met Hobby 495 (1500 kg) en twee volwassenen en twee kinderen aan boord van Utrecht naar Belgische kust gereden.

Lichte wind van opzij / schuin achter (zeg tussen 3 uur en half 5). Heb de stukken op de snelweg gereden met 100 op de teller (92 94 op de GPS).

Vertrokken met volle tank en volle batterij. Bij aankomst kwart batterij over. Brandstof verbruik gemeten vanaf het moment dat ik van batterij op motor ben overgeschakeld kwam op 12,8 liter op 100 (1 op 7.8).

Ongetwijfeld zou het verbruik hoger zijn geweest als ik de andere kant op was gereden, vanwege de windrichting. Maar ben hier toch wel blij mee. Vooral omdat ik er vooraf rekening mee gehouden had dat ik het in het slechtste geval niet zou halen op 1 tank benzine. Maar ik had nog zo'n 25 30% van mijn tankinhoud over over. Had dus tussen de 300 en 350 km kunnen rijden, onder die condities.

Je kunt caravansnelheden elektrisch rijden. Toen ik de caravan uit de stalling haalde (9 km) heb ik de motor in het geheel niet gebruikt. Ook niet om stroom te genereren. Zelfs niet toen ik versnellend een bovengemiddeld steil viaduct op reed. Uiteraard moet je dan een beetje terughoudend "gas geven", anders springt de motor wel bij.

Als de accu leeg is (of als je er voor kiest de accu te sparen) zal de motor als generator werken, tot plm. 65 km/h. De toeren lopen dan flink op bij versnellen, hetgeen even wennen is. Beetje CVT effect. Maar je ziet dat de accu lading dan zelfs toeneemt. Vanaf 65 km/h vallen de toeren terug en worden de wielen rechtstreeks aangedreven. Net alsof er terug geschakeld wordt.

Onder de condities waar ik mee te maken had, zag je dat bij 90 en een beetje km/h soms even bijgeladen werd, maar vaak ook niet. Terwijl de motor ook op de momenten dat er niet bijgeladen werd nog wel 'over' had, want als je op een vals plat terecht kwam ging de motor meer vermogen leveren, bij gelijke toerentallen (uitgelezen met OBDII scanner). Dus er zit wel meer in (maximale koppel werd lang niet bereikt), maar om de een of andere reden werden de reserves niet altijd ingezet om de accu bij te laden, ook niet in Charge stand. Ik vermoed dat er pas bijgeladen wordt als er meer dan X kW aan reserve beschikbaar is.

Puur elektrisch is het vermogen beperkt tot 60 kW. Maar dat betekent dat je evengoed tot een aardige snelheid het maximale koppel van (uit mijn hoofd) 320 Nm beschikbaar hebt. Boven een bepaalde snelheid zakt de trekkracht dan in, natuurlijk. Tenzij je meer gas geeft en de motor bij laat springen. Dan heb je nl. 120 kW beschikbaar en kun je het maximale koppel tot de dubbele snelheid vast houden. Op die manier even een vrachtauto inhalen op de snelweg ging prima.

Overigens, de batterijlading gaat natuurlijk niet heel lang mee met de caravan er achter. Daarom heb ik overwegend in Charge mode gereden. Zoveel mogelijk direct aangedreven, waar nodig met E ondersteuning (bijvoorbeeld tijdens inhalen of beklimmen van een viaduct) en waar mogelijk de accu een beetje bij ladend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Knaus

De ervaring van Bart met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1430 kg geplaatst op 06-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Ik rijd een Outlander PHEV in combinatie met een Knaus 500 FSK. Laadgewicht 1500 kg en daar kom ik echt wel aan. Ik weeg hem zelf met een Reich weegschaal. Niet erg zuiver maar wel indicatief. Zeker waar het betreft de gewichtsverdeling tussen links en rechts.

Ik ben niet erg onder de indruk van de prestaties van deze combinatie. De PHEV mag dan wel 1500 kilo trekken maar caravans zijn niet allemaal gelijk qua afmeting. Mijn caravan is 2,5 meter breed. De caravan vangt dan veel meer wind en de luchtweerstand neemt onevenredig toe naarmate de snelheid toeneemt. De een zal daarom wel continu 100 km kunnen rijden en de ander niet. Ik heb de grenzen wel verkend. Continu 90 km is net haalbaar. Dat houdt hij ook vast de berg op (cruise Control). Hoewel het schildpadje zich dan soms laat zien. Vorig jaar in Duitsland meegemaakt dat hij in noodloop ging. Gelukkig net toen ik een afrit pakte. Ik ga niet met een goed gevoel een bergachtig gebied in. Daarvoor vind ik de combinatie ongeschikt.

Het gewicht van de auto maakt de combinatie wel aardig stabiel. Ander voordeel is de afwezigheid van een koppeling. File rijden met een caravan is behoorlijk belastend voor de koppeling. Files zijn een goede gelegenheid om de accu te laden. Dat bleek handig voor de Gotthard tunnel.

De actieradius met caravan is teleurstellend. Een grotere tankinhoud zou wat mij betreft geen overbodige luxe zijn. Ik neem standaard een jerrycan (5 liter) benzine mee. De aanduiding van het brandstofniveau is onzuiver. Het ene moment kun je nog 80 km rijden. Het andere moment wordt er niets meer weergegeven.

Hoewel ik niet kapot ben van de combinatie, betekend het rijden met de caravan dat we lekker weg zijn. Geen haast en leuke vooruitzichten. De minpunten neem ik op de koop toe. :)

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Eriba

De ervaring van Ferrie met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Eriba Nova 465 van 1465 kg geplaatst op 06-09-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Sinds maart 2016 rijd ik een Outlander PHEV, als opvolger van een Ford S-Max 2.0TDci. Deze Ford had een 200pk turbodiesel met 400Nm koppel. Een totaal andere auto dus, en op zich ook moeilijk te vergelijken. Aan de andere kant: beide auto's zijn ruim, comfortabel en compleet uitgerust. Maar qua aandrijving natuurlijk wel een heel ander verhaal. Voordat wij op vakantie gingen had ik ongeveer 7000km met de PHEV gereden, vooral woon-werkverkeer ( 40km per dag). Daarvoor is die auto gewoon ideaal. Iedere dag een keer aan de stekker, en je rijdt in alle rust vrijwel alleen elektrisch. Voor mijn werk heb ik ook wel een aantal keren met een forse aanhangwagen van 1300kg gereden, dat ging zonder enig probleem, ook door de Limburgse heuvels.
Mede na het lezen van de recensies op Caravantrekker.nl bestond er van mijn kant wel enig voorbehoud over hoe de ervaringen zouden zijn met de caravan erachter en dan de Alpen over!

Net terug van de zomervakantie naar de Italiaanse Dolomieten kan ik alleen maar zeggen dat het 100% is meegevallen. Natuurlijk mis je in eerste instantie de overvloedige power van een sterke turbodiesel, maar de Outlander komt ook overal. Zolang de weg vlak is ( of met lichte stijging ), en de snelheid boven de 70km/h is rijdt de auto in parallel mode en dus in absolute rust. Heel relaxed en heel comfortabel. Door het hoge gewicht van de auto is het natuurlijk een perfecte trekauto. Maar natuurlijk, bij serieuze stijgingen wordt het anders.
Onze caravan is een Eriba Swing 490, maximaal gewicht 1500kg. Bij vertrek gewogen, bleek 1420kg te zijn. De heenweg door Duitsland is nergens een probleem, ook niet de lange 6% stijgingen op de autobahn. Bij het stijgen is het wel wennen aan de loeiende motor wanneer de accu's geladen moeten worden, dat moet ik eerlijk toegeven. Dit motorlawaai valt volgens mij ook extra op omdat de auto in alle andere omstandigheden zo ongelooflijk stil is. Maar goed, dat loeien van de motor is nooit voor lange tijd. Zodra de accu weer zijn minimale ladingstoestand heeft bereikt en de snelheid boven de 70km/h is, gaat de aandrijving weer over van serie mode naar parallel mode en is het motorlawaai weer volledig weg. Tijdens de hele reis van ca. 2500km heb ik een keer kennis gemaakt met het beruchte schildpadje, dus de limited driving mode. Dat was na een langdurige stijging op een autoweg, waarna wij met de caravan moesten invoegen op een andere autoweg. Toen voelde ik een vreemde weerstand in het gaspedaal, en versnelde de auto niet meer.
Dat was even vervelend, maar niet gevaarlijk of wat dan ook. Het invoegen ging nu alleen wat langzamer dan de bedoeling was. Deze situatie duurt ook maar kort. Zoals gezegd is dit maar 1 keer gebeurd.
Op de autobahn konden wij probleemloos 100km/h aanhouden. Dan is er ook nog voldoende reserve om een keer een langzamere verkeersdeelnemer in te halen. De reis ging o.a. over de Fernpas, maar ook deze drukke weg met 10% hellingen was geen enkel probleem. Bij de afdaling is het dan weer leuk om te zien hoe, gebruik makend van de flippers aan het stuur, de accu's worden geladen door de maximale remgeneratie. Ik vond het opvallend hoe weinig ik de gewone rem heb moeten gebruiken. De Brenner autoweg kent op weg naar het zuiden ook een lange forse stijging, waar ik voorheen met de Ford gewoon met 100km/h omhoog kon rijden. Dat trekt de Outlander niet, maar ook met 80 kilometer per uur kom je op je bestemming!
In Itali, op weg naar een camping, hebben wij een smalle weg moeten rijden met gemiddeld 12% stijging, gedurende ongeveer 7 kilometer. Ook die belasting was geen probleem, ik heb ook absoluut niet met angstzweet aan het stuur gezeten. Wat mij betreft is de Outlander PHEV dan ook geslaagd als caravantrekker, ook al mist de auto de royale krachtreserves van turbomotoren. Het is gewoon anders rijden, maar daarom zeker niet minder prettig. Bij aankomst op een camping is het iedere keer weer kicken om met zo'n grote combinatie fluisterstil over de camping te rijden! Wij hebben veel bekijks gehad en veel positieve reacties gekregen. Tenslotte het benzineverbruik: over de 2000km met caravan gemiddeld 1 op 7,4km, solo rijdend 1 op 21km.

Met vriendelijke groet,
Ferrie

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Burstner

De ervaring van Geer met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Burstner Averso 390 TS van 1120 kg geplaatst op 03-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

Met de Outlander PHEV en een Bürstner leeggewicht van 860 kg naar de Vogezen gereden. Trekkracht is echt ruim voldoende, ook op de lange hellingen na Luik en op de steilere hellingen in de Vogezen. Geen schildpadje gezien.
Verbruik 1:6,5 bij een snelheid van 105 km. Dat betekent dus elke 240 km tanken.
Hoge toerental bergopwaarts is niet zo prettig en dan mis je toch de temperatuurmeter.
Minpunt: het navigatiesysteem is volstrekt waardeloos. Slechte verkeersinfo, verouderde kaart bij aflevering, geen automatische zoom, geen dag/nachtschakeling en met zonnebril op is het scherm niet af te lezen. Ik rijd nu anderhalf jaar met de PHEV, maar heb een jaar geleden al een los navigatiesysteem gekocht. Goedkoper dan een kaartupdate van Mitsubishi en vele malen beter dan het ernstig tekortschietende systeem van Mitsubishi. Dus voor wie zich niet te pletter wil rijden omdat hij zit te pielen met de verkeersinfo van Mitsubishi: koop een los navigatiesysteem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Dethleffs

De ervaring van Rob met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2015-2017) en een Dethleffs New Line 500 van 1300 kg geplaatst op 01-07-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Caravan is een New Line 460DB uit 2001, staat niet tussen de selecties.

De Outlander trekt met gemak de 1300kg (beladen) caravan. Combinatie is zeer stabiel. Inhalen met 100kmh tot 110kmh van vrachtauto’s gaat zonder slingerbewegingen. Ook tussenacceleraties gaan vlot, zelfs als het op de Duitse autobahn bergop gaat. Zijn de beklimmen langer dan treed af en toe het befaamde schildpad symbool op waarbij de auto beperkt vermogen heeft. Houd de combinatie dan wel op de cruise snelheid maar versnellen zit er dan niet in.
Brandstofverbruik is wel extreem! 17,5liter op 100 bij een snelheid van 100kmh op de teller.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een Avento

De ervaring van Frank met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (89 Kw/121 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Avento van 1190 kg geplaatst op 23-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Auto: Mitsubishi Outlander PHEV (max gewicht 2310 kg)
Caravan: Avento 395 TD Luxe (max gewicht 1200 kg, 10 kg verlaagd)
Op de weegbrug volledig beladen met al onze campingspullen: 1115 kg
Kogeldruk: 68 kg.

Stabiliteit is uitstekend, rijdt prima.
Universele L caravanspiegels gebruikt (bol glas).
Brandstofverbruik 12~14l per 100 km.

Gebruik altijd de charge modus tijdens het rijden met de caravan, gebruik laadpaal of charge-modus tijdens pauzes om bij heuvel/bergje op zoveel mogelijk batterij te hebben.

Ben er nog niet mee de bergen in geweest maar kan me voorstellen dat anderen, wanneer de batterij leeg is en de auto niet meer in parallel modus de voorwielen kan aandrijven, in de bergen inderdaad het schildpadje te zien zullen krijgen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Superb 1.4 TSI PHEV met een Knaus

De ervaring van Rien met een Skoda Superb 1.4 TSI PHEV (160 Kw/218 pk bouwperiode: v.a. 2020) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 12-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Eerste vakantie met deze combinatie, geweldig. Vooral op hellingen heel goed. Hiervoor Peugeot 308 sw diesel, de Skoda voldoet veel beter

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE met een Adria

De ervaring van Willemse met een Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE (180 Kw/245 pk bouwperiode: v.a. 2020) en een Adria Altea 432 PH van 1144 kg geplaatst op 17-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Ik kan een goede vergelijking maken omdat ik nogal eens van auto wissel. Opel Astra 1.6/ Volvo V40 1.8/ Peugeot 307sw 2.0/ Toyota Auris 1.6 automaat/ Mitsubishi ASX 2.0D/ BMW 320 2.0 automaat en nu dus de Volkswagen Golf GTE.
De reis is naar Italië gegaan via München. De weg is heuvelachtig en op het laatst enkele serieuzere klimmen.
Het hogere eigengewicht is erg fijn, ik heb de caravan van 1140kg niet gevoeld door sporen of wind. De automaat snapt goed wat er moet gebeuren. Ik heb geen enkele keer hoeven in te grijpen.
Het verbruik vind ik prima t.o.v. mijn vorige auto’s namelijk heen 9,4 en terug 9,8 km/ltr met een snelheid van 95-105 km/u en 1800-2000 toeren.
De 1,4liter turbo van 150pk trekt de caravan zeer goed en bij een tekort helpt de elektromotor van 75pk mee wat samen een vermogen van 204pk heeft (is dus geen gewone optelsom) wat er voor zorgt dat je als eerste boven bent met een smile op je gezicht.
Minpunt voor de lange afstand rijders is de kleine tank van 40liter. Voor mij persoonlijk geen probleem omdat is toch niet langer kan rijden, maar bij elke rust tanken is een pre.
Samengevat!! Een sterke, stabiele Volkswagen Golf gte met weinig motor geluid en mooi verbruik met de adria van Max.1140kg.
Voor mij zeker geen miskoop maar een aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Hobby

De ervaring van Raymond met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: 2014-2016) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1500 kg geplaatst op 28-05-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Dit is eigenlijk geen vraag maar een ervaring die ik wilde delen op het forum.
We hebben enkele weken geleden met de VW Golf GTE en onze caravan Hobby Excelent 540 UFE 2015 gereden en de combinatie was geweldig. De trekkracht van deze auto en de stabiliteit van de combinatie is meer dan uitstekend. We hebben de Golf niet gespaard, met de 1500 kg zware Hobby hebben we hem met gemak over de Fernpass getrokken en na de afdaling was de accu weer voor de helft opgeladen. Deze auto is een echte aanrader. En het mooiste is dat je op de camping je auto kan opladen, met 5 Ampere duurt dat 7 uur, en je dus al je ritjes in en rond de camping elektrisch kan rijden.
Tot slot, de auto is nog niet uit in Italie dus we hadden veel bekijks en werden door vele mensen aangesproken.
Twijfel je nog, niet nodig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Caravan

De ervaring van Patrick Talen met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: 2014-2016) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1300 kg geplaatst op 28-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

De combi VW Golf GTE i.c.m Wilk 540 (max 1300kg beladen) is een uitstekende combinatie. Het trekken van de caravan is absoluut geen probleem. De rit vanuit Spanje via Millau naar huis is uitstekend verlopen met een rijsnelheid van circa 110 km/u. Het verbruik lag rond de 1 op 7,5 (incl. dakkoffer op de GOLF). Nadeel van deze Golf is de kleine benzinetank, waardoor je relatief snel weer aan de pomp staat. Laden van de Golf op de campings verloopt prima. Campings met > 6 AMP hebben wel onze voorkeur ivm snelheid van laden icm gebruik van andere apparaten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Beyerland

De ervaring van Theo met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: 2014-2016) en een Beyerland Vitesse 420 LB van 1145 kg geplaatst op 17-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Absolute aanrader. Zojuist teruggekeerd uit Zuid Frankrijk. Drme en Vaucluse bezocht. Vanwege files via Grenoble en col de Grimone naar de Drme gereden. Was benieuwd naar het rijden van deze pas. In n woord geweldig!. Wat een wagen, nooit eerder zo\'n geweldige caravantrekker gehad al was ik over de combi Audi A4 1.9 Tdi (130 pk) ook erg tevreden. Continu in de GTE modus gereden om gebruik te kunnen maken van het afremmen op de motor. Ging perfect. Dit is de eerste auto die ik met automaat rij en nu al weet ik zeker dat ik nooit meer terugkeer naar een schakelwagen. De automaat maakte de juiste keuzes op de juiste momenten. Haarspeldbochten bergop? Geen zorgen. Lange afdalingen bergaf? Ook geen zorgen, de auto heeft niet de neiging harder te gaan lopen. Gebruik is behoorlijk, 1:7 bij 110 km/u cruisesnelheid op de snelwegen. Iedere paar uur tanken vanwege de kleine tank is geen probleem, ik wil toch even de bene strekken en een kop koffie drinken. Opladen op de camping heb ik niet geprobeerd, maar uit de andere reviews maak ik op dat het goed kan, dus de volgende keer ga ik dat ook testen. Bijkomend punt: Tijdens mijn vakantie compenseerden mijn zonnepanelen, mede aangelegd voor het laden van de auto, de CO-2 uitstoot van de Golf voor een groot deel. Plezierige gedachte.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Dethleffs

De ervaring van Rolf Reinders met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: 2014-2016) en een Dethleffs c'trend 505 FSK van 1350 kg geplaatst op 07-11-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

Met Golf GTE met Dethleffs C'trend 505 FSK naar Itali gereden, perfecte combinatie waar flink mee doorgereden kan worden. Wel regelmatig de benen strekken omdat er getankt moet worden omdat het gebruik rond de 1 op 7 ligt, maar ik denk dat niemand een GTE rijdt omdat hij zuinig in brandstofgebruik is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Hobby

De ervaring van Henk Keijzer met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: 2015-2019) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1295 kg geplaatst op 26-11-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Het MTG gewicht van de Passat Variant GTE is 2.250kg, de Hobby caravan is 1.300kg dus idd rijbewijs BE. Ik laat echter het MTG gewicht van de auto verlagen naar 2.125kg, waardoor combinatie wel bereden kan worden met rijbewijs B.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Beyerland

De ervaring van Rogier met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: 2015-2019) en een Beyerland Sprinter 495 FDK Sport van 1500 kg geplaatst op 13-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Het rijden met de combi is goed en makkelijk.
De grip van de voorbanden is niet super, dus op stijlen heling is het zoeken naar grip.
Het rijden op de snel weg is fijn, je extra vermogen met de GTE knop is super. Even snel een vrachtwagen in te halen zonder het andere verkeer op te houden. In de bergen tot ca. 95 km per uur ook geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Fendt

De ervaring van Gijs met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: 2015-2019) en een Fendt Bianco 465 TG van 1430 kg geplaatst op 18-04-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Tot nu toe twee ritten van 70 kilometer gereden met deze combinatie. Meestal in de hybride modus. Hierbij kies ik voor het handmatig schakelen zodat de auto niet telkens in '6' schiet; de toerentallen zijn dan te laag (1.700) bij 90.
De combinatie is stabiel, ook bij 110. De caravan is goed beladen en weegt exact 1.430 kilo met een kogeldruk van 78 kilo. Het verbruik - redelijk wat electrisch ivm file - is 11.5 liter op 100 km (1 op 9 krap aan dus) tevreden. Bij 95 a 100 km zal het ongeveer op 14.0 per 100 kilometer liggen. De spiegels zijn van Milenco en bevallen goed.

I.v.m. verder doorzakken dan ik wens heb ik bij Carsupport veren laten monteren (zeer deskundig en veel kennis). Nu eens kijken hoe dat rijdt.

De ervaring vul ik aan na de Italie vakantie. Ik verwacht dan in berg-achtig terrein regelmatig de GTE stand te kiezen om van de 218 pk te kunnen profiteren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: 2015-2019) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1530 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Inmiddels ruim 6000 km met deze combinatie gereden, verdeeld over drie vakanties in Frankrijk en Italie. Fijne combinatie waarbij het verbruik lager is in GTE modus dan op hybride. De support van de E-motor helpt echt. Een op 8 tot 9 is mogelijk met snelheden tot 90 km/h. Hiervoor blijf ik wel in de 5e versnelling, in de zesde versnelling zakt het naar 1 op 7.

Met een kogeldruk van 85 kg. is de combinatie ook nog stabiel mocht je willen inhalen met 110 km/u.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Dethleffs

De ervaring van Laurens met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Dethleffs C'GO 495 QSK van 1257 kg geplaatst op 19-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Dit jaar voor het eerst op vakantie met onze Passat GTE. Hiervoor reed ik 3 jaar een Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra 190 pk uit 2014. Dit was natuurlijk een geweldige caravantrekker. Maar we rijden maar 8-10K kms op jaarbasis en dan is een dikke diesel gewoon te hoog in kosten. Ik rijd sinds vorig jaar van de zaak een elektrische VW Golf. Dus wou op zoek naar een goed (goedkoper) alternatief voor de Audi. En de Passat is daar dubbel en dwars in geslaagd. Wat een geweldige caravantrekker en reisauto is dit!! Heel veel ruimte, zuinig, en luxe!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1750 kg geplaatst op 13-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Dit jaar eerste jaar met nieuwe auto en nieuwe caravan. Afgelegde afstand ca. 3250km. Bestemming Spanje. Gemiddeld verbruik bij stevig doorrijden 110km/u 1:9,5. Aan trekkracht geen gebrek, op tussenstop, terrassencamping, waren heuvels van 10-20% geen probleem in AWD stand, zorgen dat je blijft rijden. Combinatie ongevoelig voor zijwind, Belading van caravan was laag in bankkasten en onder het bed. Kogeldruk ca. 85kg-90kg. Caravan is voorzien van ATC, deze heeft niet ingegrepen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van OKK met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Eriba Nova 531 van 1500 kg geplaatst op 28-09-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Dit jaar ook met de V60 plug in en Eriba Nova 530 1550kg in Schotland geweest , zeer stabiele combinatie door geringe overhang en gewicht op de achteras van de Volvo ( batterijen pakket ) . Zat power in de bergen.Ik gebruik bij lange dalingen de save stand om stroom op te laden !
Hij lust wel in slokje , op M wegen in Engeland vrijwel uitsluitend Geartronic in 5e gereden dan met 95 km/uur 1op 9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Knaus

De ervaring van Janjaap met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 11-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Na jarenlang v70 te hebben gereden met deze caravan, 2009 model, nu v60 pih. Het rijden benaderd qua stabiliteit de v70, vermogen op hellingen super. Ook op de autoroute is cruisesnelheid tussen de 120-130 geen enkel probleem met deze combinatie, verbruik in combinatie met kleine tank wel. Iedere 250 km langs de kant om brandstof in te nemen begint na ongeveer 3000 km wel te vervelen. Gemiddeld verbruik over hele afstand 1 liter op 7 km. Vrijwel continue op save mode gereden, zodat accu's bij kunnen springen wanneer extra power gewenst. Automaat doet het prima, niet handmatig in hoeven grijpen. Op ruimte in auto en brandstoftank na, prima caravan trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een LMC

De ervaring van Philip met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een LMC Vivo 522 K van 1600 kg geplaatst op 09-09-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Met de Volvo D6 en de LMC 522K, opgewaardeerd naar 1800 kg max, naar Spanje geweest. Hierbij zo'n 3200 km met caravan gereden. Werkelijk verbruik gemeten op basis van getankte liters 10 ltr/100 km met de caravan eraan. Snelheid op de autoweg zo'n 90 km/h. Constant on POWER mode gereden, accu's voor electromotoren blijven daarmee op 10%. Auto heeft heel veel kracht, optrekken is geen enkel probleem, maar gewichtsverhouding is aan de grens. Derhalve LMC ook laten uitrusten met ATC als "vangnet".
Als spiegels Oppi's voor Volvo V60 gebruikt. Linkerspiegel met platte spiegel voldoet uiterst goed, goed zicht en weinig trillingen. De rechtersipegel met bolle spiegel ben ik minder tevreden over. Trilt aanmerkelijk meer, geen idee waarom.
Tenslotte ingebouwde navigatie van de Volvo. Volvo doet er goed aan het technische navi team te verbannen naar Zweeds Siberie en navi in te kopen bij een toeleverancier die er wel verstand van heeft. Navi dirigeert de auto/combinatie naar de meest belachelijke kleine straatjes en er is geen optie om dit te veranderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert Wijnen met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 02-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

Tsja... Wouw?

De rapportage doet te kort aan het gemak en comfort waarmee deze relatief brede maar in verhouding lichte (nog geen 1300 kg) Kip wordt voortbewogen onder diverse omstandigheden.

In een later stadium ga ik via een apart artikel in op deze Plug In Hybrid, maar ik kan nu al zeggen dat de combinatie van dikke diesel voorin op de voorwielen, uiterst alerte elektromotor op de achterwielen, én een 11 kWh Li-Ion accupakket een heel erg goede combinatie vormen met de automatische 6-traps transmissie.

Het concept lijkt en is complex. Maar het gemak hoe de elektronica omgaat hiermee is geweldig. Je merkt er kortom niets van! Je start en je hoort verder niets. Vervolgens rij je geluidloos weg en zie je aan de toerenteller dat ter controle de dieselmotor even start (zonder enige trilling). Ook het onderweg zijn betekent af en toe dat er wel of niets gebeurt op het dieselgebied: Alles gaat schokloos. Nee, deze Volvo V60 D6 PIH heeft niet de nieuwste Aisin 8-traps transmissie, zoals de nieuwere Turbobenzine Twin Engine versies... Maar deze 4 jaar jonge Volvo met 200k op de teller? Geweldig.

Later meld ik me. Want er zijn wel wat dingetjes...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 03-04-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Kleine toevoeging: Het is beter om op de snelweg veelal manueel in de 5e versnelling te cruisen. Reden? Wat minder motorkoppel op de tandwielen van de versnellingsbak. Door iets hogere toeren is er hetzelfde vermogen beschikbaar aan de wielen, maar met minder kracht op de transmissie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van Ale Kok met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2013-2015) en een Eriba Nova 465 van 1200 kg geplaatst op 07-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Dit jaar voor het eerst met de V60 PHEV model 2015-2018 op vakantie geweest.
Stabiliteit is gewoon top, wat wel te verwachten is van een auto met leeggewicht van 2000 kg.
Trekkracht is er ruim voldoende, zelfs alleen de dieselmotor levert genoeg vermogen (205 pk) om alle snelweghellingen probleemloos te overwinnen.
Twee zaken om rekening mee te houden.
De automaat(geartronic) wordt door mij in de handmatige stand gezet in de 5e versnelling. Deze schakelt dan wel automatisch terug bij vaart minderen voor bijvoorbeeld tolpoortjes, maar schakelt daarna niet meer op, de klassieke automaat uit mijn V70 doet dat wel, even aan denken dus, en met een tikje naar rechts tegen de pook de automaat inschakelen
Het gewicht.
Zelfs met een lichte caravan van 1000kg max ga je al over de 3500kg heen en dat houdt in dat je in België en Frankrijk niet harder mag dan 90 km/h i.p.v. resp 120 en 130km/h.
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, de reis hoort ook bij de vakantie.
Het brandstofverbruik ligt zo rond de 5 l per 100km bij 90km/h op de cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 TwinEngine met een Knaus

De ervaring van Robin met een Volvo V60 D6 TwinEngine (208 Kw/283 pk bouwperiode: 2015-2018) en een Knaus Sudwind 590 FUS van 1800 kg geplaatst op 08-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

De Volvo V60 twin engine D6 is een zeer goede trekker. Vanwege mijn beroep heb ik verschillende auto's gehad en voor onze caravan kunnen testen. Natuurlijk is het vermogen meer dan voldoende om rustig te kunnen rijden. De Brennerpass en de klim bij Luik zijn geen probleem. Hij schakelt 1 versnelling terug en blijft gewoon 100 km/h heuvelop rijden. Ik lees vaak dat mensen het niet prettig ervaren om met een bredere caravan te rijden maar die mening deel ik niet. Ik denk dat het komt door het feit dat de wielen breder uit elkaar staan en dat de as verder van de auto ligt. Hij ligt heerlijk rustig en slingert niet. Ik rijd altijd tussen de 100 en 110 en ben zeer nauwkeurig met het beladen van de combinatie. Kogeldruk meet ik na en zware spullen op of rondom de as. Het brandstof verbruik vind ik nog best redelijk. Gezien mijn snelheid en de bergachtige gebieden waar we rijden vind ik een verbruik van 1 op 8 gemiddeld acceptabel. Vlakke snelweg bij 90 km/h is het 1 op 12 en bij 105 km/h is het 1 op 10. Berg op loopt het al snel op naar 1 op 6 bij 90/100 km/h.
Inhalen is met deze combinatie erg makkelijk omdat de auto zo sterk is dat de tussenacceleratie kinderspel is. Ook is dat voor ander weggebruikers prettig omdat we de vrachtwagens zo voorbij zijn.
Al met al is dit de beste trekker die ik heb gehad. Niet de goedkoopste bij de aanschaf maar in het dagelijks gebruik wel erg zuinig en in de zomer een beer van een caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T8 PHEV met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 T8 PHEV (287 Kw/390 pk bouwperiode: v.a. 2018) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1490 kg geplaatst op 13-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Na 5 jaar een V60-D6 naar volle tevredenheid gereden te hebben, begin juni dit jaar de overstap gemaakt naar een V60-T8. Wederom een goede combinatie! Met de 1750 kg aan de haak weet de T8 prima raad, geen moment van twijfel gehad. Verbruik, zowel solo als met caravan, iets hoger dan verwacht, met caravan ca. 1:7,5/1,8, maar dat kan nog te maken hebben met de nieuwe auto. De helling bij Luik, maar ook naar de Spaanse grens, is geen enkel probleem, ruim voldoende koppel/trekkracht. Voor mij een goede keuze geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T8 PHEV met een LMC

De ervaring van J.T. Bresters met een Volvo V60 T8 PHEV (287 Kw/390 pk bouwperiode: v.a. 2018) en een LMC Musica 470 D van 1381 kg geplaatst op 17-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Volvo V60 T8 met LMC Musica 470d (1500 kg)

Met deze combinatie naar de Franse Jura geweest. Prima stabiele combinatie. Veel op de cruise control gereden rond de 90 km/uur in de D stand van de automaat. Af en toe bromt de motor wat, waarschijnlijk door iets te laag toerental. Gemiddeld verbruik met caravan was zowel heen als terug 1:9,2. Hiervoor een V90 D4 gehad waarmee ik 1:11 reed met de caravan. Trekkracht en ook acceleratie ruim voldoende om hellingen met 80 tot 90 km/uur op te rijden en snel vrachtwagens in te halen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 PHEV met een LMC

De ervaring van Eric met een Volvo XC40 T4 PHEV (155 Kw/211 pk bouwperiode: v.a. 2020) en een LMC Musica 470 D van 1500 kg geplaatst op 01-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Topcombinatie!

Een Volvo XC40 T4 PHEV van 1800 kg met een 1,5 liter 3 cilinder..... en daar achter een caravan van 1500 kg...tja dat klinkt niet alsof je genoeg power zult hebben.
Maar het tegendeel is waar, geen enkele keer het gevoel gehad dat de auto het niet kan doen. Lange stijgingen van 7% zijn geen probleem. De auto rijdt er met 90km/h bij omhoog. Zeer stabiele combinatie.
In Frankrijk zonder problemen 110 km/u op de route de soleil.

Nadelen:
-Kleine tank, met het caravan erachter reed de auto
1 op 8 (normaal in combinatie met accu 1 op 22), met een tankinhoud van 48 liter sta je dus regelmatig aan de pomp. Maar goed je moet er om de 2 a 3 uur toch even uit, dus ik heb het niet als een groot probleem ervaren.
-Met de accu kun je normaal ongeveer 40km rijden met de caravan erachter logischerwijs niet. En laden zit er onderweg niet in (laden tijdens het rijden schiet niet echt op en het verbruik gaat daarmee nog verder omhoog) Maar zoals gezegd ook zonder de elektromotor kan de auto het uitstekend doen!

Voordelen:
-Zeer stabiel weggedrag
-Voldoende vermogen om vlot in te halen, ook bij stijgingspercentages van 7% waar de vrachtwagens moeite hebben schiet je er met deze combinatie zo bij langs.
-Power modus, mocht je toch nog wat extra vermogen willen dan kun je de power modus selecteren en dat maakt werkelijk een verschil!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Eriba

De ervaring van Frans met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 03-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Met deze combinatie op en neer gereden naar Annecy. Zeer goed bevallen, de auto is zwaar en erg stabiel met deze caravan. De 3 cilinder kan het span makkelijk trekken. Gemiddeld 85 km op de cruisecontrol gereden met een gemiddeld verbruik van 9 L/100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Hobby

De ervaring van Nico met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: v.a. 2019) en een Hobby De Luxe 490 KMF van 1400 kg geplaatst op 29-07-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

De Volvo is een top trekker, rijdt zeer vlot,zeer stabiel ook bij hogere snelheid. We trekken een hobby 490 kmf van ong. 1400kg beladen gewicht. cruisecontrol op 105 wat ong 100km/h in werkelijkheid is. Vrachtwagens zijn zeer vlot in te halen. Verbruik tussen de 11 à 12 l, nadeel is de kleine tank.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] met een Kip

De ervaring van Frans met een Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] (235 Kw/320 pk bouwperiode: v.a. 2017) en een Kip Isa White 49 TEB van 1550 kg geplaatst op 28-03-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Hierbij mijn ervaringen met update na anderhalf jaar.

Goed voor de stabiliteit van deze Volvo is het hoge rijklaargewicht van 2118kg in combinatie met een fijn onderstel. De gewichtsverdeling is ideaal door de plek van het zware accupakket centraal tussen de wielen in de wagenbodem en de auto voelt daardoor niet zwaar aan en helt weinig over. Standaard zit er niveauregeling op (luchtvering). De stijfheid van de vering is helemaal lastafhankelijk; de mate van demping is naar believen op 3 niveaus in te stellen en is met veel andere instellingen te koppelen aan een individuele (caravan-) rijmodus.
Met de licht beladen Kip van rond 1550kg (1700 toegestaan) en 85kg kogeldruk, is de rijstabiliteit bij gebruikelijke kruissnelheid van 100 km/u onberispelijk, ook met het onderstel in comfortinstelling en met de standaard bandenspanning (235/55-19 banden). Incidenteel sneller rijden bij inhalen kan de combinatie goed aan zonder zweverig te worden. Windvlagen voel je wel door de grote opbouwlengte, maar behoeven vrijwel geen stuurcorrecties.

In vergelijking met single engine turbomotoren heeft deze Twin Engine AWD een extreem brede powerband, d.w.z. een hoog koppel vanuit stilstand tot 5400rpm. Het trekkrachtrapport is enkel gebaseerd op de brandstofmotor. Echter alleen al de elektrische aandrijving levert tussen 0 en 40 km/h 2400 Nm koppel aan de achterwielen (ca. 6500 N extra trekkracht), daarna wordt tot 125 km/h de elektrische ondersteuning minder. De trekkracht en acceleratie van het geheel met caravan is indrukwekkend vanaf stilstand tot ver boven de toegestane maximum snelheid. De samenwerking tussen beide motoren is nagenoeg onmerkbaar.
Vooral bij het manoeuvreren en bijvoorbeeld achteruit bergop is de elektrische tractie ideaal terwijl de koppelomvormer nooit wordt overbelast. Wegrijden kan alleen elektrisch (achterwielaandrijving) of gecombineerd (met vierwielaandrijving). Bergpassen rijden is nauwelijks belastend. Het koelsysteem met gescheiden circuits voor brandstofmotor/versnellingsbak en elektromotoren/accu’s kan ogenschijnlijk alle situaties aan.
De 8-traps automaat werkt prima, ook met caravan. Vaak wordt in de zuinige hybride modus bij kruissnelheid met iets lager toerental (1800rpm in 7) gereden dan het trekkrachtrapport veronderstelt. Gevoelsmatig is dat een goed toerental tenzij je veel wind op kop hebt. Te allen tijde is met flippers meer trekkracht op te roepen en boven aan een helling wordt dan automatisch weer opgeschakeld. Onder praktisch alle omstandigheden kan met automaat, zonder verdere aandacht, in de zgn. powermodus worden gereden: onder meer permanente 4WD, schakelmomenten bij iets hogere toerentallen en sneller actief terugschakelen. Met cruise control is dan wel het verbruik hoger.
Incidenteel handmatig schakelen in bergachtig gebied is heel relaxt door de kleine stapjes van de versnellingsbak, wat uitnodigt tot short shifting; in het veel gereden snelheidsgebied van 70 tot 100 km/h zijn steeds 5 versnellingen beschikbaar (3-4-5-6-7).

Met een caravan in de bergen is een goede motorrem noodzakelijk om de remmen te sparen. De T8 heeft naast de grote schijfremmen ook regeneratieve remkracht van de elektromotor, waarmee tegelijkertijd de accu’s worden bijgeladen. In stand B van de versnellingsbak verandert het gaspedaal in een soort rijpedaal en dan wordt bij gas los veel sterker op de motor geremd. Er kan geremd worden met nauwelijks gebruik van de auto- en caravanremmen (de caravan is uitgerust met het ARC remcontrolesysteem).

Het verbruik is totaal afhankelijk van het gebruikspatroon en van plug-in gebruik. Volvo’s staan niet direct als zuinig te boek. Het verbruik met caravan wordt gecompenseerd met veelal elektrisch solo gebruik. Het levert in mijn geval over 25.000 km een gemiddeld verbruik op van 1:27,4. Puur met caravan varieerde het benzineverbruik op ritten over 150 km van 1:6,9 tot 1:9,0 afhankelijk van de rechtervoet. Ga je ‘sportief’ rijden op bergwegen dan is 1:5 ook best haalbaar. Op benzine is 1:8 met deze combinatie een betrouwbaar planningsgetal voor langere caravanritten; daarmee is de actieradius niet geweldig. De tankinhoud is inmiddels verhoogd van 50 naar 71 liter. Euro 98 E5 en 95 E5 worden aanbevolen en 95 E10 is toegestaan. Met E10 is het verbruik merkbaar hoger.


Iets gebolde Emuk-spiegels met SKU nr 100855 passen perfect. Ook universele Milenco Grand Aero met vlak glas geven een behoorlijk goed zicht.
Samengevat: met de XC60 T8 ervaar je meerdere auto’s in één: het is een emissievrij elektrisch aangedreven utiliteitsvoertuig voor dagelijks gebruik in de regio en de stad met zeer lage brandstofkosten; solo is het een heerlijk comfortabele, snelle en goed sturende Gran Turismo; en het is ook onder alle omstandigheden een geweldig relaxte caravantrekker, met veel reserves, goede terreineigenschappen en met de voordelen van een EV-trekauto zonder de oplaadconcessies tijdens een lange reis. Voor mij absoluut de Trekauto van het Jaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] met een Knaus

De ervaring van Jeroen Breedveld met een Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] (235 Kw/320 pk bouwperiode: v.a. 2017) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 24-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 56%

Nu voor het tweede seizoen op vakantie geweest naar het Gardameer. Als trekker een Volvo XC60 T8 met Polestar tuning en als caravan een vrij compacte Knaus Südwind 450 FU.
Zowel op caravan als auto zitten de nodige opties, zodat het treingewicht leeg al flink is.
De auto (inclusief opties) weegt leeg al ruim 2150 kg, de caravan leeg inclusief opties 1330. Daarbij nemen we 3 fietsen mee op de caravan, twee voorop en 1 achterop.
Verder een nogal grote voortent met extra luifel en dan weet je dat het een zware combinatie wordt. Alles binnen de maximum waardes uiteraard. De auto mag maximaal 2700 kg wegen en de caravan 1700.
Daar zitten we niet ver vandaan is mijn berekening.
Ik reken op een trein gewicht van 4400 kg waar bij de meeste zware dingen in de auto (incl dak koffer ) liggen.
De kogel druk waarmee gereden wordt ligt tussen de 85 en 95 kg en dat bevalt uitstekend.

Over de stabiliteit en trekkracht niets dan lof.
ITBS is voor de stabiliteit niet echt nodig, het grijpt onder normale omstandigheden nooit in. Enkel wel eens op richels bij een Baustelle of slecht wegdek voel je af en toe een afremmende caravan. Even later krijg ik dan een melding op mijn Dashboard dat er een storing van mijn remlichten van de caravan was. Die gingen door iTBS namelijk aan terwijl de auto geen rem signaal gaf. Volkomen normaal dus, maar zo zie je dat iTBS heeft ingegrepen, mocht je het niet gevoeld hebben….
Tot nog toe nooit bij glad wegdek.
Voordeel verder is natuurlijk het voorbeeldige gedrag van iTBS tijdens afdalingen. De caravan bonkt nooit als ik op de motor afrem. De remmen worden dan niet aangesproken. De oplooprem wordt keurig gestrekt gehouden zo lang ik het rempadaal van de auto niet aanraak. Ook na twee seizoenen rijden en zo’n 4500 km met deze caravan zijn de remmen nog als nieuw. Ook is het achteruitrijden door iTBS heel gemakkelijk. Nooit door de oplooprem heen.

De caravan volgt heel gemakkelijk en meestal rij ik met caravan in de sport stand, waardoor de luchtvering iets steviger wordt en de auto wat lager komt te liggen. Dat laatste is prettig omdat een XC60 met standaard onderstel de trekhaak best hoog heeft zitten en een caravan dan al gauw wat achterover hangt. Bij deze combi niet echt een probleem, ook niet in de normale hybride/comfort stand.
In een andere ervaring is de trekkracht van de XC60 T8 al uitgebreid beschreven. Met Polestar tuning is dat nog beter, tijdens accelereren houdt de automaat de motor net iets hoger in de toeren.
Mijn auto is eentje uit 2017 (mij 2018) en is nog voorzien van een kleine tank (50l) wat naar mijn mening met caravan echt te weinig is. Vanaf 2019 is echter een 71l tank geleverd.
Verbruik met caravan is echt wel fors, maar je bent ook met een flink pakket op de weg. Reken op 13-14 l/100km.
Dat is als je 100 km/h aanhoudt. Echte km, 105 op de teller is 101 geijkt. Ik heb mijn adaptive cruise control in het buitenland altijd op 105 staan en dat levert gemiddeld bovengenoemd verbruik op. Ga je alleen maar heuvel op dan neemt dat verbruik bij gelijkblijvende snelheid nog eens flink toe. Er zitten tankbeurten tussen van 17,5 l/100 km.
En dan gaat het heel hard met je 50l tank.
Plankgas rij je nooit bij die snelheden, er is altijd ruimte om te kunnen versnellen.
Binnen NL rij ik altijd 95 op de teller, me dus keurig aan de snelheid houdend. Dat levert meteen een gunstiger verbruik op van 11-11,5 l/100 km.

Conclusie:
Een voortreffelijke trekker.
Aanraders zijn als je zo’n auto overweegt de Polestar tuning (auto rijdt er echt prettiger door), luchtvering.
Verder eentje zoeken met 71l tank ipv 50l.
En dan nog een tip: de B&W geluidsinstallatie klinkt fantastisch en maakt het rijden een feestje. Zeker omdat de auto erg stil is tijdens constante snelheden. Mede doordat de mijne ook nog eens is voorzien is van gelaagd glas in de portieren.

Een verdere kleine negatieve note naast de kleine tank is dat ook de bagageruimte voor een auto van dit formaat niet overdreven groot bemeten is.

Ps ik heb mijn auto gebruikt gekocht en de auto was derhalve voorzien van al dit fraais op de Polestar tuning na. Vandaar dat ik ook goed het verschil tussen voor en na kan beoordelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Maximaal trekgewicht

Toelichting bij het trekadvies

Rijbewijs B of BE?

Caravanbanden

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2021 Caravantrekker