Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

PHEV & EV gebruikerservaringen

BMW X3 xDrive 30e met een Tabbert

De ervaring van Jurgen Verstraeten met een BMW X3 xDrive 30e (215 Kw/292 pk bouwperiode: december 2019 - heden) en een Tabbert Puccini 655 TD van 1980 kg geplaatst op 26-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 89%

Voor het eerst met een BMW X3 op pad. Hiervoor altijd heel tevreden geweest met een 520D (F10)/525D (F10) en weer een 520D (G30). Dus nu voor het eerst met een benzine auto (+ elektriciteit) weg.

Maar wat een verschil in positieve zin. De X3 is van zichzelf een stuk zwaarder door het accupakket en dat maakt het rijden met de caravan een stuk stabieler en daardoor plezieriger dan met de 5-serie. Kracht in overvloed: het overgrote deel wordt "gewoon" op benzine gereden, maar zodra het klimmen wordt of je wil inhalen, dan schakelt de elektromotor bij en komt er een enorme boost aan kracht vrij (heel geleidelijk). Zorg wel dat je de elektrostand op " Battery Control" hebt staan. En minimaal ingesteld op 40%. Zo heb je altijd power beschikbaar als je dat nodig hebt.

Er is eigenlijk maar 1 (klein) nadeel: als je houdt van stevig doorrijden (110 km/u op de Franse tolwegen), dan lust de X3 wel veel brandstof: 1:4,7 moet je wel rekening mee houden. Wel 3 fietsen op het dak en 5 personen in de auto. De caravan weegt 2.000 kg. De tank is maar 47 liter, dus om de 200 km moet je echt tanken.

Samengevat: ik ben echt heel enthousiast over deze auto die op zijn wettelijke limieten perfect presteert.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X5 xDrive 45e met een Adria

De ervaring van gert de jager met een BMW X5 xDrive 45e (290 Kw/394 pk bouwperiode: september 2019 - heden) en een Adria Alpina 753 UP van 2230 kg geplaatst op 17-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

perfecte caravantrekker! heerlijk rijdende auto met meer dan genoeg vermogen, ook in de e drive modus. met forse caravan ( adria alpina 753 up ) rijklaar gewicht 2500 kg. zelfs het gemiddelde verbruik valt heel er mee 1 op 7 / auto is geen koopje, maar z n prijs meer dan waard.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Sprite

De ervaring van Hans van der Laan met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Sprite Mondial 420 SE van 1250 kg geplaatst op 20-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Vorig jaar uitgebreid gereden met deze combi. De Niro trekt erg goed vooral tien we op een hele steile camping omhoog moesten. Hij vult de kleine batterij ongemerkt op een slimme manier. Op de snelweg is de batterij snel bijna leeg . Verbruik dan 1:9 niet heel slecht. We waren een beetje bang voor lange 10% heuvels in west frankrijk niks geen probleem. Caravan beladen tot 1250 kg prima combi stabiel reden 95 km gemiddeld boven 105 km wat gaan uitkijken denken wij. We hadden een ATC op de caravan en dan voel je niets ( wel dubbel aarden )

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Caravan

De ervaring van Gideon Neerhout met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (104 Kw/141 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 18-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 31%

Ben net terug van mijn eerste vakantie met de caravan men de kia niro phev.
De caravan is een öggestorp tandemasser met een eigen gewicht van 1160kg en 7 meter lang.
We wonen in Zweden en zijn via Polen naar de Bodensee gereden. Daar flink wat heuvels gehad.
Heb na veel lezen gezien dat je de kia het beste in de sportstand moet houden. Daarmee laat hij de batterij sneller tijdens het rijden want die gaat redelijk snel leeg. Ongeveer na 180km maar ligt een beetje aan de heuvels. Ik heb totaal 4683 km gereden en totaal 306.34 liter getankt wat een gebruik geeft van 1 op 15. Dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Er zit uiteraard ook km bij zonder caravan maar de meeste zijn met de caravan gemaakt. Gemiddelde snelheid is dan wel rond de 85/90.
Maar de plug in is echt aan te bevelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] met een Chateau

De ervaring van Age de Vries met een Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] (155 Kw/211 pk bouwperiode: juni 2015 - 2018) en een Chateau Calypso 480 KMD van 1170 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

De Mercedes c 350 e limousine aangeschaft eind 2016. Dit voorjaar voor het eerst weg geweest met de caravan naar Frankrijk. Chateau met belading ca 1200 kg. Het blijkt een geweldig fijne trekauto. De automaat doet z'n werk prima. Wel is nadelig dat de automaat alleen een kortstondige "manual" stand kent dmv de schakelflippers. Hoewel niet heel storend, schakelt de automaat bijna altijd door naar de hoogste versnelling. En dan rijd je eigenlijk met wel heel weinig toeren. De auto heeft daar geen moeite mee lijkt het, maar voor je gevoel zou je graag een paar 100 toeren meer willen draaien tbv koeling etc. De auto heeft geen enkele moeite met een caravan van dit gewicht. Luchtvering is geweldig en je kunt heel fijn 100 km/h rijden. Verbruik ca 12 l per 100 km.
Mooi is dat je de electrische aandrijving op "save" kunt zetten, zodat je in eventuele file over electrische aandrijving beschikt. Dat is lekker rustig rijden! Het rijdt dan nog soepeler dan op de benzinemotor.
Kort en goed: een geweldige caravantrekker met als enige kritiekpunt dat de automaat eigenlijk niet over een "manual" stand beschikt. En dat zou je bij een "vals plat omhoog" graag handmatig wat willen corrigeren. Verder niets dan lof!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] met een Chateau

De ervaring van Karl met een Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] (155 Kw/211 pk bouwperiode: juni 2015 - 2018) en een Chateau Calypso 480 KMD van 1170 kg geplaatst op 29-07-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 59%

Beste, Met de automaat kan je wel permanent manueel schakelen. Selecteer in het menu "individual" en bij instellingen "manueel". Voor de rst kopieer je het menu van een standaard programma, om te trekken best "COMFORT". Veel succes!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een LMC

De ervaring van Hans Soeting met een Mitsubishi Outlander PHEV (176 Kw/239 pk bouwperiode: juni 2018 - heden) en een LMC Munsterland 475 RD van 1307 kg geplaatst op 27-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

En wat ben ik blij met die auto als caravan trekker!
Geweldig!
Heerlijk rustig en aanvankelijk vreesde ik voor het "schildpadje" het signaal dat je niet meer energie van je auto mag vragen... In beide gevallen reden we vervolgens zonder problemen nog steeds 90 km/uur helling op ( A75 in Frankrijk omgeving le Caylar)
Heerlijk die momenten dat je met nog "0 "km in de accu na een lange afdaling, zoals van de A75 binnendoor naar Ales, ineens weer 30 km met de combinatie op stroom kan rijden.
Ook fantastisch om fluisterstil over de camping te kunnen rijden. Vooral als je een keer vroeg weggaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Eriba

De ervaring van Arend Jan Dooijes met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: oktober 2013 - 2015) en een Eriba Touring Troll 550 van 1215 kg geplaatst op 02-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Ik heb net een andere auto gekocht, een Outlander PHEV uit 2014.
Nu heb ik een Eriba Touring erachter, maar doordat de trekhaak te hoog is, hangt de caravan met de kont vlak boven de grond.
Heeft iemand ook deze ervaring en wat is er eventueel aan te doen?

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Caravan

De ervaring van Huisman met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: oktober 2013 - 2015) en een Caravan (als voorbeeld) van 1500 kg geplaatst op 05-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

redelijk goed trekker. gaat goed mee op snelweg. In de bergen wel veel toeren, durf het steile werk daarom nog niet aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Burstner

De ervaring van Dennis met een Mitsubishi Outlander PHEV (149 Kw/203 pk bouwperiode: september 2015 - 2017) en een Burstner Premio 495 TK van 1360 kg geplaatst op 10-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Goede ervaringen met de outlander als trek auto. Met flinke steiging had de auto ook geen problemen al werd het lastiger als de accu helemaal leeg was. Je merkt dan dat de trek kracht flink afneemt, dit wordt dan ook weergegeven op het dashboard. Zorg dus dus dat je altijd op de stand Save rijdt. Hierdoor heb je altijd wat extra accu capaciteit voor het flinke klim werk. Voor het vlakke rijden is inhalen en accelereren meer dan voldoende

Bekijk berekening

Wijzigen


Tesla Model 3 met een Caravelair

De ervaring van De Wilde met een Tesla Model 3 (175 Kw/238 pk bouwperiode: maart 2019 - 2020) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1000 kg geplaatst op 17-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 50%

Geweldige combinatie, amper merk je dat de caravan er achter hangt er stabiel. Actieradius gaat gruwelijk naar beneden. Voor Nederland meer dan goed! Helaas geen emuk spiegels beschikbaar, nu gekozen voor Milenco's, echter trillen deze erg maar mijn idee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Hobby

De ervaring van Raymond met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: september 2014 - 2016) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1500 kg geplaatst op 28-05-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Dit is eigenlijk geen vraag maar een ervaring die ik wilde delen op het forum.
We hebben enkele weken geleden met de VW Golf GTE en onze caravan Hobby Excelent 540 UFE 2015 gereden en de combinatie was geweldig. De trekkracht van deze auto en de stabiliteit van de combinatie is meer dan uitstekend. We hebben de Golf niet gespaard, met de 1500 kg zware Hobby hebben we hem met gemak over de Fernpass getrokken en na de afdaling was de accu weer voor de helft opgeladen. Deze auto is een echte aanrader. En het mooiste is dat je op de camping je auto kan opladen, met 5 Ampere duurt dat 7 uur, en je dus al je ritjes in en rond de camping elektrisch kan rijden.
Tot slot, de auto is nog niet uit in Italie dus we hadden veel bekijks en werden door vele mensen aangesproken.
Twijfel je nog, niet nodig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Caravan

De ervaring van Patrick Talen met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: september 2014 - 2016) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1300 kg geplaatst op 28-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

De combi VW Golf GTE i.c.m Wilk 540 (max 1300kg beladen) is een uitstekende combinatie. Het trekken van de caravan is absoluut geen probleem. De rit vanuit Spanje via Millau naar huis is uitstekend verlopen met een rijsnelheid van circa 110 km/u. Het verbruik lag rond de 1 op 7,5 (incl. dakkoffer op de GOLF). Nadeel van deze Golf is de kleine benzinetank, waardoor je relatief snel weer aan de pomp staat. Laden van de Golf op de campings verloopt prima. Campings met > 6 AMP hebben wel onze voorkeur ivm snelheid van laden icm gebruik van andere apparaten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Beyerland

De ervaring van Theo met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: september 2014 - 2016) en een Beyerland Vitesse 420 LB van 1145 kg geplaatst op 17-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Absolute aanrader. Zojuist teruggekeerd uit Zuid Frankrijk. Drôme en Vaucluse bezocht. Vanwege files via Grenoble en col de Grimone naar de Drôme gereden. Was benieuwd naar het rijden van deze pas. In één woord geweldig!. Wat een wagen, nooit eerder zo\'n geweldige caravantrekker gehad al was ik over de combi Audi A4 1.9 Tdi (130 pk) ook erg tevreden. Continu in de GTE modus gereden om gebruik te kunnen maken van het afremmen op de motor. Ging perfect. Dit is de eerste auto die ik met automaat rij en nu al weet ik zeker dat ik nooit meer terugkeer naar een schakelwagen. De automaat maakte de juiste keuzes op de juiste momenten. Haarspeldbochten bergop? Geen zorgen. Lange afdalingen bergaf? Ook geen zorgen, de auto heeft niet de neiging harder te gaan lopen. Gebruik is behoorlijk, 1:7 bij 110 km/u cruisesnelheid op de snelwegen. Iedere paar uur tanken vanwege de kleine tank is geen probleem, ik wil toch even de bene strekken en een kop koffie drinken. Opladen op de camping heb ik niet geprobeerd, maar uit de andere reviews maak ik op dat het goed kan, dus de volgende keer ga ik dat ook testen. Bijkomend punt: Tijdens mijn vakantie compenseerden mijn zonnepanelen, mede aangelegd voor het laden van de auto, de CO-2 uitstoot van de Golf voor een groot deel. Plezierige gedachte.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf GTE Hybrid met een Dethleffs

De ervaring van Rolf Reinders met een Volkswagen Golf GTE Hybrid (150 Kw/204 pk bouwperiode: september 2014 - 2016) en een Dethleffs c'trend 505 FSK van 1350 kg geplaatst op 07-11-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

Met Golf GTE met Dethleffs C'trend 505 FSK naar Italië gereden, perfecte combinatie waar flink mee doorgereden kan worden. Wel regelmatig de benen strekken omdat er getankt moet worden omdat het gebruik rond de 1 op 7 ligt, maar ik denk dat niemand een GTE rijdt omdat hij zuinig in brandstofgebruik is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Hobby

De ervaring van Henk Keijzer met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1295 kg geplaatst op 26-11-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Het MTG gewicht van de Passat Variant GTE is 2.250kg, de Hobby caravan is 1.300kg dus idd rijbewijs BE. Ik laat echter het MTG gewicht van de auto verlagen naar 2.125kg, waardoor combinatie wel bereden kan worden met rijbewijs B.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Beyerland

De ervaring van Rogier met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Beyerland Sprinter 495 FDK Sport van 1500 kg geplaatst op 13-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Het rijden met de combi is goed en makkelijk.
De grip van de voorbanden is niet super, dus op stijlen heling is het zoeken naar grip.
Het rijden op de snel weg is fijn, je extra vermogen met de GTE knop is super. Even snel een vrachtwagen in te halen zonder het andere verkeer op te houden. In de bergen tot ca. 95 km per uur ook geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Fendt

De ervaring van Gijs met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Fendt Bianco 465 TG van 1430 kg geplaatst op 18-04-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Tot nu toe twee ritten van 70 kilometer gereden met deze combinatie. Meestal in de hybride modus. Hierbij kies ik voor het handmatig schakelen zodat de auto niet telkens in '6' schiet; de toerentallen zijn dan te laag (1.700) bij 90.
De combinatie is stabiel, ook bij 110. De caravan is goed beladen en weegt exact 1.430 kilo met een kogeldruk van 78 kilo. Het verbruik - redelijk wat electrisch ivm file - is 11.5 liter op 100 km (1 op 9 krap aan dus) tevreden. Bij 95 a 100 km zal het ongeveer op 14.0 per 100 kilometer liggen. De spiegels zijn van Milenco en bevallen goed.

I.v.m. verder doorzakken dan ik wens heb ik bij Carsupport veren laten monteren (zeer deskundig en veel kennis). Nu eens kijken hoe dat rijdt.

De ervaring vul ik aan na de Italie vakantie. Ik verwacht dan in berg-achtig terrein regelmatig de GTE stand te kiezen om van de 218 pk te kunnen profiteren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1530 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Inmiddels ruim 6000 km met deze combinatie gereden, verdeeld over drie vakanties in Frankrijk en Italie. Fijne combinatie waarbij het verbruik lager is in GTE modus dan op hybride. De support van de E-motor helpt echt. Een op 8 tot 9 is mogelijk met snelheden tot 90 km/h. Hiervoor blijf ik wel in de 5e versnelling, in de zesde versnelling zakt het naar 1 op 7.

Met een kogeldruk van 85 kg. is de combinatie ook nog stabiel mocht je willen inhalen met 110 km/u.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Dethleffs

De ervaring van Laurens met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: oktober 2019 - heden) en een Dethleffs C'GO 495 QSK van 1257 kg geplaatst op 19-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Dit jaar voor het eerst op vakantie met onze Passat GTE. Hiervoor reed ik 3 jaar een Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra 190 pk uit 2014. Dit was natuurlijk een geweldige caravantrekker. Maar we rijden maar 8-10K kms op jaarbasis en dan is een dikke diesel gewoon te hoog in kosten. Ik rijd sinds vorig jaar van de zaak een elektrische VW Golf. Dus wou op zoek naar een goed (goedkoper) alternatief voor de Audi. En de Passat is daar dubbel en dwars in geslaagd. Wat een geweldige caravantrekker en reisauto is dit!! Heel veel ruimte, zuinig, en luxe!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1750 kg geplaatst op 13-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Dit jaar eerste jaar met nieuwe auto en nieuwe caravan. Afgelegde afstand ca. 3250km. Bestemming Spanje. Gemiddeld verbruik bij stevig doorrijden 110km/u 1:9,5. Aan trekkracht geen gebrek, op tussenstop, terrassencamping, waren heuvels van 10-20% geen probleem in AWD stand, zorgen dat je blijft rijden. Combinatie ongevoelig voor zijwind, Belading van caravan was laag in bankkasten en onder het bed. Kogeldruk ca. 85kg-90kg. Caravan is voorzien van ATC, deze heeft niet ingegrepen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van OKK met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Eriba Nova 531 van 1500 kg geplaatst op 28-09-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Dit jaar ook met de V60 plug in en Eriba Nova 530 1550kg in Schotland geweest , zeer stabiele combinatie door geringe overhang en gewicht op de achteras van de Volvo ( batterijen pakket ) . Zat power in de bergen.Ik gebruik bij lange dalingen de save stand om stroom op te laden !
Hij lust wel in slokje , op M wegen in Engeland vrijwel uitsluitend Geartronic in 5e gereden dan met 95 km/uur 1op 9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Knaus

De ervaring van Janjaap met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 11-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Na jarenlang v70 te hebben gereden met deze caravan, 2009 model, nu v60 pih. Het rijden benaderd qua stabiliteit de v70, vermogen op hellingen super. Ook op de autoroute is cruisesnelheid tussen de 120-130 geen enkel probleem met deze combinatie, verbruik in combinatie met kleine tank wel. Iedere 250 km langs de kant om brandstof in te nemen begint na ongeveer 3000 km wel te vervelen. Gemiddeld verbruik over hele afstand 1 liter op 7 km. Vrijwel continue op save mode gereden, zodat accu's bij kunnen springen wanneer extra power gewenst. Automaat doet het prima, niet handmatig in hoeven grijpen. Op ruimte in auto en brandstoftank na, prima caravan trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een LMC

De ervaring van Philip met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een LMC Vivo 522 K van 1600 kg geplaatst op 09-09-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Met de Volvo D6 en de LMC 522K, opgewaardeerd naar 1800 kg max, naar Spanje geweest. Hierbij zo'n 3200 km met caravan gereden. Werkelijk verbruik gemeten op basis van getankte liters 10 ltr/100 km met de caravan eraan. Snelheid op de autoweg zo'n 90 km/h. Constant on POWER mode gereden, accu's voor electromotoren blijven daarmee op 10%. Auto heeft heel veel kracht, optrekken is geen enkel probleem, maar gewichtsverhouding is aan de grens. Derhalve LMC ook laten uitrusten met ATC als "vangnet".
Als spiegels Oppi's voor Volvo V60 gebruikt. Linkerspiegel met platte spiegel voldoet uiterst goed, goed zicht en weinig trillingen. De rechtersipegel met bolle spiegel ben ik minder tevreden over. Trilt aanmerkelijk meer, geen idee waarom.
Tenslotte ingebouwde navigatie van de Volvo. Volvo doet er goed aan het technische navi team te verbannen naar Zweeds Siberie en navi in te kopen bij een toeleverancier die er wel verstand van heeft. Navi dirigeert de auto/combinatie naar de meest belachelijke kleine straatjes en er is geen optie om dit te veranderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert Wijnen met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 02-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

Tsja... Wouw?

De rapportage doet te kort aan het gemak en comfort waarmee deze relatief brede maar in verhouding lichte (nog geen 1300 kg) Kip wordt voortbewogen onder diverse omstandigheden.

In een later stadium ga ik via een apart artikel in op deze Plug In Hybrid, maar ik kan nu al zeggen dat de combinatie van dikke diesel voorin op de voorwielen, uiterst alerte elektromotor op de achterwielen, én een 11 kWh Li-Ion accupakket een heel erg goede combinatie vormen met de automatische 6-traps transmissie.

Het concept lijkt en is complex. Maar het gemak hoe de elektronica omgaat hiermee is geweldig. Je merkt er kortom niets van! Je start en je hoort verder niets. Vervolgens rij je geluidloos weg en zie je aan de toerenteller dat ter controle de dieselmotor even start (zonder enige trilling). Ook het onderweg zijn betekent af en toe dat er wel of niets gebeurt op het dieselgebied: Alles gaat schokloos. Nee, deze Volvo V60 D6 PIH heeft niet de nieuwste Aisin 8-traps transmissie, zoals de nieuwere Turbobenzine Twin Engine versies... Maar deze 4 jaar jonge Volvo met 200k op de teller? Geweldig.

Later meld ik me. Want er zijn wel wat dingetjes...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 03-04-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Kleine toevoeging: Het is beter om op de snelweg veelal manueel in de 5e versnelling te cruisen. Reden? Wat minder motorkoppel op de tandwielen van de versnellingsbak. Door iets hogere toeren is er hetzelfde vermogen beschikbaar aan de wielen, maar met minder kracht op de transmissie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van Ale Kok met een Volvo V60 D6 Hybrid (208 Kw/283 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Eriba Nova 465 van 1200 kg geplaatst op 07-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Dit jaar voor het eerst met de V60 PHEV op vakantie geweest.
Stabiliteit is gewoon top, wat wel te verwachten is van een auto met leeggewicht van 2000 kg.
Trekkracht is er ruim voldoende, zelfs alleen de dieselmotor levert genoeg vermogen (205 pk) om alle snelweghellingen probleemloos te overwinnen.
Twee zaken om rekening mee te houden.
De automaat(geartronic) wordt door mij in de handmatige stand gezet in de 5e versnelling. Deze schakelt dan wel automatisch terug bij vaart minderen voor bijvoorbeeld tolpoortjes, maar schakelt daarna niet meer op, de klassieke automaat uit mijn V70 doet dat wel, even aan denken dus, en met een tikje naar rechts tegen de pook de automaat inschakelen
Het gewicht.
Zelfs met een lichte caravan van 1000kg max ga je al over de 3500kg heen en dat houdt in dat je in België en Frankrijk niet harder mag dan 90 km/h i.p.v. resp 120 en 130km/h.
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, de reis hoort ook bij de vakantie.
Het brandstofverbruik ligt zo rond de 5 l per 100km bij 90km/h op de cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 TwinEngine met een Knaus

De ervaring van Robin met een Volvo V60 D6 TwinEngine (208 Kw/283 pk bouwperiode: april 2015 - 2018) en een Knaus Sudwind 590 FUS van 1800 kg geplaatst op 08-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

De Volvo V60 twin engine D6 is een zeer goede trekker. Vanwege mijn beroep heb ik verschillende auto's gehad en voor onze caravan kunnen testen. Natuurlijk is het vermogen meer dan voldoende om rustig te kunnen rijden. De Brennerpass en de klim bij Luik zijn geen probleem. Hij schakelt 1 versnelling terug en blijft gewoon 100 km/h heuvelop rijden. Ik lees vaak dat mensen het niet prettig ervaren om met een bredere caravan te rijden maar die mening deel ik niet. Ik denk dat het komt door het feit dat de wielen breder uit elkaar staan en dat de as verder van de auto ligt. Hij ligt heerlijk rustig en slingert niet. Ik rijd altijd tussen de 100 en 110 en ben zeer nauwkeurig met het beladen van de combinatie. Kogeldruk meet ik na en zware spullen op of rondom de as. Het brandstof verbruik vind ik nog best redelijk. Gezien mijn snelheid en de bergachtige gebieden waar we rijden vind ik een verbruik van 1 op 8 gemiddeld acceptabel. Vlakke snelweg bij 90 km/h is het 1 op 12 en bij 105 km/h is het 1 op 10. Berg op loopt het al snel op naar 1 op 6 bij 90/100 km/h.
Inhalen is met deze combinatie erg makkelijk omdat de auto zo sterk is dat de tussenacceleratie kinderspel is. Ook is dat voor ander weggebruikers prettig omdat we de vrachtwagens zo voorbij zijn.
Al met al is dit de beste trekker die ik heb gehad. Niet de goedkoopste bij de aanschaf maar in het dagelijks gebruik wel erg zuinig en in de zomer een beer van een caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T8 Twin Engine met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 T8 Twin Engine (287 Kw/390 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1490 kg geplaatst op 13-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Na 5 jaar een V60-D6 naar volle tevredenheid gereden te hebben, begin juni dit jaar de overstap gemaakt naar een V60-T8. Wederom een goede combinatie! Met de 1750 kg aan de haak weet de T8 prima raad, geen moment van twijfel gehad. Verbruik, zowel solo als met caravan, iets hoger dan verwacht, met caravan ca. 1:7,5/1,8, maar dat kan nog te maken hebben met de nieuwe auto. De helling bij Luik, maar ook naar de Spaanse grens, is geen enkel probleem, ruim voldoende koppel/trekkracht. Voor mij een goede keuze geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Eriba

De ervaring van Frans met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 03-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Met deze combinatie op en neer gereden naar Annecy. Zeer goed bevallen, de auto is zwaar en erg stabiel met deze caravan. De 3 cilinder kan het span makkelijk trekken. Gemiddeld 85 km op de cruisecontrol gereden met een gemiddeld verbruik van 9 L/100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

(Advertentie)

Auto in orde
Caravan oké

En hoe staat het met je Frans?

Leer Frans op
coaching-frans.nl

 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

Abnormale bandenslijtage

In de bergen naar beneden

Maximaal trekgewicht

 

© 2004-2020 Caravantrekker