Trekkrachtgrafieken
In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.
In de trekkrachtgrafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand te zien bij diverse snelheden. In dit voorbeeld een Mazda CX-5 met een Fendt van 1600 kg. Bij elke snelheid is af te lezen hoeveel kracht een versnelling heeft en welk toerental daar ongeveer voor nodig zijn. Ook zie je de kracht die nodig is om de rijweerstand te overwinnen. Het verschil tussen de lijnen van de weerstand en de beschikbare kracht, kan je gebruiken om te versnellen en geeft ook aan hoe gemakkelijk dat zal gaan.
Hoe aflezen?
Horizontaal in de grafiek (x-as) is de snelheid aangegeven en vertikaal (y-as) de kracht aan de wielen in Newtons. Het grijs gekleurde gebied geeft de kracht aan die minimaal overwonnen moet worden om te kunnen blijven rijden. Dit is de rijweerstand van de auto met caravan. De gekleurde lijnen (met de bolletjes) geven de kracht aan in de verschillende versnellingen die de auto maximaal, bij volgas kan leveren.
In de grafiek is te zien dat het grijs gekleurde gebied bij het toenemen van de snelheid steeds groter wordt. Dit komt doordat de luchtweerstand toeneemt bij het toenemen van de snelheid.
Zijn de lijnen van de versnellingen boven de lijnen van de weerstand - op de vlakke weg (het grijze vlak), bij tegenwind (dunne grijze lijn) en op hellingen - dan heb je bij volgas genoeg kracht om met een constante snelheid te rijden. Hoe meer ruimte er is tussen de lijnen van de versnellingen (dus hoe hoger de lijn) en de weerstand, hoe meer kracht er beschikbaar is. Je kan dan minder gas geven of hebt kracht over om te kunnen versnellen.
De lijnen van de versnellingen zijn dun in grijs en dik gekleurd. Het dikke gekleurde gedeelte is het meest ideale snelheidsgebied waarbij de motor voldoende, maar niet te veel toeren maakt. Het dunne grijze lijntje aan de rechterkant geeft aan dat de motor erg veel toeren maakt, wat oncomfortabel is om langdurig te rijden (maar technisch geen probleem!). In het linker gedeelte maakt de motor te weinig toeren om lekker een caravan te trekken.
Elke combinatie is anders
Op deze trekkrachtgrafieken zijn voor de weerstand het gewicht van de combinatie en de luchtweerstand (en dus ook de afmetingen van de caravan) van belang. De trekkracht hangt af van de motor en de gebruikte versnellingsbakverhoudingen. Elke combinatie is dus anders.
De kracht van een Volvo met turbomotor en dezelfde caravan van 1600 kg
Door bijvoorbeeld verschillende grafieken met elkaar te vergelijken kan je heel goed bekijken hoe verschillende auto's het doen met verschillende caravans. In het
Trekrapport zijn de trekkrachtgrafieken opgenomen en kan met verschillende gewichten en motorvermogens een vergelijking worden gemaakt. Alleen van Elektrische auto's, sommige Hybride auto's en auto's met een traploze CVT (zoals in de Toyoya RAV4) kunnen geen standaard trekkrachtgrafieken gemaakt worden.
Wel is in een grafiek de relatie tussen toeren, de kracht en de snelheid weer te geven. Je ziet dan niet een vaste versnelling maar de kracht die een auto heeft bij bijvoorbeeld 3000 toeren.
Al te lezen dat om 100 km/u te kunnen rijden het toerental minimaal zo'n 3000 moet zijn.