Caravantrekker.nl

In de winter weg?

Waarom de caravan naar de stalling brengen terwijl je ook in de winter kan genieten van je caravan?

In de winter weg?

Is het niet zonde om de caravan maanden lang stil te laten staan in de stalling? Moderne caravans zijn zo goed geïsoleerd en hebben een uitgekiend verwarming- en ventilatiesysteem waardoor ook bij lagere temperaturen een comfortabel verblijf in de caravan mogelijk is. Ook het rijden met caravan in de winter hoeft geen problemen op te leveren, maar vraagt wel een goede voorbereiding, zeker als je de sneeuw in het hoger gelegen buitenland gaat opzoeken.

Wintercaravannen

In het hoogseizoen zijn wintersportcampings vaak vol. Reserveren is dan wel verstandig, omdat het aanbod aan campings niet zo groot is. Op de camping is vaak een droogruimte voor ski’s en skischoenen en soms ook voor kleding. Bijna elke camping verhuurt gasflessen van 11 kg propaan. Is het niet extreem koud dan kan je daar een week mee vooruit, maar is het koud (min 15) en waait het dan is zo’n fles na een dag of 4 meestal wel leeg.
De (gas)kachel met het omloopsysteem kan je het beste 24 uur per dag aanlaten. Angst hiervoor is echt ongegrond. De gaskachel haalt zijn lucht van buiten en voert via een gesloten systeem de afvoergassen weer naar buiten af.
Voor een aangenaam verblijf is ventileren erg belangrijk, zet dus altijd één of twee dakluiken permanent open. Verse lucht komt o.a. onder bij de kachel de caravan binnen en de warme lucht mag boven via het dak verdwijnen. Erg comfortabel is (elektrische) vloerverwarming. Is dit niet ingebouwd kan je ook prima een los elektrisch vloermatje gebruiken.

Wintertent

Een gewone voortent is onbruikbaar in de sneeuw. Er zijn speciale wintertenten maar ga je met twee personen in een royale caravan kan je m.i. ook goed zonder. Je moet dan wel ruimte hebben in de caravan om je (sneeuw) laarzen neer te zetten en voldoende ruimte om een (natte) jas uit te kunnen trekken en ophangen. Wij zelf gebruiken alleen een wintertent als mijn (volwassen 😉) dochter mee gaat!

Winterbanden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk en in de meeste landen ook verplicht. Het effect van winterbanden onder de caravan is niet zo groot en is alleen in enkele Scandinavische landen verplicht. Winterbanden of All seasonbanden moeten voorzien zijn van het 'sneeuwvlokje' oftewel het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) en moeten minimaal 4mm profiel hebben.

Ook bij een auto met vierwielaandrijving zijn winterbanden onmisbaar. Het remvermogen is immers niet beter dan van een gewone voor- of achterwiel aangedreven auto. Bovendien merkt je door de enorme tractie met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn. Ga je naar de Alpen dan heb je natuurlijk goed passende sneeuwkettingen aan boord en kan je ze ook omleggen. Twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto zijn voldoende, kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.

De reis

Wintercampings zijn over het algemeen goed bereikbaar met een auto caravancombinatie. Veelal is er op de camping zelf een sleephulp om de caravan op z’n plaats te zetten. Op gladde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Houd er wel rekening mee dat de remwerking van de oplooprem niet zo groot zal zijn en de remweg veel langer is dan op normale wegen. Vooral bij afdalingen is het van belang om heel rustig, soms zelfs stapvoets, naar beneden te rijden. Laat je niet opjagen door de auto's achter je, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren. Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Neem daarvoor dus wel voldoende gas (en iets te eten) mee! Meestal is in een paar uur of eventueel de volgende dag, de situatie op de weg verbeterd.



Dit klinkt allemaal erg eng en soms is improviseren noodzakelijk, maar bedenk ook dat de kans om in moeilijke situaties terecht komen echt erg klein is. Ga je voor het eerst met de caravan op wintersport, probeer dan in het voorjaar weg te gaan. Het is dan vaak niet zo koud, de dagen zijn langer en geeft de zon meer warmte dan in de Kerstperiode. In verreweg de meeste gevallen zijn de wegen gewoon schoon en is rijden niet anders dan in de zomers met de caravan.

19 oktober 2018



Trekadvies

Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Blog

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Chiptuning

Je kan gemakkelijker een caravan trekken als je auto is voorzien van chiptuning. Maar er zijn naast dit voordeel ook nadelen!

Nieuwe 2023 caravans

Wat is het caravan nieuws op de jaarlijkse beurs in Düsseldorf voor 2023? Mijn verslag is vast anders dan in andere media😉

Elektrische trekauto

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Voldoende kogeldruk

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2023 Caravantrekker