Caravantrekker.nl

Automatische versnelling

Wat is beter om een caravan te trekken, een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat?

Automatische versnelling

Of een automaat beter is om een caravan te trekken hangt af van het type automaat. Een 'goede' automaat is ideaal maar er zijn ook automaten die iets minder geschikt zijn. Vandaar dat we toch even wat meer informatie moeten geven om een goede keuze te maken.

Rijden met een caravan en een automaat is gemakkelijk en vinden veel mensen heel comfortabel. De prestaties zijn zeker niet minder, maar de vraag is vooral of de automaat bestand is tegen de zware belasting bij het trekken van een caravan? De kosten van een reparatie zijn immers als snel erg hoog.



Waarom een transmissie

Om te kunnen rijden moet de kracht van de motor overgebracht worden naar de aangedreven wielen. De versnellingsbak zorgt er voor dat de auto voldoende kracht heeft bij langzaam bergop rijden in een lage versnelling. En door een hogere versnelling te kiezen dat er voldoende snelheid is op een snelweg.

De koppeling zorgt er voor dat motor kan draaien terwijl de wielen nog stil staan en er dan toch schokvrij weg gereden kan worden. Daarnaast maakt de koppeling het ook mogelijk om al rijdend te kunnen schakelen tussen verschillende versnellingen.

Bij het rijden met een caravan moet uiteraard het juiste verzet gekozen worden, maar wellicht nog belangrijker is de koppeling. Die wordt namelijk erg zwaar belast bij het wegrijden vanuit stilstand en zorgt voor de meeste problemen.

Koppelingen

Bij een handgeschakelde auto bedien je de koppeling met de voet. Bij het wegrijden geef je gas en laat je tegelijker tijd langzaam het koppelingspedaal opkomen. Technisch gebeurt het volgende:

De koppeling bestaat uit twee platen met wrijvingsmateriaal. De ene draait, omdat die vast zit aan de draaiende motor. De andere staat stil, omdat die via de versnellingsbak vast zit aan de nog niet draaiende wielen. Door de koppeling te laten opkomen (via een drukgroep) worden deze twee platen langzaam tegen elkaar aangedrukt waardoor beide uiteindelijk even snel gaan draaien. Bij dit proces waarbij de platen tegen elkaar aan schuren, komt door de wrijving veel warmte vrij.

Bij een automaat gaat het koppelen automatisch. Bij sommige automaten gaat dit op een vergelijkbare wijze door platen tegen elkaar aan te drukken en soms wordt het snelheidsverschil tussen motor en versnellingsbak (wielen) overbrugd door een vloeistof koppeling. Maar in alle gevallen ontstaat er warmte. Omdat de kracht bij het rijden met een caravan veel groter is dan bij het solo rijden, er moet immers meer gewicht op gang gebracht worden, komt er veel meer warmte vrij dan normaal. Bij verkeerd gebruik kan dit ook bij een automaat voor problemen zorgen. Denk aan een stinkende koppeling of in het ergste geval verbrande koppelingsplaten. Ook als de automaat een vloeistof koppeling heeft kan die oververhit raken waardoor schade ontstaat. Het regelmatig verversen van deze olie (flushen) door een expert is bij zwaar gebruik aan te raden. Soms raadt de fabrikant aan om een extra oliekoeler te laten monteren.



Om oververhitting te voorkomen moet die slip van de koppeling zo kort mogelijk duren. Maar ook moet er niet te veel kracht gebruikt worden. Dat betekent dat voorzichtig en met niet te veel kracht (gas) weggereden moet worden. Pas als er een vaste verbinding is tussen de motor en versnellingsbak (en er dus geen slip meer is in de koppeling) kan gerust vol gas gegeven worden om sneller te accelereren. De kracht wordt dan immers niet meer omgezet in onnodige warmte maar direct op de weg gebracht via de wielen.

Automaten met beperkingen

Wat zijn nu goede en minder geschikte automaten voor de caravanner?

Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn. De meeste moderne automaten met 6 of meer versnellingen zijn in principe heel geschikt. Bij een automaat met een dubbele koppeling is een ‘natte’ koppeling meestal iets gunstiger dan een automaat met een ‘droge’ koppeling.



Met een caravan wordt de automaat (koppeling) altijd warmer. Soms kan dat geen kwaad maar veelal is een extra oliekoeler aan te raden. Vraag uw dealer daar naar! Zelf kan je de warmte ontwikkeling beperken door nooit plotseling bij stilstand of lage snelheid veel gas te geven maar in een file bijvoorbeeld heel rustig weg te rijden.

Handmatig schakelen

Onder de meeste omstandigheden weet een automaat zelf heel goed in welke versnelling het beste gereden kan worden. Toch zijn er situaties met de caravan waarbij het beter is om handmatig in te grijpen. Bijvoorbeeld als de automaat gaat pendelen tussen twee versnellingen of te snel wil doorschakelen bij even gas minderen. Soms is dit te voorkomen door een sportstand te kiezen waarbij de bak wat alerter reageert of zelf handmatig te schakelen. Uiteraard schakel je handmatig in een afdaling om op de motor af te remmen. Het is prettig als de auto paddles aan het stuur heeft of via een + en - schakelaar of pook gemakkelijk te bedienen is.



We horen wel eens de klacht dat de automaat heel snel terugschakelt zodra gas wordt gegeven of dat de auto erg veel toeren maakt (bijvoorbeeld i.c.m. een CVT). Toch is dat meestal wel verstandig en weet de automaat het eigenlijk beter dan de chauffeur. Handmatig lang in een te lage versnelling, met weinig toeren rijden, is niet aan te raden. Onze ervaring is dat de meeste moderne automaten prima in staat zijn om zelf te bepalen in welke versnelling het beste gereden kan worden met caravan.

Conclusie

Een goede automaat heeft de voorkeur boven een handgeschakelde auto. De bediening is gemakkelijker en de prestaties en het brandstofverbruik zijn niet (meer) ongunstiger. Bij het juiste gebruik en voldoende onderhoud is er geen reden om aan te nemen dat je eerder tegen hoge kosten aanloopt, alleen is wel de aanschafprijs vaak hoger.

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


 

Lees ook:

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Abnormale bandenslijtage

Maximaal trekgewicht

Rijbewijs B of BE?

 

(Advertentie)

 

©2021 Caravantrekker