De Eriba Nova 545S (uit 2018) van Wout Fakkers
Deze caravan is het vlaggeschip uit de nova serie. Mag ook wel met een aantal extra's was deze caravan bijna 50K. Maar dit is nu de tweede Nova voor ons de vorige was een 485SL uit 2015. Ze hebben beide dezelfde overeenkomsten namelijk gewoon bagger qua kwaliteit. Overeenkomsten zijn voorramen die eruit vallen en dan gaan lekken en dat al na het tweede respectievelijk 3 jaar. Doorgezakt dak waar water op blijft staan en waardoor er lekkage op de dakluiken onstaat en het stalen frame van de dakluiken wegroest. Tafelbladen en wastafel blad van de Nova 545S die herhaaldelijk scheurt en na de garantie heb je gewoon pech. Ergo de 485sl is na de lekkage total loss gegaan en de 5454 S hebben we nu na 3.5 jaar maar weer ingeruild daar de lekkages als gevolg van het doorgezakt dak niet te voorkomen zijn. En na de garantie is het gewoon pech hebben en eigen rekening verzekering vergoed dit inmiddels bekende probleem niet, En Eriba hoef je niet te bellen of aan te spreken nee daar moet je voor bij de dealer zijn.
►x
De Adria AVIVA LU492 (uit 2021) van Hoppieh
In augustus voor het eerst op pad geweest met onze nieuwe AVIVA en 8 weken in deze caravan gebivakkeerd. In die tijd geen mankementen of gebreken ervaren. De indeling met de twee langsbedden, het lichte interieur en de twee dakluiken geeft een enorm ruimtegevoel. De lange maar smalle ijskast met groot vriesvak voldoet uitstekend. Met de ledlampjes in de 4 hoeken van de caravan die in alle richtingen gedraaid kunnen worden, is het 's avonds echt gezellig te maken. De bergruimte onder de zithoek en de bedden is meer dan voldoende. Wij hebben in de disselbak het opbergsysteem met de bakken gekocht. Omdat wij 2 fietsen op de dissel hebben staan, hebben wij i.v.m. de disseldruk de disselbak tijdens het rijden leeg gelaten. Maar eenmaal op de camping heb ik nog nooit zo'n toegankelijke en geordende disselbak gehad. Wij hebben niet zo veel kilometers gemaakt, maar met een zorgvuldige belading van de caravan en een disseldruk van 75 kg maakte de caravan achter onze Ford C-Max een stabiele indruk. Geen enkele reactie gevoeld bij passerend vrachtwagens. Kortom hier sprak een zeer tevreden gebruiker.
►x
De Adria Action (uit 2019) van Hans Muller
Hoe het was: Wij zijn heel erg tevreden met onze bijzondere, kleine, ruime en lichte Adria Action 361 LH uit 2019. We slapen voortreffelijk in het bed van 2 bij 2 meter. In het grote bed kan je zowel in de lengte als dwars slapen. We vonden echter het ombouwen van het zitgedeelte naar een bed wel lastig elke avond. De tafel moest uit de rail worden getild en tussen de kussens worden geplaatst. Daarna de 2 meter lange kussens op de tafel tussen de twee banken duwen. Hierna de slaapzakken weer op zijn plaats leggen. En de volgende morgen weer terugbouwen, want zitten is dan niet mogelijk en de ruimte is ook beperkt. Na de verbouwing: Na de veranderingen blijven de slaapzakken gewoon liggen , we kunnen zitten op de bankgedeeltes die overblijven en hebben we de mogelijkheid om op de plank voor de koelkast en onder de TV beugel kopjes of glaasjes neer te zetten. Daarnaast is de tafel met weinig moeite weer op hoogte te brengen voor een maaltijd. Ook is er meer loopruimte gecreëerd. Resumé: Deze aanpassingen kosten weinig (+/- 300 euro) en verhogen het comfort sterk! Doe er je voordeel mee! https://sites.google.com/view/adriaaction361verbouwen/homepage
►x
De TEC tour 440tdf (uit 2010) van Hanssel
met de seat leon st 1.5(131pk) en tec tour max1350kg naar zuid Frankrijk gereden met een snelheid van rond de 100km p u. combinatie volgt goed ,let wel gewicht op de diesel rond de 85kg houden.verbruik 11ltr op 100km
►x
De HomeCar HomeStar 48 KMU (uit 2009) van Robin
Fijne en mooie (vind ik) caravan met lekker veel binnenruimte en goede bouwkwaliteit. Deze caravan was onze tweede caravan en gekozen wegens de 1500 kilo as en bijbehorend laadvermogen. Regelmatig volledig gebruikt, want er is plek voor vanalles! De ingebouwde watertank had van mij gehalveerd mogen worden; 40 liter deden wij er nooit in. De kinderen sliepen heerlijk in het stapelbed en op de treinzit waar wij een opzetbedje boven uitrolden. De rondzit is voor zes wat krap, dan maar mooi weer opzoeken om buiten te eten ;-) Prima wegligging ook, al blijft het natuurlijk een vijf-en-een-halve-meter-opbouw en een flink gewicht. Dat vind niet elke auto fijn. Na zo'n zes jaar en ongeveer 2.500 km trouwe dienst ingeruild op een Adria Action 391 LH; van de vier kinderen gaan alleen de jongste twee nog mee, en die slapen prima in een tentje. Deze is voelbaar kleiner en rustiger om mee te rijden; misschien waren de veerrubbers inmiddels aan vervanging toe? De inkoper verbaasde zich over de goede staat van de HomeStar; iets met gebruik en bouwkwaliteit denk ik dan :-)
►x
De Adria Action 391 LH (uit 2020) van Robin
Dit voorjaar hebben wij onze gezinscaravan (HomeStar 48 KMU) ingeruild voor een nieuwe Adria Action 391 LH. Dat is die versie met twee banken van 2 meter voorin. Wij hebben getwijfeld over een T@b 320, een Eriba Touring Triton en als ultiem alternatief een Sterckeman met vast bed en treinzitje. De kinderen gaan niet meer allemaal mee en ik wilde een kleinere caravan achter de auto hebben, maar wel een waar we met meerdere mensen nog in kunnen zitten. Deze is het geworden vanwege het moderne interieur en de indeling als langslaper. De zit is riant, het licht vanuit het dakraam is geweldig, de binnenruimte om alles op te bergen is voor ons riant. Deze zomer was het vooral 's-avonds niet erg warm en dus waren wij weer heel blij met de vloerverwarming. Omdat de caravan nog vrijwel nieuw is, kan ik over de bouwkwaliteit niets anders zeggen dan dat de eerste indruk prima is; geen storingen of mankementen opgemerkt. De enige klacht is er een waarvan ik verwacht dat die na verloop van tijd zal verdwijnen; de zitkussens zijn prima om op te zitten, maar om op te slapen toch echt wat aan de harde kant.... Verder was het rijden een verademing; zeer stabiel, veel minder last van windvlagen, busjes en autotrailers. Het gemiddelde verbruik is van 1:7,5 gezakt naar 1:8,5 en dat zegt wel iets denk ik. Zelf heb ik het reservewiel verplaatst vanuit de bankkast naar onder het chassis, de uitdraaisteunen vervangen voor de stabiele variant (omdat we daar bij de vorige goede ervaringen mee hadden), de boiler had van ons niet gehoeven (zien of die blijft dus) en de watertank mag gehalveerd; nu is die 40 liter! De ingebouwde speakertjes van de bluetooth versterker heb ik trouwens ook vervangen; ik houd niet zo van karton-geluid. Voorheen hadden wij een Bose Soundlink mini mee met voller geluid, maar dat dit nu ingebouwd zit is toch nog net even handiger. Ohja, en de hoge, smalle koelkast doet zijn werk uitstekend en wat ik echt slim vind is de nieuwe kachel; die staat in de bankkast en neemt niet meer de onderkant van de kledingkast in, maar is geïntegreerd met het blaassysteem en werkt geweldig. En ook geen schoorsteen meer in het dak, maar een uitblaasopening aan de zijkant. Verder was het heel leuk om (positieve) reacties te krijgen op onze nieuwe aanwinst en fijn om te merken dat de ruimte op campings ineens toch wel iets groter lijkt....;-) Deze caravan is groter en zwaarder dan ik oorspronkelijk wilde hebben, maar door de grotere binnenruimte en het heerlijke dakraam toch een fijn compromis. En met het rijgedrag is al veel gewonnen. Nu nog een goede luifel die de vorm van de caravan recht doet. Voorlopig zijn we heel blij en hopen we dat de kussens in het gebruik wat zachter worden.
►x
De Eriba Feeling 470 (uit 2017) van Willem
Deze zomer met de Kia Niro en de Eriba feeling naar Zwitserland-Wallis geweest. We hebben met de caravan een kleine 2000 km gereden. Ik moet zeggen dat de Niro mij 100% is meegevallen. We hebben 90-100 km gemiddeld gereden, konden zonder problemen inhalen en hebben gemiddeld 1:12 gereden. De hele route hebben we in de sportstand gereden. Met de phev hadden we altijd wel 15-35 extra “electriche” kilometers aan boord. Wat samen met de bezinemotor altijd voor voldoende trekkracht zorgde. Een enkele keer ben ik daaronder geweest. Dat kon opgelost worden door even (gemiddeld 10 minuten) in een lagere versnelling te gaan rijden. Al met al ben ik erg tevreden.
►x
De Kip Greyline 440 TTZ (uit 2003) van
Ondanks deze leeftijd is de caravan nog in perfecte staat. Buiten het reguliere onderhoud zijn er nagenoeg geen reparaties. Hoop dat Kip deze kwaliteit kan handhaven en het vooral betaalbaarheid in het oog houdt en kan concurreren met de Duitse merken. Het zou toch geweldig zijn als we dit oer-Hollandse kwaliteits product weer meer op de campings gaan zien
►x
De Fendt 495 SFB Opal (uit 2017) van Frans Berkvens
Deze Fendt hebben we nieuw gekocht. Hiervoor hadden we een Fendt Bianco 495 SFB ook nieuw gekocht in 2009. Fendt is degelijk en goed afgewerkt en we zijn super tevreden. Er zijn wel enkele dingen waar Fendt aan kan werken. Bij beide Fendts lekt de toilet. De dealer heeft dit opgelost door twee aluminium strips (ca. 2mm dik) vanuit het toiletluik op de bodem te plakken waardoor de afvalcontainer iets omhoog komt. Een bekende van ons die recent een Bianco 515 SG uit 2015 kocht idem dito verhaal. Op de kookplaat zitten rubber steuntjes waarop de glazen deksel steunt. Deze rubbers gaan regelmatig kapot. Een voorraadje kopen is verstandig, en je kunt die zelf makkelijk vervangen. Ondanks deze 2 klungelige dingen blijven wij Fendters :)
►x
De Hobby 495 UL (uit 2021) van Jaap Groothuis
Ik heb een Peugeot 3008 GT 1.6 180 pk automaat en heb nu de eerste ritten met de caravan Hobby 495 UL 1500 kg gehad. De Peugeot kan de caravan met gemak trekken en ligt erg stabiel achter de auto. Helling bij Luik totaal geen probleem mee. Verbruik met caravan 1:9 met snelheid 90 km/u.
►x
Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.