Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Hobby

De Hobby 540 Ufe (uit 2018) van Gert

De kwaliteit van deze caravan is bitter tegengevallen. De stops van de lades binnen een jaar afgebroken. En na weer een jaar het zelfde euvel ondanks minimale belading lades. De bekleding lijkt wel 20 jaar oud de kunststof bovenlaag laat los. De strips voor de tochtstrook scheurt op het dunne gedeelte af. Door de lengte en de watertank achter heeft de caravan de neiging bij boven de 80 km per uur te gaan slingeren. Het beste is de watertank zo leeg mogelijk. Maar met fietsen voorop is dat lastig ivm kogeldruk. Als er nog een volgende caravan komt wordt dat geen hobby

x


De Hobby Prestige 560 WFU (uit 2022) van Marius

Dit is onze 3e Hobby. Eigenlijk wilden we geen caravan meer en "waren we helemaal klaar" met kamperen totdat Corona kwam. We konden een tijd lang niet vliegen, in hotels was men alleen onder zeer strikte voorwaarden welkom, dus dat was allemaal zeer vrijheidsbeperkend. Toen dachten wij ineens terug aan die goeie ouwe tijd op de camping. En dus besloten wij om toch maar weer een caravan te kopen. We hebben ons in 2021 op Caravan salon in Düsseldorf georiënteerd. We wilden een complete caravan met veel ruimte en een eigen douche. We vonden de uitstraling en afwerking van een Fendt het mooiste, maar omdat dat merk (toen nog) geen douche in het leveringsprogramma aanbood, hebben wij voor de Hobby Prestige 560 WFU gekozen. Door Corona was de levertijd erg lang en eind maart 2022 werd de caravan eindelijk afgeleverd.

We hebben de caravan door de dealer helemaal compleet laten maken met een autark pakket met 2 zonnepanelen, een lithium-ion 120Ah boord-akku en een omvormer van 2000W. Hierdoor kunnen we onderweg een Nespresso maken, ipv dat geklungel met een ketel en een filterzakje. Daarnaast is er ook een Omnistore luifel van 3m uitval, een P1-mover en een Truma Saphir Comfort inboord-airco aangebracht. Omdat deze caravan een echte douche heeft is het handig om ook een city-water aansluiting te nemen en een Truma Combi 6E. Vooral die laaste "E" in de toevoeging 6E is erg belangrijk omdat daarmee de boiler niet alleen op gas maar ook op elektrisch werkt en dat is wel zo fijn en bovendien niet standaard op deze caravan zit.

Ook hebben we een 23l alu-gaz aluminium LPG-gastank ingebouwd met een LPG-vulnippel aan de buitenkant van de dissel, zodat we niet van het onhandige en vaak dure butaan gas afhankelijk zijn. Tanken doen we dus gewoon aan de pomp langs de weg, helemaal legaal en veilig. Ondanks alle kritieken en afraders, die we hierover vantevoren hadden gelezen in diverse fora, zijn we hier zeer tevreden over. Het werkt zeer goed, wordt niet extra heet of ruikt anders, de Truma Combi 6E werkt hier prima op en ook koken of de koelkast doet het er goed op. In Spanje stonden we dit jaar op een camping met slechts 5A stroom. De Truma Combi 6E vraagt in de "HOT" stand ongeveer 1800W. en met 5A kun je slechts ong 1200W vragen, dus de boiler op stroom op groot vermogen zou niet werken. Dus hebben we de boiler op gas gezet en de rest op 240V. Dat ging prima.

De P1 mover is ook perfect. We hadden op de vorige caravan (ook een Hobby 560) een Truma Mover, maar die was niet heel krachtig. Een klein drempeltje van 30º kon die niet aan en moesten we buren om hulp vragen. Op You-Tube een filmpje van de P1 gezien en dat had ons overtuigd. Toen we dit jaar na lange tijd weer op die camping met dat drempeltje waren, was dat voor ons de ultieme test, en ja hoor deze mover drukte caravan er moeiteloos overheen.

Het rijden met deze 2,5m brede caravan is even wennen, maar al snel wordt het rijden ermee een routine. We hebben een Audi Q5 Quattro als trekauto en dat gaat heel erg goed. De caravan is niet "zenuwachtig of zweverig" achter de auto maar luistert erg goed. Ook bij het inhalen, of ingehaald worden door een bus of vrachtauto, blijft de caravan stabiel en rustig. Door z'n breedte is het wel fijn dat je de diepe rijsporen van vrachtauto's op de (oudere) snelwegen minder goed merkt. Iets wat je bij de smaller en langere caravans toch eerder en sterker voelt.

We gebruiken de douche in de caravan zo mogelijk iedere dag. We zoeken campings uit met vaste water aan- en afvoer op de plaats en sluiten de caravan met een Gardena slang aan op het kraantje van de camping. Zo kunnen we elke dag even douchen zonder iedere keer de tank te moeten vullen of weer te legen. Het douchen gaat prima, er is genoeg warm (zeg maar gerust héét) water voor 2 personen om even 5 minuten achterelkaar te douchen. De boiler kent 3 warmte standen ECO - HOT en BOOST. De eerste 2 zeggen genoeg en de stand BOOST is wanneer je binnen 5a6 minuten al heet water wilt hebben. In deze stand blijft de boiler ook maar een uurtje staan ofzo en daarna gaat ie weer naar HOT. We hebben de toiletgebouwen van de campings waar we stonden net gezien. Zelfs onderweg hadden we een doortrekkers camping met vaste water aansluiting, dus er komen er steeds meer met deze voorziening.

De verlichting, de boiler, de vloerverwarming laat zich in deze caravan allemaal per APP op je smartphone regelen. Dat is op zich wel handig want wij vinden de bediening op het ingebouwde paneel bij de deur niet erg overzichtelijk. Zeker niet als het donker is. Ook de airco, de boiler en de verwarming hebben wij op een Truma I-Netbox aangesloten. Hierdoor kunnen we de airco, de boiler en de kachel ook per APP op de smartphone aansturen. Er kan zelfs een SIM-kaart in deze box waardoor je het klimaat in de caravan vanuit overal ter wereld, maar wie wil dat nou?

We hadden deze (hete) zomer een paar keer lekkage in de caravan en dat bleek condens water uit de airco te zijn. Omdat de airco in de bank (onder het bed) zit ingebouwd krijgt deze niet genoeg warme lucht uit de caravan aangezogen, en daarom wordt de temperatuur in de airco steeds lager totdat er zich ijs begint te vormen. Dat ijs blokkeert de afvoer van het condenswater en daarom stroomt het er elders uit. Een groot luchttoevoerrooster plaatsen zodat er voldoende warme lucht naar de toevoer kan stromen en het probleem was verholpen. Ondanks onze eerste voorliefde voor de Fendt, zijn we nu heel blij met onze Hobby. We zagen dat Fendt nu ook enkele modellen op de markt heeft gebracht met een echte douche, maar we gaan voorlopig toch niet inruilen. Jammer Fendt, dat had je een jaartje eerder moeten doen!

x


De Hobby 495 UL (uit 2021) van Jaap Groothuis

Ik heb een Peugeot 3008 GT 1.6 180 pk automaat en heb nu de eerste ritten met de caravan Hobby 495 UL 1500 kg gehad. De Peugeot kan de caravan met gemak trekken en ligt erg stabiel achter de auto. Helling bij Luik totaal geen probleem mee. Verbruik met caravan 1:9 met snelheid 90 km/u.

x


De Hobby 495 ufe (uit 2008) van L hartjes

Met de mitsubishi outlander phev en hobby 1500 kg .
Was heel sceptisch na het lezen van ervaringen met de hybride,maar ben met de combinatie naar Toscane gereden en dat viel mij 100 procent mee.
Als je maakt dat de accu minimaal halfvol blijft kan deze bij hellingen genoeg stroom geven voor de motoren
Dus heb ik veelal in de save stand gereden
Het befaamde schildpadje bleef ook weg
De brennerpas va Innsbruck opgereden met 95 km per uur , was totaal geen probleem.
Het verbruik over de totale weg 1350 km was
1 op 10.6 km ,ik heb wel op drie campings onderweg de auto opgeladen.
Wegligging met harde wind was ook geen enkel probleem.
Kortom een geweldige caravantrekker

x


De Hobby 410 Sfe (uit 2010) van Hans Dekker

Ik heb niet zozeer een ervaring die ik wil delen, maar een vraag:
Op mijn caravan wil ik 2 elektrische fietsen meenemen, 2 x 26 kg
( Hobby 410 Sfe 2010) ik heb in de oude situatie mijn gewone fietsen altijd achterop meegenomen, geen problemen nooit gehad, gaat prima.
Maar nu is het anders omdat ik er een voorop de disselplaat wil hebben en een achterop de caravan.
Ik vind de disselplaat erg kort van de Hobby, dus vraag ik mij af of dat wel mogelijk is? Plus kan dan je klep van de dissel nog omhoog en ook je achterklep van de auto(Tiguan 2019) ben echt benieuwd naar wat mogelijkheden svp.
Bvd en groet Hans Dekker



x


De Hobby 490 KMF (uit 2019) van Dual hobby

in 2019 een hobby 490 KMF aangeschaft. Na een half jaar op een seizoensplek te hebben gestaan en ermee naar zuid Frankrijk te zijn gereden hebben een redelijk goede indruk. We hebben aardig wat opties op de caravan zitten. De vloerverwarming en het KNOTT ETS zijn wat mij betreft de meest fijne. De eerste vanwege het comfort de tweede van (het gevoel van) de veiligheid. Omdat de caravan toch redelijk zwaar is, zit je al snel aan de limiet van een gemiddelde trekker. Voor ons de eerste keer dat we een caravan hebben en hebben twee keer een lastige situatie gehad waarbij het ETS in heeft ingegrepen. Wat betreft de kwaliteit hebben in tegenstelling tot de vorige schrijver eigenlijk weinig te klagen. We hadden wel veel last van de lichtinval van de ventilatiebuizen direct boven het bed. Dit heb ik opgelost door de kapjes er af te halen en zwart te spuiten. Het dakluik in de toiletruimte is inderdaad van mindere kwaliteit. maar niet storend wat mij betreft. Alleen de matrassen zijn voor ons een wel een issue. De matrassen op de stapelbedden zijn erg hard. Wij hebben alleen de onderste in gebruik en met een dit met een topper opgelost. De matrassen van het grote bed daartegen zijn weer zacht (en wij wegen beiden minder dan 70 kg) en hebben nu al last van kuil vorming. Dit zal ik bij de dealer aankaarten en indien er geen goede oplossing komt vervangen door andere matrassen van betere kwaliteit.

x


De Hobby 490 KMF (uit 2016) van marc

Wij hadden in september 2015 nieuwe Hobby 490 KMF besteld. De indeling en de uitvoering sprak ons aan.In januari 2016 is de Hobby aan ons geleverd en wij zijn er voor het eerst in het voorjaar 4 dagen ( lang weekend) mee weggeweest. Het leek allemaal goed te gaan tot de zomer van 2016. Onze dochter was destijds 5 jaar en komt huilend de caravan uit. Ze sloot de la en drukte de knop in oud deze op slot te zetten. Het slot lag in de la. Onze dochter is klein van stug en kon geen lucifer houtje breken...
Toen begon de ellende:
Een hoos bui op de camping resulteerde in lekkage op de buiten wand en liep zo de voortent in.
De deur van toilet klemde ( caravan stond waterpas) en sloot daardoor niet meer.
Een afwerkstrip boven het stapelbed lag in 1 x los.
Sticker op de voorzijde bij de bumper spoiler liet los
De tochtstrook houder brak af.
Het vaste bed piept en kraakt bij omdraaien.
Om het terrein zitje om te bouwen tot bed klik je de tafel in en rail. Deze brak bij de eerste nacht al af.
Dit alles hebben wij bij de dealer laten herstellen. Je verwacht het niet van een caravan van 20.000 euro.
Iets wat ons niet opgevallen was is het dakraam van toilet. Die verwacht je in een caravan van 1980 zo slap en iel.
Afijn in 2017 weer naar Frankrijk. Wederom komen van de klachten er 5 terug. Oa het klemmen van de toilet deur en de strip liet weer los nadat we deze hadden op gehaald van de stalling.
Na de vakantie weer terug naar de dealer. Deze herstelde de klachten ( de dealer heeft alles elke keer netjes opgelost).
Merkte al snel dat de dealer maar weinig kan met de importeur.
Wij hebben zowel de importeur als de fabrikant in Duitsland geschreven. De importeur reageert al helemaal niet en als je dan belt na 4 weken dan krijg je te horen dat je naar de dealer moet.
De fabrikant doet net zo min iets en die verwijst, je raadt het al, naar de dealer. Verantwoording van de importeur en de fabrikant zijn tenenkrommend slecht.
Dit jaar hebben wij besloten de caravan te verkopen want de irritatie was zo groot dat er bij ons nooit geen Hobby meer in komt. Je betaald de hoofdprijs maar die maakt de kwaliteit zeker niet waar.
Nu op zoek naar een merk waar wel op kunnen bouwen

x


De Hobby Ontour (uit 2016) van Jilger

Zojuist hebben we onze eerste zomervakantie in onze eerste eigen caravan doorgebracht.
De afgelopen jaren hebben we steeds de caravan van mijn ouders gebruikt (Hobby De Luxe 400KB, 2008) en nu dus voor het eerst met de eigen caravan.

Eerst wat over de caravan. De Ontour is de instapserie van Hobby en de 360KB is daarvan de kleinste variant. Voorin, bij de dissel, bevindt zich een grote zitgroep die kan worden omgebouwd tot een ruim tweepersoons bed. In het midden staan de keuken en de toiletruimte en achterin de caravan staat een groot en stevig stapelbed voor twee personen.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw en ik en onze drie kinderen. Misschien lijkt een 360 dan wat krap, maar we zijn gewend om met een kleine caravan op pad te zijn.
Voor ons is de ruimte voldoende. De belangrijkste reden om voor deze indeling te gaan is de zitruimte binnenin. Alle zogenaamde 'gezinscaravans' met een stapelbed, een middenzitgroep en een vastbed (voor de ouders) hebben voor ons te weinig zitruimte, of zijn te groot, te zwaar en te duur.
Wat doen we dan met die vijfde persoon? Die slaapt in een uitbouw die aan de voortent vast zit, of bij een enkele overnachting in een klein koepeltentje.

Wat bevalt goed aan de caravan?
Bijna alles. De caravan rijdt erg prettig achter de auto, waarschijnlijk ook omdat hij maar 210 cm breed is.
De zitruimte is erg fijn. We kunnen met z'n vijven ruim binnen zitten om te eten, te lezen of een spelletje te doen.
De keuken is een grote verbetering ten opzichte van de caravan van mijn ouders. Bij die caravan staat het kraantje midden tussen de spoelbak en het gasfornuis. Dat levert vaak onpraktische situaties op. Ook heeft die caravan 3 gaspitten in een soort driehoek bij elkaar gegroepeerd, waardoor 3 pannen niet zo goed tegelijk op het fornuis passen. in onze 'nieuwe' keuken zijn beide zaken opgelost. Het kraantje staat niet in het midden en de gaspitten zijn alledrie naast elkaar geplaatst. Ook is het niet meer nodig om met losse hitteschilden of spatschermen te werken. Er staat een vast, klein, glazen spatscherm in de keuken en dat was het. Werkt prima.
De badkamer is een andere grote verbetering ten opzichte van de Hobby van mijn ouders. In de oude versie zitten wel veel 'kastjes', maar die zijn nauwelijks bruikbaar en voelen erg slap aan. In 'onze' badkamer zitten gewoon stevige kasten met flink wat bergruimte. Een verademing! Alle toiletartikelen van ons hele gezin kunnen hier makkelijk een plekje in vinden.
Het stapelbed bevalt ook erg goed. Het voelt stevig aan en ligt lekker. Bovendien is het van alle gemakken voorzien: ruimte om boeken etc. neer te leggen, twee raampjes met horren en verduisteringen, twee nacht- en leeslampjes, verwarming en ventilatie (paddenstoel op het dak). Het onderste bed kun je opklappen, waardoor je veel spullen onder het bed kwijt kunt. Deze spullen hebben we in kratten. Als het slecht weer is, klappen we het bed op, stapelen we de kratten op en hebben de kinderen een mooie, extra speelruimte. De onderkant van het opgeklapte bed is voorzien van een
schoolbord, dus kunnen ze daar ook nog lekker op tekenen.
De verlichting is erg goed en sfeervol. Zoals gezegd hebben de stapelbedden lees- en nachtlampjes, de keuken heeft lekker veel licht voor bij het koken of afwassen en in de zitgroep hangen dimbare spotjes, dimbare leeslampjes en is ook nog een LED-sfeerverlichtingsstrook aangebracht. Erg mooi allemaal. Ook de buitenlamp is aangenaam fel, zodat je voldoende licht in de voortent hebt. De meeste verlichting is LED, wat natuurlijk mooi meegenomen is.
De kastruimte valt heel erg mee. Boven het stapelbed zitten weliswaar geen kastjes, maar boven de zitgroep zitten vier hele ruime bovenkasten. Daaronder zit nog een hele rand met een hoop aflegruimte, waar ook kleren, boeken, kleurspullen etc. kunnen liggen.
De algehele kwalitietsindruk is veel beter dan die van een Hobby uit 2008. Alles voelt net even wat steviger aan en is mooier afgewerkt. De ontwikkeling heeft duidelijk niet stilgestaan.
Aan de caravan hebben we een voortent met uitbouw en/of een luifel. Als alles is opgezet, hebben we ruimte zat. Normaal gesproken zitten we in de voortent. Alleen bij slecht weer maken we van ons bed een zithoek. We hoeven dus niet elke avond ons bed om te bouwen. Het bed zelf ligt voor ons trouwens prima. Lekker stevig, maar niet te hard. We hebben er een matrasbeschermer van Ikea op liggen, zodat we geen last hebben van de naden. De kussens zelf zijn mooi recht van vorm, waardoor het bed goed aansluit (in 2008 hadden de kussens een afgeronde bovenkant. Dat is vervelend bij het maken van het bed).

Wat bevalt minder goed aan de caravan?
Een paar kleine zaken. Komende winter moeten een paar dingen voor garantie verholpen worden, maar dat zijn gelukkig geen grote dingen (rollo's bij het voorraam gaan erg moeizaam, vlambeveiliging voor het gasfornuis is overijverig (heeeeel lang de knop vasthouden, anders gaat hij weer uit) en de afvoer in de badkamer loopt moeizaam door).
De koelkast is vrij klein voor een gezin van vijf, maar er is nu eenmaal niet meer ruimte in de caravan. Bovendien kwam de koelkast bij temperaturen van rond de 40 graden wat koelcapaciteit tekort. De spullen die vooraan in de vriezer lagen, dreigden te ontdooien. Bij lagere buitentemperaturen was dit probleem direct weg.
De plaatsing van de lichtschakelaar bij de zitgroep is niet zo logisch. Bij de caravan van mijn ouders zit deze mooi in het midden, net boven de tafel. Bij onze caravan zit deze schakelaar aan de keuken vast, zodat iemand die op de tegenoverliggende bank zit, het licht (ook zijn of haar eigen leesspot) niet kan bedienen.

Al met al zijn wij heel tevreden over en blij met onze caracvan. Er zullen nog vele reizen mee volgen!

x


De Hobby 400 KB De Luxe (uit 2008) van Jilger

Deze review gaat over de caravan van mijn ouders, een Hobby 400 KB De Luxe uit 2008.

Mijn ouders wilden per sé een caravan zonder vast bed, en ze hadden goede ervaringen met Hobby. De 400 KB is een compacte caravan met een dinette voorin, de keuken en de badkamer in het midden, en een kleine dinette achterin. Boven deze achterste dinette kan een extra kinderbed worden uitgeklapt, daarover later meer.
Toen mijn ouders in het najaar van 2009 voor een nieuwe caravan gingen kijken, was de 400 KB helaas niet meer nieuw leverbaar. Gelukkig stond er net over de grens in Duitsland nog een overjarig model, dus deze is het uiteindelijk geworden. Zelf geïmporteerd, fluitje van een cent.

De caravan is sinds 2010 intensief gebruikt. Niet alleen mijn ouders, ook mijn zus met haar gezin en ikzelf met mijn gezin zijn veel met de caravan op stap geweest. Het grote voordeel van deze indeling is de flexibiliteit.
Als je alle bedden opklapt, kunt je goed met acht volwassenen in de caravan zitten (zes voorin, twee achterin).
Als je met twee personen op vakantie gaat, kun je het grote bed laten liggen en aan de kleine dinette zitten. Het stapelbed kun je dan thuis laten (is uitneembaar).
Ga je met het hele gezin op vakantie, dan klap je het stapelbed uit en zijn er vier slapplaatsen in de caravan.

Over het algemeen bevalt de caravan goed. Natuurlijk zijn er wel eens dingen die gerepareerd moeten worden, maar dat valt best mee. Ook rijdt hij prettig achter de auto aan. Hij is door diverse auto's getrokken (Ford Focus, Volvo 360, Peugeot 308 hatchback & SW, Peugeot 206+, Renault Scénic) maar is nog nooit gaan slingeren.
Wat kan er beter? Dat zijn toch ook nog wel wat puntjes:
1) De badkamer. Duitsers zouden zeggen dat die nogal 'flapsig verarbeitet' is. Het voelt allemaal erg slapjes aan. Veel vakjes, maar er past nauwelijks iets in. Maar goed, het werkt allemaal wel naar behoren.
2) Het kraantje in de keuken is zeer onhandig geplaatst: tussen de kookplaat en de wasbak. Het gaat om een mengkraan met een vrij grote hendel bovenop. Op zich handig, maar het gebeurt best vaak dat je de afdekplaat van de kookplaat opent, en dan onbedoeld daarmee het kraantje aanzet met een nat aanrecht tot gevolg.
3) Erg lelijke en onhandige hitte- en spatschilden bij de kookplaat. Deze moet je los neerzetten om de bekleding van de bank ernaast en het gordijntje te beschermen tegen spetters. Aan de andere kant moet het kraantje beschermd worden tegen de hitte. Het is functioneel, maar eigenlijk geen gezicht en soms vallen ze ook om. Niet handig dus.
4) De kussens van de rugleuningen lopen aan de bovenkant een beetje rond. Dat ziet er leuk uit, maar als je van de bank een bed probeert te maken is deze vorm erg onhandig. Waarom zijn deze niet gewoon recht?
5) De hordeur bij de ingang is waardeloos. Hij beslaat alleen de bovenste helft van de deur, maar de onderste helft van de deur kun je niet goed vergrendelen, die schiet steeds open. En zelfs al is de onderste helft van de deur dicht, dan zit er een vrij grote spleet tussen de hor en de deur. Afdichten is er niet bij.

Verder is het niet zo praktisch dat als je het stapelbed gebouwd hebt, je bijna niet meer in de bankkasten eronder kunt komen. Dit komt echter door de indeling en is zeker geen fout van Hobby. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het bovenste bed van het stapelbed. Dit is echt een kinderbedje en er mag maximaal 35 kg in.
Al met al kun je dus zeggen dat deze caravan voor zowel mijn ouders (2 personen) als voor een jong gezin zeer bruikbaar is. Maar als de kinderen groter worden moet je ze in een tentje leggen of een andere caravan kopen. Het stapelbed heeft dan in elk geval geen nut meer.

x


De Hobby 540 UFf (uit 2017) van Peter

Caravan: Hobby 540 UFf - uit maart 2017, lengte 734cm met Omnistore Luifel 9200, Enduro 405 Smart mover, Thule Superb Short fietsendrager op dissel,
Gewicht zonder basis-uitrusting (leeg): 1250 kg. Volgewicht geladen voor 2 personen is circa 1650kg. Dat is inclusief 2 electrische fietsen (zonder Accu en slotketting), circa 75-80kg kogeldruk
Trekauto: Mazda CX-5 GTM-Line met 19 inch wielen - uit december 2016, 2 liter benzine motor. Achterin: fietsenrek voor op auto plus fietsaccu's en de slotkettingen plus de Scottelbraai in doos :-)
Gemiddeld benzineverbruik voor deze combinatie in Nederland: circa 1 liter op 10 km (laagste 9,4km, hoogste 10,6km)

Rij-ervaring:
De gewone rijsnelheid ligt op 90 km/hr plus/min 3 km/hr. D.w.z. lekker relaxed met het vrachtverkeer meerijden, cruise control aan en sporadisch inhalen.
Dat inhalen lukt vrij vlot in 5de versnelling. Op vlakke gedeeltes rij ik vaak in de 6de versnelling. Het verbruik gaat dan naar 8,8ltr op 100km in het display.
Bij viaducten of bij enige tegenwind geeft het display toch vrij snel het advies om terug te schakelen naar 5.
De caravan ligt goed achter deze Mazda CX-5 en het rijden/trekken is geen enkel probleem.
De vering van de Mazda is al vrij stug op zichzelf, dus op hobbelige wegen voel je dat erg goed. Gelukkig zitten de stoelen meer dan voortreffelijk!
Het optrekken vanuit stilstand gaat wel iets langzamer vergeleken bij mijn voorgaande Hobby 430TK caravan met een Golf Plus 1.6 GDI diesel ervoor.
Die oude caravan woog leeg circa 900 kg en dat is dus zo'n 350 kg minder gewicht dan deze nieuwe.
Mazda heeft een eigen motorfilosofie: niet downsizen maar rightsizen. De CX-5 heeft een krachtige en bijzonder zuinige 2-liter moter zonder turbo.

De eerste keer op pad met deze caravan had ik het idee dat de caravan soms een beetje licht slingerde.
Na het verleggen van wat gewicht (2 stoelen) was dat direct weg. Het is gewoon even wennen waar je wat neerlegt.
Ik ben benieuwd wat het gedrag zal zijn in de heuvels (en bergen). Na de zomer kan ik daar wat over zeggen.

Ik heb bij mij keuze voor de Mazda CX-5 een uitgebreide vergelijking gedaan met Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
Op het internet lees je over de vele en kostbare turboproblemen (vooral bij Volkwagen) en op deze site lees je ook over het hoge brandstofverbruik van beide merken.
Mazda steekt er dan toch met kop-en-schouder bovenuit: dat geldt voor het rijgedrag, brandstofverbruik, de veiligheidsvoorzieningen en het trekgewicht van 1800kg.

Al met al zeer tevreden over deze nieuwe keuzes.

x


De Hobby de luxe easy (uit 2002) van Hoekman

hallo, wij hebben een Hyundai i30 diesel gehad met een afneembare trekhaak.

om onze ervaring te delen met andere gebruikers het volgende, we hebben een ongeval gehad tijdens het inhalen van een vrachtauto de combinatie begon plotseling te slingeren en het ging binnen een paar seconden dan ook goed mis!

door dat er een afneembare trekhaak onder de auto zat is deze gelukkig afgebroken en is de combinatie niet op z,n zij belandt.

waarom we aan het slingeren zijn gekomen kunnen we alleen maar gissen omdat we al tientallen vrachtautos hadden ingehaald en niet boven de 100km hebben gereden en het een vlakke weg was.

misschien toch iets te ligt op de trekhaak?

we rijden al jaren met een caravan en nooit problemen gehad.

mijn advies wbt een trekhaak...afneembare nemen!

er staat op deze site een vergelijk filmpje wat er pressies met ons is gebeurd onder slingeren.

x


De Hobby classic (uit 1993) van Jos Kuckelkorn

Mijn caravan is al een oud(er) exemplaar maar verkeert in prima staat. Dit jaar ben ik met de caravan achter mijn nieuwe ford focus wagon 1.5 naar Italië gereden. Zoals uit de berekening blijkt (met een vergelijkbaar exemplaar van 900 kg) voldoet de combinatie prima. Immers, de caravan heeft een leeg gewicht van 870 kg en we waren met zijn tweeën, dus hadden we niet onnodig veel bagage etc. mee. De combinatie reed prima en kon het traject ook goed aan. Daar komt nog bij dat ik de caravan iedere 2 jaar laat checken en ook dit jaar is er onderhoud gepleegd. Ik zorg er altijd voor dat het rijdend deel van de caravan in een goede zo niet top conditie verkeert. Bij mijn caravan is inmiddels alle materieel wat van invloed is op het rijden (remschijven, oplooprem etc.) vernieuwd. Volgend jaar komen er weer 2 nieuwe banden op. Die zijn dan 6 jaar oud en zien er weliswaar top uit, maar toch.....
Zo voorkom ik dat goedkoop willen zijn door te bezuinigen op onderhoud uiteindelijk uitmondt in duurkoop.

x


De Hobby 400 SFE (uit 2011) van Ton Turkesteen

Ideale caravan voor twee personen; dinette achterin naast de achterkeuken, en een vast riant bed voorin. Super koel/ vriescombinatie (slim tower) Goed te trekken door een relatief kleine auto/motor. (vw 122 pk) in combinatie met etuiluifel en mover voor ons een super caravan

x


De Hobby 460Ufe de luxe easy (uit 2006) van J. Traas

Wij hebben van 2006 tot 2013 een Hobby 400TK gehad. Met de grote dinette voorin omgebouwd tot vast bed en de kleine dinette achterin, wilden wij na 7 jaar Hobbyplezier meer zit- en leefruimte. Het werd weer een Hobby en dit keer een 460Ufe van 2006, particulier gekocht. Vanaf de eerste kampeerdag in maart 2013 zijn wij enthousiast. Een ruime en sfeervolle caravan waarmee wij al vele weken in binnen- en buiten land hebben gekampeerd. Veel bovenkastjes en een grote bergruimte onder het bed. Er mankeert wel eens wat aan hang- en sluitwerk, maar het is altijd te repareren. Het enige wat wij echt slecht vonden was de matras, maar die hebben we meteen vervangen. Ook hebben we een extra stopcontact gemaakt en een combirollo voor het toiletraam bevestigd. Het is een fijne en ruime caravan waarmee we in het voorseizoen, de zomer en in de herfst met veel plezier kamperen. In het voorseizoen kamperen we met onze ruime Brand seizoensvoortent, in de zomer met een Isabella Shadow luifel. Door de vele verlichtingsmogelijkheden - spotjes, lichtzuilen, een lichtsnoer en een plafonnier, kun je het interieur altijd sfeervol verlichten. Boven het keukenblok hebben we een extra lichtsnoer aangebracht. Inmiddels hebben wij de zitkussens van nieuwe vulling laten voorzien; die begonnen namelijk flink door te zakken.
Het rijden met de caravan gaat goed als hij zorgvuldig beladen is en als de juiste kogeldruk van 75 kg aangehouden wordt. Door de uitgebreide kastruimte kun je veel kwijt, je moet daarom wel in de gaten houden dat je niet te zwaar gaat laden. Je kunt gemakkelijk boven het toegestane gewicht van 1350 kg uitkomen. Temeer daar wij ook een mover onder de caravan hebben. Toch zouden we die niet meer willen missen. Om de caravan op minder vlakke stukken op zijn plek te zetten, op bijvoorbeeld een terrassencamping in de Alpen of een nat grasveld, is de mover onmisbaar.
Voor twee personen is het een fijne caravan. Als je iemand op bezoek hebt, is de rondzit zo te veranderen in een groot bed. Voor ons is de Hobby 460Ufe een goede keus!

x


De Hobby 460Ufe (uit 2006) van Hans Barnaart

In vergelijking met de vorige caravan Knaus 440HT bj 1993 is deze Hobby achter dezelfde auto minder stabiel. Kans op slingeren is groter, komt natuurlijk ook door het grotere gewicht en lengte van de caravan. Helling op tot 120-125 km/hr geen probleem. Helling af slingerneiging bij 115km/hr. Kogeldruk volgens aanwijzing in het neuswiel 80 tot 100 kg. Op beide caravans zaten de fietsen achterop het rek. De Knaus heeft een rubber geveerde as met schokdempers brede en lage banden. De Hobby heeft een staal geveerde as met schokdempers en 185x14C banden. Als je de combinatie stilstaand achter de auto aan het fietsenrek heen en weer beweegt is de Knaus veel stabieler als de Hobby. Beide caravans zijn uitgerust met een antislingerkoppeling de Knaus met de Alko 3004 en de Hobby met de Winterhoff. Simpel moet met de Hobby wat rustiger rijden. Trekauto Renault laguna station 1,9 Dci gechipt tot 350 Nm en ongeveer 160pk. Auto is uitgerust met 205-55-R16 banden ipv de 215-45-R17 standaard wielen daarom de bandendruk van de auto tijdens vakantie flink verhoogd naar minimaal 3.0-3,4 Bar. Dit geeft duidelijk meer stabiliteit van de auto en combinatie. Achter-schroefveren auto in verzwaarde uitvoering waardoor tot 100 kg kogeldruk mogelijk is. De slappe kunststof plaat in de disselruimte is vervangen door 18 mm betonplex zodat de kogeldruk door spelen met de belading te regelen is, dit ter compensatie van de twee fietsen achterop. Deze wijzigingen hebben wel geholpen. Overweeg de caravanbanden conti's 185R14C te vervangen door 195/70/R14C om de stabiliteit te verhogen (zijwaardse beweging te verminderen)Iemand hier ervaring mee?

x


De Hobby VIP 810 (uit 2009) van p van der mark

Hobby 810 met kia sorento 2.4 benzine.
op dit ogenblik rijden wij met deze sorento en de hobby van 2000kg.
opbouw lengte 8.10m
perfecte combinatie , dat is zeker.
maar helaas kan se nieuwe sorento dit gewicht niet meer trekken.
wat nu, welke auto mag dit gewicht nog wel trekken.
zal ik moeten kijken naar een.mercedes M klasse, een audi Q7 of een jeep grand cherokee?
Of zijn er nog meer merken die onze caravan mee mogen nemen?

x


De Hobby VIP 810 (uit Kies) van p van der Mark

Grote hobby caravan vs kia sorento
Wat mij verbaasde is dat de uitslag van deze combinatie wat magertjes was.
Deze combinatie rijd uitstekend.
Op de snelweg maar ook in de bergen.
Zeer stabiel.
Heb zelfs geprobeerd de caravan te laten slingeren, maar se combinatie kwam zeer snel weer recht.
De sorento weegt 1845 kg en de hobby 2000kg.
Ook las ik hier over dit soort caravans dat dit aso bakken worden genoemt.
Volgens mij is dit alleen maar grote afgunst.
Oke, wij vallen wel op met deze caravan van 910m totale lengte , onderweg worden er ook foto's gemaakt. En op camping veel positiefe opmerkingen.
stabiliteit van een tandemasser is veel beter dan een enkel asser, ook met dezelfde auto ervoor. Wij rijden al 25 jaar met een caravan dus hebben best wel ervsring hiermee

x


De Hobby VIP 810 (uit 2009) van p van der msrk

Ondanks alle berekeningen en ervaringen op diverse websites ben ik tot een heel andere conclusie gekomen om met onze combinatie te rijden.
Het gaat om een kia sorento 2.4 benzine met een hobby VIP 810 met een totaal gewicht van 2000kg.opbouwlengte 8.10 meter.
In de bergen genoeg trekkracht. Op de snelweg komt deze combinatie gewoon mee met het overige verkeer.heb gereden met forse zijwind, totaal geen last gehad.ook heb ik zelf een slinger beweging ingezet, de combinatie kwam snel weer recht.
Kortom wij zijn zeer tevreden om met deze sorento met deze hobby te rijden.

x


De Hobby 460 De Luxe UFE (uit 2001) van Een HOBBYist

Eens een HOBBY altijd een HOBBY wij gaan nu met onze derde HOBBY op reis en hebben met alle drie de caravans nog niet één probleem gehad.

x


De Hobby 460 ufe excelent (uit 2012) van c.van leeuwen'

Deze hobby heeft een 1500 kg as fietsdrager op dissel en 2 service luiken en is bijna altijd vol belast. Is zeer stabiel tot 100km achter citroen c5
vele duizenden km gereden in binnen en buitenland
Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italie met veel plezier doorkruist.
Tot op heden alleen wat kleine mankementen als
defecte raamuitzetter, ladegeleider, tapijt
Hetgeen gezien intensief gebruik niet zo gek is.
Alles onder garantie van onze duitse dealer in Bochelt vervangen. + is de koelkast en veel andere kastruimte.
Gevolg is een klein aanrechtblad en rondzit is ook niet optimaal. De optionele vloerverwarming is een aanrader alleen hadden ze tot tegen het aanrechtblok moeten
leggen en niet 20 cm ervoorlangs dus nu nog steeds koude tenen als je voor aanrecht staat. Dit echt zo'n hobby afwerking blunder.
Hiervoor hadden we een hobby uit 1997
waarbij ik na de vakantie steenvast een dag
de makementjes moest verhelpen. Dat is nu
niet meer nodig.

Update 2015.
weer vele duizenden km verder en de hobby is nog steeds ons thuis tijdens onze reizen. De grote keuken lades blijven moeite houden om netjes in de geleiders te schuiven. Verder sluit de disselklep niet altijd goed en komen er scheurtjes in de verbinding disselbakdorpel en zijkanten. Ik doe hier niets aan en t wordt niet erger. (Dus geen probleem)
Inmiddels is de trekauto citroen c4 met 1.6 thp motor en dit is een nog betere combinatie dan de c5 ondanks zn lage eigen gewicht.
Een Alco Trailer Control gemonteerd voor extra veiligheid.


x


De Hobby 420KB (uit 2012) van Chris

Prettige caravan voor een klein gezin zoals wij.
Binnenruimte meer dan van buiten lijkt.
Nu twee maal lange trips gemaakt, ( 1x 3900Km en 1x 3200Km ) geen probleem.
Wel een paar "schoonheidsfoutjes" door dealer laten repareren.
Zelf ook veel aan geklust, boiler verplaatst om meer ruimte in bankkast te maken, 2 grote fan's achter KK rooster gemaakt, waterleiding aftap/doorblaas systeem gemaakt, bij watervul-dop een tankniveau aflezing gemaakt.
Combi met Volvo S40 2.4I is geweldig, wel gewicht in kofferbak van auto stoppen.

Na 4 jaar al heeft de Hobby het veld geruimd.
Er is een Knaus op komst.
De kwaliteit van de Hobby is mij op alle fronten nogal tegen gevallen.
Zelfs garantieklachten die na 4 jaar nog niet opgelost waren.
Heel veel "domme" dingetjes die stuk gingen, ladegeleiders in de keuken, afbrokkelende remschoenen ( niet goed stelbare remmen die te heet geworden waren) kromme onderdeur en fineer wat op diverse plekken loskwam van het meubilair.
Voor een caravan van 4 jaar oud een veel te grote waslijst aan klachten...De Hobby
heeft het veld geruimd, ik wil geen Hobby meer.

x


De Hobby 495 tku (uit 1998) van J van der heide

Van de zomer 2013 naar Normandië geweest. Klassieke mercedes 230e, 4 versnellingen, BJ 1985 met koppel van iets boven 200 nm. Hobby leeg 1140 kg, beladen 1400.auto voorzien van gastank 1340 kg. Op de vlakke weg 100-105 uur als prettige sneldheid( op Tom Tom 90-95). Boven 2500 tpm blijven. Hellingen tot 7% in derde versnelling met 70 km per uur.slechts 1 keer terug naar 2. Stabiliteit vlakke weg prima. Bij lange hellingen naar beneden met veel zijwind (windkracht 4) sneldheid niet boven 95 km per uur laten komen, daarboven voelt geheel,iets instabieler en is remmen nodig. Verbruik bijna 1 op 9 op benzine.motortemperatuur loopt sporadisch op maar automatische ven koelt het geheel razendsnel. 2000 probleemloze kilometers en dat met een auto van 28 jaar oud!

x


De Hobby 650 KFU (uit 2001) van Jochen

We hebben deze grote Hobby in 2003 aangeschaft met het oog op onze gezinssamenstelling. We hebben vier kinderen en zochten een grote caravan met ruimte in de caravan voor iedereen, omdat we niet alleen in de zomer of met goed weer gaan kamperen.

Wat een goede keuze hebben we gemaakt! We kochten de caravan met airco, Isabella voortent, Isabella luifel, boiler, fietsenrek voor 4 achterop, etc. Helemaal compleet en ook helemaal nieuw. De vorige eigenaren hadden zelfs niet in de caravan gekookt.

Het is een dubbelasser van 8,85m lang (incl. fietsenrek) en 2,5m breed en met de gebruikelijke overbelading komt hij waarschijnlijk rond de 2200kg uit. Met onze (toenmalige) Mercedes Viano 2.2CDI (handgeschakeld) zijn we in Zwitserland en Oostenrijk over bergpassen gereden, maar ook in Slovenië en Kroatië in 43 graden hitte geweest , geen enkel probleem. Inmiddels is de Mercedes verruild voor een VW Sharan (170pk DSG automaat) en ook hiermee rijdt de combinatie erg goed. Je merkt wel verschil in gewicht van de trekauto, maar we hebben inmiddels voldoende ervaring in het rijden met een caravan dat we gewoon wat rustiger rijden (108km/h was voor de Viano ideaal, 98km/h voor de Sharan)het is immers vakantie en die begint voor de deur!

Natuurlijk moeten er met vier kinderen ook minimaal vier fietsen mee en we hebben besloten deze niet allemaal achterop de caravan te zetten (slingergedrag, kogeldruk) daarom een (twee)fietsendrager voor voorop gekocht. Ook dit is goed voor de gewichtsverhouding: de vier lichtste fietsen achterop en de twee zwaarste voorop. Daarmee blijft de kogeldruk rond de 95kg en dat is perfect. Jarenlang hebben we de caravan "gewoon" met de auto op zijn plek gereden tot we in Italië op een heel klein plekje moesten staan, we konden niet zonder (duw)hulp wegrijden en dat vonden we geen fijn idee. We hebben daarom in 2011 zelf een (tweedehands)mover gemonteerd, heel toevallig kwam deze van precies hetzelfde model caravan en de vorige eigenaar heeft veel goede tips gegeven. Omdat de caravan niet over een eigen accu beschikte (en nu met de mover wel) hebben we ook de voordelen daarvan voor onderweg: de accu van de auto wordt niet mee belast bij overnachten onderweg. Dit overnachten doen we overigens altijd gewoon "langs de weg" op parkeerplaatsen, in een dorpje of een Autohof (in Duitsland).

Uiteraard blijft het een Hobby en dat betekent dat je ook in de caravan moet hobby'en om alles in goede conditie te houden: regelmatig de schroefjes links en rechts aandraaien en zelf wat extra stroompunten aanleggen op handige plaatsen. Verder breken er met vier kinderen wel eens knoppen van kastjes af, maar die zijn snel vervangen. De bekleding is nog helemaal top en ook alle ramen, rollo's en kasten werken nog goed. Wel hebben we het grote matras van het vaste tweepersoonsbed vervangen voor twee koudschuimmatrassen.

Kortom een heerlijke caravan die alles heeft wat we zoeken, een echte aanrader voor iedereen met een groot gezin en een sterke trekauto.

x


De Hobby 380TB (uit 2011) van D.H. van den Brink

Met de Hobby 380TB inmiddels twee seizoenen en 16000 km gereisd. Prettige caravan voor 2 personen met alle comfort. Stabiel achter de auto. Minpunten: de (grote) Koelkast werkt niet/slecht op 12 V. achter de auto (Vorige caravans/zelfde auto ging prima). Afwerking op punten slecht/slordig. Sluitingen met magneet op kastdeurtjes zwak. In de badkamer is het toilet niet afgekit langs de wanden. Aan deze punten wordt gewerkt.

x


De Hobby 440sf (uit 2002) van F. van Riel

De caravan in 2002 nieuw gekocht. Maandagochtendexemplaar. Enorme lijst van dat wat kapot gegaan is. Boiler, remmen, schokbrekers, bed, spiegel badkamer, besteklade keuken, loslatende folie kastjes, scharnieren klepkastjes, bak waar watertank in zit en ga zo maar door. Inmiddels onder garantie (het eerste jaar, 2002-2003 dus) e.e.a. verholpen. Latere problemen zelf opgelost (het wordt echt je hobby) of op laten lossen. Nooit meer een hobby! Deze caravan blijven we gebruiken totdat hij echt "op"is. Daarna toch echt een ander merk. Eigenlijk gaat er altijd een gereedschapskist mee, iedere vakantie gaat er wel iets kapot.Positief, de caravan ligt prima achter de auto, is erg compleet en zolang alles het blijft doen genieten we van kamperen.

x


De Hobby 400kb (uit 2004) van P Bremmers

Caravan nu ca 5 jaar in gebruik. Achter Nissan Primera 1.8 laatste model. Zeer stabiele combinatie. Caravan geeft geen krimp. Zeer complete caravan die ideaal is voor gezin met 1 of 2 kleine kinderen. Het uitklapbare stapelbed vinden ze geweldig. Opbergruimte in caravan kastjes is meer dan voldoende. Onder banken is wat beperkt. Verder super tevreden.

x


De Hobby Ufe 465 (uit 2000) van Louis

Hebben deze caravan in 2003 overgenomen. Was nog maar 7 dagen gebruikt.
De caravan doet z'n naam Hobby wel eer aan!
Kastdeurtjes die scheef gemonteerd zijn,
"afzuigkap" die niet geaard is, bedrading binnen deze metalen kap bar-slecht afgewerkt,
1e jaar: omvormer kapot.
2e jaar: 12v koelkast hield er mee op, verduisteringsgordijn dakluik kapot (draden)
3e jaar: na bergrit remvoering verbrand (komt vaker voor, las ik, rolgordijn dakluik boven bed kapot, veer oplooprem versleten.
Maar we hebben wel veel plezier aan de caravan beleefd! Ook heb ik zelf regelmatig schade gereden aan de verlichting en de bumper.
Voor de prijs vond ik het een bedenkelijk kwaliteitsniveau.
We hebben in het voorjaar de caravan ingeruild voor een Eriba Triton, mede doordat de kids minder tot niet meer meegaan. Dat is wel even different koek! Scheelt anderhalve meter lengte, 15 centimeter breedte, 300 kg nettogewicht en bij de peage kunnen we gewoon onder de 2-meter poortjes door. Dat scheelt over de Route du Soleil vaar Spanje v.v. € 135,00. Buiten het brandstofverbruik dat van 1:8 naar 1:11,5 is gegaan.
Voor ons geen Hobby meer.

x


De Hobby 440SF (uit 2010) van Koning

Afgelopen jaar de 3' HOBBY 440SF gekocht. Deze caravan geeft ons genoeg ruimte en leefcomfort.
Heerlijk dat extra grote aanrecht. Tuurlijk zijn er ook wat minpunten. Stopcontacten teweinig en nog steeds GEEN aardlek ook de afvoer met die krulslang is waardeloos maar ff HOBBYien en dan los je dit zelf op. Ook met 2 fietsen voorop geen probeem met de kogeldruk (60/65kg). Ligt prima achter de auto.

x


De Hobby 520 Classic TQM (uit 1991) van Karin

Zoals elders op deze site al aangegeven zijn wij nog steeds heel blij met onze (oude) Hobby. Is een tandemasser en ligt super achter iedere auto die we er voor hebben gehad. 110-120 (maken we geen gewoonte van)op de autoroute is geen probleem. Zowel van buiten als van binnen nog in goede staat. Geen mankementen, leeftijd en gebruik zijn ook aan de binnenkant niet af te lezen. Nog steeds de originele lichte bekleding (hoefde pas 1x schoongemaakt te worden!), alle kastjes sluiten goed, koelkast, (ring)verwarming en boiler werken nog steeds prima. 4 van de 9 ramen (nee, de caravan voelt en is niet slap) kunnen open en alle ramen en het dakluik zijn uitgevoerd met dubbele rollo's, die ook nog steeds prima werken. Twee grote zithoeken, maar de banken aan de disselkant hebben we permanent naar beneden als bed. De schuifwand die daar zit gebruiken we niet meer, maar is handig met kleine kinderen. De hoekkeuken zit aan het eind, dat vind ik zelf erg prettig, zit je niet steeds tegen het keukenblok aan te kijken en de zithoek in het midden heeft daardoor aan weerszijden ramen. Naast de zithoek in het midden zit een soort dressoir met boven de ramen kastjes. Kastruimte is enorm, krijgen we met 4 personen niet gevuld. Ideaal is ook de natte cel met toilet en wastafel, achterin naast de keuken. Neemt weinig ruimte in, maar je hoeft 's nachts niet meer de camping over om naar het toilet te gaan. Ook daar meer dan voldoende kastruimte. Heerlijk ook de vele ramen en het enorme dakluik (niet standaard), waardoor het toch al lichte interieur nog lichter wordt en de caravan nog ruimer lijkt. Dat de keuken niet in het midden zit draagt bij aan dat gevoel van ruimte.
Uit nieuwsgiergigheid kijken we in kampeerzaken wel eens bij andere caravans naar binnen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat niet een ervan ons dat 'Yes!'-gevoel geeft dat we met onze Hobby bij de eerste aanblik hadden en nog iedere keer weer hebben. Zodra ik ons ouwetje zie word ik al vrolijk -;)

x


De Hobby 540ul (uit 2009) van carla

drama deze hobby gelijk de 540 ul van 2004 eveneens verbrande en vastgelopen remmen op weg naar portugal ,gewoon via de hoofdwegen dus niet echt contnue stijl of zo liepen gewoon vast ,geen vluchtstrook en daar sta je dan ,even wachten ,wat water tegen het wiel en weer gaan ,heb je een nieuwe caravan.
verder heel veel ongemakken zoals slecht afgewerkt en een neuswiel wat niet past in de kunsstof mantel ,water wat niet warm wordt ,nee voor mij een aanfluiting voor je 16900 ,ben zeer ontevreden .

x


De Hobby 540UK (uit 2007) van Tijs

We hebben de Hobby 540UK gekozen omdat deze een eigen kinderkamer heeft. Voorin, terwijl de caravandeur aan de achterkant zit. Als de kinderen slapen kunnen we dus gewoon binnen en buiten. Als het regent kunnen de kinderen binnen aan een eigen tafel spelen terwijl wij ook een zithoek ter beschikking hebben. Niet onbelangrijk aangezien we vooral naar Scandinavië reizen en onderweg niet altijd de voortent opzetten.
Met de CDC gemonteerd hebben we bij lange en steile afdalingen geen problemen met de remmen gehad.

Pluspunten: veel ruimte, stabiele ligging op de weg, aparte kinderkamer, ruim aanrecht, veel kastruimte.

Minpunten: glasplaten in kastjes zitten niet goed vast, vastwatertank zit helemaal achterin.

x


De Hobby 440SF (uit 2007) van Peter

Het model is 440SF model 2008.
Perfecte wegligging, in combinatie met de auto ( renault Espace 2.0 ) enige minpunt van de caravan is dat er weinig stopcontacten aanwezig zijn, en die aanwezig zijn zitten op z,n rare plaats dat je denkt hoe kunnen ze het bedenken ( in de 2009 serie nu volop stopcontacten ) gezien de bergruimte onder het bed, toch geen torenhoge kogeldruk. ( 60 - 70 Kg ) door de halogeen verlichting ( dimbaar ) en op diverse plaatsen in en uitschakelbaar, hoef je niet je bed uit om het licht aan of uit te doen. ook bij deze serie de rolluiken net iets te kort daardoor licht inval.
Super grote koelkast die ook bij hoge buitentemparatuur goed z`n werk doet.
Wij zijn zeer tyevreden over onze Hopbby 440 SF.

x


De Hobby 500 KMFE (uit 2005) van Patrick

Sinds 2 jaar in ons bezit. Een prima caravan voor een gezin met 3 kinderen (3 stapelbed) Alleen de ruimte van het bovenste stapelbed is aan de kleine kant. Een mooie grote koelkast en voldoende kast en leefruimte. Hij ligt ook fijn achter de auto maar je moet wel de kogeldruk in de gaten houden. Die is bij een normale belading al gauw te hoog in combinatie met een airco op het voordak en een mover. Dit kan je makkelijk compenseren door wat gewicht op het onderste stapelbed te leggen.

x


De Hobby 440 sf (uit 2004) van Roger

Mitsubishi carisma 1.6 bj2000

Fijne auto voor onze caravan, 5e versnelling is op de autosnelweg goed te gebruiken mits je maar zo rond de 100km rijdt, bij lagere snelheden is het goed rijden in de 4e versnelling toerental +/- 2500 bij 90km.
Combinatie voelt zeker aan, waardoor je lekker ontspannen aan komt op de plek van bestemming.
Verbruik op de lange afstand naar oostenrijk, met een rij snelheid rond de 100/110 is 1:10 dit is zeker geen slecht resultaat, gezien dat soort gelijke auto's hier zeker toch wel een paar liters extra voor nodig hebben, en met de brandstof prijzen van tegenwoordig hou je al gauw en paar extra centjes over voor je verblijf.

Voor een ieder die dit leest, fijne vakantie alvast.

x


De Hobby 460 Ufe (uit 2003) van HJG Kuenen

De 460 Ufe uit 2003 is onze 2e Hobby (eerste een 430 TK uit 1994). Met beide caravan echt geen enkel probleem gehad terwijl we er heel wat mee gereisd hebben.
Kijken nu naar een nieuwe 440 SF Excellent. Wel iets kleiner (32 cm.), maar de indeling spreekt ons meer aan. Een rondzit is namelijk wel leuk maar weinig praktisch. Ook prefereren wij een gesloten toilet/badkamer.

x


De Hobby 460 UFE (uit 2005) van de jongh

het is een heerlijke caravan ,we twijfelden tussen de 495 en deze maar eerlijk gezegd missen we de 30cm extra ruimte niet.hij is heerlijk ruim en met 4 personen kun je er goed wonen en slapen.

x


De Hobby 460UFE (uit 2002) van Piet de Kam

We hebben de Hobby intensief gebruikt ongeveer 10 weken per jaar en op een kapotte keukenkraan en gescheurde band geen problemen gehad .De lak heeft nog steeds een mooie glans kortom de Hobby ziet er nog steeds mooi uit (is in augustus 2007 ingeruild en in zeer korte tijd verkocht)Hoop dat de koper er net zoveel plezier aan beleeft.
groetjes Piet de Kam

x


De Hobby 495 UK de luxe (uit 2007) van Ger

Dit is de tweede Hobby, de eerste was een 400 KB. Wij hebben een gezin met drie kinderen en de caravan is daar uitstekend geschikt voor. Wat een beetje tegenvalt is de laadruimte onder de banken. De caravan is voorzien van een cooler, op zich een fantastische optie, maar dat kost ruimte onder een bank. Qua uitrusting is de Hobby helemaal top en zeer uitsteken geschikt om met een gezin met drie kinderen op vakanatie te gaan. Het gebruik van een voortent is dan niet per se nodig en aldus zou je er ook mee kunnen trekken.
Minpunten: Weinig laadruimte onder de banken.

PLUSPUNTEN: Zeer complete en luxe ingerichte caravan, zeer geschikt voor een drie kinderen gezin.

x


De Hobby Excellent 400 SB (uit 2000) van Louis Zwart

Wij hebben deze Hobby aangeschaft in 2005 en over het algemeen zijn wij dik tevreden.
Minpunten zijn de te kleine toiletruimte en de rollo's bij de keuken. Ook de scharnieren van het dakluik moeten regelmatig worden gesmeerd met siliconenspray! De fietsdrager achterop geeft geen problemen wat betreft de wegligging. Heeft ook veel gewicht over voor belading.

28-02-2013: Helaas werd de caravanvloer erg slecht en deze hebben we dan ook moeten laten repareren door de dealer in Almere. Er is nu een soort purschuim in de vloer gespoten maar echt tevreden zijn we hier niet mee. Ondanks de uitgevoerde BOVAG beurt in 2012 helaas toch pech gehad in Frankrijk met een vastgelopen wiel, waarschijnlijk te strak afgesteld geweest. De banden zijn dit jaar weer aan de beurt, de 195/70/14 gaan we nu vervangen door 185R14c banden op advies. Maar over het algemeen zijn we nog steeds tevreden met deze caravan.

x


De Hobby Excellent 400SF (uit 2007) van Wim Godding

Volgt onze Clio moeiteloos; geen problemen op rondreis Polen (3.100 km). Comfort en luxe is heerlijk: veel licht door de grote dakramen; gewicht valt reuze mee gezien de uitrusting; minpunten: de kleine/korte toiletruimte, cassetterollo's laten aan de onderkant te veel licht door.

x


De Hobby 440 SF (uit 2006) van retlaw

Prima caravan, ligt heel stabiel achter de auto en is supercompleet. Enig nadeel, de Winterbergkoppeling kan niet veel hebben. Wij hebben het handvat gebruikt om te manouvreren en brak het blauwe handvat finaal doormidden. Enige mogelijkheid bleek het ding te vervangen. € 350,- aan kosten, terwijl de caravan nagelnieuw was. Valt niet onder garantie!!!En staat nergens in de handleiding dat je dat niet zou mogen doen. Let dus op, gebruik alleen de beugels in de voor- en achterstijlen

x


De Hobby 540UL (uit 2002) van Peter de Ceuninck

ben tevreden met de Hobby op enkele kleinigheden na. Echter mijn twijfels komen nu. In 2004 na een rit door de Pyreneeen zijn de remvoeringen verbrand. Lagers uitgelopen etc. Kan het nog begrijpen na een bergrit maar overkomt dit dan iedere caravaneigenaar? Zo extreem was het niet.
Dan komt het. 2006 via Noord Italie (montblanc tunnel naar Frankrijk en weer naar huis. Normale N wegen; geen bergen (zoveel mogelijk vermeden) weer alle remvoeringen verbrand, lagers uitgelopen en trommels moesten worden uitgedraaid. Ik durf voor mezelf te zeggen dat ik een goede autrijder ben; ik jakker niet en sta niet constant op rem. Auto is een Pajero en de Hobby een 540UL met een asdruk van 1600 kg.
Ligt dit soms aan de Hobby ?? Wie weet het misschien of heeft een tip. Zo wordt het anders een dure grap. Vertrek in mei naar Portugal en Spanje. Wie weet kan mij schrijven balans@bart.nl

x


De Hobby 460 UFe (uit 2004) van M.Herman

Nog geen ervaring maar ben benieuwd naar de ervaring van anderen die rijden met een Citroen Picasso 1.8 met Hobby 460 UFe

x


De Hobby 500 KMFE de luxe (uit 2003) van herman koning

In 2003 zijn we op zoek gegaan naar meer luxe. De Caravelair silver werd ingeruild op een showmodel Hobby. Ik heb er geen spijt van. Ligt goed achter de auto en is zeer compleet.

Wel een paar problemen gehad. De torsieas is verbogen geweest en moest vernieuwd worden. Ook is de dakluik stuk gegaan, zomaar uit de rails gelopen. Kon niet gerepareerd worden en is toen vervangen. Gelukkig kon het na aftrek van het eigen risico bij de verzekering geclaimd worden.

Ik heb wel het idee, dat de caravan fabrikant graag naar de verzekering doorverwijst om zelf geen coulance te geven.

minpunten:

wat een lang ding
hoge standaard kogeldruk
beperkte binnenruimte
slechte ringventilatie verwarming

pluspunten:

zes slaapplaatsen
standaard stabilisatie
schokbrekers
grote koelkast
goede wegligging

x


Caravan ervaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

 

©2024 Caravantrekker