De geen 310 (uit 2024) van J&E
Na al 25 jaar Eriba Touring Familia 310 liefhebber te zijn hebben we opnieuw voor dit type gekozen. Nu een nieuwe aangeschaft (bouwjaar 2024). Helaas ondervinden we met deze caravan een flink probleem omdat de valbeugel onder de toegepaste KNOTT de verkeersdrempels raakt, door de te kleine een bodemvrijheid van 10,7 cm onder de valbeugel als deze aan de auto hangt. We hebben alles geprobeerd. Kogeldruk 70 is prima, onze trekhaakhoogte ligt binnen norm (tussen 35 en 42 beladen). Geprobeerd met vier verschillende auto’s. We hadden hiervoor modellen met ALKO dissel waarbij dit probleem zich nooit voordeed. De beugel kan er niet af (RDW voorschrift). Dit zou trouwens ook geen oplossing zijn omdat vlak achter de valbeugel ook de reminstallatie nogal laag onder de dissel hangt. We proberen er achter te komen of dit een constructie-/ontwerpfout van specifiek onze caravan is, of dat er meer gebruikers met dit probleem zijn. We durven nu niet meer op vakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk vanwege de verkeersdrempels. Zelfs tegen een rit naar onze stalling zien we op. Verder is en blijft de Eriba 310 een fantastisch model. Het nieuwe model lijkt qua opbouw iets hoekiger en daardoor ruimer te zijn, dus dat is positief. Het geleverde matras zou van mij iets dikker mogen zijn, maar dat is op te lossen met een topper. Ik hoop meer gebruikerservaringen te lezen van andere Eriba 310 bezitters met een KNOTT dissel.
►x
De Eriba 310 (uit 2024) van J&E Eriba liefhebber
Hopeloos probleem! Ik heb al 25 Eriba Touring caravans gehad die ik met verschillende auto’s heb getrokken. Nu voor de eerste keer een nieuwe Eriba 310 met Knott chassis. Ik eb alles geprobeerd, maar ik raak bijna verkeersdrempels in de bebouwde kom. Met 4 verschillende auto’s geprobeerd. Verder superleuke caravan, maar ik ben doir dit probleem radeloos! Dealer heeft geen oplossing.
►x
De Dethleffs Camper Avantgarde (uit 2020) van Gerard van Hoof
Helaas ben ik absoluut niet tevreden met deze caravan. De keukenkraan is al tweemaal vervangen. Het keukenraam kan niet goed geopend worden omdat het dan tegen de deur aankomt. De rails voor de tochtstrook is te smal voor de standaardpees. De schakelaar voor de vloerverwarming is moeilijk bereikbaar.
►x
De Eriba Touring 540 (uit 2024) van Nieuwkomer
Het is een prachtige caravan. Fijne rij-eigenschappen. Maar er is ook nog wel iets op aan te merken of verbeteren. Zie voor de complete ervaring: https://gratis-4812365.jouwweb.site/
►x
De Dethleffs Beduin 515DB (uit 2011) van Aad
De caravan mag max. 1700 kg wegen en doet dat ook met alle belading. De Skoda mag 1800 kg trekken. Ik zorg voor een kogeldruk van 90 -100 kg. De Kodiaq trek de caravan met gemak en het rijgedrag is heel rustig. Op lange hellingen schakelt hij terug naar soms de 4e of zelfs 3e versnelling en maakt dan uiteraard meer toeren, maar de snelheid blijft zeer acceptabel. Je kunt het niet vergelijken met een diesel (mijn vorige auto met 350Nm), maar na 5 jaren meerdere keren met deze caravan in het buitenland( soms in zware omstandigheden) ben ik zeer tevreden. Het verbruik ligt met caravan op gemiddeld 1 op 8. Zonder caravan 1op 15 en bij rustig rijden haal ik met gemak de 1 op 17.
►x
De Eriba Touring ocean drive (uit 2019) van Klaas Boonstra
Dit jaar geen tourtocht door Noorwegen naar naar Zuid-Frankrijk in de buurt van Avignon. Tussenstops in Luxemburg en Beaune. De combinatie is nog steeds perfect; snelheid peage 95 a 100 km/h. Volvo is T4 r-design; alleen benzine, 190pk. Gaat heel relaxed. Ik zet de automaat in manual (6e versnelling, net boven 2000tpm) voor optimale trekkracht en afremmen heuvel af. Verbruik precies 1:10 over ongeveer 3000km. Denken na over electrische Volvo maar dit bevalt met de Eriba nog steeds erg goed. Dus we rijden nog een paar jaar door met deze combil
►x
De Adria AVIVA (uit 2022) van Ad Stolk
met veel plezier gebruik ik de caravan. De stapelbedden zijn ideaal voor de kleinkinderen. De Caravan is prettig tijdens het rijden. Vloerverwarming is comfortabel. Toch een aantal minpuntjes: het is de meest onlogische caravan die ik ooit gehad heb. Stopcontacten alleen bij het stapelbed en in een keukenkastje. Als het windkracht 3 is dan klapperen je broekspijpen, zoveel onnodige ventilatieopeningen zijn er. en als je iets op een plankje legt dan ben je het kwijt: alles valt door idioot grote ventilatieopeningen. de verduisteringsgordijnen gaan niet ver genoeg dicht dus je wordt wakker van het zonnetje. En dat het lichtgewicht is merk je aan de kwaliteit; een beetje fragiel.
►x
De Eriba Nova 530 trend (uit 2020) van Teip
Hoi, Waar ik me al een paar jaar over verwonder is de trots van caravan/aanhangwagen chassis bouwers. Ze zeggen moderne en doordachte onderstellen te bouwen. Nou volgens mij is het allemaal techniek uit het jaar kruikkieh. Trommelremmen……..echt waar?? Bediend met kabels…….?? Joh …. zelfs onze fietsen komen tegenwoordig met hydraulische schijfremmen. Caravans modern………misschien in het interieur, maar “thats it”
►x
De Kip Vision Outback (uit 2022) van R Hemmen
Zomer 2023 op diverse mooie plekjes in Zuid-Frankrijk gekampeerd met onze nieuwe Kip Vision Outback. Dat dit geen 'dertien in een dozijn' caravan is, bleek uit de gesprekjes met medekampeerders. Het stoere uiterlijk en off-road wielen en de afwijkende blauwe kleur, een uittrekbare buitenkeuken, buitendouche met warm water, grote te openen achterklep, rondom aan te hangen statafel, en de leuke varioluifel zijn opvallende kenmerken. We hebben zeer genoten van onze nieuwe Kip! In onze vorige caravan, een Kip Shuttle 41 TTZ uit 2002, sliepen we overdwars en nu in lengterichting, wat wel zo makkelijk is bij nachtelijk toiletbezoek. Tot onze verrassing missen we het vaste toilet en de toiletruimte uit onze oude caravan amper. De portapotti was één nacht wennen maar daarna hebben we dit relatieve ongemak graag voor lief genomen. Andere verbetering is de compressorkoelkast die zelfs bij heet weer uitstekend koelt. Er is ook een zeurpunt te melden: Deze caravan kan veel belading aan (e.g. ong. 1100 kg met 1500kg draagvermogen) maar is lastig te beladen, in de zin dat de kogeldrukgrens van 100 kg met twee fietsen op de dissel al snel wordt bereikt. Dit komt mede omdat zowel de airco als de uittrekbare keuken onder het bed -dus voor de vooras- zijn geplaatst. Ik leg zelfs de gasfles onderweg in de auto en vul de vaste watertank (achterin de caravan) minstens voor de helft. In de grote bergruimte onder het bed worden verder alleen lichte spullen gedaan en de zwaardere attributen liggen in het midden of achterin. De wegligging is bij deze 100kg kogeldruk trouwens prima, wat mede zal komen door de korte overhang van de auto, een Volvo XC40 T4 AWD. We hopen veel jaren plezier te hebben van onze nieuwe Kip Vision Outback!
►x
De Hobby 540 Ufe (uit 2018) van Gert
De kwaliteit van deze caravan is bitter tegengevallen. De stops van de lades binnen een jaar afgebroken. En na weer een jaar het zelfde euvel ondanks minimale belading lades. De bekleding lijkt wel 20 jaar oud de kunststof bovenlaag laat los. De strips voor de tochtstrook scheurt op het dunne gedeelte af. Door de lengte en de watertank achter heeft de caravan de neiging bij boven de 80 km per uur te gaan slingeren. Het beste is de watertank zo leeg mogelijk. Maar met fietsen voorop is dat lastig ivm kogeldruk. Als er nog een volgende caravan komt wordt dat geen hobby
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.