De Eriba Routing 540 (uit 2024) van Frans
Wij hebben echt pech met deze Eriba Touring 540 m.b.t. het kraken van de caravan achter de auto, inmiddels staat de caravan al weer 9 weken bij de dealer maar er komt geen schot in Knot en Eriba plus de dealer onderhandelen over het probleem maar wij kunnen niets doen Het kraken hoor je elke keer weer als je optrekt en afremd, je word er helemaal krankjorum van, er is inmiddels een nieuwe demper geplaatst maar dat is het niet Herkend u dit, laat het mij aub weten het lijkt mij niet dat ik de enige ben in Nederland met een caravan van ruim 40 ruggen en slechts 1 jaar oud
►x
De Knaus Sport 450 FU (uit 2025) van Henk
We hebben deze Knaus in 2024 besteld zonder hem te hebben gezien en hebben er een Suidwind 450FU op ingegeruild, dit is al onze 4e Knaus. De Sport wodt in Hongarije gebouwd en dat is te merken, De eind controle zowel door de fabrikant als de dealer laat te wensen over. Wat schort er aan : De tafel was niet goed aangedraaid en wiebelde, een luchtslang was niet aangesloten, het front van de disselbak zat niet vast, de deur heeft een raam met een een verduisterings rollo en de schuurt over het kunstofraam. de dealer gaat dit verhelpen. positief: Het gewicht is beduidend lager dan van de vorige Sudwind, het lichtgewicht chassis en de kooiconstruktie funtioneren goed. De stabiliteit achter de auto is vrijwel net zo goed als met de delta as. het Dometic toilet is nu van de zelfde kwaliteit als Thetford, spoelen gaat nu vanuit de vaste watertank,met als nadeel dat er geen vloeistof meer toegevoegd kan worden. de zit positie is erg hoog. De binnenpot is van keramisch materiaal dus goed schoon te houden.Het bed en de matrassen zijn goed, evenals de zitkussens, wij hebben active rock bekleding en dit houd zich goed. De ramen zijn iets kleiner dan van de Sudwind, maar de kierstand is iets ruimer, beter voor de ramen als hij in de zon staat. er zijn voldoende wandcontactdozen aanwezig in de caravan. De kookplaat is mooi ruim waardor de pannen er goed op passen. de caravan bied veel comfort en gebruiksgemak. De kastjes zijn greeploos en dat bevalt eigenlijk wel goed. Jammer dat de buitenlamp boven de deur gepositioneerd is, als er veel muggen en vliegen voor zitten gaan die mee naar binnen.
►x
De Fendt Bianca activ 465 sge (uit 2021) van Peter
Prima caravan. Alleen te veel kit in de naden, die gaan uitpuilen tijdens de hitte. Verder werkt de waterniveaumeter na een jaar niet meer. Schijnt een typisch Fendt probleem te zijn.
►x
De Fendt Bianco 465 SGE (uit 2024) van hans
In April voor de eerste keer met de nieuwe combinatie (Fendt 465 SGE en een Ford Kuga Titanium model november 2024) naar Spanje gereden. Ik was verbaast over het brandstof verbruik van onze nieuwe Ford Kuga. Vanaf Maastricht tot Figueras (Spanje) heeft de wagen 98 liter benzine verbruikt (km 1260). In het verleden hebben wij altijd diesel gereden en dat was redelijk zuinig maar deze wagen is voor een benzine auto echt zuinig. Je rijdt toch met een caravan die tegen 1800 kg aanzit. Omdat de Ford een plug in hybride wagen is en ik erg sceptisch was of dit de juiste wagen zou zijn voor onze caravan heeft de nieuwe Kuga mij doen verbazen. Het rijcomfort en vooral en trekvermogen is wel een heel sterk van deze auto. Deze wagen is uitgerust met een CVT versnelling dat is even wennen de Kuga maakt meer toeren tijdens het beklimmen van een berg. Het is niet storend maar even wennen. De wegligging is perfect. Het gemak van de automatische trekhaak en ook van het navigatie systeem (caravan navigatie mogelijkheid) is ons ook goed bevallen. De Kuga heeft in totaal geen enkel probleem om de Fendt caravan te trekken stabiele wegligging en de wagen is echt snel met optrekken en je zit zo op 92 km deze snelheid heb ik bij de hele weg gereden. Een klein puntje van kritiek betreft de kleine benzine tank ongeveer 42 liter kun je tanken. Het is niet echt een nadeel maar voor caravan rijders is een grotere benzine tank wel makkelijker.
►x
De geen Sprite 420 sport (uit 2021) van Gerrie
De sprite is sinds 2021 in ons bezit. Aangeschaft toe we stopten met werken en onze caravelair er op ingeruild. Wij hadden moeite met de treinzit. De banken om te zitten en te slapen bevallen ons erg goed. Door een slechte rug kan ik slecht lang zitten. Nu kan ik heerlijk languit liggen. De geheel kunstof buitenkant is erg fijn. Ik ben nogal van de poets en dat gaat met deze gladde buitenkant prima. Veel mensen vinden het watersysteem lastig. Ik snap het probleem helemaal niet en vind het prima. Tot nu toe alleen twee kleine probleempjes gehad. En schuiflade die doorzakte en die ik verstevigd hem met een aluminium hoeklijst er onder en een deurtje wat er uit viel. Schroefjes los. Wij gebruiken de caravan best veel en gedurende het hele jaar en hij ziet er nog als nieuw uit. Wat ik wel vind is dat ik de bekabeling slordig in de kastjes vind liggen. Dat had wel beter gekund.
►x
De geen 310 (uit 2024) van J&E
Na al 25 jaar Eriba Touring Familia 310 liefhebber te zijn hebben we opnieuw voor dit type gekozen. Nu een nieuwe aangeschaft (bouwjaar 2024). Helaas ondervinden we met deze caravan een flink probleem omdat de valbeugel onder de toegepaste KNOTT de verkeersdrempels raakt, door de te kleine een bodemvrijheid van 10,7 cm onder de valbeugel als deze aan de auto hangt. We hebben alles geprobeerd. Kogeldruk 70 is prima, onze trekhaakhoogte ligt binnen norm (tussen 35 en 42 beladen). Geprobeerd met vier verschillende auto’s. We hadden hiervoor modellen met ALKO dissel waarbij dit probleem zich nooit voordeed. De beugel kan er niet af (RDW voorschrift). Dit zou trouwens ook geen oplossing zijn omdat vlak achter de valbeugel ook de reminstallatie nogal laag onder de dissel hangt. We proberen er achter te komen of dit een constructie-/ontwerpfout van specifiek onze caravan is, of dat er meer gebruikers met dit probleem zijn. We durven nu niet meer op vakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk vanwege de verkeersdrempels. Zelfs tegen een rit naar onze stalling zien we op. Verder is en blijft de Eriba 310 een fantastisch model. Het nieuwe model lijkt qua opbouw iets hoekiger en daardoor ruimer te zijn, dus dat is positief. Het geleverde matras zou van mij iets dikker mogen zijn, maar dat is op te lossen met een topper. Ik hoop meer gebruikerservaringen te lezen van andere Eriba 310 bezitters met een KNOTT dissel.
►x
De Eriba 310 (uit 2024) van J&E Eriba liefhebber
Hopeloos probleem! Ik heb al 25 Eriba Touring caravans gehad die ik met verschillende auto’s heb getrokken. Nu voor de eerste keer een nieuwe Eriba 310 met Knott chassis. Ik eb alles geprobeerd, maar ik raak bijna verkeersdrempels in de bebouwde kom. Met 4 verschillende auto’s geprobeerd. Verder superleuke caravan, maar ik ben doir dit probleem radeloos! Dealer heeft geen oplossing.
►x
De Dethleffs Camper Avantgarde (uit 2020) van Gerard van Hoof
Helaas ben ik absoluut niet tevreden met deze caravan. De keukenkraan is al tweemaal vervangen. Het keukenraam kan niet goed geopend worden omdat het dan tegen de deur aankomt. De rails voor de tochtstrook is te smal voor de standaardpees. De schakelaar voor de vloerverwarming is moeilijk bereikbaar.
►x
De Eriba Touring 540 (uit 2024) van Nieuwkomer
Het is een prachtige caravan. Fijne rij-eigenschappen. Maar er is ook nog wel iets op aan te merken of verbeteren. Zie voor de complete ervaring: https://gratis-4812365.jouwweb.site/
►x
De Dethleffs Beduin 515DB (uit 2011) van Aad
De caravan mag max. 1700 kg wegen en doet dat ook met alle belading. De Skoda mag 1800 kg trekken. Ik zorg voor een kogeldruk van 90 -100 kg. De Kodiaq trek de caravan met gemak en het rijgedrag is heel rustig. Op lange hellingen schakelt hij terug naar soms de 4e of zelfs 3e versnelling en maakt dan uiteraard meer toeren, maar de snelheid blijft zeer acceptabel. Je kunt het niet vergelijken met een diesel (mijn vorige auto met 350Nm), maar na 5 jaren meerdere keren met deze caravan in het buitenland( soms in zware omstandigheden) ben ik zeer tevreden. Het verbruik ligt met caravan op gemiddeld 1 op 8. Zonder caravan 1op 15 en bij rustig rijden haal ik met gemak de 1 op 17.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.