Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Dethleffs

De Dethleffs 460DB (uit 2002) van Michel

Na een aantal jaren met een Volvo V50 op pad te zijn geweest, wat ook een prima combi is, ben ik nu overgestapt op een BMW 320d ed (163pk) automatische transmissie (190.000km op de teller). Wat een verwennerij! Behalve dat de auto heerlijk rijdt is de combi met de caravan ook top! Moeiteloos hebben we de rit naar Zuid Frankrijk gereden. Ook op de stijle heuvelachtige binnenwegen trekt de BMW de caravan met gemak. Daar waar het heuvelachtig word schakel ik wel over naar de Comfort of zelfs de Sport stand. Ik maak wel voor vertrek gebruik van de gele Reichweegschaal, waarmee ik de linker en rechterkant mooi kan balanceren qua gewicht (591kg rechts, 585kg links en een kogeldruk van 75kg) hierdoor ligt de caravan als een huis op de weg. Verder staat de bandendruk op 4,5bar ( niet mogelijk bij de lokale pompstation maar daarom even langs een vrachtwagen garage gereden en die waren zo vriendelijk om het probleem voor mij op te lossen). Dit in combinatie met elke 3 jaar een onderhoudsbeurt voor de caravan met name gericht op oa remmen en elke 6 jaar nieuwe banden. Geeft mij het gevoel veilig op pad te kunnen met de caravan. Conclusie is dat de BMW 320d ed een topper is op het gebied van caravan trekken.

x


De Dethleffs Beduin 700TK (uit 2011) van "Niet relevant"

Conclusie;

Onze Dethleffs Beduin 700 TK - beladen c.a. 2007 kg is de beste caravan die wij tot nu toe hebben gehad. Ondanks de aanzienlijke afstanden welke wij met de caravan afleggen -waaronder ook minder goede wegen - heeft er nog nimmer een kastje - scharniertje of wat dan ook los gezeten. Ondanks dat het ons destijds door de dealer werd afgeraden is de gladde - zilverkleurige beplating een uitkomst v.w.b. het schoonhouden want je wast de caravan net zo snel en op de zelfde wijze als een auto. Als je er beheerst en netjes mee omgaat behoren deukjes tot een zeldzaamheid. Voor mede kampeerders die nog twijfelen over een separate douchecabine/uitrusting - wij zouden niet meer zonder willen. Vooral in combinatie met een sterke Surflow pomp - 15 ltr Truma warmwaterboiler en city wateraansluiting - is het douchen als thuis - iets wat ons hele gezin dan ook doet. Niet meer in de rij bij het douche gebouw - ook niet onderweg op doorreis - waarmee wij ons steentje ook bijdragen aan het inkrimpen van de wachtrij. Je bent echter wel staplaatsen met een vaste wateraansluiting nodig maar een beetje camping heeft dat tegenwoordig.
Door de royale binnenruimte (kinderkamer voor twee kinderen of volwassenen - ouderslaapkamer met " kingsize bed" en dressoir - ruime keuken en grote zithoek - met 6 pers. ruim zitten) volstaat voor ons een luifel - dus geen voortent meer opzetten.
Vooral door de tandemas is het een zeer goede combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen. 2.50 is breed maar door jarenlange ervaring met brede caravans went ook dat - dat de trekauto breder is dan standaard scheelt echter ook.
Bij een goede belading heb ik c.a. 125 kg kogeldruk en bij snelheden tot zo'n 100 a 105km/u - harder kan maar doe ik niet - is het goed mogelijk om ontspannen en veilig te rijden met deze combinatie. De trekauto dient in proportie te zijn in verhouding tot de caravan (onze auto mag 3500KG trekken en weegt bij het trekken van de caravan c.a. 2700kg) Als u met een dergelijke caravan wilt gaan trekken bedenk dan dat u overal kan komen - als u maar wilt en de situatie rustig van te voren overziet. Een mover is een must hoe goed je als chauffeur ook bent. P.s. Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is. Voor ons voorlopig geen andere.

x


De Dethleffs Camper lifestyle 450 (uit 2011) van J. F. Gossen

Met zoveel mogelijk bagage in de auto is dit een goede combinatie. Ook in heuvelachtig terrein meer dan voldoende vermogen waarbij soms naar de 4e of 3e versnelling moer worden terug geschakeld. Zonder problemen doordat geheelnFrankrijk gereden in de z5e met 90 km. Per uur.

x


De Dethleffs Tourist light 470 (uit 2006) van willem

De in opdracht van Campoworld gebouwde Travelsleeper is dezelfde als de Dethleffs tourist light 470.
Is licht, 840 kg leeg, met een mover er onder tegen de 900 kg. Dat is voor een caravan van bijna 7 meter niets.
Geladen gewogen op de weegbrug in Frankrijk was hij 1160 kg plus 60 kg kogeldruk.
Maximale asgewicht is 1300 kg.
Caravan is zeer ruim, trekt licht, maar is vrij hoog en breed.
De maximale snelheid is bij juiste lading net onder de 100, daarboven komt de slinger er in.
Ik denk dat ik inmiddels alle schroefjes al een keer heb aangedraaid en de caravan kraakt in de buurt van het toilet, vooral op zachte bodem.
Toilet zit ook erg hoog, is zonder extra opstapje geen doen.
De afwerking had over het algemeen beter gekund.
De schuifdeurtjes zijn ideaal, indeling bijna ideaal. De ophanging van het voorwiel is ronduit knullig.
Achterop mag geen fietsenrek, maar de dissel is te kort om er voorop 1 kwijt te kunnen.
We hebben er nu wel 1 op de dissel, maar echt handig is anders.
Toch zullen we de caravan de komende jaren niet inruilen, de binnenruimte is zo super...

x


De Dethleffs 430DB (uit 2007) van Schaasberg

De caravan bevalt uitstekend qua indeling en het rijden wel zijn er banden met een groter laadvermogen op gegaan. Met een Meriva 1.4 turbo 140 pk en een Dethleffs van 1200 kg heen en weer naar Spanje is mij goed bevallen. De motor is voldoende sterk onderin om in de 6e versnelling op cruisecontrol ong. 94 echte km. te rijden en vast te houden de gebruiksmeter van de auto stond in beeld zodat bij hellingen waar het niet meer lukte werd terug geschakeld naar de 4e versnelling

x


De Dethleffs 510TK (uit Kies) van R. V.d. Linden

Dethleffs TK 510, afgezien van de indeling, is het een fijne caravan. Prijs kwaliteit is goed. Achter de auto bij 100 km geen centje pijn.

x


De Dethleffs Camper 470 V (uit 2011) van Martin

Een heerlijke caravan. Goed afgewerkt. Meer dan voldoende ruimte binnen, mede door zijn breedte (2.30m) Ligt goed achter de auto (Hyundai IX35).Hiervoor een Sterckeman gehad. Dan zie je het verschil in materiaal en afwerking.

x


De Dethleffs new line 380 t (uit 1990) van spoor

net gekocht deze caravan ligt als een blok achter mijn laguna break 19 dti
en dat als de caravan leeg is
en gelade caravan verwacht ik nog betere condities van de dethleffs
rijdt all jaren dethleffs voor mijn niets anders dan dethleffs
1 dethleffs camper gehad 380 n uit 1982 daarna een nomad 350 hk daarna een nomad 390 hk en nu de new line 380 t

x


De Dethleffs 420 Db (uit 2000) van Van Weerdt

Mijn ervaring met de 420 Db Camper is uitstekend
Ligt goed achter de auto heeft bij 90Km geen
slinger bewegingen ook wat de afwerking betreft deze is oer duits heb wel de banden laten vervangen voor lichte transportbanden
het is werkelijk een fantastische caravan
we hopen er nog een hoop plezier van te hebben en als er een nieuwe komt dan weer een Dethleff

x


De Dethleffs 510tk (uit 2001) van vandenbos

EEn heerlijke caravan! Ik heb vorig jaar een Eriba Living pulse 505 gehad. Omdat eriba de naam heeft dat het een topproduct is, niks van dat alles echt alles ging kapot aan dat ding ben blij dat ik mijn Dethleffs weer terug heb. Goede wegligging gaat niks kapot ook na al die jaren niet! Dit is pas kwaliteit! Een aanrader

x


De Dethleffs Camper 560 SK (uit 2006) van Harry de Rijk

Ik heb hiermee prima ervaringen ondanks de
afmetingen bijna 8 meter en 2,5 meter breed.
Groot genoeg voor een gezin met 4 kinderen.
Dit jaar ben ik op vakantie naar Spanje geweest. Het nadeel is wel het hoge benzineverbruik, vooral bergopwaarts. De smalle tolpoortjes in Frankrijk is ook wel wennen. Op de camping is het ook wel eens lastig om een plaats te vinden die groot genoeg is. In Zuid Europa zijn de afmetingen van de plaatsen kleiner dan wat we hier in Nederland gewend zijn. Overigens was mijn caravan wel een van de grotere op de camping.

x


De Dethleffs 510 v (uit 2007) van G.Manders

Ruime, degelijke caravan en in Lifestyle uitvoering met fraai in- en exterieur. Een van de weinige (het is onze elfde)caravans waarmee we niet steeds terug naar de dealer hoeven voor garantiewerkzaamheden.Wegligging ok.

x


De Dethleffs camper 510 TK (uit 2000) van Vandebos

De Dethleffs is en heerlijke caravan we hebben er veel lol mee gehad. Probleem is alleen als je gaat inruilen. De meeste andere merken hebben meer geloof in de inruil dan de meeste Dethleff dealers!! Vaak bieden ze nog minder dan de ANWB koerslijst. Jammer heren we hebben nu een hele mooie nieuwe Eriba gekocht. en ik moet zeggen dat deze kwaliteit nog beter is !

x


De Dethleffs 430t (uit 2007) van Ronny

Ik rij met een nissan navara 128pk,bij hellingen kan ik het gewone verkeer mee volgen zonder moeten terug te schakelen.
Wij voelen onze caravan bijna niet aan de wagen hangen,deze duwt ook niet bij het remmen.
Wij rijden +-110km op de snelwegen zonder slingerbewegingen te vernemen.Deze caravan heeft een heel goede wegligging.Toch blijft kalmte de beste remedie om een caravan te trekken. Veel camping(rij) plezier

x


De Dethleffs family 395tk (uit 2000) van ruud

Prima caravan, niets op aan te merken. Nieuw gekocht in 2000. Ex verhuur model. Houdt zich goed. Geen bijzondere kosten. Sommige ramen zijn verkleurd, wordt onder garantie vervangen. Wel zelf een aardlekschakelaar ingebouwd en inmiddels de matadorbanden vervangen door een fatsoenlijk merk.

x


De Dethleffs nomad 390 hk (uit 1988) van spoor

erg fijne caravan ligt rustig achter de auto door zijn laag gelegen rally as
maar ook de prijs kwaliteits verhouding is bijzonder goed
voor iedereen met een dethleffs
is er de dethelffs club nederland
meer informatie op de site
www.dethleffs-club.nl

x


De Dethleffs Rondo 440T (uit 1998) van Alie Ten Brink

Vorig jaar als proef maar een caravan gekocht, een Dethleffs, omdat deze er zeer stabiel uitzag en we goede " verhalen" over dit merk hadden gehoord. De ervaringen van ons zijn uitermate positief. En dan heeft dit niet direkt met het type te maken. Meer met de Dethleffs in het algemeen. We staan nu voor het 2e seizoen op een vaste plaats op een camping aan de zee. Hiervoor is deze caravan uitermate geschikt. Zeer goede isolatie houd koude en wind goed buiten de deur.
Solide, degelijk, en comfortabel zijn de kenmerken van Dethleffs.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker