Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Knaus

De Knaus 400QD (uit 2018) van Peter Vandersypen

De zeer populaire 400QD 2018 hebben we voor het eerst getest in Normandie. Onze vorige caravan een burstner 485TK was groot en voorzien van stapelbedden. Nu de kinderen groter zijn slapen ze in een tentje.


Het rijden met een caravan van 6meter lengte en ledig gewicht 920kg (gewogen bij technische keuring; met comfort pakket en reservewiel en krik) bevalt zeer goed. Minder schokken en makkelijker maneuvreren. Een keer 120km gereden in een licht afdaling en voelt zeer stabiel aan; kogeldruk ong. 60 à 65kg.


Comfort in caravan zit ok. Bedden liggen goed en zeker ruim genoeg. WC ruimte is klein maar voldoet. Tafel en zitruimte royaal. Zelfs met 5 personen aan gegeten met iemand op de kop op klein stoeltje. Kastruimte is zeer royaal voldoende voor 4 tot zelfs 5 personen. Bouwkwaliteit voelt zeer degelijk aan.


De handvaten vooraan om te rangeren zitten naar mijn gevoel 10 à 20cm te laag waardoor je het gevoel krijgt dat je niet de 100% controle hebt. De disselklep daarentegen laar zich aangenaam bedienen met gasveer en zonder laaddrempel. Ruimte is er meer dan voldoende.

x


De Knaus Sudwind 500 FU NL-Premium Line (uit 2007) van Janse

De FU serie van Knaus is een populair model en is te verkrijgen in de 450 en 500 serie. Wij hebben gekozen voor de 500 serie die ten opzichte van de 450 een legkast extra heeft en een iets royalere rondzit.

De caravan heeft een ideale indeling met aan de voorzijde een langsbed (Frans bed), met daarnaast de toiletruimte (met raam) en een aparte hoek met de wastafel. Middels een schuifdeur is dit gedeelte van de caravan af te sluiten.
In het midden van de caravan is een relatief grote hoekkeuken, met daar tegenover een grote hangkast en een legkast geplaatst. Aan de achterzijde zit de royale rondzit. De keuken biedt meer dan voldoende opbergruimte, dat geldt ook voor de twee kledingkasten en de kastruimte boven het bed. Tussen het bed en de keuken is een TV bovenkast geplaatst met aan twee kanten een schuifdeur. Het hoekblad van de keuken is lekker groot, zodat je bijv. het koffiezetapparaat en de waterkoker gewoon kunt laten staan. Dat is weleens anders. Dat geldt ook voor de loopruimte in de caravan. Op een regenachtige dag kun je probleemloos met het gezin in de caravan verblijven, zonder dat je elkaar in de weg loopt.
In onze vorige caravan, een Knaus 420 QD sport, liepen we elkaar regelmatig in de weg omdat de keuken en het toilet tegenover elkaar gesitueerd was, wat een smal looppad geeft.

De ruimte onder het bed is bereikbaar via het serviceluik. Een ideale ruimte om tafels, stoelen, ondertapijt en de voortent in op te slaan. Bij onze vorige caravan kon dit niet zonder dat het reservewiel achterin de caravan werd gelegd, omdat de kogeldruk anders te hoog opliep. Doordat de keuken en de kledingkasten bij de FU recht boven de as zijn geplaatst, geeft dit een goede gewichtsverdeling. Ook is de boiler en de accu van de volautomatische Truma SER mover hier geplaatst. Onder de banken van de rondzit en in de kasten erboven, is ook erg veel opbergruimte. Achterin is de watertank geplaatst. Hierdoor is de kogeldruk nog wat positief te beinvloeden.

De spotjes bij het bed, de rondzit, keuken, alsmede de fraaie verlichtingsunits in de hoeken van de rondzit en bij de wastafel maken het geheel erg sfeervol. Het Heki dakluik, tussen de rondzit en de keuken, geeft veel daglicht en mogelijkheid tot ventileren.
Knaus staat bekend om de degelijke bouw en goede kwaliteit. De materialen, scharnieren etc. voelen degelijk aan. Minpuntje is het aantal stopcontacten, maar met een verdeelstekker heb je er eenvoudig meer.

De caravan heeft een leeggewicht van 1130 kg en een max. toelaatbare massa van 1500 kg. De lengte is in totaal 7,28 meter, de breedte is 2,30 meter.
Met een goede trekauto (Superb 2.0 TDI, 150pk) is de Knaus een genot om mee te rijden. Een kogeldruk van min. 75 kg zorgt ervoor dat de caravan erg stabiel achter de auto ligt. Ook bij het passeren van bijv. vrachtauto's blijft de combinatie erg stabiel. Deze zomer zijn we voor het eerst met de caravan naar Frankrijk geweest, probleemloos is er 100-110 km/u mee te rijden. Het verbruik was gemiddeld 1:9 en dat is redelijk.
Voor ons een perfecte caravan voor het voorjaar en de zomer.

x


De Knaus Knaus Sdwind UF 450 limited E (uit 2015) van Gerrit Ekkel

Begin 2015 hebben wij onze Fendt Tendenza ingeruild voor een Knaus Sdwind 450 FU Limited Edition. Deze caravan is voor een kleine meerprijs uitgerust met o.a. een groter Heki dakluik, rolhordeur, verzwaarde uitdraaisteunen, Alko Trailer Control (ATC, vergelijkbaar met ESP bij auto's), airco, complete flatscreen, en gewichtsverhoging tot 1500 kg. Allemaal voorzieningen, behalve de flatscreen die onmiddellijk na aflevering is verkocht (wij vinden muziek en lezen prettiger), die het gebruik veraangenamen en het rijden verbeteren. Dat laatste geldt mn de ATC, die zorgt voor afremmen van de caravan wanneer deze slingerbewegingen maakt. Het werkt goed in de praktijk. Verder hebben wij een Truma mover en een Omnistor uitdraailuifel laten monteren. Het kost wat, maar is degelijk waardoor prettig in het gebruik. Tenslotte hebben wij gekozen voor 'active rock' kussenbekleding die bij alle weertypen prettig aanvoelt. Er is een reservewiel in normale maat geplaatst (meerprijs: zonder is onverantwoord). Daarbij wordt een Alko krik geleverd met een steun aan het chassis van de caravan.

De Knaus wordt getrokken door een VW Touran 2.0 TDI (140 pk 320 Nm), die is berekend op zijn taak. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt om en nabij 1:13.

Wij zijn met de Knaus naar Albani (via Duitsland, Oostenrijk, Sloveni, Kroati en Montenegro v.v.) geweest over 'erg verschillende' wegen, soms met grote gaten. De Knaus laat zich daarbij goed trekken, is voorspelbaar en stabiel tijdens inhalen/ingehaald worden en bij aankomst op de camping gemakkelijk te stellen en snel weer achter de auto te hangen. Uiteraard is goede belading resp. gewichtsverdeling belangrijk voor de wegligging. Deze caravan laat zich goed beladen, dwz het is goed mogelijk spullen te verdelen over de beschikbare ruimten. Uiteraard: ' in de beperking toont zich de meester'. Bij vertrek was het beladen gewicht (inclusief boodschappen) 1430 kg. dus enige reserve op max. 1500 kg. Bijzonder is dat het toilet zijn water direct uit de achterin geplaatste watertank betrekt. Voor een goede gewichtsverdeling is de watertank naar mijn mening iets te ver links achter onder de hoekbank geplaatst. Daardoor kan deze tijdens het rijden slechts gedeeltelijk zijn gevuld en anders schuilt het gevaar van staartlastigheid. De tank is met ruim 30 ltr. voldoende gebruiksvriendelijk. De buitenvulopening werkt goed, hoewel ik een gieter met lange/dunne tuit gebruik ipv een waterzak, waarvan het tuitje onvoldoende in de opening past. De boiler wordt goed warm maar blijft lang een vreemde kleur aan het water geven: regelmatig goed spoelen. Op de caravan hebben wij niet de gewichtslast van fietsen: deze staan achter in de auto. Tijdens de reis onderweg is de caravan prettig in gebruik: je kunt gemakkelijk overal bij en alles werkt naar behoren. De brede uitdraaisteunen geven iets meer steun/stabiliteit dan de standaard smalle steunen. Neuswiel, koppeling en stekker zijn goed te handelen. De ventilatiemogelijkheden via dakluiken, ramen en deur zijn voldoende. Ook de hordeur is prettig alleen enigszins fragiele constructie: het doek schiet wel eens uit de rails. De gebruikte materialen zijn goed ook bij intensief gebruik blijven laden, scharnieren, kastsloten, bedconstructie, toilet, gasstel etc. functioneren zonder te haken oid. De materialen voel stevig aan.

Een van de bankkussens was niet goed gemonteerd af fabriek, wat afdoende door de dealer is verholpen.
Een goede dealer is belangrijk: Stam uit Elburg richt zijn handelen op 'ontzorgen' van de eigenaar. Vervangt zonder gedoe een beschadigde deur en verhelpt kleine 'nieuwigheidjes'.

Met een zekere gne vertel ik dat we bij warm weer inderdaad de airco hebben gebruikt 's nachts. Ik luister altijd even rondom de caravan of buren geen last kunnen hebben van evt. geluid en we waarderen de koelmogelijkheid. De koelkast bergt 108 ltr. en is goed ingedeeld. Bijv. pakken melk en flessen passen goed in de deur, en belangrijk: pakken melk/sap passen goed in de diepte van de kast, onderin goed gevormde vakken en een ruim vriesvak. De standaard verlichting is voldoende en op goede plaatsen, hoewel ik zelf sfeerverlichting heb aangebracht. In principe zijn er voldoende 220V stopcontacten, maar heb er enkele bijgeplaatst: gemakkelijk bij gebruik van diverse laders. Ook bij een langer verblijf op een plaats is de Knaus een fijn woon- slaapverblijf. In het najaar zijn we met de combi naar Portugal en Spanje geweest. De wegen zijn daar over het algemeen goed en de wegligging blijft onveranderlijk stabiel en veilig, mits goed beladen. Tenslotte vinden wij de Knaus Sdwind een fraaie verschijning en in mooie kleuren uitgevoerd.

x


De Knaus Country 395 (uit 1995) van J.A.Wiekens

Met volvo xc70 d4 2.0 liter 5 cylinder diesel automaat, 163 pk 400 nm trekkracht. Via Duitsland, Oostenrijk, Sloveni naar Kroati. Caravan maximaal 1000 kg beladen.
Auto via cruisecontrol op 90 tot 95 km/u speelt er mee. Caravan heeft destijds als extra schokbrekers gekregen en is uitermate stabiel ook bij hogere snelheden. Goed gebouwd, behalve eens per zes jaar nieuwe banden en normale onderhoudsbeurten sedert 1995 geen bijzondere kosten gehad. Voldoet zo goed dat de caravan 2 jaar geleden nog is uitgerust met airco (in de bank) en een mover, beide Truma.

x


De Knaus Vimara 400TK (uit 2001) van Peter S

De Vimara 400TK uit de Knaus stal is een zeer degelijke caravan. Alleen disselklep kwaliteit is onder de maat. (vervangbaar) 10 jaar in ons bezit gehad. Laat zich goed rijden. Kon helaas niet veel in de caravan laden. Stond op kenteken beladen tot 1100 kg.
Veel plezier ervan gehad. Omdat de caravan altijd goed is onderhouden en binnen is gestald kan de nieuwe eigenaar er nog minstens 10 jaar mee vooruit. Nu een klasse caravan terug gekocht. Tabbert Da Vinci 450TD

x


De Knaus Blue Line 450 TF (uit 2000) van Kees

Wij vinden het anno 2013 nog steeds een modern uitziende caravan. (blauwe accenten) In de trekkrachtberekeningen kunnen we dit type niet meer selekteren,maar het lege gewicht is 1040 kg en beladen 1300 en komt daarmee overeen met de Knaus Sudwind 450. Onze huidige xsara picasso 1.8 16v die volgens de trekkrachtberekening nog net voldoet vinden wij echter onvoldoende daar waar in laag tempo schuine hellingen genomen moeten worden. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar een volgende auto die minimaal 2 l.diesel is en 1500 kg mag trekken.

Update december 2015. Nadat we eerst belangstelling hadden voor de citroen c4 picasso 2l diesel, hebben we nu toch gekozen voor een ford s-max diesel 2 liter tdci.(mag 1700 kg trekken). Volgens de trekkrachtberekening moet dit veel beter gaan dan de xsara picasso 1.8 benzine. Maar zomer 2016 kunnen we dit pas gaan ervaren.

x


De Knaus Sudwind 500FSK (uit 2011) van Wouter

De caravan in het najaar 2011 gekocht, we zochten een indeling met stapelbed en een vast bed. Uiteindelijk de keuze op deze Sudwind 500 FSK laten vallen. Bevalt uitstekend, caravan biedt veel ruimte en met kleine kinderen is het erg praktisch om stapelbedden te hebben. Er hoeft om te kunnen slapen niks meer omgebouwd te worden. De rondzit in het midden biedt voldoende ruimte. In 2012 eerst in het voorjaar bij ons in de buurt uitgeprobeerd en in de zomer meegenomen naar Italie (Gardameer) dankzij de 2.50 m breedt ligt de caravan als een blok op de weg en heb je zelfs op de oude stukken autobahn in Duitsland geen enkele last van de sproorvorming door de vrachtwagens. Ook stevige wind doet hem weinig. Wij hebben geen raam aan de voorzijde en de achterzijde heeft 2 smalle raampjes voor het stapelbed, hierdoor is het lastig om de warmte uit de caravan te krijgen 's avonds. Nadat het kwik overdag in de schaduw flink opliep werd het over de 40 graden in de caravan. Met name de kinderen hadden het erg warm, hetgeen ons heeft doen te besluiten een dakairconditioning van Dometic aan te schaffen. Kennissen met een zelfde airco hadden het een comfortabele 20 graden hierdoor... Verder een voor ons perfecte caravan.

x


De Knaus sudwind 450QU (uit 2005) van vervoorn

Alle jaren 6 tot 11 weken onderweg met deze caravan. Getrokken door Seat Altea 1.8 TFSi.
Prima combinatie. Opletten op snelheid, want de seat kan veel meer aan dan verantwoord is.
Wel zijn er bij de 3 jaarlijkse beurten (deze cyclus houd ik aan) steeds de wiellagers vervangen. Vind ik wel vreemd.
Maar......vorige maand een nieuwe caravan besteld bij v.Vliet te Woerden. Weer een Knaus, nu een sudwind 450FU. Een pracht exemplaar!

x


De Knaus 420 Qd gold edition (uit 2006) van B.Timmer

Heel degelijke caravan die uitstekend
achter de auto ligt met 100km toelating .Gebruik c banden 4.5 bar
Met stalen ventielen dit is zeer aan te bevelen!

x


De Knaus 500 KU (uit 2005) van Peter de Weerdt

De Sudwind 500 KU is na eerdere ervaringen met huurcaravans onze eerste echte eigen caravan. Met drie kinderen in de opgroeiende leeftijd (2001, 2002, 2004) bevalt de Knaus met "kinderkamer indeling" perfect. Heerlijk veel leefruimte voor onderweg en op de standplaats op een regenachtige dag. Een rondzit voor en een treinzit achter naast de stapelbedden. Het nadeel wat er tegenover staat is natuurlijk dat je dagelijks je bed moet opbergen en dat het comfort van een vast bed iets hoger is. Maar wij zouden de leefruimte in deze fase van ons gezin niet willen missen en hebben het bed opmaken er graag voor over. Toilet, en douche, boilertje aan boord is ook verrukkelijk als je zoals wij Noorwegen fan bent en wel eens op een mooie plekje alleen aan de stroom staat. Achter de auto's die wij hebben gereden (Renault Espace 1.9Dci, 2.2.Dci 3.0Dci en Seat Altea) loopt de Knaus prachtig stabiel. Ook op hogere snelheden op de Franse Autowegen. Alleen met de Seat doen we het in lange afdalingen wel eens iets rustiger aan omdat de balans uiteraard minder gunstig is dan met de zwaardere Espaces. De Alko stabilisator doet zijn werk goed. Wij hebben geen mover op de caravan omdat we in Scandinavi eigenlijk altijd volop de ruimte hebben om met de auto te manoeuvreren waar we willen. Maar op de drukkerbevolkte campings waar we onderweg in Duitsland, Denemarken of Zweden wel eens komen is de behoefte wel eens gevoeld aan een mover. De caravan is omdat ik niet zo'n sterke rug heb eigenlijk net te zwaar om met zijn tween op zijn plek te zetten. Maar een helpende hand is op een drukkere camping altijd wel voorhanden en manoeuvreren in de kleine ruimte is vaak meer een kwestie van durf gekoppeld aan voorzichtigheid. Dus de Knaus komt meestal precies daar waar wij hem hebben willen. Onderhoud: een kraanaansluiting die lekte, een gebarsten opbergvakje in de deur, banden vervangen. De standaard gemonteerde Matador banden waren waardeloos. En lek op de oprit, n klapband onderweg beide twee dagen na de service bij de dealer en na onze gebruikelijke controle van gewicht en bandenspanning. De Deense caravandealer verweet het de Matador kwaliteit. Later van meer caravanners klachten gehoord. Reserveband voor de zekerheid maar weggegooid en nu alles vervangen door Toyo C banden. Nooit meer bandenproblemen gehad. Verder verkleurt de Alko disselkoppeling en stabilisator heel sterk. Het bordeaux rood is inmiddels roze-paars. Niet erg, maar het ziet er niet mooi uit. Twee kleine deukjes (kindje- fietsje -boem) op het plaatwerk laten ook zien dat de caravan niet nieuw meer is, maar verder is de caravan nog smetteloos ondanks inmiddels ruim vijf jaar intensief gezinsgebruik. Zou de Alko koppeling lichtecht zijn uitgevoerd en de deukjes van het fietsongelukje er niet opzitten dan zou de caravan zo voor nieuw in de showroom kunnen staan. Binnen is alles nog smetteloos (bank-bed-hoezen goed wasbaar en kleurvast). Dat zegt dus heel veel over de constructiekwaliteit en materiaalgebruik van Knaus.
Al met al een heel fijn rijdende caravan met heerlijk veel leefruimte en een superpraktische indeling die zich hook bij intensief gebruik prima houdt! Een aanrader ook voor mensen die van andere indelingen houden (FSU indeling met vast bed is ook erg populair).

x


De Knaus Sudwind 500 FU (uit 2005) van John

In 2005 nieuw gekocht een Knaus Sudwind 500FU.
De caravan is voorzien van het luxe pakket en bevalt ons prima.
Ieder jaar weer een genot om mee op pad te gaan.(zuid-Frankrijk)
De caravan wordt voortgetrokken door een vw Passat 2.0tdi 170pk en deze heeft totaal geen probleem met de combi. Alles ligt erg stabiel bij. Ook bij snelheden van 115km/h op de franse wegen.
De volgende word weer een Knaus misschien de 450 uitvoering.

x


De Knaus 400 Lk Sport (uit 2010) van Fam Jonker

Deze familie caravan van 970 Kg leeg en maximaal 1200 Kg past prima bij onxe trekauto de Skoda Yeti 1.2.
De combinatie ligt mooi horizontaal. Bij de beklimmingen richting het zuiden kun je prima meerijden met het overige verkeer. Bij het rijden ervaar ik het als een rustige en betrouwbare combinatie, die goed volgt.

x


De Knaus 550 QK 2.5 (uit 2007) van De Vries

De Knaus Sudwind 550QK is een hoogwaardig afgewerkte caravan in de categorie grootste op enkelas.

De caravan heeft achterin een separate douche / toilet en separate wasruimte. Daarnaast in de lengte van de caravan twee royale stappelbedden en in het midden een 5a6 persoons rondzit met daar tegenover zowaar een " reuze keuken" voorin een tweepersoons bed in de breedte van de caravan.

De caravan weegt rijklaar +/-
1400 kg en mag tot 1700 kg worden beladen. De 7.54 lange en 2.50 brede caravan loopt prima achter de Audi A6 2.7 TDI. Accelereren blijft een plezier. stabiel geheel, geen problemen met slingeren. Een goede trekauto is een must en oplettendheid i.v.m. de grote breedte.

x


De Knaus Suedwind (uit 1990) van Rijk Broekhuis

Sinds 3 jaar in ons bezit. Zeer goede caravan en er mankeert nog steeds helemaal niets aan. Vorige jaar wel remdemper van de koppeling vervangen. Alles zit nog zeer degelijk in elkaar en caravan geeft nog geen krimp. Tevens zeer fijne caravan om achter de auto te hebben met een leeggewicht van 616 kg.

x


De Knaus 450 TU (uit 1995) van jan adema

Fijne caravan.Als trekauto een honda accord daarna een citroen C5 gebruikt.In beide gevallen probleemloos( C5 heeft qua stabiliteit en comfort wel mijn voorkeur).Slaapruimte( 145 x 200 cm) voor forse volwassenen aan de krappe kant

x


De Knaus sport 450 FU (uit 2007) van Ton Minten

ik ben naar italie geweest via zwitserland met knaus 450 sport en peugeot 307 hdi 90 pk
auto kan het perfekt aan loopt niet warm en heeft trekkracht genoeg, volgend jaar gaik via de fernpass met gelijke combi.

x


De Knaus 395tk (uit 1993) van willem

onze knaushaus van max 1000 kg beladen loopt prima achter de ford mondeo van 2000. acceleren blijft een plezier. stabiel geheel, geen problemen met slingeren bij daling. ik denk dat een ander gewicht niet aan te raden is boven de 1150 kg. de combinatie wordt er dan denk ik niet sportiever op, maar irritant, vooral in heuvelachtig gebied. dus: precies de limit voor lekker veel erop uit te trekken zonder problemen. overigens de caravan bevalt ons nog steeds goed. er wordt wel weer sterk gedacht aan een andere ivm de leeftijd en inruilwaarde van de huidige knaus.

x


De Knaus 350 komfort (uit 1980) van rutten p

met de wind in de rug en de zon in de nek lukt het me, met de astra 16 sw onze oude knaus 695kg in Nederland redelijk op snelheid te houden met uitgekiende belading en goed te schakelen.
ik rijd prakties alleen op vlakke wegen en zitten met drie in de auto.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker