Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Sprite

De Sprite 450CF (uit 2011) van Rob van den Hoek

Het was onze eerste caravan na vele jaren met tent en vouwwagen gekampeerd te hebben.
Mooie en sfeervolle inrichting, geen opsmuk en toch een laag gewicht.
Zitkussen en matrassen zijn voorzien van binnenvering en zitten en liggen perfect.
De techniek heeft ons bijna niet in de steek gelaten, zelfs het watervulsysteem is probleemloos en voorkomt vervuiling door het gesloten systeem.
Het enigste wat ons in de 8 jaren gebruik in de steek laat is nl. het waarschuwingssysteem via lampje bij een volle toiletwater tank.
Gaan dit jaar afscheid nemen ivm aanschaf Caravalair 450 Artic met 2 gescheiden bedden en een lade koelkast van 150 ltr.
Hoge inruilprijs gekregen en de keuze op Caravalair was mede op het lage eigen gewicht met 2 gescheiden bedden en tevens een rondzitbank die wij gewend waren.
Wederom een technisch goede caravan met weinig opsmuk.

x


De Sprite Alpine Sport 420 CT (uit 2019) van Rico

In de review een paar jaar geleden schreef ik over de Cruzer 492 die we toen net hadden. Na een paar jaar begonnen we ons wel wat te ergeren aan een paar dingen. Ten eerste is die caravan erg lang. Tijdens rijden niet erg, maar some wel heel erg lastig op de kleine plekjes op Spaanse campings. En aangezien we de oven maar een paar keer gebruikt hebben, de magnetron en radio nooit, vonden we het verlies aan bergruimte daardoor niet fijn. O ja, en de aanzetmotoren van de automatische Enduro-mover hebben we veel problemen mee gehad. Overigens steeds wel netjes opgelost door de dealer. Maar toch, je staat onderweg dan toch mooi te klo..... eh..... klieren.

Dus, een nieuwe caravan gekocht. Nu een Alpine Sport 420 CT, dus met de bedbanden voorin, douche achterin. Aangezien we de douche ook echt dagelijks gebruiken, de kleine 5 liter boiler laten vervangen door de 10 liter gas-elektraboiler zoals we die ook in de Cruzer hadden. Aangezien het vullen van de binnentank vanuit een roltank best veel tijd kost, de binnentank met pomp laten verwijderen en het systeem zo aan laten passen dat de buitenpomp nu de hoofdpomp is. Het is geen druksysteem zoals de Cruzer. De watervoorraad zit in 2 roltanks die naast de caravan staan. Het kastje onder het klaptafeltje tussen de bedden is bij ons dus extra bergruimte. Kunnen mooi schoenen in staan.

Dit keer een handmatige Enduro-mover er onder.

Wat ons erg verraste was de bergruimte in deze caravan. Ondanks dat de caravan 1,2 meter korter is, hebben we meer bergruimte. Die kledingkast achterin over de volle hoogte van de caravan is super. Heb er een legkast van gemaakt.

Het reservewiel in de disselkast is minder handig, maar we vervoeren het reservewiel in de auto.

De trekauto is een Peugeot Expert (2018) 150 pk, beladen is die 2600 kg. De caravan heeft een as van 1350 toegestaan gewicht. Heb het gewicht gemeten voor vertrek van de eerste vakantie. Asgewicht gemeten is 1200 kg, kogeldruk 90 kg. Het zal duidelijk zijn dat qua stabiliteit het een lachertje is. Superstabiel, een mooie combinatie voor de heel lange afstand.

x


De Sprite Cruzer 492 SR (uit 2013) van Rico

We waren eigenlijk op zoek naar een nieuwe / overjarige Swift Mondial 420, maar liepen tegen deze Sprite Cruzer 492 SR aan van 2013. Door de vorige eigenaar slechts één vakantie gebruikt.

De caravan is heel wat groter en zwaarder dan onze vorige caravan, een Kip Vision. Maar ooooo wat is dit een goede keuze geweest. Net terug van de eerste vakantie ermee, en we liepen toch regelmatig oh en ah in de caravan, wat een ruimte en luxe. Zijn we niet gewend. Vooral de ruimte went heel erg snel.

Doordat de opbouw van de caravan maar 2,2 meter breed is, is hij nauwelijks breder dan de Vision en enorm eenvoudig mee te rijden. De grote lengte van de caravan heb je geen last van. De as staat relatief ver naar voren. Heeft als voordeel dat hij niet extreem binnendoor loopt in een bocht, maar als keerzijde zwaait de achterkant heel erg uit. Daar moet je wel ff rekening mee houden als het krap is om te manoeuvreren.

De eerste pizza's zijn al afgebakken in de gasoven. De magnetron in de bovenkast en de ingebouwde radio mogen wat ons betreft wel achterwege blijven, is zonde van de bergruimte.

Het watersysteem met drukpomp is ff wennen. In de praktijk gebruiken we zowel de interne als externe tank, dan heb je ruim genoeg om een dag mee door te komen.

Grootste positieve meevaller is de douche. Die is gewoon supergoed bruikbaar. Was eigenlijk bedoeld voor noodgevallen, maar hij is nu al in zeker de helft van de vakantie gebruikt.

Qua afwerking, en dan met name bedrading en leidingen in de bankkasten, staat het bij lange na niet op het niveau van Kip. Dus dat zal ik maar zelf gaan fatsoeneren en b.v. op kritische plekken kabelgootjes gaan aanbrengen. Voor de rest niets dan lof over deze caravan, hadden we eigenlijk een paar jaar eerder moeten aanschaffen, hahaha.

Onder de caravan is een Enduro volautomaatmover gemonteerd. Wat is de rijsnelheid laag zeg, maar hij is wel loeisterk.

x


De Sprite Europa 460 (uit 2008) van Peter

Wij hebben onze Sprite Europa 460 nu 4 jaar in bezit en hebben er ervaring mee opgedaan achter een Renault Laguna type II dci 110 pk, een Laguna estate dci 180 pk en een Hyundai iX35 benzine 163 pk. Achter deze auto's is het een erg prettige caravan gebleken. De combinatie was in alle gevallen een stabiele combinatie.
De caravan zelf is een sterke aanbieding voor wie comfort en luxe belangrijk vindt. De meer dan uitstekend zittende banken met extra polstering in de knieholten zijn een verademing na onze vorige vasteland caravans.
Uitstekend zit-en ligcomfort. De Sprite is een rijk uitgeruste caravan met een 3-pits gaskookplaat plus aanvullende electrische brander, oven/grill combi, magnetron, radio/cd installatie, tv voorbereiding, 10 liter boiler op gas en Electra, Truma gaskachel op gas en Electra, ringverwarming, aparte en bruikbare douchecabine, alu velgen, reservewiel, etc. Zaken die op deze caravan gewoon standaard zijn en waar je bij andere merken nog eens flink de portemonnee kunt trekken. De caravan is keurig afgewerkt en ademt vooral veel sfeer. De caravantafel is standaard opgeborgen in de kast naast het fornuis, zodat je vooral veel loopruimte hebt. Gebruiken doen we die tafel eigenlijk zelden, aangezien er een kastje tussen de bedbanken zit, waarvan het bovenblad is uit te klappen en als tafel is te gebruiken. Kortom, wij zijn helemaal om. Voor ons alleen nog maar een Engelse caravan.

x


De Sprite Europa 460 (uit 2010) van J Verkerk

Met de Sprite achter de Hyundai Tucson 2.0 2wd naar zuid Frankrijk.
Aan de hand van de ervaring, welke we hadden opgedaan met onze vorige caravan, besloten om over te stappen naar een Engelse caravan, vooral vanwegen het zit en slaap comfort, de douchecabine in de aparte toilet ruimte is heerlijk te gebruiken.
Engelse caravans zijn voorzien van veel luxe zoals magnetron, oven, grill, dak ventilator, kachel op gas of elektrisch, elektrische kookplaat, enz.
Hoewel het in het begin wel even wennen was aan al deze techniek aan boord zijn we zeer tevreden en hopen er nog jaren met de Sprite rond te toeren.

x


De Sprite 490/1 (uit 1999) van K.R. Visser

Sinds april voor de caravan een Opel Vectra 2.2 direct (155 PK). Uitstekende rij-eigenschappen. Gaan pas in september echt op tournee door Frankrijk en zullen dan zien hoe het geheel functioneert in bergachtig gebied. Als caravan voldoet de Sprite aan onze wensen. Rondzit voor en langsbed met toiletruimte achter. I.p.v. een tafel hebben wij een ladenkastje aangeschaft waarvan het blad omklapbaar is. Met een onderstel dat geschikt is voor 1300 kg een uitstekende wegligging.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker