Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Kuga 2.5 PHEV
Hobby Excellent 495 UFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Kuga 2.5 PHEV zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
259
216

Hellingen
Risico's bij slingeren
309
195

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Kuga 2.5 PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Ford en de Hobby een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

66%
1350 kg 2059 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Kuga 2.5 PHEV
Hobby Excellent 495 UFe

Hobby

Omdat de Ford een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n 126 km/u á 141 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 12.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 111 km/u kunnen liggen. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 24%.

Door het gekozen aandrijfsysteem zullen de toeren van de brandstofmotor snel toenemen als er veel vermogen nodig is zonder dat dit direct een relatie heeft met de snelheid. Dit zal enige gewenning vragen.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport in eerste instantie uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.
Daarnaast kunt u gratis een tweede rapport downloaden met de maximale hybride prestaties die alleen bij volle accu gehaald kunnen worden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Kuga 2.5 PHEV

Periode
v.a. 2024
Vermogen
242 pk (178 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
320 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby Excellent 495 UFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Kees Loomans heeft het volgende over de Ford Kuga 2.5 PHEV geschereven:

"Sinds februari 2024 in het bezit van een Ford Kuga St Line X Phev e-cvt automaat na hiervoor een Volkswagen Passat 2.0 FSI te hebben gereden. De Volswagen had 150 pk en de Ford Kuga heeft 165 pk op de 2.5 ltr benzinemotor en nog eens 60 pk op de elektromotor in totaal 225 pk. De caravan die wij er achter koppelen is een Hobby Excellent Easy 495 UFE bouwjaar 2004 met een leeg gewicht van 1080 kg en een maximaal gewicht op de as van 1400 kg.
De Volkswagen Passat had geen moeite met deze caravan en je kon hier vlot mee rijden ook bergop.
De Ford Kuga is zwaarder dan de Passat en dat merk je heel duidelijk als je door vrachtverkeer wordt ingehaald. De auto heeft veel minder de neiging om naar het inhalende verkeer "getrokken" te worden.
Combinatie is ook wat stabieler dan met de Passat.
Bergop levert de Kuga een zeer goede prestatie. De auto gebruikt dan zowel de benzine als de elektromotor. De Kuga is een betere klimmer dan de Passat maar heeft dan ook 75 pk meer als het er op aankomt. Om de boel heel te houden moet je ook niet gaan jakkeren maar met beleid de berg op rijden.
Bij het dalen druk ik de "L" knop in om stroom te laden voor de volgende klim. Nadat je de "L" knop hebt ingedrukt remt de auto aanzienlijk af waardoor je zelf nauwelijks meer hoeft bij te remmen. Dit heeft betrekking op de laadcyclus die in gang is gezet. Voordat je de knop indrukt is het goed om in je spiegels te kijken of er verkeer dicht achter je zit anders maar even wachten met indrukken. Als je beneden bent druk je knop nog eens in en stop je de laadcyclus.

De caravanspiegels die ik gebruikte op de Passat voldoen ook goed op de Kuga. Het gaat om spiegels van het merk Milenco type Aero 3. Opgemerkt moet worden dat ik ook zonder caravanspiegels behoorlijk zicht heb naar achteren aangezien de Kuga breder is dan de Passat. De verbruiksgegevens die anderen al aangaven kan ik onderschrijven. De Passat verbruikte met de caravan er achter 1 op 8 de Kuga daarentegen zit dichter bij de 1 op 15 met de caravan er achter en ook zonder caravan rijdt hij extreem zuinig door deels op de elektromotor te rijden en deels op de benzinemotor. Kortom deze Kuga kan ik iedereen aanbevelen. Aangezien deze Kuga een zwaardere auto is moet je wel opletten op het totaalgewicht van de combinatie in verband met rijbewijs B"

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Kuga.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Test Subaru Forester e-BOXER

De Subaru Forester met de nieuwe e-BOXER motor is in de praktijk getest met caravan. Maakt hij zijn reputatie als caravantrekker waar?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker