Toelichting bij het trekadvies
Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.
Het advies geeft aan of de combinatie wettelijk toegestaan is en geeft in één oogopslag een beoordeling van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen. Daarnaast geven we een oordeel over het gewicht en de risico's die dat met zich meebrengt.
Zijn de sterren rood in plaats van groen dan is de caravan te zwaar. Bij oranje kunnen er beperkingen zijn waardoor ervaring in het rijden met een caravan gewenst is, of aangepast gedrag gevraagd wordt.
De scores op de vlakke weg en op hellingen geven de maximale (top) snelheden en prestaties aan. De trekkracht heeft betrekking op het gemak en souplesse waarmee de auto (ook bij lagere toerentallen) de caravan kan trekken. Bij een lage score voor slingeren is goede belading en een niet te hoge snelheid extra belangrijk.
De puntenscore maakt het onderling vergelijken tussen combinaties gemakkelijker maar bedenk wel dat een klein verschil in punten in de praktijk niet altijd merkbaar is. De beste (hoge) score is voor een geslaagde vakantie echt niet nodig.
De auto en caravan symbooltjes geven aan of de combinatie geschikt is voor de vlakke weg, heuvels op buitenlandse snelwegen en op steile hellingen in de bergen. Zijn de caravans oranje dan is het extra opletten of kunnen er beperkingen zijn en bij een rode caravan raden we het gebruik onder die omstandigheden niet aan.
Door sommigen wordt het trekadvies afgedaan met "het is maar een theoretische benadering". Dat is natuurlijk zo, maar de uitkomst is wel objectief en goed vergelijkbaar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gebruikerservaringen en de 'verkoop praatjes' van dealers. Bovendien wordt je met een 5 sterren combinatie echt niet altijd gelukkiger 😉
De chauffeur is bepalend
Vaak beoordelen mensen de kracht van hun trekauto meer op de souplesse en het gemak waarmee de prestaties tot stand komen dan op de absolute prestaties. Immers de absolute prestaties zijn vooral afhankelijk hoe de bestuurder met zijn auto omgaat. Elke auto (met een brandstofmotor) moet toeren maken om de beste prestaties te krijgen. Veel schakelen en bij een automaat de kick-down functie gebruiken. De sterren beoordeling voor de prestaties is een combinatie van absolute prestaties en de kracht bij lagere toerentallen.
De beoordeling van het gewicht is een combinatie van de gewichtsverhouding tussen de beladen auto en caravan en het risico dat er is als de combinatie zou gaan slingeren. Maar ook hierbij is uiteindelijk het gedrag van de bestuurder (snelheid en wijze van belading) het meest bepalend voor hoe de combinatie in de praktijk rijdt.
Start de berekening
Voor een advies selecteer je eerst het merk auto en het type. Eventueel kan je ook het bouwjaar, de soort brandstof en het type versnellingsbak aangeven. Daarna kies je op de volgende pagina de exacte uitvoering van de auto.
Voor de caravan selecteer je het merk, het modeljaar en het specifieke type. Heb je (nog) geen caravan dan kan je ook het selecteren van een caravan achterwege laten. We geven dan de prestaties met een caravan van het maximaal aanbevolen trekgewicht. Heb je een oudere caravan die niet in de lijst genoemd is, selecteer dan de caravan die er qua afmetingen en gewicht veel op lijkt.
Kenteken invoeren
Weet je het kenteken van de auto en/of van de caravan, vul die dan ook in. De gewichten zijn dan nauwkeuriger waardoor de wettelijke conclusies in ieder geval juist zijn. Alleen een autokenteken invullen zonder ook het specifieke type te selecteren is onvoldoende!
Het advies is specifiek voor caravans ontwikkeld. Toch kan je ook voor een bagagewagen (vouwwagen) of andere trailer een (iets minder nauwkeurige!) berekening maken. Die staan onderaan in de lijst caravanmerken.
Belading
Standaard gaan we uit van 200 kg (2 personen) in de auto en 200 kg aan belading in de caravan, maar dit kan (moet!) je aanpassen aan je eigen situatie.
Gewicht
Bij het gewicht van de auto gaan we zoveel mogelijk uit van het rijklaargewicht. Dit is het leeggewicht volgens EU-norm wat fabrikanten vermelden voor het basis model. Een luxere versie kan dus een ander leeggewicht hebben!
We gebruiken het rijklaargewicht omdat in praktijk blijkt dat dit het beste aansluit bij het werkelijk lege gewicht van de auto. Immers elke trekauto heeft een trekhaak en soms ook extra accessoires die niet zijn meegewogen bij de typegoedkeuring. Het rijklaargewicht hanteren we dus als het lege gewicht zonder alle personen.
Ook voor de caravans gaan we uit van het gewicht zoals de fabrikant die opgegeven heeft. In werkelijkheid kan dit door alle gemonteerde extra's zoals luxe pakketten of een zwaardere as etc. hoger zijn. Onze ervaring en de metingen tijdens verkeerscontroles leert dat zowel de auto als de caravan veelal zwaarder zijn dan men denkt.
Controleer altijd de gegevens aan de hand van het kenteken. Zeker als je geen kenteken ingevoerd hebt is het verstandig om even te bekijken of de gegevens wel overeenkomen met jouw combinatie. Je kan de gewichten aanpassen aan je eigen situatie.
Ontbrekende auto of caravan
Staat jouw auto of caravan niet in de lijst kies dan de auto/caravan die er erg veel op lijkt. Lukt dat niet stuur dan een e-mail met zoveel mogelijk gegevens van jouw ontbrekende auto of caravan naar
info@caravantrekker.nl en ik ga kijken of ik hem kan toevoegen.
Hybride
Hybride auto' zonder stekker en mild-hybrides vind je onder de hoofdbrandstof soort. Alleen de Plug-in Hybrides (dus met stekker) zijn apart opgenomen.
De prestaties van een Hybride is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die in de accu zit. In het trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde caravanreis. De werkelijke prestaties kunnen kortstondig beter zijn, bijvoorbeeld bij volle accu's, of juist minder als de accu helemaal leeg is.
Staat er [fuel] achter het type auto dan zie je de prestaties met alleen de brandstofmotor. Het is aan te raden om bij Plug-in Hybrides zoveel mogelijk stroom te 'bewaren' voor moeilijke en zware omstandigheden waardoor je altijd extra kracht beschikbaar hebt als het nodig is.
Vergelijken
De berekeningen zijn extra waardevol als je er meerdere maakt en de objectieve gegevens met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld je huidige combinatie met de auto/caravan die je op het oog hebt. Let niet alleen op het aantal sterren of de algemene conclusies, maar kijk ook naar de vergelijkingsscore (de puntenscore). Daarbij is het overigens niet zo dat twee keer zoveel punten ook betekent dat de prestaties daadwerkelijk twee keer zo goed zijn (de puntenschaal is niet lineair) en dat een heel klein verschil in punten meer theoretisch is en in de praktijk nauwelijks merkbaar hoeft te zijn.
Vergelijken kan gemakkelijk door eerst een combinatie te kiezen en dan een andere auto waarbij je het hokje 'vergelijken' aanklikt. Je krijgt dan in hetzelfde scherm de verschillen naast elkaar te zien.
Let op: Door heel vaak op de knop vorige pagina in de browser te drukken kan het gebeuren dat een berekening met onjuiste gegevens wordt gemaakt. Gebruik vooral de knoppen op de website zelf.
Meer informatie
Hoewel het 'gratis' online trekadvies al veel informatie geeft kan je voor een klein bedrag een veel diepgaander advies aanvragen. Voor € 8,25 kan je het uitgebreide
Trekrapport downloaden. Daarin wordt in zo'n 30 pagina's een uitgebreide toelichting gegeven op de uitkomsten met een beoordeling van de prestaties en tips om het maximale uit de combinatie te halen. De relatie tussen belading, snelheid en weggedrag krijgt veel aandacht.
Lees ook:Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste interpretatie van het advies en is Caravantrekker niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden. Zie de
disclaimer.