Caravantrekker.nl

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

Maximum snelheid

Bijna in elk land is 80 of 90 km/u de maximum snelheid voor een auto met een (zware) caravan

In Europa

Maximumsnelheden buiten de bebouwde kom met een (geremde) caravan in km/u.

Land
Snelwegen
Overige wegen


Albanië
80
70

België
90/120[1]
70

Bosnië en Herzegovina
80
80

Bulgarije
100
70
Denemarken
(met keuring en certificaat)[2]
80
(100)
70
(80)
80
(100)
80
Estland
90
70
Finland
80
80
Frankrijk[3]
(bij regen)
90/130[1]
(90/110[1])
80
(80)
Griekenland
80
80
Groot-Brittannië
96
80
Hongarije
80
70
Ierland
80
80
Italië
80
70
Kroatië
90
80
Letland
90
80
Litouwen
90
90
Luxemburg
90
75
Nederland
90
80
Noorwegen
80
80
Oostenrijk [4]
80/100[1]
70/80[1]
Polen
80
70
Portugal
100
70
Roemenië
120
80/90[6]
Rusland
90
70
Servië
80
80
Slovenië
80/100[1]
90
Slowakije
90
90
Spanje[5]
80
70
Tsjechië
80
80
Zweden
80
80
Zwitserland
100
80


Soms blijkt via een onderbord dat de aangegeven maximum snelheid speciaal voor aanhangwagens en caravans geldt


[1] Als auto + caravan (maximaal beladen) niet meer dan 3500 kg zijn en dus ook B-rijbewijs voldoende is.

[2] In Denemarken en Duitsland kan als de combinatie aan een aantal voorwaarden voldoet en voor elk land apart een geldig keuringscertificaat heeft (tempo 100) maximaal 100 km/u gereden worden.

[3] In Frankrijk geldt de grens van 3500 kg voor de maximaal toegestane treinmassa zoals dat op het kentekenbewijs of op het typeplaatje van het trekkend voertuig vermeld staat! Dus onafhankelijk van de mogelijk lager (toegestaan) gewicht van de caravan.

[4] In Oostenrijk moet met een caravan van meer dan 750 kg een minimale afstand gehouden worden van 50 meter.

[5] In Spanje 90 km/u indien caravan < 750 kg.
Combinaties > 12 m dienen achter voorzien te zijn van 1 grote (1300x250 mm) of 2 kleine (500x250 mm of type ECE70 van 565x250 mm) gele reflectoren met rode rand. Horizontaal of verticaal - de kleine - vanaf 50 cm tot 150 cm vanaf de grond. Deze borden zijn tevens legaal in Portugal en in Frankrijk indien toegestaan treingewicht > 3500 kg.

[6] Roemenië maakt buiten de bebouwde kom ook nog onderscheidt in verschillende wegen.

70 km/u lijkt erg langzaam maar bij afdalingen staan de borden niet voor niets

Maximaal 100 km/u

Een caravan is niet gemaakt om met hoge snelheden te rijden. Op de kentekencard staat tegenwoordig de maximale constructie snelheid. Heel vaak is dit maximaal 100 km/u.



Staat de maximale constructie snelheid (nog) op de kentekencard kijk dan op de website van de RDW en voer daar het kenteken is. Maar ook in het instructieboekje van de caravan staat vaak wat de maximale snelheid is. Uiteraard zijn de plaatselijke geldende maximale snelheden per land van toepassing maar harder rijden dan de snelheid op de kentekencard, ook als dat lokaal wel mag, is (verzekering technisch) niet slim.

In de meeste instructieboekjes staat dat de maximale snelheid nooit meer dan 100 km/u mag zijn

Afwijkende lengte

Afwijkend van de Nederlandse wetgeving zijn enkele landen die een beperkte caravanlengte toestaan:

Let goed op de afmetingen van je combinatie

Natuurlijk kunnen er lokaal extra beperkingen gelden. Weet dus goed wat de afmetingen en het gewicht van je combinatie zijn.

Voor caravans en andere aanhangers zwaarder dan 250 kg verboden

Speciaal voor caravans (aanhangers)

De meest linkse rijstrook van snelwegen met meer dan 4 rijstroken (dus meer dan 2 per richting) is verboden gebied voor caravanners. Dus op een 6-baans weg (2x3 rijstroken) mag je niet met je caravan op de meest linkse baan rijden.



Op veel buitenlandse autosnelwegen kom je speciale snelheidsbeperkingen tegen voor aanhangers en caravans. Bijvoorbeeld bij afdalingen. Denk er aan dat die borden er niet voor niets staan! De kans dat de caravan gaat slingeren is hellingaf immers vele malen groter.

Duitsland kent veelal een inhaalverbod ook voor caravans

Inhaalverboden of inrijverboden voor vrachtwagens gelden overigens niet voor caravans. Tenzij het specifiek is aangegeven met een bord met een aanhangwagen erbij zoals vaak met inhaalveboden in Duitsland (bijv. A61) en Italie (Brenner bijv.).

Klik hier voor een overzicht van inhaalverboden in Duitsland

Italië
Duitsland


Een waarschuwing dat de caravan bij deze brug gemakkelijk de grond kan raken

Gas

Als je tijdens het rijden gas wil gebruiken, bijvoorbeeld voor de koelkast, dan is dat alleen toegestaan als de caravan is voorzien van een crashsensor zoals bijvoorbeeld de SecuMotion van Truma. Is de caravan van voor 2007 dan mag de gasfles wel gebruikt worden tijdens het rijden, behalve in Frankrijk (ook niet als die oudere caravan een crashsensor heeft).

Wielkeggen

In een aantal landen is het verplicht om voor de caravan een tweetal wielkeggen goed toegankelijk aan boord te hebben.



Disclamer
Aan deze informatie kunnen geen enkele rechten ontleend worden. Caravantrekker.nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of (schade) claims. Bijgewerkt op 5 september 2023.
(bron: o.a. ADAC)

Lees ook:


 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Lees ook:

Donatie

Genuanceerd advies

RDW auto

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker