Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV
Hobby De Luxe 560 CFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander PHEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn niet geweldig, maar wellicht voor jouw gebruik wel voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
149
24

Hellingen
Risico's bij slingeren
99
180

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1450 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Outlander PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Mitsubishi maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Hobby een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
1450 kg 2120 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV
Hobby De Luxe 560 CFe

Hobby

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3300 á 3700 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 102 km/u á 113 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 78 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 9 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Alleen na langdurig vol gas rijden kunnen de accu’s voor korte duur helemaal leeg raken en zijn de prestaties dus minder. De motor werkt eigenlijk als een soort generator en het toerental is onafhankelijk van de snelheid.

Denk aan slingeren

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander PHEV [fuel]

Periode
2015 - 2017
Vermogen
121 pk (89 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
180 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 560 CFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Richard heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] geschereven:

"Laat ik mijn vakantie ervaring ook maar eens delen.

Vorig jaar mei had ik al een andere caravan gekocht i.v.m. de aanschaf van de PHEV; een Fendt 495 Bianco, ledig gewicht 1200 kg max belaadbaar 1700 kg. De caravan moest dit jaar dus terug gekeurd worden naar 1500 kg. Voordat ik dit had gedaan, had ik de caravan eerst zonder boodschappen, kleding enz. op de weegbrug gezet: 1560 kg! Gelijk maar weer verkocht dus.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een lichte caravan en ben uitgekomen bij een TEC travelbird 450 met een maximaal gewicht incl. laadvermogen vaan 1100 kg.
Ik denk dat het uiteindelijke gewicht incl. belading wel iets hoger lag... (de meeste surfspullen gingen ook in de caravan).
Bestemming was Rosas (Noord Spanje, 1430 km) en aan boord waren we met 2 volwassenen, 2 kinderen (13 en 15) en een hond (+ twee surfplanken op het dak).

Met volle accu vertrokken (onderweg niet meer bijgeladen), reden we op de heenweg 1 op 8,2, bij een snelheid van 95 kmh. In het Rhonedal had ik wind in de rug en ik ben ook regelmatig op ca. 50 mtr. achter een vrachtwagen blijven hangen. (ca. 50% met airco aan gereden)

Op de terugweg hadden we in het Rhonedal zware tegenwind en dat scheelde in het verbruik: 1 op 7.3 over de hele terugreis. (ca. 90% met airco aan gereden)

Opladen in de charge stand lukte niet tijdens het rijden, maar ik ben geen schildpad tegengekomen en heb altijd voldoende power gehad. Echter als eerste boven komen met caravan in de bergen cq heuvels gaat niet (kon vorig jaar nog wel met 400Nm en 180 PK VW transporter).

Ik had nog een extra tank met 10 liter benzine meegenomen, maar heb het gelukkig niet hoeven te gebruiken. T.o.v. vorige jaren was ik ca. 6 uur aan extra reistijd kwijt (totaal heen- en terugreis). Het fiscale voordeel weegt daar dik tegenop! Bovendien vond ik het rijden in de PHEV wel leuk, flipperen tijdens bergaf, goede navi, fijn audio geluid, enz.

Conclusie: ik was er bang voor of het een goede caravantrekker zou zijn, maar het is me enorm meegevallen. Echter je moet, denk ik, een niet te zware caravan hebben en niet te hard willen rijden."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

RDW auto

Wat het maximaal trekgewicht is van je auto en welk rijbewijs je nodig hebt voor je combinatie, kan je checken aan de hand van de RDW (kenteken) gegevens. Doe de kenteken check!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker