Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Kuga 2.5 PHEV
Chateau Calista 450 FTU

Chateau
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Kuga 2.5 PHEV zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Chateau is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
242
152

Hellingen
Risico's bij slingeren
276
236

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Chateau van 1165 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Kuga 2.5 PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Ford en de Chateau een gewichtsverhouding van 55%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 57%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

57%
1165 kg 2051 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Kuga 2.5 PHEV
Chateau Calista 450 FTU

Chateau

Omdat de Ford een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3000 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 107 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Door het gekozen aandrijfsysteem zullen de toeren van de brandstofmotor snel toenemen als er veel vermogen nodig is zonder dat dit direct een relatie heeft met de snelheid. Dit zal enige gewenning vragen.

Weinig risico bij slingeren

De Chateau kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport in eerste instantie uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.
Daarnaast kunt u gratis een tweede rapport downloaden met de maximale hybride prestaties die alleen bij volle accu gehaald kunnen worden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Kuga 2.5 PHEV

Periode
2020 - 2024
Vermogen
224 pk (165 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
200 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Chateau Calista 450 FTU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Chateau en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

sebastiaan heeft het volgende over de Ford Kuga 2.5 PHEV geschereven:

"Als kersverse caravanners met onze combi op pad naar Normandië.
combinatie Kuga PHEV en burstner Fun 495TK uit 2002 circa 1300kg.
ik heb natuurlijk nog niet veel ervaring behalve dan de enkele keren dat ik 25 jaar geleden ofzo met mn ouders mee ging, maar wat een beest is dit zeg. solo gaat hij al als de brandweer, maar ook met de burstner erachter was t een peuleschil. wel vraag ik me af hoe de andere op deze site hun prachtige verbruikscijfers hebben behaald, want met de caravan erachter in het enigszins heuvelachtige Noord-Frankrijk en een gang van tussen de 95 en 100km/u kwam ik toch echt op zijn positiefst op 1 op 9!
tsja als je alle ritten meetelt, en ook tussendoor kunt laden, dan zal t wel lukken.

Tsja laden, ik vraag me af waarom die Fransen zich in het EV gebeuren hebben gemeld, want ze zijn er alleminst klaar voor, en laden met een caravan erachter?? Vergeet het maar!
Althans in Normandië, misschien dat dit op de route de soleil beter geregeld is.

Want dat laden is wel belangrijk, want de 2.5L sleurt de combi echt wel omhoog, en tussendoor accelereren op een helling van 6% voor een fransoos die ineens besluit dat hij liever met 80 verder sukkelt kan ook nog prima.

Maar allemachtig wat een kabaal! ik raadt dan ook aan om altijd te zorgen dat je batterij is geladen en kan bijspringen bij flinke hellingen, want met hulp van de elektromotoren, scheelde dit alles.
Verder merk je het gewicht van de Kuga, dat is natuurlijk zodanig aan de maat, dat de caravan zowieso wel gedwee volgt.
Ook de kogeldruk van 100kg is fenomenaal, omdat we nog net beginnen was het wat zoeken, maar met 2 fietsen op de dissel was t lastig om beneden de 80kg te blijven.

kortom een beul van een wagen, maar hij komt pas tot zijn recht als de elektromotor meewerkt.
overigens, is de wagen heel geschikt om solo over de Franse weggetjes te scheuren, hij is ondanks zn formaat en enigszins slagschip achtige besturing fantastisch en als je t slim doet, kom je elektrisch erg ver mede door het bijladen door kinetische energie."

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Kuga.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker