Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi e-tron Sportback 50 Quattro
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi e-tron Sportback 50 Quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

389
205
432
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1720 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi e-tron Sportback 50 Quattro. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 85 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

64%
1720 kg 2675 kg

Belading in:

Audi

Audi e-tron Sportback 50 Quattro
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravan zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 39.8 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 37.2 en 45.5 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 107 km bij snelladen (20->80%) en maximaal 179 km.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 95 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 85 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid trekkrachtrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een rapport

Helaas is op dit moment nog geen betrouwbaar rapport te maken over de Audi e-tron Sportback 50 Quattro. Maar als dit een hybride auto is, selecteer dan de [fuel] versie van de Audi e-tron. Vaak staat die met een iets lager vermogen ook in de lijst. Je krijgt dan het rapport met de prestaties die je minimaal kan verwachten, ook als de accu leeg zou zijn.

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi e-tron Sportback 50 Quattro

Periode
v.a. 2020
Vermogen
230 kW (313 pk)
Brandstof
Accu: 71 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
Nm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

René heeft het volgende over de Audi e-tron Sportback 50 Quattro geschereven:

"De Audi e-tron Sportback in combinatie met de 1800kg zwaar wegende Fendt is geen enkel probleem. De auto weegt 2500kg en ligt als een blok beton op de weg. Deze combinatie is een droom voor iedereen die comfortabel en veilig een caravan wil trekken. Pas op dat je niet te hard rijdt, want de acceleratie is gelijk aan het trekken zonder caravan (elektromotor maakt nl. geen toeren). Inhalen van een vrachtwagen gaat vloeiend en zonder slingeren. Grootste minpunt is de actieradius van slechts 110km, want dan moet je echt weer een snellader opzoeken, maar binnen een half uur ben je de weg weer op. De auto is de 5 groene sterren meer dan waard!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi e-tron.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


Lees ook:

Elektrische trekauto?

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker