Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota Yaris 1.33
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota Yaris 1.33 zijn niet geweldig, maar wellicht voor jouw gebruik wel voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

126
211
126
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 850 kg bij een asdruk van 790 kg, niet te zwaar voor de Toyota Yaris 1.33. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 10 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 60 kg kogeldruk is toegestaan. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Caravan een gewichtsverhouding van 67%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
850 kg 1270 kg

Belading in:

Toyota

Toyota Yaris 1.33
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 3500 á 4200 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5600 toeren moeten maken. Op steile hellingen (12%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota Yaris 1.33

Periode
2013 - 2017
Vermogen
73 kW (99 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Cok van de Klashorst heeft het volgende over de Toyota Yaris 1.33 geschereven:

"We zijn al een paar keer op weg geweest in nederland en achter de yaris hing een Caravelair antares 390 de luxe. De kogeldruk was 60 kg en de caravan ligt stabiel achter de auto ook met windkracht 7 tegen was het mogelijk om in de vijfde versnelling 90 km per uur te rijden met cruiscontrol,ook met zijwind en als we ingehaald werden door een grote vrachtauto bleef de combinatie stabiel op de weg en heel stabiel
Het weg rijden en optrekken bij stoplichten en rondtondes was geen probleem voor de auto.
Het benzine verbruik was windtegen 1 op 11 en windmee 1 op 13 dit was zonder dat de airco aanstond en alleen gemeten op de Nederlandse snelwegen, met de airco aan liep het benzine verbruik op naar 1 op 9.5.
Zonder caravan is het benzineverbruik van de yaris 1 op 17,5 dus dat scheelde nogal wat.
Als de auto een lang viaduct op moet rijden dan blijft de auto net in marge van de cruiscontrol en was terug schakelen niet nodig.
ik denk wel dat als er serieus geklommen moet worden dan zal er geschakeld moeten worden, de auto is zonder caravan al geen klimgeit.
maar de conclusie op dit moment is dat ik gerust met caravan op weg gaat en ook naar het zuiden van Europa durf ik dit wel aan wie weet gebeurd dit nog een keer."

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota Yaris.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker