![]() | Renault Clio Estate 1.2 | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Renault Clio Estate 1.2 zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading hoog. Probeer wat belading van de caravan naar de auto te verplaatsen en rijd vooral niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Let wel op: In sommige landen buiten Nederland kan de caravan net iets te zwaar zijn voor het wettelijk maximaal trekgewicht!
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (1149 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 19 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 39 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Renault als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Renault en de Hobby een gewichtsverhouding van 99%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 92%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Renault Clio Estate 1.2 | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n
Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland kan de snelheid gemakkelijk terugzakken. Tijdig terugschakelen en hogere toeren aanhouden zijn noodzakelijk. De maximale snelheid zal in veel situaties beperkt zijn. Op steile hellingen (meer dan 8%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.
De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Renault een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: