Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE 350d
Caravan van 1920 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Mercedes-Benz niet zwaarder zou moeten zijn dan 1920 kg ook al mag de auto wettelijk 3500 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1920 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz GLE 350d zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
295
400

Hellingen
Risico's bij slingeren
357
135

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1920 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz GLE 350d. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Caravan een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 81%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

81%
1920 kg 2375 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE 350d
Caravan van 1920 kg

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 126 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz GLE 350d

Periode
2015 - 2019
Vermogen
258 pk (190 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
620 Nm v.a. 1600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

P. heeft het volgende over de Mercedes-Benz GLE 350d geschereven:

"Trekauto: ML 350CDI 4matic amg 2015 (technisch identiek aan GLE 350d, stond niet op de site), met ook offroad pakket, low gearing en in hoogte verstelbare luchtvering.

Adria Astella Glam 663HT met oa dakairco, mover met accu, leveling syteem, dubbele set gasflessen en vaatwasser als vaste uitrusting, alsmede badkamer achterin, Emma matrassen ipv originele matrassen, zelf gemaakt tussenstuk en een volledig uitgeruste keuken voorin met veel zware spullen; kogeldruk 120kg bij dan dus een 'leeggewicht' van 1925kg (effectief 1800kg aan de kogel). Staat op een enkele as en is 8,84m lang. Meestal is deze beladen tot zo'n 2150-2200kg, de auto heeft dan een dakkoffer met voortent en nog zware dingen als een koelkast in de achterbak.

Hiervoor had ik een E-klasse 6-cilinder diesel wagon, maar daar loopt deze caravan mee weg, hoe zwaar je de auto ook laadt en de caravan zo leeg mogelijk met alles op de as enz. om de verhoudingen goed te krijgen. Niet in het minst omdat met een lage kogeldruk de caravan gaat slingeren en bij een hoge de combinatie doorzakt, omdat de luchtvering het niet aan kan, met als gevolg continue slijtage van de caravanremmen door het inlopen. En als je onvermijdelijk wordt ingehaald door een vrachtwagen, ga je nadenken over je overlijdensrisicoverzekering.

Dus toen toch maar deze SUV gekocht, ondanks dat die E als solo auto veel beter reed en de E naar mijn vrouw gedaan.

Wat een verademing. Heerlijke combinatie met bovengenoemde caravan, je merkt bijna niet dat er nog een caravan achter hangt, meekomen met het verkeer en wegkomen bij het verkeerslicht allemaal geen probleem. Op de snelweg gaat tot 120km/h nog prima. We gaan met deze combi ook zonder problemen 800m omhoog bij 30-35% helling (treingewicht ca. 4500kg), waarbij low gearing doorgaans niet eens echt nodig is maar ik vaak wel doe om de versnellingsbak te sparen. Kies vooral ook voor een achteruitrijcamera; achteruit rijden is kinderlijk eenvoudig ook met caravan, de auto laat zich heel prettig bedienen en reageert ook heuvelop achteruit heel vlot met al laag in de toeren veel koppel. Door het offroad pakket koelt hij de motor en de automaat ook extra goed (600W ventilatoren); heb je dit niet, dan beter wel in laten bouwen.

Als je veel in de bergen rijdt moet je wel rekening houden met veel slijtage van de remmen van de caravan. De eerste keer dat we er mee reden en per ongeluk in Oostenrijk de bergpassen in gingen i.p.v. over de snelweg (navigatie stond verkeerd ingesteld, auto week ervoor gekocht) hebben de remmen van de caravan het zwaar te verduren gehad. Achteraf in NL bleek dat ze nog maar 30% functioneerden en ook de oploopdemper kapot was; terug redenerend is dit gebeurd toen we nog 2400km te gaan hadden, waaronder nog 300km door de bergen. De remmen van de auto zijn dus ook uitstekend te noemen!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz GLE.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker