Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Caravan van 1500 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1500 kg van de Toyota is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1500 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
279
250

Hellingen
Risico's bij slingeren
325
186

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Toyota maar 70 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 75 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Toyota en de Caravan een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 69%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

69%
1500 kg 2185 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Caravan van 1500 kg

Caravan

Omdat de Toyota een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, onder alle omstandigheden, voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden. Na verloop van tijd tot boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 10.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 117 km/u kunnen liggen. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Door het Hybrid Synergy Drive systeem zullen de toeren van de brandstofmotor snel toenemen als er veel vermogen nodig is zonder dat dit direct een relatie heeft met de snelheid. Dit zal enige gewenning vragen. De in het Trekrapport genoemde versnellingen zijn fictief!

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 80 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport in eerste instantie uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.
Daarnaast kunt u gratis een tweede rapport downloaden met de maximale hybride prestaties die alleen bij volle accu gehaald kunnen worden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Periode
2021 - 2024
Vermogen
306 pk (225 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
510 Nm v.a. 4500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Erik Hoorn heeft het volgende over de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid geschereven:

"Accelereert zeer snel, zowel zonder als met caravan. De adaptive cruise control in combinatie met de automatische transmissie in de vorm van de e-cvt is bij een heuvelachtig traject een zegen in vergelijking met een handgeschakelde auto.

Met een aangekoppelde caravan vind ik de rem actie bij de ACC te laat .

Rijdt met caravan moeiteloos weg vanuit stilstand tegen een steile helling. Ook glibberige gras- of grind hellingen worden probleemloos overwonnen.

Met een dikke 75 kg kogeldruk zakt de vering niet noemenswaardig in, en blijven neuswiel en gespaard bij drempels. Je merkt dat er 1300 kg wordt voortgetrokken maar geen instabiliteit bij hoge snelheden of windvlagen.

Met caravan en fietsen op het dak moet je rekening houden met een verbruik van ongeveer 1:10 bij 95 km/u. Zonder caravan en regelmatig laden is het verbruik over 11 maanden en ruim 21 duizend km: 4,22 liter benzine en 7,16 kWh per 100 km.

Wat ik ietwat tegen vind vallen is het feit dat er maar 1 fase gebruikt wordt om te laden. In de praktijk betekent dat 3,6 kW laadvermogen thuis en geen 11 kW.

Qua dakdrager bevestiging hebben de vaste punten hun voordeel: eenduidige plaatsing. Het nadeel is dat je toch wel veel losse onderdelen per dakvoet nodig hebt, en je de afdekklepjes moet veilig stellen op vakantie. Verder is de wagen hoog: minder handig als je fietsen moet op- en af nemen. Of een dakkoffer moet bereiken. Ik heb daarvoor een klapkrukje bij me.

De bodemvrijheid is voldoende om te greenlanen. Dat merk je ook bij drempels: geen geschuur meer van spoilers over de stenen.

De transmissie is voor de relaxte rijder: vloeiend, indirect, weinig beleving - maar bij gasgeven ga je ongemerkt te hard"

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota RAV4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Stikstof

Maximaal 100 km/u! Politiek een actueel thema, maar hoe zit het bij het trekken van een caravan? Dat wil je niet weten..... je zou er 'caravanschaamte' van krijgen 😉

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker