Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Trekkrachtrapport

Wat is een goede combinatie?

Het doel van Caravantrekker is dat je met meer plezier onderweg bent met je caravan. Dat kan natuurlijk met een goed bij elkaar passende combinatie, maar wat is goed? Het hangt er maar vanaf wat je verwacht en, heel belangrijk, hoe ga je er mee om tijdens het rijden.

Wat je kan verwachten en hoe je er het beste mee om kan gaan vergt meer uitleg dan in een korte samenvatting uit te leggen is. Daarom maken we al jaren trekkracht adviesrapporten waarin we zo duidelijk mogelijk aangeven wat je kan verwachten van een bepaalde combinatie. Inmiddels is het rapport uitgegroeid tot een E-book van ruim 30 pagina's vol met informatie.

Toegespitst op de ingevoerde combinatie krijg je een uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading.



Achtergrond informatie

Natuurlijk kunnen we adviseren maar uiteindelijk zal je zelf moeten beoordelen of de combinatie geschikt voor jou is. Om een weloverwogen keuze te maken moet je 'begrijpen' welke factoren van invloed zijn op zowel de motorische prestaties als bij de stabiliteit. In het adviesrapport wordt dit uitgelegd specifiek voor de ingevoerde combinatie.

Vrachtwagensnelheid

Vaak geven we in de berekeningen aan als conclusie dat de combinatie geschikt is voor 'vrachtwagensnelheden'. Daar kunnen een tweetal redenen voor zijn:
Door het toenemen van de snelheid neemt het gevaar toe als de caravan zou gaan slingeren.


Analyse van stabiliteit

De analyse van de stabiliteit zegt weliswaar weinig over hoe stabiel een combinatie aanvoelt, maar wel alles over hoe groot de kans is dat de combinatie beheersbaar blijft als die zou gaan slingeren. Is die kans groter dan rijdt dat een stuk meer relax.

In het rapport geven we door middel van voorbeelden aan hoe je de stabiliteit kan verbeteren en hoe groot die effecten zijn. Denk dan aan het verplaatsen van gewicht uit de caravan naar de auto, de verdeling van belading in de caravan zelf, het verhogen van de kogeldruk en natuurlijk het effect van snelheid.



Het vervoer van fietsen is een vraag waar veel mensen mee zitten. Sommige combinaties hebben genoeg reserve zodat je bij voldoende kogeldruk ze gerust achterop kunt vervoeren. En andere combinaties zijn zo kritiek dat je beter helemaal geen fietsen mee kan nemen. Het rapport zet de mogelijkheden op een rij.

Prestaties

De meeste mensen beoordelen vooral hun caravantrekker op de motorische prestaties. En dan vooral het gemak waarmee de prestaties te realiseren zijn. Bijna niemand vind het fijn om met 4000 of 5000 toeren te rijden en wil het liefst met caravan net zo kunnen rijden als met de solo auto. In het rapport wordt uitgelegd welke hellingen met hoeveel toeren gereden kunnen worden en wanneer je moet schakelen als je een helling op rijdt. In de prestatie grafieken is dat goed te zien als je weet waar je op moet letten. In het rapport wordt dat duidelijk aan de hand van voorbeelden uitgelegd.

Klik voor een voorbeeld rapport


De kracht bij 90 km/u is belangrijke factor. Veel mensen vinden het prettig als de auto voldoende kracht heeft om ook bij tegenwind of op een flauwe helling bij een viaduct niet terug te hoeven schakelen. Maar als je niet zo veel (vaak) met de caravan rijdt is een enkele keer terugschakelen wellicht helemaal niet zo erg. Dankzij het rapport weet je van te voren waar je aan toe bent, waardoor de reis onderweg niet zo snel zal tegenvallen.

In het rapport geven we aan hoe je met je combinatie het beste in de bergen kan rijden en wanneer bijvoorbeeld je remmen (te) warm worden

Vergelijken

Een trekkrachtrapport kan je ook heel goed gebruiken om twee combinaties met elkaar te vergelijken. Dat kan je huidige auto zijn die je vergelijkt met een nieuwe. Je kan dan snel zien waarin de nieuwe auto beter is en of die verschillen wel opwegen tegen de kosten. Ook als je het lastig kiezen vind tussen tussen twee verschillende auto’s zijn de gegevens uit het rapport erg handig om te bepalen of het verschil groot genoeg is om je keuze te beïnvloeden. Soms kan dat veel geld schelen

Downloaden

Het adviesrapport kan je bij elke berekening direct downloaden. De kosten daarvoor van maar € 5,95 is waardevolle investering die je snel terugverdient bij een tegenvallende aanschaf van een dure trekauto of caravan!



Reacties:

liesbeth schreef op 01 August 2019 om 14:12

https://www.gelderlander.nl/arnhem/caravan-belandt-op-zij-bij-vangrail-flinke-file-op-a12-bij-arnhem~a050bc72/


louis van tussenbroek schreef op 18 August 2019 om 21:25

erg ongeluk


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Blogs

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft een Caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

Gewicht

Als we een caravan gaan trekken kijken we altijd naar het gewicht. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht?

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.

Elektronische rij-assistenten

Auto’s krijgen steeds meer elektronische hulpmiddelen die ons assisteren tijdens het rijden, ook met een caravan. Een overzicht van ADAS; Advanced Driver Assistance Systems.

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

© 2004-2020 Caravantrekker