Caravantrekker.nl

Wat is een goede trekauto?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Wat is een goede trekauto?

De beste trekauto bestaat niet. Het is immers altijd een compromis wat het meest gunstig is in verschillende situaties en welke eigenschappen het belangrijkste zijn. Denk daarbij aan de te rijden routes, zoals in de bergen of niet? Het soort vakantie, een rondreis of alleen een rit naar een verblijfscamping en natuurlijk aan de kosten. Daarnaast bepalen de eigenschappen van de caravan veel over het lekker ermee kunnen rijden en dat is meer dan alleen het gewicht!



En ondanks alle goede (trek)eigenschappen van de auto is het er goed mee kunnen omgaan en je verwachting voor een heel groot deel bepalend voor een ontspannende caravan rit. Zowel de keuze van een combinatie als de rijbelevig is niet alleen rationeel. De auto moet bij jou passen en uiteraard ook solo aan jouw wensen voldoen, waardoor de keuze vooral een emotionele beslissing is.

Welke eisen stel jij?

Caravantrekker kan objectief vaststellen wat de prestaties van je combinatie zijn. Daar geef ik een algemeen oordeel over op basis van wat ik goed of minder goed vind. Maar ik kan niet aangeven of de combinatie ook voor jou goed is. Dat moet je immers voor jezelf bepalen op basis van de eisen en verwachtingen jij stelt aan je combinatie.

Objectief is bijvoorbeeld vast te stellen dat een Porsche harder, 'beter' door de bocht rijdt dan een Dacia Duster, maar de kans is groot dat veel Dacia bezitters heel tevreden met hun auto zijn omdat die eigenschappen heeft waar die eigenaren heel gelukkig mee zijn. Bovendien als je niet van plan bent snelle bochten te rijden of niet weet hoe het aanvoelt om bochten met een Porsche te rijden mis je niets. Dus ook al krijgt een auto een lagere score betekent dat niet dat die voor jou minder hoeft te zijn.



Hoe hard wil je rijden op de snelweg? Gewoon 90 km/u of wil je elke vrachtwagen voorbij? Vind je het vervelend om regelmatig te moeten terugschakelen en af en toe met meer toeren, dus lawaai te rijden? Ga je hoge Alpenpassen over of steile wegen rijden in Noorwegen? Kortom wat verwacht jij van je combinatie?

Veiligheid moet voorop staan

Een combinatie moet veilig zijn, maar nog belangrijker, je moet er veilig mee omgaan. Door de betere remmen en wegligging sta je bij een noodstop bij 140 km/u in een Porsche misschien wel eerder stil dan bij 120 km/u in een Dacia. Maar rijdt je 150 km/u in een Porsche ben je veel gevaarlijker bezig dan als je 100 km/u rijdt in je Dacia.



Met de caravan is het niet anders. Snelheid en belading hebben grote invloed op de veiligheid. Dit samen met de gewichtsverhouding en afmetingen van de caravan kunnen we berekenen. We geven dan alleen maar aan dat het gevaar, als de caravan gaat slingeren door een windvlaag of stuurbeweging, bij een lage score groter is dan bij een hoge score.



Invloed van belading door bijvoorbeeld het meenemen van fietsen is ook groot. Maar door minder hard te rijden als je fietsen meeneemt kan je het gevaar (deels) compenseren.



En gaat de caravan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag of een abrupte stuurbeweging laat dan direct, in een heel vroeg stadium, het gas los en rem zodat de snelheid verminderd. Veiligheid hangt dus niet alleen af van de auto en caravan maar ook hoe je er mee omgaat.

Rijden met een mindere combinatie

Voer ik op Caravantrekker mijn 33 jaar oude Saab 900i in samen met m’n BIOD dan is dat wettelijk geen enkel probleem met een maximaal toegestaan trekgewicht van 1500 kg. Een aantal andere factoren zijn duidelijk minder. Een enorme achteroversteek, korte wielbasis, naar huidige maatstaf zwakke motor en een leeggewicht van maar 1180 kg. Om daar een caravan van 1400 kg mee te trekken, is vragen om problemen volgens het advies van Caravantrekker. De gewichtsverhouding is 98% terwijl meer dan 80% afgeraden wordt. De score voor de stabiliteit is slechts 1 uit 5 sterren, en Caravantrekker concludeert dat het maar een zeer matige combinatie is. Kan je daar toch mee op vakantie?



Je merkt duidelijk dat er achter de Saab een caravan hangt van 1400 kg. De prestaties zijn absoluut gezien wel voldoende met een topsnelheid van meer dan 120 km/u maar om echt prettig te rijden zijn ze toch wel zeer mager. Dit merk je dan met name bij het inhalen van een vrachtwagen waarbij de acceleratie vanaf 85 km/u een hele onderneming is in het drukke verkeer. Op een lichte helling voor een viaduct moet eigenlijk teruggeschakeld worden en ook bij iets tegenwind is het lastig de snelheid vast te houden zonder terug te schakelen. Op zich is dat natuurlijk allemaal niet erg want je kan nog steeds met het verkeer meerijden, en je komt ook op je vakantiebestemming aan.



Passerende auto’s en vooral busjes zijn goed voelbaar zonder overigens dat de caravan direct gaat slingeren. Juist dat gevoel geeft wel aan dat je aan de grens zit ook al gaat de caravan, zelfs bij hogere snelheden (115 km/u) niet uit zichzelf slingeren. Zo op het oog ligt de BIOD als een blok achter de auto, maar wat er zou gebeuren bij een heftige stuurcorrectie?.... Ik moet er niet aandenken. Of deze combinatie voldoende veilig is, is moeilijk aan te geven en zal erg afhangen van de belading. De reserves zijn klein en je voelt dat de caravan de auto in z’n macht heeft in plaats van andersom.

Vergelijken

Omdat ik de BIOD vaak ook met andere auto's trek heb ik goed vergelijkingsmateriaal. Als je dat niet hebt zou je kunnen zeggen dat zelfs de ‘te lichte’ Saab een trekauto is waarmee het prima te rijden is en dat de ongemakken die je voelt horen bij het caravanrijden.

Maar ik weet dat je de caravan niet hoeft te voelen als je ingehaald wordt en dat terugschakelen ook niet altijd nodig is en rijden heel relaxed kan zijn met een auto die hoger scoort op Caravantrekker. En mijn ervaring is dat het gewicht van de auto belangrijker is dan het motorvermogen voor een comfortabele rit.



Wellicht is het voor velen die de caravan maar een enkele keer per jaar aankoppelen helemaal niet erg om een ‘inspannende’ caravanrit met ‘beperkingen’ te maken. Maar heb je eenmaal met betere combinaties gereden dan weet je dat caravanrijden veel ontspannender, en met een veiliger gevoel kan. Bovendien is rijden met een caravan dan opeens veel leuker.

12 december 2018



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker