Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.

Elektrisch aangedreven caravan

Vorig jaar werden verschillende elektrisch aangedreven caravans gepresenteerd door Dethleffs, AL-KO en Knaus-Tabbert. Logisch want de caravanbranche ziet ook dat er steeds meer elektrische auto's komen en dat die nog niet erg geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Echt revolutionair is het idee niet want de Nederlandse start-up E-Trailer had al een werkend prototype waar de RDW geen raad mee wist en ook Knaus presenteerde in 2011 al een elektrisch onderstel.

Knaus uit 2011

Dethleffs

Het prototype van Dethleffs dat samen met ZF is ontwikkeld is het meest vooruitstrevend. Het idee is eigenlijk eenvoudig. Voorzie de caravan van elektrische aandrijving en batterijen waardoor die 'getrokken' kan worden door elke willekeurige (ook elektrische) auto. Door de mate van aandrijving af te laten hangen van de kracht waarmee de auto aan de caravan trekt kan je een aanhanger simuleren die niet meer dan 100 kg weegt.

Dethleffs in 2019

Technisch is het maken van een dergelijke caravan ook niet zo moeilijk. Maar lastig is het wel om voor een dergelijke caravan een type goedkeuring te krijgen. Immers voor de wet bestaan er nog geen caravans met hulpmotor. Bovendien zou je dan ook nog graag willen dat de caravan getrokken mag worden als de auto zelf geen of een heel laag maximaal trekgewicht heeft.

De grootste uitdaging is dus niet de techniek maar zit in de lobby rond de (Europese) regelgeving. Tests op de openbare weg zijn dan ook erg lastig en het zal vast nog wel even duren voordat deze caravans te koop zijn.

Wat zit er in de caravan?



1- elektrische motoren
2- trekkracht module
3- centrale stuureenheid
4- accu's

Het prototype van de Dethleffs bestaat uit een stevig chassis met daarin plaats voor een accupakket van 80 kWh. Dat is een grote accu die vergelijkbaar is met het accupakket van een Tesla Model 3 Long Range en die daarmee 540 km mee kan rijden. Het stroomverbruik volgens Dethleffs zou uitkomen op zo'n 15 a 20 kWh per 100 km. De actieradius zou daarmee dus zo'n 400 a 500 km zijn. Ik denk dan wel dat de snelheid van de caravan niet te hoog moet zijn en dat je een een gestroomlijnde opbouw moet hebben. Immers de caravan vangt achter een goed gestroomlijnde Prius ofTesla, heel veel wind.



De Lithium accu's zitten veilig opgeborgen in het chassis waardoor ze bij een aanrijding niet beschadigd raken. De aandrijving bestaat uit een tweetal elektromotoren die 29kW continu en 2x90 kW piekbelasting leveren. Het koppel is met 2x 1500 Nm natuurlijk fantastisch. De prestaties zullen dan ook prima voor elkaar zijn!

Wel is het gewicht van deze techniek hoog. Het chassis, accu's en motoren wegen zo'n 700 kg, en is daarmee 500 kg zwaarder dan een normale caravan. Maar omdat de auto bij het trekken het gewicht niet voelt is het aan de regelgeving hoe met dit hoge gewicht wordt omgegaan.



In de dissel zit een stuureenheid die vergelijkbaar met het principe van een oplooprem die twee kanten uit kan werken. Bij het trekken voelt de sensor hoe groot de trekkracht van de auto is en daarop wordt de kracht van de caravan aangepast. En tijdens het remmen gebeurd dat op dezelfde manier als bij de oplooprem.



Pas als er harder geremd moet worden dan de capaciteit van de elektromotoren (als generator) gaan de gewone remmen meehelpen. In het prototype zitten schijfremmen omdat die zich beter laten doseren in combinatie met de elektrische 'remmen' die de stroom regenereren.

Voordelen



Hoewel de elektrische caravan niet goedkoop zal zijn en de wetgeving nog niet geregeld is, heeft het concept van een elektrische caravan voordelen:

Alternatief van AL-KO

AL-KO heeft samen met Huber zowel voor caravans als voor campers een onderstel ontwikkeld waar een tweetal 48-Volt motoren in zitten en een paar accu's. In vergelijking tot de Dethleffs is dit meer een 'Mild-elektrische' oplossing.



Ook nu wordt de remenergie opgeslagen in de accu's. Onderweg kan de stroom gebruikt worden om de koelkast te koelen en bij aankomst op de camping kan de aandrijving gebruikt worden als mover. Ook zal het mogelijk zijn om bij lage snelheid de caravan samen met de auto elektrisch aan te drijven. Rijden op een slechte ondergrond zoals op een natte camping is dan dankzij de extra aandrijving geen probleem.



Een ander groot voordeel is dat een goed elektronisch anti slingersysteem is ingebouwd. In tegenstelling tot het mechanische ATC kan immers nu elk wiel afzonderlijk afgeremd worden waardoor slingering veel effectiever gedempt wordt.

Knaus-Tabbert

Het systeem van Knaus-Tabbert dat samen met Bosch ontwikkeld is, is het meest realistisch en zou zonder wettelijke problemen nu al ingevoerd kunnen worden. Het heeft dezelfde functionaliteiten als het AL-KO systeem, maar mist de mogelijkheid om in combinatie met de auto de wielen aan te drijven.

Op de voorgrond de losse accu

Ook nu worden de wielen verbonden met een elektromotor/generator. De accu's bestaan uit een 5 tal losse exemplaren die ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn, zoals bijvoorbeeld voor je elektrische fiets. Tijdens het rijden zijn ze 'gratis' opgeladen en op de camping heb je stroom genoeg om de caravan en andere zaken van stroom te voorzien waardoor een stroomaansluiting niet zo snel meer noodzakelijk is.



Als de kosten onder de 3 á 4000 euro zouden blijven is het niet duurder dan ATC of ITBS met een goede mover en accu. Wellicht dat er dan op korte termijn al een markt voor is.



Reacties:

Frans schreef op 13 April 2020 om 09:33

Mooie techniek, maar het Dethleffs concept is imho niet realistisch. Het simuleren van een lage getrokken massa lukt weliswaar voor wat betreft trekken en remmen, maar de traagheidskrachten die slingeren veroorzaken zijn niet te bedwingen anders dan door langzaam te rijden. Voor verplaatsingen met 90 km/u moeten we juist naar een gunstiger massaverhouding. Of, evenmin realistisch, naar een heel ander auto-/caravanconcept met veel hogere kogeldruk vóór de achteras: principe trekker-oplegger.
Een aantal geclaimde voordelen hebben weinig praktische waarde. Wat als de remmen niet meer mee doen omdat de accu’s vol zijn. De nachtmerrie van EV-auto’s wegens de laadproblematiek wordt alleen maar groter. Energieopslag thuis geldt maar in heel specifieke gevallen waarbij al veel in de thuisinstallatie moet zijn geïnvesteerd.

Als het doel is om de actieradius van een Tesla of andere EV te vergroten kunnen we veel meer verwachten van inductief laden tijdens het rijden dan door het laadprobleem alleen maar te vergroten met een noodzakelijkerwijze op te laden caravan-accupakket. Voor caravanbezitters blijft een (plug-in)hybride een veel aantrekkelijker trekker.

Het Knaus-Tabbert en AL-KO concept is wel een prima en breed toepasbare oplossing met meteen een grote markt, waarbij het idee van hulpmotor tijdens het trekken door een auto misschien tot 30 km/u kan worden toegestaan; daarboven mag het gewoon een conventionele getrokken massa zijn. Voordeel is dan vooral een zeer welkome wegrijhulp en een nog meer welkome regeneratieve rem.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blogs

Elektronische rij-assistenten

Auto’s krijgen steeds meer elektronische hulpmiddelen die ons assisteren tijdens het rijden, ook met een caravan. Een overzicht van ADAS; Advanced Driver Assistance Systems.

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.

Zomaar in de slinger?

Ik maak het zelden mee maar wat gaat dat snel....opeens en vanzelf gaan de auto en de caravan slingeren. Een ‘spannende‘ situatie die je niet te vaak wil meemaken, maar waar toch een verklaring voor moet zijn?

Hybride

In 2020 worden veel nieuwe hybride auto's geïntroduceerd en dat is goed nieuws voor de caravanner!

Stikstof

Maximaal 100 km/u! Politiek een actueel thema, maar hoe zit het bij het trekken van een caravan? Dat wil je niet weten..... je zou er 'caravanschaamte' van krijgen


 

(Advertentie)

 

© 2004-2020 Caravantrekker