Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.
De meeste caravans, behalve Hobby, staan op een onderstel van AL-KO. De marktleider heeft aangekondigd in een bericht aan haar dealers dat de service-intervallen voortaan gehalveerd moeten worden. AL-KO schrijft nu voor dat elke 5000 km of jaarlijks er een inspectie moet plaatsvinden en dat elke 10.000 km of elke twee jaar, een service beurt uitgevoerd moet worden.
AL-KO remmen
Ook het nieuwste remsysteem, de AAA Premium Brake met een zelfstellende functie, heeft meer onderhoud nodig. Wist je overigens dat die zelfstellende remmen zich alleen 'zelf nastellen' als je echt hard remt? Je moet dus af en toe flink op rem om er profijt van te hebben. Vooral als je net een nieuwe caravan hebt is dat zeker iets om aan te denken en moet je echt de eerste paar duizend kilometer even een paar keer stevig remmen.
Het betreft de remmen met typenummers: 1636G, 1637, 2051 en 2361
Waarom
AL-KO schrijft in een bericht aan haar dealers de volgende argumentatie:
“Trekvoertuigen hebben meer vermogen gekregen, waardoor de gemiddelde snelheid is toegenomen en vaker de maximale laadcapaciteit wordt benut. Daarnaast is bij een deel van de gebruikers het kennisniveau afgenomen, terwijl de risico's van overbelading/overbelasting gemakkelijker voor lief worden genomen.”
Maximilian Lukas van AL-KO geeft in het Duitse tijdschrift ‘Caravaning’ de volgende toelichting: Caravans worden getrokken door steeds sterkere en zwaardere SUV's met automatische versnellingsbak waarmee harder gereden wordt. De onderdelen van het remsysteem en vooral de wielremmen worden daardoor aan hogere belastingen blootgesteld en slijten sneller. Bovendien vervolgt hij, hebben veel moderne auto's systemen aan boord waarbij de snelheid constant wordt gehouden ook als bergaf gereden wordt. Bestuurders hebben dan niet het gevoel dat ze geremd hebben terwijl de oplooprem wel degelijk continue in werking is geweest. De kans op oververhitting is daardoor groter. En, bij het niet opvolgen van het onderhoudschema, vervalt de garantie van AL-KO.
Tot slot adviseert Lukas om in de stalling de caravan niet op de handrem te zetten maar de wielen te blokkeren met wielkeggen en raadt hij aan om heel voorzichtig bergaf te rijden en de remmen niet te oververhitten. Hoe je dat moet doen wordt niet echt duidelijk maar daar heb je Caravantrekker voor 😉
Jaarlijkse inspectie
Rijd je minder dan 5000 km per jaar met je caravan dan is een jaarlijkse controle voorgeschreven en minimaal elke twee jaar een echte onderhoudsbeurt.
Maar moet je nu gelijk een afspraak met de dealer maken? Zo'n vaart zal het niet lopen en hangt het er toch vooral vanaf hoe je de caravan gebruikt. Rijd je niet naar het buitenland en nooit op hellingen dan is m.i. normaal onderhoud (om het jaar) voldoende.
Maar er zijn ook veel caravanners die wel meer dan 5000 km per jaar rijden. Moeten die dan twee keer per jaar naar de dealer? Misschien wel als ze met een (te) zwaarbeladen caravan achter een SUV door Europa toeren en zich niet bewust zijn wat hellingen bergaf voor de caravanremmen betekent.
Het echte probleem
Een belangrijke oorzaak wordt volgens mij niet door AL-KO genoemd: Caravans worden te zwaar voor een technisch achterhaald oploopremsysteem. Een caravanrem moet tegenwoordig per wiel tot 1000 kg kunnen afremmen in een hele kleine remtrommel. En dat bij hogere snelheden dan vroeger maakt dat er wel heel veel gevraagd wordt van een remsysteem dat de laatste 75 jaar nauwelijks is veranderd. En blijkbaar is AL-KO niet in staat de huidige producten zo te maken dat ze fullproof zijn bij toch wel hedendaags gebruik. Het lijkt erop dat caravans tegenwoordig meer ontworpen worden om op de camping te staan dan ermee te rijden op de weg.
De toekomst
Het wordt tijd dat de caravanindustrie nu eens met een echte innovatie op de markt komt. Aan de technische ontwikkeling zal het niet liggen maar caravans worden dan natuurlijk wel duurder. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen zoals elektronische rem- en aandrijfsystemen die onlangs zijn gepresenteerd en waarbij de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Die stroom kan dan gebruikt worden om te moveren, voor de koelkast en zelfs om de hele caravan van aandrijving te voorzien. Bovendien is ABS en een antislingersysteem eenvoudig te integreren. Ook is met deze nieuwe technologie het probleem van oververhitte remmen bij bergaf rijden te voorkomen. De standaard oplooprem in z’n huidige vorm zal voor de echte toercaravan zijn langste tijd wel gehad hebben denk ik.