Caravantrekker.nl

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Nieuwe caravans....

Fabrikanten beginnen na de vakantie met het produceren van de nieuwe modellen. Vaak wordt een net iets andere kleur bekleding of decor voor de kastjes gebruikt en of wordt de indeling van een enkel model veranderd.

Nieuw in 2020

Beperken we ons tot rijtechnische aspecten dan zien we bij Alko een iets lichter ontworpen chassis. Bij caravans met een 2-ton chassis scheelt zo'n 30 kg. Electronica in Apps en elektrische aandrijving rukt steeds meer op in caravans. De Dethleffs e.Home Coco die vorig jaar als prototype getoond is nu verder uitgewerkt met 2 x 90 kW motoren die samen 3000 Nm koppel kunnen leveren uit een 80 kWh accu. De stuurunit bij de (eigenlijk omgekeerde) oplooprem zorgt er voor dat het lijkt of de auto een caravan van 100 kg trekt. De rest van de aandrijving wordt door de caravan geleverd.



Maar ook Alko ziet iets in elektrische aandrijving en volgt de ontwikkelingen....



Bosch heeft een systeem ontwikkeld waarmee een kleine accu (1,4 Kwh) tijdens het rijden en remmen opgeladen kan worden. De caravan heeft dan stroom voor onderweg en voor op de kampeerplaats om de koelkast en andere stroomverbruikers te laten werken. En natuurlijk is dan de mover geïntegreerd.



LMC laat een prototype zien van een gasloze caravan. Koken op inductie en verwarmen via vloer en verwarming in de wanden en kastjes (dat heeft mijn eigen BIOD van 10 jaar oud ook 😉)



Adria toont een uitschuifbare keuken die buiten of in de voortent te gebruiken is. Leuk dat dit in een betaalbare 'normale' caravan nu te krijgen is. De keuken binnen is wat kleiner gehouden en daarmee is het een leuke zomer caravan met een verrassende indeling.



LMC brengt twee nieuwe caravans rond de 15.000 euro op de markt onder de naam Sassino. Het model 470K weegt nog geen 1000 kg en bied 4 vaste bedden en een royale zithoek waar ook daadwerkelijk 4 mensen kunnen zitten. En dat bij een buiten breedte van maar 2,20 m. Een leuke caravan voor een (jong) gezin met een compacte auto.



Er komen steeds meer caravans met hefbedden. Daarmee heb je in een compacte caravan toch een royale zithoek en een goed 'vast' bed. Deze Weinsberg van nog geen 1000 kg is daar een goed voorbeeld van.



Vorig jaar kwam Adria met een caravan met een aparte toegangsdeur voor de kinderkamer. Nu hebben ze een normale 'toercaravan' met openslaande terrasdeuren in de nieuwe Astella.



Voor het eerst is de grote Eriba Touring in het echt te zien. Geen hefdak maar wel een tandem-as. Kosten...75.000 euro.



Zelf kijken

Zowel bij dealers als op een aantal beurzen in binnen en buitenland kan je zelf alle nieuwe modellen zien.

Düsseldorf

Dit en nog meer nieuws is te zien tijdens op de caravan salon in Düsseldorf (31 augustus - 8 september). Dit is de grootste caravan- en camperbeurs in Europa waar de meeste primeurs getoond worden. Uiteraard staan daar heel veel campers van klein tot ongeleeflijk groot, maar ook praktisch alle in Nederland verkrijgbare caravans zijn daar te vinden. De stands zijn vaak zo groot dat bijna alle modellen wel te zien zijn. Wil je dus echt alle caravans met elkaar vergelijken dan is dit de kans om alle modellen naast elkaar te zien. Ongeveer 20% van bezoekers is afkomstig uit Nederland en op de meeste stands zijn ook Nederlandse dealers aanwezig.



Ook op technisch gebied zijn in Düsseldorf alle toeleveranciers vertegenwoordigd. Leuk voor diegene die zich daarvoor interesseert en het fijne van alle nieuwe technische snufjes wil weten.

Op deze beurs is zo veel te zien (zeker als je ook campers kijkt) dat je er best twee dagen kunt doorbrengen je kan dan ook met je caravan overnachten op het terrein bij de beurs. Daar is een speciale 'camping' ingericht met 3500 plaatsen (en toch wel even reserveren)!



Nederland

De belangrijkste beurs in Nederland wordt van 9 t/m 13 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden. De organisatie daarvan is in handen van de KCI (Kampeer & Caravan Industrie), de branchevereniging van importeurs, fabrikanten, toeleveranciers en andere kampeerspecialisten.

Grote afwezigen in Utrecht zijn al jaren Fendt en Hobby. Daarmee mis je wel de twee marktleiders in Nederland. Verder is de beurs veel kleinschaliger dan de Duitse beurs en zijn grotere en duurdere caravan modellen vaak wat minder aanwezig. Primeur zal daar wel de Easy Caravaninning TakeOff zijn, een nieuwe caravan/vouwwagen met een heel groot hefdak.

Nieuwe modellen van Fendt en Hobby zijn te zien op beurs onder de naam Dordrecht open (7-15 september). Deze gratis toegankelijke beurs is georganiseerd door de importeurs zelf geeft wel een goed overzicht van Hobby, Fendt en Adria maar is daarmee natuurlijk niet compleet.



Van 23-28 januari januari 2020 wordt in Leeuwarden de Caravana gehouden. In tegenstelling tot de Jaarbeurs is dit geen beurs waar importeurs van caravans staan maar alleen de noordelijke caravandealers. Het aanbod is dan ook relatief beperkt maar op toeristisch gebied is er wel veel informatie te vinden. Veel mensen vinden dit een gezellige 'vakantie-beurs'.



Engeland

Liefhebbers van Engelse caravans moeten eigenlijk naar de Motorhome and Caravan show in Birmingham (15-20 oktober). Deze echt Engelse beurs wordt gehouden direct naast het vliegveld waardoor het goed mogelijk is om op een dag heen en weer te gaan. Bij tijdige boeking vallen de kosten nog wel mee en kan je 's-morgens vanaf Schiphol of Düsseldorf vliegen en aan het eind van de middag weer terug.



Kijken kijken, niet kopen

Op een beurs worden caravans zo mooi mogelijk getoond. Met goede verlichting, geen vakantie spullen die rond slingeren en hoe een caravan rijdt krijgt al helemaal geen aandacht. Stroomlijn, gemak van trekken en rijeigenschappen zijn niet te beoordelen. Verkopers zijn nooit objectief en geven lang niet altijd een juiste voorstelling van zaken. Dat is niet erg maar houd dat altijd wel in gedachte en raadpleeg Caravantrekker op je telefoon 😉

En bedenk ook of het uitgeven van veel geld aan een nieuwe vaak grotere caravan er wel voor zorgt dat je met meer plezier op vakantie gaat. Misschien heb je wel een fijnere vakantie als je in plaats van de extra afschrijving per vakantie, die duizenden euro's kan uitgeven aan een exclusievere bestemming of langere vakantie of aan andere leuke dingen tijdens je verblijf.

27 augustus 2019



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker