Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Stabiliteit berekenen

Caravantrekker heeft een 'model' ontwikkeld waarmee je de invloed van belading kan berekenen. Door de belading en gewichten te variëren is het verschil in stabiliteit te zien.

Stabiliteit berekenen

Toch even eerst wat uitleg

Aan de hand van ingevoerde gegevens berekenen we de krachten die er spelen op het moment dat de caravan in een slinger komt. Is de score hoog, dan zal de caravan eerder en gemakkelijker stabiliseren na een pendelbeweging dan bij een lage score.

De score zegt weinig over het stabiel aanvoelen onder normale omstandigheden waarbij van slingeren nog geen sprake is. Pas na een stuurbeweging of windvlaag bijvoorbeeld, kunnen de fysieke krachten die berekend worden zo groot dat de caravan gevaarlijk blijft slingeren en uit zich zelf niet meer stabiliseert.

Gegevens auto en caravan

Als je de kentekens weet van je auto en caravan dan kan je die hieronder al invullen. Weet je geen kenteken dan kan je straks het rijklaargewicht van de auto invullen en tevens alle andere gegevens.

Als je auto heel stabiel is, d.w.z. een korte oversteek achter de achteras en/of een lange wielbasis heeft, dan kan je voor een stabiele auto kiezen. Heeft je auto juist een grote oversteek of een korte wielbasis kies dan voor matige stabiliteit. En heeft de auto dan ook nog een stabiele of juist soepele wielophanging en banden, kies dan pas voor de uitersten.

Voor de caravan vul je het leeggewicht en de totaallengte in. De 'diesellengte', dat is de afstand tussen de as en de koppeling, is een belangrijke factor in de berekening. Die wordt berekend door de helft van de opbouwlengte af te trekken van de totaallengte. Pas eventueel de opbouwlengte aan als blijkt dat deze afstand niet overeenkomt met de werkelijke waarde. Heb je een caravankenteken ingevuld dat wordt die meestal automatisch goed berekend.

Weet je de kogeldruk van de onbeladen lege caravan dan kan je die aanpassen. Vul verderop wel het aantal personen in die in de auto zitten.

Belading verdelen

Bij de belading kan je extra bagage aan de auto toevoegen. In de caravan kan je alle belading inclusief de accessoires zoals airco's, movers, cassette luifels etc. toevoegen door het gewicht een plaats in de caravan te geven.

Ook de gewone belading zoals gasflessen, reservewiel, voortent etc. moeten naast de persoonlijke uitrusting een plekje krijgen. Fietsen zijn uiteraard voor- en achterop te plaatsen maar kan je die ook (wellicht beter) bij de belading van de auto te rekenen (kogeldruk reken je niet bij de auto!).



In dit model wordt uitgegaan van een caravan waarbij de inrichting gelijkmatig verdeeld is tussen voor- en achterin. Caravans met een eindkeuken bijvoorbeeld hebben meestal meer gewicht achterin. Je kan dit simuleren door de belading en de kogeldruk (van de lege caravan) aan te passen.

Trek de juiste conclusies

Het model geeft vooral aan wat de effecten zijn als met de belading wordt gevarieerd onder verschillende omstandigheden. De uitkomst is niets anders dan een kansberekening, namelijk dat de kans groter of kleiner wordt op een goede afloop als de caravan door een externe oorzaak zou gaan slingeren.

Start berekening

Vul indien bekend de NL kenteken(s) in:
Auto
Caravan




 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

 

© 2004-2020 Caravantrekker