Caravantrekker.nl

Rijden in de winter

Met een goede voorbereiding en de juiste rijstijl kan je veilig met de caravan naar de sneeuw en is het rijden geen probleem.

Rijden in de winter

Rijden in de winter is met een caravan niet zoveel anders dan met een enkele auto. Op gladde en besneeuwde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Wel heb je met meer gewicht te maken en is het verstandig met een goede uitrusting op pad te gaan. Maar het belangrijkste is om je snelheid tijdig aan te passen aan de situatie.



Banden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van de auto (of camper) in het buitenland bijna overal verplicht. Winterbanden hebben de eigenschap dat bij lage temperaturen de lamellen en de blokken van het profiel flexibel blijven, waardoor de sneeuw uit het profiel gedrukt kan worden. De lamellen grijpen zich bovendien beter vast in de sneeuw. Het nut van winterbanden onder de caravan is veel minder groot en is alleen in enkele Scandinavische landen verplicht. Ga je op wintersport naar de Alpen dan zijn winterbanden onder de caravan dus niet verplicht en ook niet noodzakelijk.



Banden die voorzien zijn van het ‘3PMSF’ symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) oftewel het 'sneeuwvlokje' en nog minimaal 4 mm profiel hebben voldoen wettelijk als winterband. Voor modder- en sneeuwbanden met de oude aanduiding ‘M+S’ is een overgangsregeling. Een actueel overzicht van de wettelijke eisen in diverse Europese landen vind je op de website van de Vaco.



Tegenwoordig laten veel mensen all-seasonbanden op hun auto monteren, waardoor het twee keer per jaar wisselen tussen zomer- en winterbanden niet meer nodig is. Als deze all-seasonbanden voorzien zijn van het ‘sneeuwvlokje’, dan voldoen ze, bij voldoende profiel, ook wettelijk als winterband. Toch presteren ze in de sneeuw minder dan specifieke winterbanden. Voor normaal gebruik zijn deze banden goed genoeg, maar ga je met de caravan echt de bergen in, dan wil je eigenlijk het beste van het beste. Dan zijn goede winterbanden onder de auto beter, hoewel daar ook nog wel een kanttekening bij te maken is: naarmate winterbanden ouder worden en/of meer versleten zijn nemen de prestaties af. Dus het is nog maar de vraag of je met een 6 jaar oude winterband met 4mm profiel beter af bent dan met een veel nieuwere all-seasonband met vol profiel.



Heb je een auto met vierwielaandrijving (4WD), dan heb je in de sneeuw vooral bij het wegrijden en bergop veel meer tractie. Dat is bijzonder prettig, maar de totale grip en het remvermogen zijn niet beter dan van een gewone voor- of achterwielaangedreven auto. Bovendien merk je door de enorme tractie met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn en is je snelheid gauw ongemerkt te hoog voor de situatie. Bij het remmen of in een bocht kun je dan gemakkelijk onaangenaam verrast worden. Goede banden en vooral het goed inschatten van de situatie is bij een AWD dus zeker zo belangrijk.



Sneeuwkettingen

Ga je naar de bergen, dan heb je natuurlijk goed passende sneeuwkettingen aan boord en ben je in staat ze redelijk snel om te leggen. Twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto zijn voldoende. Bij een 4WD zul je ze veel minder snel nodig hebben, maar als je ze gebruikt, leg ze dan op de voorwielen, tenzij jouw type auto een andere plaats voorschrijft. Onder extreme omstandigheden zou je vier kettingen kunnen monteren; vóór vanwege het remmen en achter vanwege de grip bergop. Maar nog beter is om onder extreme weersomstandigheden niet te rijden. Het gebruik van meer dan twee sneeuwkettingen of sneeuwkettingen op de caravan is nooit verplicht.



Extra stevig

Sneeuwkettingen zijn er in veel soorten en prijsklassen. Uiteraard moet je de juiste maat hebben, maar door het extra gewicht van de caravan zijn de krachten op de aangedreven wielen en dus de ketting al snel groter dan bij gebruik van alleen de auto. Kies daarom bij voorkeur een extra stevige ketting zoals die bijvoorbeeld voor 4x4’s aangeboden wordt. Merk je bij het wegrijden dat de kracht van je motor hinderlijk afneemt doordat het ESP-systeem of de ASR(anti-slip-regeling) ingrijpt, dan kun je die tijdelijk handmatig uitschakelen. Een wiel met een sneeuwketting heeft pas bij 20% wielslip zijn maximale kracht. Maar vergeet niet ESP direct na het wegrijden weer aan te zetten!



Een lastige vraag is op welk moment je sneeuwkettingen moet omleggen. Gaat de weg stijl omhoog met vastgereden of droge sneeuw, dan heb je bij een voorwielaangedreven auto al snel kettingen nodig. Vaak eerder dan dat de verplichting voor die weg geldt. Bedenk ook dat er maar weinig plaatsen zijn waar je kan stoppen om kettingen om te leggen. Wacht dus niet totdat je vast staat en de hele weg blokkeert met je combinatie. Komen auto's je tegemoet met kettingen, dan kan dat een teken dat de omstandigheden slechter worden en dan is het tijd om de kettingen om te leggen.



Remmen

De remwerking van de caravan in de sneeuw is niet zo groot. Je hebt dus een veel langere remweg en het gewicht van de caravan drukt behoorlijk door. Rijd defensief en pas je snelheid en afstand aan tot je voorganger.



Moet je toch remmen doe dit dan vóór de bocht en niet in de bocht. Schrik niet als het ABS zijn werk doet en blijf gewoon doortrappen zolang de caravan maar recht achter de auto blijft. Gaat de auto of de caravan zelf zijdelings wegglijden, blijf dan wel van de rem af en trap de koppeling in. Stuur - niet overdreven - die kant uit waar je heen wil en blijf in die richting kijken. Vergeet dan de caravan, die zal immers de auto normaal blijven volgen. Vooral bij steile afdalingen is het van belang om heel rustig, soms zelfs stapvoets, naar beneden te rijden. Laat je niet opjagen door ‘locals’ achter je, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren.



Het klinkt misschien allemaal erg eng, maar bedenk dat de kans om in moeilijke situaties terecht komen echt erg klein is. In verreweg de meeste gevallen zijn de wegen gewoon schoon en is rijden niet anders dan in de zomer met de caravan. Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Neem daarvoor dus wel voldoende gas, eten en drinken mee! Meestal is in een paar uur of eventueel de volgende dag, de situatie op de weg verbeterd. Bedenk dat je beter een dag later op je bestemming kan aankomen dan helemaal niet, je hebt immers een warm bed bij je!



Bekijk tenslotte wel even je verzekeringspolis. Dekking van schade is soms uitgesloten als je gaat rijden op het moment dat dit afgeraden wordt in verband met harde wind of onder winterse omstandigheden.

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Lees ook:

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker