Onze eerste caravan. Aangezien we nog geen zware trekauto aanschaffen voordat we zeker weten dat we echte caravan eigenaars willen blijven, moest het een lichte caravan worden. De burstner weeg 850 kilo en mag tot 1100 kilo beladen worden. Verder moest er een ronduit in zodat er altijd voldoende zitruimte is bij twijfelachtig weer. En een vast best want we worden toch ook wat ouder.
De kwaliteit is echt goed bevallen. Een 20 jaar oude caravan maar alle deuren, scharnieren klepjes werken als nieuw. Dat is wel een anders als ik een Franse caravan huurde. Koelkast zou wat groter kunnen maar verder weinig minpunten. Burstner heeft veel Service luiken dus geen problemen bij in en uit laden. En ze hadden al vroeg enorme dakramen waardoor het lekker licht is. Ik heb zelfde wat led verlichting aangebracht maar dat wat niet perse nodig. Vorige eigenaar heeft het bed verbreed met een plankje en een pocketvering matras. Slimme goedkope oplossing en we slapen heerlijk. Ook zijn er extra stopcontacten aangelegd wat geen overbodige luxe is. Toch vreemd dat er daar zo weinig van in worden geplaatst. Supercaravan die ons tot nu toe overtuigd om dit te blijven doen. Binnenkort toch maar investeren in een iets grotere trekauto en daarna weer een burstner?
►x
Wij hebben deze caravan sinds augustus dit jaar. Dit is de evenknie van de Dethleffs C joy 410 QL. Ons sprak de Burstner meer aan door de kleurstelling en de (op het oog) luxere materialen voor bekleding en gordijnen. Na 2.5 weken intensief gebruik tijden onze vakantie door Duitsland, Italië, Luxemburg en Nederland kan ik niet anders zeggen dat het een erg fijne caravan is.
De wegligging is perfect, mede door het Alko onderstel met geknikte as en de goede (Barum Vanis) banden. Wel opletten met beladen, want de disseldruk is leeg al 50 kilo. De caravan weegt onbeladen zo’n 870 kilo en dat is relatief licht voor de opbouwlengte. Links en rechts zijn ongeveer even zwaar. Het dak en voor en achterwand zijn voorzien van GFK. De caravan is lekker smal zodat je er erg makkelijk mee rijdt. De disselkast is voorzien van een ruime opening met gasdrukveer en een traanplaat bodem waar je met gemak 2 gasflessen en andere spullen (waaronder het reservewiel) in kwijt kunt.
Groot pluspunt van deze caravan is het grote (dwarsgeplaatste) bed voorin. Deze meet tussen voorwand en toiletruimte 1,60 meter. De lengte is 2 meter. De matras is ongeveer 1,55 meter breed en van een 5 zone koud schuim kwaliteit. Wel is het bed erg hoog (heb ik geen last van). De ruimte onder het bed is via een groot serviceluik en via een opklapbare lattenbodem goed bereikbaar.
De ruimte in de caravan is verder prettig en licht. De banken zijn stevig en bieden ruim voldoende plek voor 3 personen. De toiletruimte is functioneel. Er is een draaibaar keramisch toilet en wasbakje geplaatst. Wat opvalt, is dat er een krachtige waterpomp is gebruikt, waardoor je een stevige waterstraal hebt. Er is veel aflegruimte. Jammer dat er geen afsluitbare ruimte is. Wij hebben dit opgelost door gebruik te maken van mandjes. Deze blijven tijdens het rijden prima staan.
De keuken is prima functioneel met veel kastruimte, een wasbak en een 3 pits gasstel en een 90 liter koelkast. De zeer ruime besteklade is voorzien van een soft-close systeem.
De isolatie is blijkbaar prima. Tijdens koude nachten (2 graden) was enkel de waakvlam van de kachel voldoende om de caravan op zo’n 18 graden warm te houden binnen. De caravan is voorzien van 2 dakluiken en een beluchter. Alle 6 ramen kunnen open zodat je ook tijdens warme dagen goed kunt luchten.
De verlichting binnen liet wat te wensen over (voor ons). Standaard is de caravan voorzien van 2 (afschuwelijk lelijke) led-plafonnieres, één boven de zit en één boven het bed, welke een zeer fel en ongezellig licht geven. De dealer heeft voor aflevering boven de zit twee dimbare led spotjes gemonteerd, waardoor je goed en gezellig licht hebt. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. In de keuken zitten ook 2 led spotjes en in het toilet 1. Vanaf modeljaar 2018 zijn spotjes boven de zit ook af fabriek leverbaar.
De afwerking is erg netjes. Zeker voor een caravan in deze prijsklasse. Rechte naden en goed passende en sluitende meubeldelen. Minpuntje is dat de kabels los door de bankkasten liggen waardoor deze zouden kunnen beschadigen. Opletten met beladen dus.
Voor ons is dit de perfecte reiscaravan, (redelijk) licht in gewicht, relatief smal en een goed bed en zit voor een prima prijs. De afwerking en bouwkwaliteit lijken vooralsnog erg degelijk. Hopen er lang plezier van en mee te hebben.
►x
sinds maart 2016 rijden we met deze caravan. dit jaar 2x naar zuid Frankrijk ermee geweest. Indeling is heel prettig: veel loop ruimte, prettig aangezien we 3 honden bij ons hebben. Ruime koelkast met apart vries gedeelte. legkast en hangkast, de mogelijkheid om de rondzit om te bouwen in 2 banken met klein tafeltje onder het raam (tafel dan in de voortent zette) of aan het kleine tafeltje koppelen en dan een lange eettafel). Prettige bekleding en de heerlijke hoofdsteunen.
Bed ligt heerlijk, is wat hoger geplaatst, hierdoor veel ruimte in de ruimte onder het bed.
Badkamer met bijna volwaardige mogelijkheid om te douchen is prettig.
minpuntjes: bed scharniert niet geheel op, hierdoor is de bergruimte eronder wat lastiger te bereiken, het service luik is niet heel hoog (er past net een opvouwbare boodschappen krat doorheen, de doorgang naar de badkamer/toiletruimte is niet heel ruim bemeten.
Voor ons zijn deze minpunten overkomelijk.
De rij eigenschappen zijn ons op positieve wijze opgevallen: ligt heel rustig achter de auto. (hiervoor reden we met een Dethleffs 450db, deze leek iets gevoeliger)
►x
We hebbeb deze caravan dit voorjaar tweedehands gekocht als vervanger voor een Home-Car Racer Spirit 45.
Dus eigenlijk dezelfde indeling echter met meer kastruimte en een 160liter koelkast met 30liter vriesvak.
De caravan is van alle gemakken voorzien. Airco, Afzuigkap, Boiler, vloerverwarming, Truma Ultra heat, ringverwarming en Truma mover.
Leefruimte is gewelding. Enkel minpuntje? Ja er zijn maar twee wandcontactdozen...
Zelf er maar een paar bijgemaakt, net als een extra tentrails voor de Fiamma luifel, hierdoor hoef je de luifel niet uit te rollen als je deze wilt monteren of demonteren.
Zeer tevreden over deze caravan. Rijeigenschappen ok, maar zorg ervoor dat de kogeldruk wat aan de hoge kant is. Door de lengte van de caravan is dat een must!!
►x
Ik wil écht geen andere...
Mijn vriendin en ik zijn beide dol op wildwater kajakken, daarom zochten wij een caravan met veel ruimte maar toch compact.
De Averso Plus 440TK was met name interessant in verband met de garage welke tevens ook omgebouwd kan worden tot een stapelbed, dit in combinatie met het hefbed kun je zonder veel moeite 4 mensen laten slapen en wanneer het echt nodig is kan de rondzit omgebouwd worden tot groot 2 persoonsbed wat het mogelijk maakt om 6 personen comfortabel te laten slapen. Tevens kunnen er dus prima 4 playboats in de garage zonder enkele moeite.
De caravan heeft alles wat je nodig hebt - en dit toch in een opbouw van enkel 4.5 meter. De caravan is echter wél wat hoger dan een reguliere caravan, dit is voor je ruimtelijk gevoel enorm fijn, maar in het verbruik merk je het wel iets meer.
Wij trekken onze caravan met een Skoda Octavia Elegance 1.6 TDI met een 7 bak DSG. Deze combinatie is heerlijk om mee te rijden en vooral in verband met de DSG en cruisecontrol. Berg of of Berg af, de cruise zorgt ervoor dat je exact die snelheid kunt rijden zonder ook maar iets te doen. Ons verbruik is 8.5/100, met ongeveer 100 km/h.
Wanneer we onze kayaks op het dak gooien, scheelt dit een positieve 0.5/1.0 op 100. Dit komt waarschijnlijk omdat de auto wat hoger wordt op een gestroomlijnde manier.
►x
De Renault Clio 1.5dCi estate uit 2014 heeft 90pk en 220nm/1750rpm. Trekkracht is ruim voldoende. Vermogen zou iets meer mogen zijn. Stabiele combinatie (caravan weegt geladen ca 1150kg), waarmee een acceptabele cruisesnelheid van 93km/uur / ca 2300rm in de 4e versnelling gehaald wordt. Een top van 105km/uur is ook te doen, maar dan zit je echt tegen de grens aan. In de 5e versnelling is bij 93km het toerental ca 1800rpm. Kan wel, maar er zit geen reserve meer in en het verbruik is hoger (ca 1ltr/100km meer).
Gemiddeld verbruik over 3000km ca 9ltr/100km.
►x
In de kleuren combinatie Zilver,dnokergrijs en wit geweldig.Caravan heeft 2 afzonderlijke bedden ,wat om te vormen is tot een groot bed van 2x2 mtr.Ruimte is meer als voldoende,jammer van de tee kleine koelkast.Tafel was uitgevoerd in kunststof en bleek erg wankel,door de dealer een nieuw stalen onderstel gekregen.Fijne alcantare bekleding,goed schoon te maken. Vlakke beplating is echt mooi,maar erg snel kleine deukjes die je goed ziet.Bij goede belading ,goede wegligging. Zou er zo weer dezelfde kopen!
►x
In Augustus 2002 nieuw gekocht. Caravan is voorzien van een vast bed. Hiermee in diverse vakanties en kortere trips een groot deel van Europa door gereisd. Caravan ligt stabiel achter de auto ( Zelfs zo stabiel dat per ongeluk in Luxemburg op een rustige 3 baans weg 130 km/hr werd gereden zonder dat we er erg in hadden. Caravan is voor 2 volwassen personen ruim en comfortabel genoeg.(Eethoek kan ook omgebouwd worden tot krap tweepersoonsbed)Trekauto is een KIA Cerato 2 ltr. uit 2004
►x
Dit jaar voor het eerst gereden met de Premio 435 TS. De eerste reis ging naar Zuid-Frankrijk en later zijn we nog in Kroatië geweest.Prima volgende caravan. De breedte 210 is toch een voordeel boven 230. Je hebt veel meer overzicht.Gebruik caravan ook zeer goed bevallen. Mooie rondzit voor 2 personen. Caravan oogt zeker ruim. Voldoende opbergmogelijkheden. Koelkast had iets groter mogen zijn. Keuken voldeed zeer goed. Ook bedden zijn prima. Zeer goede keus geweest.
►x
Zojuist de eerste grote vakantie gehad met onze nieuwe Bürstner Premio 485TK.
De caravan is zeer goed bevallen en kan ik ieder gezin aanraden.
Door relatief lage gewicht van de caravan is deze met twee personen redelijk goed op zijn plaats te manoevreren.
We hebben circa 2000 km afgelegd en de wegligging is mede dankzij de ALKO stabilisatiekoppeling goed.
Positief:
- goede indeling met voor jong gezin (2 kinderen).
- relatief lage gewicht (een vergelijkbare hobby is zomaar 150 a 200 kg zwaarder)
- goed bed (als optie pocket vering matras genomen).
-praktische 'garagedeur'. Onder het onderste stapelbed kun je eenvoudig de tafels en stoelen opbergen.
- Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, mede door het weglaten van onnodige luxe.
Minpuntjes (op te lossen):
- geen leeslampjes boven het bed, vreemd genoeg zijn er wel leeslampjes boven het toilet!
- klittenband onder de kussens van de treinzit zit zo stevig vast dat de ruimtes onder de banken moeilijk toegankelijk zijn.
Opties:
1. Pocketvering matras
2. Verzwaarde uitdraai steunen
3. Reservewiel
4. Verrolbare watertank 22ltr met serviceluik (advies: neem de 40 ltr vaste tank).
5. Buitenlamp
6. buitenstopcontact
►x
Prettige indeling om met 3 kinderen te reizen. Onderste stapelbed omhoog tijdens het rijden en 2 fietsen staan droog en veilig gestald (fietsenrek bevestigd op vloer). Voldoende kastruimte. Zeer aangenaam gewicht waardoor caravan makkelijk te duwen is met 2 personen. Volgt zeer stabiel de trekauto.
►x
Heb sinds 2009 Burstner Averso TS390,leeggewicht 920kg,laadvermogen 280kg, al verschillende reizen mee gedaan en zeer tevreden.Volgt en ligt goed op de baan en heel goed wendbaar,trekwagen is Qashqai 15dCi.Heel goede service in verkooppunt.Wij zijn tevreden campeerders,groetjes.
►x
We hebben de averso 500 TK nieuw aangeschaft 2009 (Leeg 1060 KG MTM 1360kg), getrokken met een Bora-variant 100pk TDI rijdt deze vlot zonder problemen (heel stabiele combinatie). Binnen in de caravan heel ruim en praktisch (geen bed opmaken, kinderen sliepen tot 8.30 - 9u wat een luxe thuis/vorige caravan nooit langer dan 7.30).
Volgend jaar trekken we er op uit met een sharan, heb reeds een eindje met de caravan gereden en zoals de sharan zelf is, iets minder stabiel en meer windgevoelig.
►x
Wij hebben sinds 2005 een Burstner 480 TK en ik ben het oneens met de opmerking dat de caravan veel slingert. In combinatie met een wat zwaardere trekauto, in ons geval een Honda CRV, heeft deze caravan prima rij-eigenschappen. Ook in de bergen en bij het inhalen van vrachtwagens geen enkel probleem met slingeren. Gemiddelde snelheid zonder problemen op vlakke snelwegen 105-110 km per uur. Combinatie van trekauto met caravan is erg belangrijk.
►x
Sinds medio 2003 eigenaar van Ventana 550 TK.
Diverse vakanties door geheel Europa mee gemaakt (Portugal, Frankrijk, Italië).
Natuurlijk het is een flinke bak; 2,5 mtr. breed en incl. dissl ruim 7 mtr. Gewicht beladen 1600 kg.
Maar met beleid en een beetje geduld is er prima mee te rijden. Zeker op de lange stukken snelweg maken formaten eigenlijk niets uit. Trekauto zowel een Citroen Xantia Break 1.9 diesel als een Ford Mondeo Stationwagen 2 ltr. diesel. Eigenlijk nooit problemen gehad bij hellingen.
Het is echt een genot op de camping naar mijn idee. Zoveel ruimte !! Een stapelbed van 2 personen omgebouwd naar een stapelbed voor 3 -> de kids vinden het prachtig. Ook als volwassene is er nog prima in te pitten.
Geen gedoe met ombouwen door een vaste ruime rondzit in het midden (ruim genoed voor 5 personen). Het vaste bed (2-persoons) aan de voorzijde is bijzonder prettig. Badkamertje voldoende ruim.
Met name bij zaken als overnachten langs de snelweg op weg naar je bestemming is dit alles een uitkomst.
Het is wel raadzaam voor deze knaap om een mover te hebben. Een volbeladen bak is anders een behoorlijke massa om te duwen, zeker in gebieden die niet zo vlak zijn als Nederland.
Echt een hele fijne gezinscaravan, die je niet alleen in de zomer hoeft te gebruiken. Eigenlijk zijn we vanaf februari t/m oktober in diverse weekenden er mee op pad. Juist de ruimte zorgt er voor dat je elkaar niet "in-de-weg" zit. De één op bed al lezend, de ander in het stapelbed met de MP-3, de ander een film aan het kijken. Tegelijkertijd geen probleem.
Kwalitatief is Buerstner niet verkeerd, hoewel ik eerklijkheidshalve sommige constructies fragiel vind; rolluiken, combihorren zijn van een vrij zwakke kwaliteit.
Nadeel van ombouwen van een stpelbed voor 2, naar een stapelbed voor 3 is dat de belading meer voorin komt te liggen. Remedie is of minder meenemen, of goed verdelen.
Als ik nu voor de keuze zou staan om een caravan te kiezen, met een gezinssamenstelling van 3 kids en 2 volwassenen, zou ik dezelfde keuze maken.
Hou er wel rekening mee dat het aanbod van goede betaalbare caravantrekkers diesel die 1600 kg. kunnen trekken beperkt is. 1500 kg. is standaard bij de 550 TK, de mijne heeft een verzwaarde as -> handig bij beladen voor vakanties -> 1500 kg. kan, maar leeg 1300 kg en met mover, 2 gasflessen etc. wat aan de krappe kant.
Kortom: een aanrader !!
Veel vakantieplezier.
►x
Een prettige caravan met goede rijeigenschappen (stabiel) en een juiste prijs kwaliteitverhouding. Tot op heden nog geen problemen ondervonden.
►x
Fijne caravan ligt goed achter de auto prijs kwaliteitverhouding erg goed enige minpunt is de disselbakklep een plastic zwabbergeval sluiting iedere keer stuk maar is goed verholpen door de dealer
►x
We hebben sinds 2007 een 480TK de caravan is niets mis mee zeer tevreden.alleen het weggedrag is zeer onrustig constant wil de kont een andere kant op,dit hebben drie chauffeurs met verschillende trekauto,s geconstateerd,hij gaat dan ook naar burstner terug.trekkauto´s waren laguna,megane,laguna break.
wij hopen volgend jaar een betere ervaring te hebben.
2009 na vervanging van de as deze stond scheef en andere banden continental 205-15 ,dus grotere banden maat. rijd de caravan weer perfect zoals het hoort.zelfs met windkracht 7 hield hij zich voorbeeldig met een 2liter qasqua er voor.met de laguna gaat het nog beter deze heeft een lagere wielbasis.
►x
Wij hebben deze caravan nu twee jaar en zijn er nog steeds tevreden over. Qua kleur en vorm is het een caravan die ons aanspreekt. Je kunt er prima met 4 in zitten, met 5 wordt het een beetje krap.
Het vast bed is prima, de standaardzit is als bed voor twee wat smal en ongelukkig gevormd. Vanwege de breedte van 2.30 heb je wel lekker de ruimte.
Bergruimte is ruim voldoende. Mag 200 kilo laden volgens kenteken. Dat is niet al te veel en daarom wil ik de caravan eens laten wegen.
Rijden. De caravan ligt prima en rustig achter de auto. Ik let een beetje wel op tijdens het laden op de gewichtsverdeling, maar ook weer niet al te veel. Disseldruk meestal iets tussen de 60 en 75 kilo.
►x
We hebben deze Bürstner nieuw aangeschaft, nadat we 3 keer een Bürstner hadden gehuurd.. Kwalitatief is dit een goede caravan met erg veel ruimte: vast 2 persoons bed, stapelbed en een ruime treinzit. Qua weggedrag is het een topper. Snelheden van 110 km/u zijn goed te doen en hij ligt als een snaar achter de auto. Als trekauto fungeert een Seat Altea Tdi. Mede door de korte overhang achter spoort ie goed. De kogeldruk hou ik wel boven de 80 kg.
►x
Wij hebben sinds enkele jaren een Burstner 490 TK en zijn zeer tevreden over het weggedrag van de caravan. Het is wel even oppassen met het beladen, want bij dit model leg je al snel te veel gewicht voor in de caravan, zodat de kogeldruk erg hoog wordt. Maar alles meegenomen zijn we zeer tevreden over deze caravan en we zijn dan ook van plan binnenkort een nieuwe burstner te kopen, maar wel een ander model.
►x
Door onze prima ervaringen met de Flipper hebben we wederom voor een Bürstner gekozen. Dit maal de veel luxere Trecento 460TS. We hebben over het volg gedrag wederom geen opmerkingen. Wel is de caravan veel zwaarder in de basis uitvoering dan opgegeven door Bürstner. Iets wat er voor zorgt dat de toelading beperkt is. Ook is de kogeldruk van dit type iets om goed in de gaten te houden, je zit snel aan de 85kg! Wij vonden hem toch té zwaar en hebben hem ingeruild voor een Averso Plus 410TS, welke in maart 2010 geleverd zal worden.
►x
Buiten het feit dat wij de prijs / kwaliteit verhouding optimaal vinden van dit type Bürstner, is het rijden er mee ook prima. Stabiel achter de auto, goed te beladen en geen overdreven kogeldruk! Al met al een uitstekend product, voor ons reden om weer een nieuwe Bürstner te kopen.
►x
Zeer positief! Zo wel in de bergen als op het vlakke.De ligging is zeer stabiel. Ik rij zonder stabilisatiekoppeling en mede door de goede gewichtsverdeling in combinatie met de juiste snelheid 90 op de teller volgt'ie als een geleidehond!
Dit is onze eerste nieuwe caravan. We hebben hiervoor gekozen vanwege de lage MTM zodat mijn partner ook met het B rijbewijs kan sturen. Zitcomfort is goed, het vaste bed is iets hoger dan we gewend waren in onze Avento en idem is het aanrecht. De caravan is voor ons gevoel erg ruim van binnen. De afwerking is ook oke. Geen rammelende kastjes etc. Wel lopen we alle schroefjes elk jaar even langs. Er is duidelijk aandacht besteed aan het design wbt bekleding en gordijntjes (valse) De caravan werd zonder stabi afgeleverd maar dat blijkt geen enkel probleem te zijn zoals eerder opgemerkt. Toiletruimte is ruim genoeg ook door het draaibare toilet.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.